Carfax/Carvertical etc.
- Wout309t
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Carfax/Carvertical etc.
Ik heb een auto op het oog. Deze heb ik bekeken en gereden en wil hem in principe gaan kopen. Alleen heb ik mijn twijfels bij het wat lage BPM-bedrag dat grofweg 50% lager uitkomt dan als ik hem zelf invoer in de calculator. De auto is vorige maand ingevoerd.
Welke VIN-check hebben jullie de beste ervaringen mee als het gaat om auto's die uit DE komen?
Ik heb weleens begrepen dat Carfax en Carvertical leuk zijn in de USA/UK maar voor andere landen niet heel veel zin hebben. Zijn er vergelijkbare aanbieders voor de afdankertjes van de oosterburen?
Verder heb ik de auto goed gecontroleerd en ik zie geen verdachte zaken. Alle historie kloppend op papier en ook geverifieerd bij de NL dealer. Wel wil ik er nog eens met de lakdiktemeter langs.
Welke VIN-check hebben jullie de beste ervaringen mee als het gaat om auto's die uit DE komen?
Ik heb weleens begrepen dat Carfax en Carvertical leuk zijn in de USA/UK maar voor andere landen niet heel veel zin hebben. Zijn er vergelijkbare aanbieders voor de afdankertjes van de oosterburen?
Verder heb ik de auto goed gecontroleerd en ik zie geen verdachte zaken. Alle historie kloppend op papier en ook geverifieerd bij de NL dealer. Wel wil ik er nog eens met de lakdiktemeter langs.
-
Re: Carfax/Carvertical etc.
Heeft de aanbieder geen taxatierapport van import? Welke auto gaat het om, wil anders wel even kijken of ik iets bij ons kan zien.
-
- Auto: Dikke Bmw
Carfax is best uitgebreid en laat ook gemelde schade zien bij een ongeval.
- Wout309t
Ze hebben de auto zelf niet geïmporteerd, zeggen ze... Ik stuur je even een pb met chassisnummer, dank voor je hulp.BMWDennis schreef: 04 jan 2025, 19:05 Heeft de aanbieder geen taxatierapport van import? Welke auto gaat het om, wil anders wel even kijken of ik iets bij ons kan zien.
- Wout309t
Ook bij auto's uit Duitsland dus? Dan wellicht het proberen waard.Crookie schreef: 04 jan 2025, 20:05 Carfax is best uitgebreid en laat ook gemelde schade zien bij een ongeval.
-
- Auto: Dikke Bmw
Ja, gaat op VIN nummer blijkbaar. Geen idee welke database er achter zit. Bpm schijnen ook weer truukjes mee uitgehaald te worden zoals importeren met bumper schade, andere velgen etc..
- Wout309t
Ja die trucjes ben ik mee bekend inderdaad. Maar kan dat ook 50% schelen. Of moet hij daar aardig plat voor zijn?Crookie schreef: 04 jan 2025, 20:12Ja, gaat op VIN nummer blijkbaar. Geen idee welke database er achter zit. Bpm schijnen ook weer truukjes mee uitgehaald te worden zoals importeren met bumper schade, andere velgen etc..
Ik heb alle dingetjes zoals productiedatum koplampen bekeken en dat is allemaal correct. Ook geen rare spuitnaden, nevel of verf op de rubbers.
-
Even meegekeken op basis van het kenteken en chassisnummer. Misschien dat er nog iemand wil meedenken of advies wil geven?
Wat hebben we gevonden? Betreft een auto met ruim 100.000km. We zien een bruto-BPM van +- 900,- waar een origineel Nederlandse auto +- 7.000,- bruto heeft. Carfax is prima, ander systeem geeft wel een melding voor de voorzijde + beide voorste hoeken van de auto. Melding is van 6 maanden geleden rond de kilometerstand die de auto nu ook heeft.
Wat hebben we gevonden? Betreft een auto met ruim 100.000km. We zien een bruto-BPM van +- 900,- waar een origineel Nederlandse auto +- 7.000,- bruto heeft. Carfax is prima, ander systeem geeft wel een melding voor de voorzijde + beide voorste hoeken van de auto. Melding is van 6 maanden geleden rond de kilometerstand die de auto nu ook heeft.
