Op jacht naar de kilometervreter
- Camiel
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Op jacht naar de kilometervreter
Onlangs een huis gekocht buiten de stad en daardoor is de woon-werk afstand nu van 2.5km fietsen, naar 45km met de auto gegaan (waarvan 40km snelweg). Dus 90km per dag. Keer twee auto’s. Daardoor tikken de benzinekosten wel aan, met 1:11 in de E82 en 1:14 in de Punto.
Nu kan ik wel regelmatig thuis werken maar mijn wederhelft moet wél 4-5 dagen in de week fysiek op het werk zijn en staat dus elke week aan de pomp. Daarom stelde ik laatst voor de Punto eruit te doen, om dan iets ruimers, maar ook zuinigers te kopen om de kilometers te vreten. Kwam vorige en deze maand uit op ongeveer 22-24 x 90km woon-werkverkeer, dus zeg even 25dkm per jaar woon-werk en nog wat familiebezoek/ vakantiekilometers, dus zeg 30.000km per jaar. Voor de dagen dat zij de auto mee heeft en ik ook op pad moet pak ik dan de Coupé.
Budget zit ik te denken aan rond de €8K, zonder verdubbelaar want net huis gekocht en dat geld hou ik liever voor iets wat wel DF brengt. Hoeft dus niet per se sportief te zijn, mag wel een beetje pit hebben.
Eisen:
- zuinig
- hond (komt nog, is er nog niet) moet in de achterbak kunnen
- veilig
- beetje ruim
- zuinig en goedkoop
- trekhaak (voor een aanhanger naar de milieustraat oid)
- had ik al gezegd zuinig?
- betrouwbaar
- max +/- 10 jaar oud, max +/- 200dkm gelopen
Wensen:
- stoelverwarming, Carplay/AA of mogelijkheid daartoe (retrofit).
Wat ik zelf al had gevonden:
- V40 D2; lijkt zuinigst, geen hele grote auto
- F30 Touring 316d/318d: amper te krijgen voor dit budget, of oud/hoge km’s
- Passat 1.6TDI: net zo duur als BMW
- Golf Variant 1.6TDI
- Focus 1.5Tdci: paar te vinden rondom budget
- Peugeot 308SW 1.5 BlueHDI
Budget is niet voldoende voor elektrisch, daarnaast ook geen infrastructuur dus dat komt misschien hierna een keer als kilometervreter.
Iemand ervaring met bovenstaande auto’s en betrouwbaarheid, of nog auto ideeën waar ik niet aan gedacht heb?
Nu kan ik wel regelmatig thuis werken maar mijn wederhelft moet wél 4-5 dagen in de week fysiek op het werk zijn en staat dus elke week aan de pomp. Daarom stelde ik laatst voor de Punto eruit te doen, om dan iets ruimers, maar ook zuinigers te kopen om de kilometers te vreten. Kwam vorige en deze maand uit op ongeveer 22-24 x 90km woon-werkverkeer, dus zeg even 25dkm per jaar woon-werk en nog wat familiebezoek/ vakantiekilometers, dus zeg 30.000km per jaar. Voor de dagen dat zij de auto mee heeft en ik ook op pad moet pak ik dan de Coupé.
Budget zit ik te denken aan rond de €8K, zonder verdubbelaar want net huis gekocht en dat geld hou ik liever voor iets wat wel DF brengt. Hoeft dus niet per se sportief te zijn, mag wel een beetje pit hebben.
Eisen:
- zuinig
- hond (komt nog, is er nog niet) moet in de achterbak kunnen
- veilig
- beetje ruim
- zuinig en goedkoop
- trekhaak (voor een aanhanger naar de milieustraat oid)
- had ik al gezegd zuinig?
- betrouwbaar
- max +/- 10 jaar oud, max +/- 200dkm gelopen
Wensen:
- stoelverwarming, Carplay/AA of mogelijkheid daartoe (retrofit).
Wat ik zelf al had gevonden:
- V40 D2; lijkt zuinigst, geen hele grote auto
- F30 Touring 316d/318d: amper te krijgen voor dit budget, of oud/hoge km’s
- Passat 1.6TDI: net zo duur als BMW
- Golf Variant 1.6TDI
- Focus 1.5Tdci: paar te vinden rondom budget
- Peugeot 308SW 1.5 BlueHDI
Budget is niet voldoende voor elektrisch, daarnaast ook geen infrastructuur dus dat komt misschien hierna een keer als kilometervreter.
