HSR schreef: ↑22 okt 2024, 13:59
die originele U brace is vrij licht uitgevoerd. Zonder de opstaande randen zou je die zo buigen.
@Andry, welke type staalplaat zou jij aanraden gezien jouw vakkennis?
Geen plaat gebruiken, maar een profiel!
Als materiaal een S355, dus een normaal constructiestaal met een treksterkte van minimaal 480 N/mm2 dacht ik. Qua dikte 2,5mm misschien 3mm net wat er voor handen is. Anders een S235 in 3mm dik.
Ik heb onderstelbraces van Cusco onder diverse auto's gehad die een merkbaar hogere stijfheid opleverde. Hogesterktestaal (specs niet vrijgegeven) en de materiaaldikte varieerde tussen de 1,6 en 2,5 mm.
Als je zelf kan lassen en slijpen zou ik voor een ongelijkzijdig L profiel gaan. Als voorbeeld:
https://www.staalvakman.nl/l-profiel/alle-l-profielen en daarna eventueel stralen en in de chassislak of poedercoating. Ook gewoon te lassen met lasproces MAG of TAG en een SG2 lastoevoegmateriaal onder een M21 beschermgas. Gewoon basic dus.
Aluminium moet gevoelsmatig een sterkte 6065 of zelfs een 70XX variant zijn omdat de boutgaten anders sleufgaten worden. Deze soorten zijn dmv extrusie gefabriceerd en moeilijk te zetten zonder een goede zetbank. Lassen is niet gewenst en een 70xx is ook niet te lassen zonder porösiteitvorming.
Zoiezo gaat een vlakke plaat niet echt optimaal werken en zal gewoon meevervormen. Het vergroten van de vezelafstand dmv een gezette rand zal veel meer stijfheid creëeren dan een grotere materiaaldikte en dat kan door een verzet aanbrengen of een profiel te gebruiken. In de originele bracing zie ik zettingen dmv persen en dat is genoeg om stijfheid te creëren.