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Hoe uniek is de auto? Bij twijfel op naar de volgende. Stel je koopt deze, iedere keer dat je iets hebt blijf je hier toch weer aan terug denken.
“ander systeem geeft wel een melding voor de voorzijde + beide voorste hoeken van de auto. Melding is van 6 maanden geleden rond de kilometerstand die de auto nu ook heeft.”
Daaruit is de conclusie import met schade de enige die ik zou trekken.
Zit bij ons in de buurt een toko, staan regelmatig auto’s met schade op buitenlands kenteken. Blijkbaar loont het nog steeds genoeg. Verkoop ervan lijken ze dan weer niet zelf te doen. Staan niet tussen de occasions van ze op de site. Blijf dat altijd maar dubieus vinden.
De rest van het industrieterrein hier is langzaamerhand ook allemaal auto-handel. Waarbij je steeds meer afvraagt of ze allemaal ex Jet cars medewerker zijn. Wat een zooi er tussen staat
“ander systeem geeft wel een melding voor de voorzijde + beide voorste hoeken van de auto. Melding is van 6 maanden geleden rond de kilometerstand die de auto nu ook heeft.”
Daaruit is de conclusie import met schade de enige die ik zou trekken.
Zit bij ons in de buurt een toko, staan regelmatig auto’s met schade op buitenlands kenteken. Blijkbaar loont het nog steeds genoeg. Verkoop ervan lijken ze dan weer niet zelf te doen. Staan niet tussen de occasions van ze op de site. Blijf dat altijd maar dubieus vinden.
De rest van het industrieterrein hier is langzaamerhand ook allemaal auto-handel. Waarbij je steeds meer afvraagt of ze allemaal ex Jet cars medewerker zijn. Wat een zooi er tussen staat

- Barend
- Auto: F20 m135i
Het kan nooit lastig zijn om het taxatierapport dat gebruikt is voor de import te achterhalen, als de verkopende partij het niet heeft dan weten ze van wie ze de auto hebben gekocht en kunnen daar informeren. Als ze niet willen mee werken kan dat een prima reden zijn om de auto te laten staan.
Maar van de andere kant, er zijn genoeg spelers op de markt die op taxatiewaarde importeren en bewust de auto op andere velgen zetten en iedere deukje en krasje aantikken als ‘schade’ om daarmee de waarde te drukken. Als de auto er zowel optisch als technisch netjes uit ziet en lakdikte meter niets vreemds aangeeft klinkt het niet zo spannend.
Maar van de andere kant, er zijn genoeg spelers op de markt die op taxatiewaarde importeren en bewust de auto op andere velgen zetten en iedere deukje en krasje aantikken als ‘schade’ om daarmee de waarde te drukken. Als de auto er zowel optisch als technisch netjes uit ziet en lakdikte meter niets vreemds aangeeft klinkt het niet zo spannend.
- Niels
- Auto: Prius+
Met schade geïmporteerd dus. Hoeft niet spannend te zijn met moderne onderdelen prijzen maar kan een auto wel blijven achtervolgenBMWDennis schreef: 04 jan 2025, 23:26 Even meegekeken op basis van het kenteken en chassisnummer. Misschien dat er nog iemand wil meedenken of advies wil geven?
- Baboulah
Ik zoek inderdaad altijd zoveel mogelijk naar zwaar aangepastte autos in buitenland, gezien je de kosten van het herstellen naar origineel weer mag aftrekken vd dagwaarde, en dus ook van de bpm... ik wil toch aangepastte auto's.... 4niet oem velgen met banden naar OEM kan al lekker aantikken als voorbeeld.Barend schreef: 04 jan 2025, 23:55 Maar van de andere kant, er zijn genoeg spelers op de markt die op taxatiewaarde importeren en bewust de auto op andere velgen zetten en iedere deukje en krasje aantikken als ‘schade’ om daarmee de waarde te drukken. Als de auto er zowel optisch als technisch netjes uit ziet en lakdikte meter niets vreemds aangeeft klinkt het niet zo spannend.
Echter houdt ik wel altijd het taxatierapport dan bij de auto om dit soort dingen als dit hele topic te kunnen voorkomen, zoals hierboven gezegd blijft het anders de auto achtervolgen
- Roy RS
Hoeft allemaal helemaal niet spannend te zijn, maar als ze het niet willen vertellen is dat wel een red flag.
