vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
theo300pk+

vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door theo300pk+ » 11 jan 2025, 16:11

Vanochtend was ik bij Aral tankstation Elten net over de grens in DE mijn auto aan het aftanken met Ultimate 102 en mijn voorraad voor in NL - 180 liter in jerrycans - aan het vullen
Daartoe had ik de jerrycans achter de auto naast elkaar gezet om snel en zonder morsen te vullen. De jerrycans passen precies in de kofferbak en dat doe ik al jaren zonder problemen. Ik ben me bewust van mijn kwetsbaarheid en daarom rij ik altijd met de nodige voorzichtigheid naar huis.
Deze keer echter stopt er een Polizei Audi naast me als ik halverwege ben en de twee dienders beveleln me onmiddelijk daarmee te stoppen.
Lang verhaal kort, Het vervoer van Kraftstoffen met Jerrycans is gevaarlijk en verboden voor particulieren in een particuliere PKW.
Zij verwezen daarbij naar wettelijke regels bevoegdheids documenten die ik niet zou hebben.
Als particulier mocht ik maximaal 25 liter in jerrycans in de auto vervoeren.
Ik mocht deze keer bij wijze van uitzondering wel de getankte jerrycans inladen en meenemen.
Uiteraard geen discussie gestart en hieraan gehoor gegeven.

Thuis snel gegoogled en daar kan ik alleen vinden dat in DE met een particuliere Pkw maximaal 240 liter vervoerd mag worden in daartoe goedgekeurde UN Kanister of Kanister met Reserve Kraftstoff Zulassung.

Achteraf heb ik de indruk dat ik ben afgepoeierd door de Polizei en die 25 gewoon een broodje aap verhaal is.
Hun zorgen zijn uiteraard begrijpelijk en wellicht denken ze hiermee goed te hebben gedaan buiten hun boekje te spreken.
Het is zo'n typisch tankstation waar mensen uit NL mega pakketten rookwaren kopen en hun auto tanken al dan niet plus reserve jerrycans.

Niettemin zet dit voorval me toch wel aan het denken want wil niet weer een volgende keer met dezelfde dienders die daar waarschijnlijk patrouilleren meemaken.
Dat betekent in ieg dat ik een volgende keer mijn heil bij een ander tankstation moet zoeken die helaas meer uit de route liggen en ik verder moet rijden. Nu is de afstand ca. 85 km en een klein uurtje rijden.
Het gaat me niet om die 180 keer 40 cent voordeel tov NL maar de auto is gemapt op 102 en rijdt daarmee gewoon ontzettend goed.

Ook ga ik niet meer bij de eerste pomp dicht bij de straat tanken zodat de M3 met alle jerrycans er achter pontificaal zichtbaar is voor passerende auto's. :wink:

Ik vraag me af hoe sterk ik een volgende keer sta als de Polizei weer verbiedt benzine in Jerrycans te vervoeren.
Dat wat ik op Google heb gevonden is voor mij duidelijk maar wel summier.

Zijn er andere regels waarop ik mij kan beroepen.
Wie heeft ervaring hiermee.

Crookie
Auto: Dikke Bmw

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door Crookie » 11 jan 2025, 16:39

Dan zou ik op zoek gaan naar UN goedgekeurde opslagcapaciteit

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 jan 2025, 16:51

https://www.jerrycanshop.nl/nl/blogs/ke ... vervoeren/

240L max in juiste jerrycans.
Vind ik persoonlijk idioot veel trouwens als je ziet hoe betuttelend allerlei andere wegenverkeerswet regels zijn…

Maargoed het mag dus prima :)

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 11 jan 2025, 19:16

Die laatste alinea maakt het wel lastig. Maar goed, pakkans is ook maar klein natuurlijk.

Persoonlijk vind ik het maar tobben, dan liever afstellen op 98. Maar goed, grens is voor mij ook wel een stukje verder.

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 11 jan 2025, 19:44

Ik snap niet helemaal waarom je toch het risico(ootje) neemt voor vervoer en opslag benzine. Je rijdt volgens mij in best een aardige auto die het nodige zuipt en kost, dan is het besparen van tientjeswerk toch niet de fuzz waard om dit te doen? BP 98 RON is ook prima.

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 11 jan 2025, 19:51

Is Tanqyou geen optie als deze in de buurt is? Is volgens eigen zeggen stabiel RON100+, of is de motor vrij kritisch afgesteld op die RON102?