Iemand ervaring met bovenstaande auto’s en betrouwbaarheid, of nog auto ideeën waar ik niet aan gedacht heb?
- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Re: Op jacht naar de kilometervreter
Waarom geen V70 van de laatste generatie?
Zijn over het algemeen betrouwbare auto's en een D3 gaat nog "redelijk" spaarzaam om met diesel.
Comfortabeler dan de V40 en een zee aan ruimte voor de hond.
Zijn over het algemeen betrouwbare auto's en een D3 gaat nog "redelijk" spaarzaam om met diesel.
- Arthur
- Auto: Nr.51
SEAT of Skoda TDI?
-
OnlineMartijn_bmw
Toyota hybride? Prius of ander model met zelfde techniek?
-
Moet het zo groot ( en zwaar voor de MRB) ?
Een Sokda Fabia Combi met de 1.0 TSI. Doe je 1:18 maar verschil met diesel heb je weer terug met de MRB.
Een Sokda Fabia Combi met de 1.0 TSI. Doe je 1:18 maar verschil met diesel heb je weer terug met de MRB.
- sitechris
- Auto: BMW M2 (G87)
SEAT Leon ST en dan met TDI-tje? Ruim, zuinig, leuk om te zien en rijdt gewoon erg prettig. Wel een FR nemen, dan heb je fijne stoelen.
-
Onlinematthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
E91 318d/320d?
Hoe zuinig moet zuinig zijn? Vind je 1 op 16 zuinig zat of moet het 1 op 22 zijn?
Hoe zuinig moet zuinig zijn? Vind je 1 op 16 zuinig zat of moet het 1 op 22 zijn?
- Eeuwe
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Moet het een ruime auto zijn? Anders heb ik binnenkort de zwarte Clio 1.5 dCi van m'n oma in de bingo. 2015 en slechts 96xxx originele kilometers. Climate, cruise, navi etc zit er op. Voordat 'ie marktplaats raakt mag 'ie nog wel voor een schappelijk bedrag van eigenaar wisselen. Ding rijdt lekker, best vlot en strontzuinig.
- Eeuwe
Die 1.5 van Stellantis is niet een hele verkeerde, maar probeer liever een 1.6 8v te vinden. De ouderwetse Peugeot motor. Die zijn echt mega betrouwbaar. Beetje vergelijkbaar met Renault's 1.5 16v dCi.
- Arthur
Voldoet iig aan de zuinigheidseisEeuwe schreef: 15 jan 2025, 10:26 Moet het een ruime auto zijn? Anders heb ik binnenkort de zwarte Clio 1.5 dCi van m'n oma in de bingo. 2015 en slechts 96xxx originele kilometers. Climate, cruise, navi etc zit er op. Voordat 'ie marktplaats raakt mag 'ie nog wel voor een schappelijk bedrag van eigenaar wisselen. Ding rijdt lekker, best vlot en strontzuinig.

-
Toen ik nog dieselde (2004 BMW 3.0D) merkte ik dat verbruik de eerste 20 km vrij hoog was, pas bij grotere afstanden werd het pas zuiniger.
Allicht iets om mee te nemen bij 45km afstand.
Allicht iets om mee te nemen bij 45km afstand.
- Camiel
Thanks voor het meedenken heren!
Valt me op dat die bijna allemaal even duur zijn als hun VW counterparts, Passat/Golf Variant. Dan vind ik persoonlijk de VW wel mooier ogen dan de Leon/Superb.
Binnen budget valt alleen Prius uit 2010 met 2 ton op de klok... Is een Auris dezelfde techniek?
Clio Estate is misschien nog wel een optie. Megane Estate lijkt ook nog wel in budget te vallen.
Is een optie! Wel lastig te vinden binnen budget en zonder erg hoge kilometerstanden. Meeste zit toch wel >250dkm.Ferdi schreef: 14 jan 2025, 22:39 Waarom geen V70 van de laatste generatie?
Valt me op dat die bijna allemaal even duur zijn als hun VW counterparts, Passat/Golf Variant. Dan vind ik persoonlijk de VW wel mooier ogen dan de Leon/Superb.
Binnen budget valt alleen Prius uit 2010 met 2 ton op de klok... Is een Auris dezelfde techniek?