Ik heb mijn yaris gr die vlamnieuw was (maar wel mee dan 3000km en jaar oud) geimporteerd en daar staat een bruto bpm op die veel lager is dan als je hen zelf calculeert. Dit is omdat er 7 toegestane koerslijsten zijn, waarvan alleen de anwb vrij inzichtelijk is zonder abbonnement.
Ik gebruikte importautos.nl en die hadden een volledig legale koerslijst gebruikt waar de dagwaarde veel lager uitkwam.
Dus laat je vooral niet gekmaken door spookverhalen en neem het voordeel, maar zorg dat je geen schadeauto koopt (tenzij bekend en correct geprijsd)
Een lakmeter en onder kap en koffer kijken naar boutjes doet wonderen.
Ik heb mijn yaris gr die vlamnieuw was (maar wel mee dan 3000km en jaar oud) geimporteerd en daar staat een bruto bpm op die veel lager is dan als je hen zelf calculeert. Dit is omdat er 7 toegestane koerslijsten zijn, waarvan alleen de anwb vrij inzichtelijk is zonder abbonnement.
Ik gebruikte importautos.nl en die hadden een volledig legale koerslijst gebruikt waar de dagwaarde veel lager uitkwam.
Dus laat je vooral niet gekmaken door spookverhalen en neem het voordeel, maar zorg dat je geen schadeauto koopt (tenzij bekend en correct geprijsd)
Een lakmeter en onder kap en koffer kijken naar boutjes doet wonderen.
- Roy RS
Overigens als we het hebben over een schade import, dan gaat de bruto bpm echt niet naar € 900 als het eerst meer dan 10.000 was, er is dus een andere slimmigheid gebruikt waar ik me vooral niet druk om zou maken, maar wel rekening in zou houden met te betalen prijs. Degene die de auto importeert is altijd verantwoordelijk voor de naheffing bpm en niet degene die de auto daarna gekocht heeft, dus mijn persoonlijk kan het roesten hoe ze het doen, als het maar geen schade auto is zonder dat ik de korting krijg.
Voor jouw beeldvorming, kijk eens op het kenteken van mijn Ariel Atom, uit mijn hoofd is het iets van € 3000 bruto, je snapt dat dit volledig legal is, anders zou ik het hier niet posten, maar het zou bij jou dus wel je wenkbrauwen doen fronsen
Voor jouw beeldvorming, kijk eens op het kenteken van mijn Ariel Atom, uit mijn hoofd is het iets van € 3000 bruto, je snapt dat dit volledig legal is, anders zou ik het hier niet posten, maar het zou bij jou dus wel je wenkbrauwen doen fronsen
- Wout309t
Dank allen voor de input, in het bijzonder Dennis!
Auto is precies zoals ik hem wil met de juiste opties, momenteel even geen alternatieven op de markt, dus dat doet altijd iets met je rationele denkvermogen
. Maar momenteel heb ik wel zodanig veel twijfel dat ik overweeg hem te laten staan.
De auto is echter wél ontzettend strak en er is niks te zien, ik heb extra gelet op tekenen van schade. De koplampen bijvoorbeeld hebben de correcte productiedatum dus het kan nooit een grote klapper zijn geweest.
Het vreemde blijft dat de schade gemeld is tijdens de zomermaanden met zo'n beetje de km-stand van nu, wat zou betekenen dat de auto al die tijd stilgestaan heeft voordat hij eind 2024 is ingevoerd.
De tip van Barend neem ik wel ter harte. Als ze hem niet zelf ingevoerd hebben, kunnen ze alsnog bij hun 'leverancier' het taxatierapport boven water toveren, lijkt me.
En er gaat een lakdiktemeter mee mocht ik het aan de hand van het rapport toch nog een kans geven.
Auto is precies zoals ik hem wil met de juiste opties, momenteel even geen alternatieven op de markt, dus dat doet altijd iets met je rationele denkvermogen

De auto is echter wél ontzettend strak en er is niks te zien, ik heb extra gelet op tekenen van schade. De koplampen bijvoorbeeld hebben de correcte productiedatum dus het kan nooit een grote klapper zijn geweest.