Rogerb
Auto: Bmw Z3 Coupe

Bericht door Rogerb » 11 jan 2025, 20:13

Waar laat je dat dan thuis? Kan me voorstellen Nederlandse regelgeving/verzekeringen etc daar wat van vind als je kleine 200 liter benzine in je schuur hebt staan.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 11 jan 2025, 20:27

Lijkt mij ook. Ik verhuur gasflessen bij mijn heaters, en die mogen niet in de hal die ik huur staan. Ik heb een achterlijk dure tralie kast (€1.200 ex of zo, passen 12 flessen met 10 kg gas in) moeten kopen, en die staat buiten, minstens vijf meter van het gebouw af. Ik zie het eerder misgaan met 200 liter peut dan 120 kg gas in stalen flessen.
Laatst gewijzigd door Bram op 11 jan 2025, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

theo300pk+

Bericht door theo300pk+ » 11 jan 2025, 21:24

De jerrycans bewaar ik in een garagebox die niet vast zit aan een pand voor bewoning. Wel staat in de belendende box de M3 en in andere boxen wat oude huisraad en spullen opgeslagen. Wel theoretisch risico dat hele rijtje boxen de lucht in gaat maar geen risico voor woningen.
Echter geen werkzaamheden in de boxen die oorzaak zouden kunnen zijn voor explosie oid. Wordt wat huisraad opgeslagen en autootje en semi's van mijn zoon. Af en toe banden wisselen en accu opladen.
Ik heb natuurlijk ook voorkeur voor opslag in een separate speciaal geconditioneerde ruimte maar die heb ik gewoon niet.
Dat ik (idd per se) Aral 102 wil heeft te maken met het feit dat ik inmiddels veel inspanning en geld heb gespendeerd aan het optimaliseren van de DF van de M3. En wil daarom het maximale profijt daarvan hebben. Een keer per maand Aral tanken vind ik daarom geen opgave.
Motor draait met 102 gewoon veel beter en ronder molliger dan met 98. En dat is niet alleen uit te drukken in het vermogensverschil van 740 whp op 102 vs 670 whp op 98. (met 10% ethanol wordt dit zelfs 780 whp) Immers 99,99% van het rijden wordt in de regel nog geen 20% van het vermogen gebruikt (muv tripjes naar en rond de Ring). Maar dat heeft waarschijnlijk te maken met dezelfde psychologie als bij mensen die een Porsche GT2 RS of Mclaren 720/765 LT of een 1000 pk Ferrari/1500 pk Bugatti kopen.
Inderdaad volkomen zinloos ............................ maar die worden toch ook verkocht.
Met mijn vorige M240 heb ik ook op 102 gereden en uiteraard ook de 102 alternatieven in NL uitgeprobeerd. Echter allemaal met op de dyno aantoonbare slechtere resultaten met daarbij ook pingelen van de motor. Heeft iets te maken met MTBU in de brandstof en dat is okee bij Aral.
M3 is inmiddels te duur en te mooi om genoegen te nemen met minder.
Dus linksom of rechtsom wil ik verder rijden met Aral 102. In Elten sta ik inmiddels op de kaart van de heren van de Polizei die daar intensief patrouillleren dus een onverhoopte nieuwe ontmoeting is niet volledig uit te sluiten.
Mijn verhaal moet in dat geval wel sterk zijn en moet ik kunnen terugvallen op schriftelijk vastgestelde regelgeving.
Wat ik op Google kan vinden is de 240 liter max. maar die enkele regels vind ik zelf wat mager om een eventuele discussie tot een goed einde te brengen. Ik ben geen deskundige en geen jurist.
Wel heb ik een RB verzekering en zal aldaar nog vragen hoe mijn positie is.

JP

Bericht door JP » 12 jan 2025, 00:19

Je mag thuis toch maar maximaal 25 liter inpandig opslaan. Wil je meer dan mag dat alleen in een ruimte die 60minuten lang brandwerend is. https://edepot.wur.nl/387360

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 12 jan 2025, 07:54

Bram schreef: 11 jan 2025, 20:27 Lijkt mij ook. Ik verhuur gasflessen bij mijn heaters, en die mogen niet in de hal die ik huur staan. Ik heb een achterlijk dure tralie kast (€1.200 ex of zo, passen 12 flessen met 10 kg gas in) moeten kopen, en die staat buiten, minstens vijf meter van het gebouw af. Ik zie het eerder misgaan met 200 liter peut dan 120 kg gas in stalen flessen.
Dit is idd mega streng, mijn moeder is Goudsmit en heeft haar werk in/aan huis.

Solderen gaat met mega klein precisie vlammetje en daarvoor staat er een 5kg gas en 2kg zuurstof fles.

Toch moet vanwege het werk en dat kleine beetje gas en zuurstof in huis het hele huis verzekerd worden als bedrijfspand met verhoogd risico. (Wat uiteraard veel duurder is dan een gewone woning verzekering)

Luco

Bericht door Luco » 12 jan 2025, 08:16

Je kan in nederland ook gewoon 102 tanken, of bestellen, maar ja dat is wat duurder.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 12 jan 2025, 08:30

@Theo, je punt betr vervoer en de Polizei is me duidelijk, maar jouw G8x M3 Comp(?) is mapped op 102 zeg je.
Ik tank sinds jaar en dag hier 98. Is er echt zoveel power/koppel/rijbeleving verschil tussen jouw 102 map of een 98 mapping met een S58 blok? Al het geneuzel hierboven had/heb ik er niet voor over:)
Maarja als ik 'nu' vroege zondagmorgen in m'n auto stap ben ik over 'n uur ook in D om 102 te tanken. Maar daar heb ik dan weer geen zin in lol. Als ik daar ben 'toevallig' jets ik 'm vol met 102 indien aanwezig.

