Perchance: BMW Z4 Coupe 3.0si
-
Perchance: BMW Z4 Coupe 3.0si
L.S.,
Ik werd dit weekend wakker met het idee om eens naar de Z4 coupe te kijken en verhip, ze zijn best betaalbaar geworden. Welke DF'er heeft er uitvoerige ervaring met dit model? wat zijn de zwakke plekken en waar moet je echt op letten? En is het een leuke basis voor een clubsport circuitwagentje?
Ik werd dit weekend wakker met het idee om eens naar de Z4 coupe te kijken en verhip, ze zijn best betaalbaar geworden. Welke DF'er heeft er uitvoerige ervaring met dit model? wat zijn de zwakke plekken en waar moet je echt op letten? En is het een leuke basis voor een clubsport circuitwagentje?
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Re: Perchance: BMW Z4 Coupe 3.0si
Ik heb sinds kort een E86 3.0si en ben er ontzettend blij mee. Hij heeft wel wat mods in de bek gehad (KW V3, H&R stabi's, sper met kortere verhouding, Wiechers halve kooi, onderstel in PU, stalen remleidingen en nog wat dingetjes), maar het is gewoon een onwijs leuke auto. Voelt aanzienlijk sportiever en leuker dan beide 130i's die ik gehad heb.
Afgelopen zaterdag op Papenburg heb ik mijn Z4 en een 130i direct na elkaar kunnen rijden en ze zijn vooral qua beleving erg verschillend. De 130i voelt makkelijker, afstandelijker en comfortabeler waar de Z4 dus echt veel spartaanser aanvoelt.
Zwakke plekken zijn er niet heel erg. De N52 heeft wat bekende issues en van onderen is het een E46.
Afgelopen zaterdag op Papenburg heb ik mijn Z4 en een 130i direct na elkaar kunnen rijden en ze zijn vooral qua beleving erg verschillend. De 130i voelt makkelijker, afstandelijker en comfortabeler waar de Z4 dus echt veel spartaanser aanvoelt.
Zwakke plekken zijn er niet heel erg. De N52 heeft wat bekende issues en van onderen is het een E46.
-
- matthyssie

Heb ondertussen een alcantara M stuurtje erin en ga binnenkort Recaro's monteren.
-
Achterwielkast roest is een dingetje. Mijn '07 e85 begon ook.
https://z4-forum.com/forum/viewtopic.php?t=116724
En verder geen coupe nemen, maar de cabrio. Veel en veel leuker!
https://z4-forum.com/forum/viewtopic.php?t=116724
En verder geen coupe nemen, maar de cabrio. Veel en veel leuker!
-
Heel gaaf ding Matthijs. Er staat een knappe op MP waar ik morgen even ga kijken. Prima doelmatige besteding van de kerstgratificatie denk ik...
Jeroen, bedankt voor de tip!
Jeroen, bedankt voor de tip!
-
OnlineMartijn_bmw
Eens met Matthijs, ik heb zeer veel verschillende BMW's gehad in alle soorten en maten en motoren maar de Z4 coupe 3.0si is mij bijgebleven als 1 van de leukste om mee te rijden/sturen 

- e30touring1990
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
gaaf ding Matthijs, met die mods ook wel echt een lekkere stuurmansauto.
ik heb wel wat kilometers op een z4m coupe gezet en die is mij ook bijgebleven als een bijzondere auto die echt leuk rijdt. niet praktisch etc maar wel puur autorijden.
ik heb wel wat kilometers op een z4m coupe gezet en die is mij ook bijgebleven als een bijzondere auto die echt leuk rijdt. niet praktisch etc maar wel puur autorijden.
- Fabian
Ja die van Thys ging echt goed, stuurde ook echt top. Was impressed!
- Kasteel
Dit had ik destijds ook met de E46 M3 vs Z4M vergelijkingmatthyssie schreef: ↑09 dec 2024, 11:20 Ik heb sinds kort een E86 3.0si en ben er ontzettend blij mee. Hij heeft wel wat mods in de bek gehad (KW V3, H&R stabi's, sper met kortere verhouding, Wiechers halve kooi, onderstel in PU, stalen remleidingen en nog wat dingetjes), maar het is gewoon een onwijs leuke auto. Voelt aanzienlijk sportiever en leuker dan beide 130i's die ik gehad heb.