Het vreemde blijft dat de schade gemeld is tijdens de zomermaanden met zo'n beetje de km-stand van nu, wat zou betekenen dat de auto al die tijd stilgestaan heeft voordat hij eind 2024 is ingevoerd.
De tip van Barend neem ik wel ter harte. Als ze hem niet zelf ingevoerd hebben, kunnen ze alsnog bij hun 'leverancier' het taxatierapport boven water toveren, lijkt me.
En er gaat een lakdiktemeter mee mocht ik het aan de hand van het rapport toch nog een kans geven.
-
Ik ben benieuwd. Mijn vader heeft vorig jaar ook een auto gekocht met een BPM van +/- 900 ipv 4-5k, gewoon bij de merkdealer. Nou ben ik persoonlijk van mening dat ze hem enorm een oor hebben aangedraaid (hoge prijs, belachelijke inruil, goedkope b-merkbandjes erop gezet etc.). Maar zij beweren dat het ding schadevrij is. Maarja gezien de rest van het verkoopproces geloof ik daar niks van.
Ik ben geneigd om ook eens zo'n rapportje te kopen, eens kijken wie er gelijk heeft.
Ik ben geneigd om ook eens zo'n rapportje te kopen, eens kijken wie er gelijk heeft.

- Paskal
- Auto: meerdere
Daar heb je geen rapportje voor nodig. Met een goede lamp, lakdiktemeter en zoals Roy al zei een kritische blik op eea ga je een eventueel schadeverleden vrijwel altijd zien.
- Arthur
- Auto: Nr.51
En wat doe je dan als blijkt dat de kop gespoten is? Zegt nl nog niks. Volgens mij werd het zelfs voor de PS van BMW wel eens gedaan. Lastig om alsnog te beoordelen. Hoeveel auto’s hebben wel niet gespoten delen?
-
+1, plus dat een lakdiktemeter duurder is dan zo'n rapportje.
Zou me in dit geval puur om interesse gaan, dat de merkdealer beweert een schadevrije auto te verkopen, terwijl ik daar mijn bedenken bij heb. Je kunt er verder ook niks mee, auto is bijna een jaar in bezit.

Zou me in dit geval puur om interesse gaan, dat de merkdealer beweert een schadevrije auto te verkopen, terwijl ik daar mijn bedenken bij heb. Je kunt er verder ook niks mee, auto is bijna een jaar in bezit.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Maar wat is schadevrij, of wat is schade? Heb eens een auto schadevrij gekocht en toen ik hem een jaar later weer inruilde bleek de voorbumper gespoten te zijn. Had ik zelf niet gezien.
-
Het blijft helaas lastig met auto's om alles te achterhalen. En als je wel iets vindt, hoeft het niet per se spannend te zijn.
Lagere BPM is wat mij betreft altijd even opletten en zelf de afweging maken. Het mooiste is om wat documentatie van import te hebben, zodat je het eventueel later ook altijd weer aantoonbaar hebt. Wat wij echter ook in de praktijk voorbij zien komen met voornamelijk lage BPM auto's, zijn jonge auto's met de gekste afwijkingen. Auto's met slecht passende bumpers, slechte kitnaden of juist hele kit en parker-projecten onderhuids, kabelbomen die niet meer zoals origineel bevestigd zijn en soms de vreemdste storingen opleveren.
Lagere BPM is wat mij betreft altijd even opletten en zelf de afweging maken. Het mooiste is om wat documentatie van import te hebben, zodat je het eventueel later ook altijd weer aantoonbaar hebt. Wat wij echter ook in de praktijk voorbij zien komen met voornamelijk lage BPM auto's, zijn jonge auto's met de gekste afwijkingen. Auto's met slecht passende bumpers, slechte kitnaden of juist hele kit en parker-projecten onderhuids, kabelbomen die niet meer zoals origineel bevestigd zijn en soms de vreemdste storingen opleveren.
- D20VT
https://finnik.nl/internationale-schadehistorie
Je hebt toch tegenwoordig ook een Nederlandse partij die dit aanbiedt.
Je hebt toch tegenwoordig ook een Nederlandse partij die dit aanbiedt.