Rogerb

Bericht door Rogerb » 12 jan 2025, 10:41

“Echter geen werkzaamheden in de boxen die oorzaak zouden kunnen zijn voor explosie oid.”

Tsja doe ik ook niet maar toch met oud&nieuw word er een zwervende doos voor me deur in de hens gegooid, ofwel dat heb je nooit in de hand….

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 jan 2025, 11:53

Nou, noem het opladen van een accu maar geen werkzaamheden die een explosie kunnen veroorzaken… Zoek eens op wat exploderende accu’s veroorzaken :) Staat Google ook vol van. Ik zal m’n mening verder niet geven maar ga dit draadje glimlachend volgen ;)

theo300pk+

Bericht door theo300pk+ » 12 jan 2025, 17:30

Ik kan het hierboven gesignaleerde theoretische gevaar van mijn opslag niet ontkennen.
Het geneuzel van de dienders over het theoretisch gevaar van vervoer valt hierbij in het niet dat uurtje met een slakkengangetje rijden in aanmerking nemend. Er zijn zo ontzettend veel meer realistische gevaren aan het deelnemen aan het verkeer. Sla de statistieken van de verkeers ongelukken maar op na. (btw geen enkele door vervoer kraftstoffen over de weg).
En sosiewo alle gevaren die je loopt die inherent zijn aan het leven, thuis, elders, op vakantie etcetc.
Natuurlijk kan je zoals in NL en andere West EU landen alles overdreven met eindeloze regelgeving dicht timmeren en de persoonlijke handelings vrijheid zo veel mogelijk af pakken.
Ik vind dat de Angelsaksische landen overzee als in VS, Canada, Australie ed met een minder prominente overheid daarom meer vrijheid geven voor zelfbeschikking (en risico's) van individuen in de samenleving, politiek en economie. Maar dat is een ander verhaal en voer voor discussie.
Ik denk dat er ook op dit forum niemand is die zich niet schuldig maakt aan het in bepaalde mate be/overtreden van alle lijntjes van alle wetten en regelgeving. :wink:
Mijn opslag van jerrycans benzine in een box is natuurlijk niet te vergelijken met een drugslab waardoor idd tegenwoordig diverse boxen worden opgeblazen. Heb bij de aankoop van de boxen meerdere boxen bekeken en overal stonden er wel flessen, blikken en jerrycans met peut, terpentine, pertroleum en idd benzine.

JP

Bericht door JP » 12 jan 2025, 18:11

Ok

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 jan 2025, 18:13

I rest my case :lol:

Rogerb

Bericht door Rogerb » 12 jan 2025, 18:53

Arthur schreef: 12 jan 2025, 18:13 I rest my case :lol:
:mrgreen:

@theo, ik zou volgende keer bij de polizei ook gewoon een opsomming maken van dingen die er erger zijn in de wereld, kijken hoever het komt :mrgreen:

Maar serieus jij kan wel met een slakkengang rijden maar als een andere kneus achterop je rijd heb je toch een uitdaging met 180 liter benzine aan boord.

Zed240

Bericht door Zed240 » 12 jan 2025, 19:31

Ze hadden je in ieder geval bij de neus, want 25 liter is flauwekul. Wel moeten de jerrycans gekeurd zijn en gezekerd in je auto vervoerd worden. Dat laatste lijkt me de grootste uitdaging.

Of je het moet willen, zoals de anderen hier ook al aankaarten, weet ik ook niet zo. Met een goede stalen jerrycan zie ik het gevaar ook niet zo, maar áls het misgaat, dan gaat het ook goed mis.

Ik snap vooral niet waarom je je auto laat afstellen op brandstof die je niet eenvoudig kunt krijgen. Even >2 uur op en neer kachelen om benzine te halen, je moet er maar zin in hebben.

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Bericht door Eeuwe » 12 jan 2025, 19:51

Volgende keer die knurften maar even de les lezen met de feiten. Typisch Duitsers. Lekker belerend de les lezen en zelf niet eens op de hoogte zijn van haar eigen wetgeving.

Luco

Bericht door Luco » 12 jan 2025, 19:58

centenkwestie he

Riceaux

Bericht door Riceaux » 12 jan 2025, 20:03

Pleur gewoon een fatsoenlijke multimap op die M3 Theo. Probleem opgelost!

SlowCo

Bericht door SlowCo » 12 jan 2025, 20:12

Nee joh, Theo heeft altijd minimaal de 740 pk nodig, begrijp dat dan! :df:

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 12 jan 2025, 20:14

Riceaux schreef: 12 jan 2025, 20:03 Pleur gewoon een fatsoenlijke multimap op die M3 Theo. Probleem opgelost!
Ik las het verkeerd.
Afbeelding Maar ik zag deze al op een M3 liggen in gedachten. :tooth:

Plaats reactie