Hoeft niet per se enorm (daarom geen 5-serie/X3 oid), maar wel groot genoeg voor vakantie en de hond erin dan. Kamperen gaat met de E82 nét (met een dakkoffer) maar dan past er geen sixpack bier meer bij. Fabia Combi zou evt nog kunnen inderdaad maar het verschil met de Punto qua verbruik 1:14 of 1:18 is dan wel minimaal. Wellicht een diesel variant? Liefst de running costs per kilometer nog wat lager, maar ik heb geen idee waar tegenwoordig het omslagpunt voor diesel ligt. Vroeger kon dat met 15dkm per jaar wel uit...Kadett schreef: 15 jan 2025, 05:27 Moet het zo groot ( en zwaar voor de MRB) ?
Lastig te vinden binnen budget... Staat er maar 1 binnen budget op MP, uit 2014, geen FR versie. En voor 9K staan nog een paar, alleen geen FR versie.sitechris schreef: 15 jan 2025, 07:34 SEAT Leon ST en dan met TDI-tje? Ruim, zuinig, leuk om te zien en rijdt gewoon erg prettig. Wel een FR nemen, dan heb je fijne stoelen.
E91 ook wel over gedacht aangezien ik het platform nu ken met de E82 maar wel ouder dan gewenst (daardoor vaak veel km) en vaak Euro4/5, ivm toekomstbestendigheid (milieuzones...) liefst een Euro6 vanaf 2014. 1:16 zou amper verschil maken/duurder zijn in running costs, dus 1:22 is wel meer waar ik aan zit te denken jamatthyssie schreef: 15 jan 2025, 09:33 E91 318d/320d?
Clio net wat te klein helaas. Was een optie geweest als pure vervanging van de Punto, maar zoeken nu iets met trekhaak en achterbak.Eeuwe schreef: 15 jan 2025, 10:26 Moet het een ruime auto zijn? Anders heb ik binnenkort de zwarte Clio 1.5 dCi van m'n oma in de bingo. 2015 en slechts 96xxx originele kilometers. Climate, cruise, navi etc zit er op. Voordat 'ie marktplaats raakt mag 'ie nog wel voor een schappelijk bedrag van eigenaar wisselen. Ding rijdt lekker, best vlot en strontzuinig.
Clio Estate is misschien nog wel een optie. Megane Estate lijkt ook nog wel in budget te vallen.
Welke modellen zitten die in?
Laatst gewijzigd door Camiel op 15 jan 2025, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- Eeuwe
Check, dan kan ik je de auto niet aanraden inderdaad. Een estate is beduidend praktischer.Camiel schreef: 15 jan 2025, 12:26Clio net wat te klein helaas. Was een optie geweest als pure vervanging van de Punto, maar zoeken nu iets met trekhaak en achterbak.Eeuwe schreef: 15 jan 2025, 10:26 Moet het een ruime auto zijn? Anders heb ik binnenkort de zwarte Clio 1.5 dCi van m'n oma in de bingo. 2015 en slechts 96xxx originele kilometers. Climate, cruise, navi etc zit er op. Voordat 'ie marktplaats raakt mag 'ie nog wel voor een schappelijk bedrag van eigenaar wisselen. Ding rijdt lekker, best vlot en strontzuinig.
Welke modellen zitten die in?
Die 1.6 eHDI 8v motoren zitten in vele PSA modellen. M'n wijlen opa had vroeger een C4 Grand Picasso die tevens die motor had. Zelfs voor zo'n lompe aquarium was het een fijne motor. Geen strepentrekker maar wel erg soepel en zij reden er richting Frankrijk altijd tegen de 1 op 20 mee. Op 't laatst wel wat problemen met AdBlue gehad maar toen reden ze alleen nog maar in de buurt en werd de motor ook nooit meer goed warm.
Die 1.5 dCi 16v van Renault hoor je bijna nooit wat over wbt. AdBlue. Mijn oma, wiens Clio nu te koop komt, reed er ook alleen maar kleine stukjes mee op slakkentempo en die heeft er echt nooit wat mee gehad. Wat dat aangaat is deze motor misschien nog wel een tikkeltje goedkoper in gebruik dan de PSA 1.6 diesel.