- matthyssie
Ga waarschijnlijk 28 dec even een ochtendsessie pakken met DF op Meppen. Als je er dan ook bent mag je altijd wel even mee.
-
OnlineJoël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
-
OnlineMartijn_bmw
Ik weet niet heb zelf e85 cabriootje 3x gehad en 1x als coupe. Je voelt toch dat die coupe nog veel stijver is dus als pure rijders auto zeg ik (als cabrio liefhebber) toch voor de coupe gaan

-
Bedankt voor de tip mannen. Het wordt sowieso een coupe als er een komt. Men weet wellicht dat ik een prachtige Z3 coupe clubsport heb maar die auto is mij inmiddels te veel voor op het circuit. Afgelopen zondag weer 3 sessies gedaan op een nat zandvoort en je moet zo opletten met die auto. Recentelijk op de ring ook. Je bent te veel aan het wachten of de auto gaat en hoe hard 'ie gaat. Op een droge baan grip ohne ende maar ik zoek toch iets wat beter past bij mijn middelbare karakter. Bovendien is de Z3 in zo'n uitmuntende staat dat ik het ook een beetje zonde vind.
Ik hoop dan ook dat een Z4 wel het sportieve karakter biedt van een Z3 maar met de veel betere achteras ook een auto die leuker en met meer rust op de limiet te rijden is.
Ik kan me trouwens herinneren dat Kasteel tijdens viva la france 2 (ongeveer 2 eeuwen geleden alweer) echt kneiterhard rond ging met de Z4M coupe op standaard M onderstel.
Ik hoop dan ook dat een Z4 wel het sportieve karakter biedt van een Z3 maar met de veel betere achteras ook een auto die leuker en met meer rust op de limiet te rijden is.
Ik kan me trouwens herinneren dat Kasteel tijdens viva la france 2 (ongeveer 2 eeuwen geleden alweer) echt kneiterhard rond ging met de Z4M coupe op standaard M onderstel.
- Niels
- Auto: Prius+
Gaaf ding Thys!!
Altijd voor de coupe gaan! A) Veel mooier, B) veel stiller….ik vond de E85 echt belachelijk veel lawaai maken op de snelweg anders had ik em nog wel gehad als daily maar ging uit nood maar met de Mini waarvan de kachel zelfs kapot was. Daarnaast heeft de coupe toch nooit last van sticky steering? Had de mijne een kleine beetje af en toe, vond het stuurgevoel sowieso niet geweldig en had er zeker een E46 rack in gegooid wanneer het een blijvertje was geweest.
Altijd voor de coupe gaan! A) Veel mooier, B) veel stiller….ik vond de E85 echt belachelijk veel lawaai maken op de snelweg anders had ik em nog wel gehad als daily maar ging uit nood maar met de Mini waarvan de kachel zelfs kapot was. Daarnaast heeft de coupe toch nooit last van sticky steering? Had de mijne een kleine beetje af en toe, vond het stuurgevoel sowieso niet geweldig en had er zeker een E46 rack in gegooid wanneer het een blijvertje was geweest.
-
@Niels, je bedoelt ombouwen naar hydraulische stuurhuis? heb eens met een Z4 roadster 3.0 gereden en de eps stond mij niet bij als hinderlijk of slecht.
- tomgtr
Ik vind de coupe zo mooi. Zowel z3 als z4. Is zo’n raar ding maar vond en vind ze echt geweldig.
-
Hoe zit het met olieverbruik bij de N52b30? De auto die ik op het oog heb heeft 200k gelopen en dat is in mijn beleving kneiterveel. Wat kan je verwachten?
De Renault R26 en Z3 die ik in de garage heb staan verbruiken geen olie overigens. Ook na 10K trappen geen druppel en dan gaat er verse olie in.
De Renault R26 en Z3 die ik in de garage heb staan verbruiken geen olie overigens. Ook na 10K trappen geen druppel en dan gaat er verse olie in.
-
1:4500 tot 1:6000 is wel de norm voor dit blok met deze km-stand. minder olieverbruik is mooi meegenomen.HSR schreef: ↑10 dec 2024, 23:18 Hoe zit het met olieverbruik bij de N52b30? De auto die ik op het oog heb heeft 200k gelopen en dat is in mijn beleving kneiterveel. Wat kan je verwachten?
wat kan je verder verwachten? aanbouw delen die kapot gaan: bobines, DISA, weet niet of de cabrio ook een elektrische waterpomp heeft maar in dat geval gaat die zeker als die nog niet vervangen is. gewoon de standaard N52 kwaaltjes.
