Daartoe had ik de jerrycans achter de auto naast elkaar gezet om snel en zonder morsen te vullen. De jerrycans passen precies in de kofferbak en dat doe ik al jaren zonder problemen. Ik ben me bewust van mijn kwetsbaarheid en daarom rij ik altijd met de nodige voorzichtigheid naar huis.
Deze keer echter stopt er een Polizei Audi naast me als ik halverwege ben en de twee dienders beveleln me onmiddelijk daarmee te stoppen.
Lang verhaal kort, Het vervoer van Kraftstoffen met Jerrycans is gevaarlijk en verboden voor particulieren in een particuliere PKW.
Zij verwezen daarbij naar wettelijke regels bevoegdheids documenten die ik niet zou hebben.
Als particulier mocht ik maximaal 25 liter in jerrycans in de auto vervoeren.
Ik mocht deze keer bij wijze van uitzondering wel de getankte jerrycans inladen en meenemen.
Uiteraard geen discussie gestart en hieraan gehoor gegeven.
Thuis snel gegoogled en daar kan ik alleen vinden dat in DE met een particuliere Pkw maximaal 240 liter vervoerd mag worden in daartoe goedgekeurde UN Kanister of Kanister met Reserve Kraftstoff Zulassung.
Achteraf heb ik de indruk dat ik ben afgepoeierd door de Polizei en die 25 gewoon een broodje aap verhaal is.
Hun zorgen zijn uiteraard begrijpelijk en wellicht denken ze hiermee goed te hebben gedaan buiten hun boekje te spreken.
Het is zo'n typisch tankstation waar mensen uit NL mega pakketten rookwaren kopen en hun auto tanken al dan niet plus reserve jerrycans.
Niettemin zet dit voorval me toch wel aan het denken want wil niet weer een volgende keer met dezelfde dienders die daar waarschijnlijk patrouilleren meemaken.
Dat betekent in ieg dat ik een volgende keer mijn heil bij een ander tankstation moet zoeken die helaas meer uit de route liggen en ik verder moet rijden. Nu is de afstand ca. 85 km en een klein uurtje rijden.
Het gaat me niet om die 180 keer 40 cent voordeel tov NL maar de auto is gemapt op 102 en rijdt daarmee gewoon ontzettend goed.
Ook ga ik niet meer bij de eerste pomp dicht bij de straat tanken zodat de M3 met alle jerrycans er achter pontificaal zichtbaar is voor passerende auto's.

Ik vraag me af hoe sterk ik een volgende keer sta als de Polizei weer verbiedt benzine in Jerrycans te vervoeren.
Dat wat ik op Google heb gevonden is voor mij duidelijk maar wel summier.
Zijn er andere regels waarop ik mij kan beroepen.
Wie heeft ervaring hiermee.