Mja echt ruim is zo'n Clio hatch niet nee. Vind ze qua materiaalgebruik ook niet echt mooi maar technisch en TCO zitten ze wel aan de goede kant van het spectrum inderdaad.Arthur schreef: 15 jan 2025, 10:32Voldoet iig aan de zuinigheidseisEeuwe schreef: 15 jan 2025, 10:26 Moet het een ruime auto zijn? Anders heb ik binnenkort de zwarte Clio 1.5 dCi van m'n oma in de bingo. 2015 en slechts 96xxx originele kilometers. Climate, cruise, navi etc zit er op. Voordat 'ie marktplaats raakt mag 'ie nog wel voor een schappelijk bedrag van eigenaar wisselen. Ding rijdt lekker, best vlot en strontzuinig.Ruimte mss een puntje? Wel leuke auto's.
-
OnlineMartijn_bmw
Auris is idd zelfde techniek als Prius 

-
OnlineMartijn M
Zelfde vraag hier ook gehad, viel mij vooral op dat je tegenwoordig echt weinig auto krijgt voor 8k. Veel oude troep, zonder opties en met hoge KM-stand. Leek wel of alle fatsoenlijke ex-lease auto's allemaal naar t buitenland zijn, of voor vele hogere prijzen te koop staan. 30k km zit je ook precies op 't kantelpunt van wel/geen diesel.
Rond 10k zijn er een stuk meer opties, maarja, wel weer 2k meer, al valt dat in DF termen mee
Rond 10k zijn er een stuk meer opties, maarja, wel weer 2k meer, al valt dat in DF termen mee

-
OnlineMartijn_bmw
Die ex-lease auto’s zijn er wel maar in paar jaar tijd gemiddeld 10k eur duurder geworden in nieuwprijs dus grofweg ook 4k eur duurder geworden in tweedehands prijs.Martijn M schreef: 15 jan 2025, 14:16 Zelfde vraag hier ook gehad, viel mij vooral op dat je tegenwoordig echt weinig auto krijgt voor 8k. Veel oude troep, zonder opties en met hoge KM-stand. Leek wel of alle fatsoenlijke ex-lease auto's allemaal naar t buitenland zijn, of voor vele hogere prijzen te koop staan. 30k km zit je ook precies op 't kantelpunt van wel/geen diesel.
Rond 10k zijn er een stuk meer opties, maarja, wel weer 2k meer, al valt dat in DF termen mee![]()
- Rolf205
Bijna in alle PSA modellen; is de voorloper van de 1.5 hdi. Ga je nog ouder, dan kom je in de 1.6 16v hdi.
Mijn daily is het eerste model 208 met die 1.6 8v hdi en specifiek de 115/120pk versie met 6 bak die ook veel in de 308SW zit. In de 208 verbruikt ie ongeveer 1:20 met >95% snelweg.
Door het lage gewicht, zit het omslagpunt bij mij ver onder de 30k/jaar.
In de Volvo V40 D2 1.6 ligt trouwens een PSA 1.6 hdi.
- Camiel
Uiteindelijk is vandaag de kilometervreter aangekocht; een Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI uit 2015. 246K km gelopen, dus net ingereden. Daarmee ook onder budget (kan eigenlijk niet op DF natuurlijk).
Omdat het 2015 is net Euro6 voor de milieuzones, daarmee ook AdBlue, maar even kijken wat we daarmee doen (uittunen bijv). Nieuwe 4 season bandjes eind van het jaar, liggen nu 4.5 jaar oude Michelin zomerbandjes op met 4mm, de remschijven en blokken achter moeten bijna en zijn al besteld, en uiteraard zsm even een beurtje + filters. En dan vooral veel goedkope kilometers vreten hoop ik!
Omdat het 2015 is net Euro6 voor de milieuzones, daarmee ook AdBlue, maar even kijken wat we daarmee doen (uittunen bijv). Nieuwe 4 season bandjes eind van het jaar, liggen nu 4.5 jaar oude Michelin zomerbandjes op met 4mm, de remschijven en blokken achter moeten bijna en zijn al besteld, en uiteraard zsm even een beurtje + filters. En dan vooral veel goedkope kilometers vreten hoop ik!
- Arthur
Kun je adblue uit laten coderen? Zwager van me heeft dat ook, (nog) geen problemen maar altijd handig te weten dat je zoiets eruit kunt coderen.
-
OnlineEvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Kan wel maar officieel mag het niet.