verder heb ik bij de mijne gebroken voorvering gehad (schijnt een E46 kwaal te zijn?) en sowieso kan het onderstel rond die km stand wel een opfrisbeurt gebruiken
ik vond de mijne ook niet écht lekker sturen (maar na een MX-5 stuurt bijna alles minder)
- Dimitri
- Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe
Ik vind de N52 een zoveel fijner blok dan een M52 in een Z3. Véél responsiever. Meen dat de N52B30 in een 130 ook een lichter vliegwiel heeft, weet niet of dat geval is in een Z4.
Verder inderdaad gewoon bijhouden. Als de DISA's en waterpomp niet gedaan zijn bij 200k die even preventief meepakken. Verder loopt het allemaal wel los. Ik heb mijn N52 van 200k naar nu bijna 300k gereden en alleen maar preventief onderhoud gedaan. Originele waterpomp heb ik vervangen bij 280k.
Olieverbruik is bij mij ongeveer een 1 liter op 10k, dus je hoeft eigenlijk nooit bij te vullen.
Verder inderdaad gewoon bijhouden. Als de DISA's en waterpomp niet gedaan zijn bij 200k die even preventief meepakken. Verder loopt het allemaal wel los. Ik heb mijn N52 van 200k naar nu bijna 300k gereden en alleen maar preventief onderhoud gedaan. Originele waterpomp heb ik vervangen bij 280k.
Olieverbruik is bij mij ongeveer een 1 liter op 10k, dus je hoeft eigenlijk nooit bij te vullen.
-
Ben wezen kijken bij een Z4 coupe. Valt me op dat je voor je gevoel nog verder van de voorwielen verwijderd zit dan bij een Z3 coupe. Is dat werkelijk zo of is dat maar een illusie omdat je lager zit?
Kwa koetswerk buitenkant kon ik niks geks vinden. Verkoper was een groep vrienden die wel meer mooi spul in de garage hadden staan. Volgende keer kan ik de auto ook op de brug bekijken. Zelf ben ik technisch genoeg om de hardware vakkundig te beoordelen maar vraag me af of een aankoopkeuring de moeite waard is voor de motor en aandrijflijn. Monteurs bij bedrijven als TEG kunnen vaak op gehoor al het e.e.a. vaststellen wat ik geheid over het hoofd ga zien.
Kwa koetswerk buitenkant kon ik niks geks vinden. Verkoper was een groep vrienden die wel meer mooi spul in de garage hadden staan. Volgende keer kan ik de auto ook op de brug bekijken. Zelf ben ik technisch genoeg om de hardware vakkundig te beoordelen maar vraag me af of een aankoopkeuring de moeite waard is voor de motor en aandrijflijn. Monteurs bij bedrijven als TEG kunnen vaak op gehoor al het e.e.a. vaststellen wat ik geheid over het hoofd ga zien.
- Joop
Tof ding Thys…matthyssie schreef: ↑09 dec 2024, 11:20 Ik heb sinds kort een E86 3.0si en ben er ontzettend blij mee. Hij heeft wel wat mods in de bek gehad (KW V3, H&R stabi's, sper met kortere verhouding, Wiechers halve kooi, onderstel in PU, stalen remleidingen en nog wat dingetjes), maar het is gewoon een onwijs leuke auto. Voelt aanzienlijk sportiever en leuker dan beide 130i's die ik gehad heb.

De N52B30 had ik ook in de E92 330i. Heerlijk atmosferisch blok en bleef maar gaan als je ‘m doortrok in de toeren. Vond ‘m fijner dan de N55 die ik daarna had. Hij lustte wel iets een druppeltje olie. Gemiddeld 2-3 liter tussen de onderhoudsbeurten in (ca. 20-25k km interval).
Laatst gewijzigd door Joop op 11 dec 2024, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Auto: M3 F80
Vet ding zo op de CSL velgen
- Niels
- Auto: Prius+
Ik geloof dat de Z4Coupe ook een hydraulisch stuurhuis had of alleen de M? Er wordt wel een stuurhuis van een E46 is gebouwd als ik het me goed herinner. Vond de mijne op vele fronten fijn maar het sturen een beetje mwah, als ie het qua geluidscomfort beter had gedaan dan had ik het stuurhuis vervangen. Verder erg fijn qua combi motor-compactheid.
-
wtf een Z4 heeft geen oliepeilstok? Is this real life? Geldt dit ook voor een 130i? Deze motoren lusten olie en dan moet je blind vertrouwen op een oliepeilsensor?