welke aluminium plaat voor subframe brace

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
HSR

welke aluminium plaat voor subframe brace

Bericht door HSR » 21 okt 2024, 22:18

L.S.,

Voor de Megane R26 wil ik een subframe brace maken. Een variatie op degene die ze in de clio cup gebruiken, zie foto hieronder. IK vraag me even af welk type aluminium ik moet kopen en in welke dikte? Mijn gevoel zegt 5mm. Of kan ik toch beter voor staal gaan en zo ja welke dikte?

Afbeelding

Bert ///M3

Re: welke aluminium plaat voor subframe brace

Bericht door Bert ///M3 » 22 okt 2024, 03:28

Maakt elkaar niet zo heel veel alleen moet je met aluminium +/- 3 keer zo dik gaan als met staal voor hetzelfde resultaat. Youngs modulus voor staal is 3x zo hoog. Gewicht is 2.8 g/cm2 tegen 7.85 g/cm2. Ook bijna factor 3 verschil. Beetje afhankelijk van welke grade je koopt, je hebt 1001 verschillende alumium en staal soorten.

Verder is een vlakke plaat zo slap als een vaatdoek. Als dat ding op de foto van alu is dan kan hem met de hand buigen waarschijnlijk, dan is het meer een beschermplaat. Als je zoiets maakt dan kan je de poten beter minder breed maken en er een opstaande rand op lassen zeg maar. Dan heb je hetzelfde gewicht maar een veel stijvere constructie. Een vlakke plaat kan gewoon buigen en dan doet het niet zo veel. Tenzij je geen compressie belasting hebt. Als er altijd trekspanning op staat dan maakt het niet uit.

HSR

Bericht door HSR » 22 okt 2024, 09:30

Het standaard subframe heeft 2 extra profielen (braces). Eentje die het subframe zelf stijver maakt en een U profiel dat het subframe extra aan de koets bevestigt. Deze brace vervangt beide losse profielen tot 1 grote brace. Is een onderdeel van de clio cup raceautootjes.

Normaal:
megane r26 subframe.jpg
megane r26 subframe.jpg (638.37 KiB) 3569 keer bekeken
Gewenst:

Afbeelding

ALs ik het goed hoor kan ik dus beter staal pakken. Wat stel je dan voor? Staal 4mm? KRachten zullen voornamelijk trekspanningen zijn maar dat is een logische aanname.

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 22 okt 2024, 13:19

Ik denk dat je torsie niet moet onderschatten en zeker randen moet zetten om stijfheid te creëren.

Originele bracing heeft het ook zo te zien.

HSR

Bericht door HSR » 22 okt 2024, 13:59

die originele U brace is vrij licht uitgevoerd. Zonder de opstaande randen zou je die zo buigen.

@Andry, welke type staalplaat zou jij aanraden gezien jouw vakkennis?

Bokkepoot

Bericht door Bokkepoot » 22 okt 2024, 14:30

Ik zou daar zelf voor aluminium gaan.

Lijkt mij een plek die redelijk wat te verduren heeft met stenen en dergelijk, staal gaat daar toch weer eerder roesten door steenslag. Tenzij je dat niet uitmaakt.

Luco

Bericht door Luco » 22 okt 2024, 19:52

Ik neem aan dat ze er bij de aanpassingen van de cliocup wel opver nagedacht hebben.
Ik zou ff de specificaties van die cup brace proberen te achterhalen en hem precies hetzelfde maken.

HSR

Bericht door HSR » 22 okt 2024, 23:33

Ben er achter dat de originele cup brace van aluminium is en 5mm dik. Ik zit er zelf aan te denken om er eentje te maken van staal. Veel goedkoper en als het werkt kan ik altijd nog een alu versie maken.

3mm staal is gevoelsmatig te dun. Wat raden jullie aan? Kan natuurlijk ook een 3mm plaat kopen en het snijverlies gebruiken om de cruciale punten te verstevigen naar 6mm met een puntlas...

vester86

Bericht door vester86 » 23 okt 2024, 00:07

3mm staal VS 5mm aluminium dat wint staal op alle vlakken behalve gewicht.
maar als je het zelf niet vertrouwt voor 4 of 5mm staal gaan. ik denk niet dat het echt uitmaakt in deze toepassing.

en dan quote ik hier het 2e bericht ook nog maar even:
Maakt elkaar niet zo heel veel alleen moet je met aluminium +/- 3 keer zo dik gaan als met staal voor hetzelfde resultaat. Youngs modulus voor staal is 3x zo hoog. Gewicht is 2.8 g/cm2 tegen 7.85 g/cm2. Ook bijna factor 3 verschil.

Martijn M

Bericht door Martijn M » 23 okt 2024, 08:01

Ach, wat extra gewicht op die plek van de auto is niet eens 'verkeerd'. Ben benieuwd hoe het gaat uitwerken!

HSR

Bericht door HSR » 23 okt 2024, 12:00

Heb een plaat gekocht van 3mm staal gegalvaniseerd. Gewoon huis tuin keuken plaat. Ben benieuwd of het wat wordt.

Bokkepoot

Bericht door Bokkepoot » 23 okt 2024, 13:37

Kleine tip, als je het gaat zagen en slijpen, de randjes die je doorzaagt even behandelen, na het zagen.

Je snijrand roest namelijk wel bij die soort platen.

Hsp

Bericht door Hsp » 24 okt 2024, 08:50

HSR schreef: 22 okt 2024, 23:33 3mm staal is gevoelsmatig te dun. Wat raden jullie aan? Kan natuurlijk ook een 3mm plaat kopen en het snijverlies gebruiken om de cruciale punten te verstevigen naar 6mm met een puntlas...
Ligt een beetje aan t type staal natuurlijk, maar een 3mm plaat is al vrij sterk, redelijke kans dat het subframe waar je m tegenaan schroeft net zo dik of zelfs iets dunner is. Alleen als je die in platte variant zoals nu afgebeeld erin zet doet die qua torderen niet zoveel, als je het voornamelijk daarvoor doet zou ik aan de randen een opstaande rand aan zetten. Hoeft niet eens zo hoog te zijn om al een stuk meer stijfheid te halen. Een vlakke plaat 'wappert' vrij makkelijk heen en weer.

Andry

Bericht door Andry » 24 okt 2024, 13:06

HSR schreef: 22 okt 2024, 13:59 die originele U brace is vrij licht uitgevoerd. Zonder de opstaande randen zou je die zo buigen.

@Andry, welke type staalplaat zou jij aanraden gezien jouw vakkennis?
Geen plaat gebruiken, maar een profiel!

Als materiaal een S355, dus een normaal constructiestaal met een treksterkte van minimaal 480 N/mm2 dacht ik. Qua dikte 2,5mm misschien 3mm net wat er voor handen is. Anders een S235 in 3mm dik.

Ik heb onderstelbraces van Cusco onder diverse auto's gehad die een merkbaar hogere stijfheid opleverde. Hogesterktestaal (specs niet vrijgegeven) en de materiaaldikte varieerde tussen de 1,6 en 2,5 mm.

Als je zelf kan lassen en slijpen zou ik voor een ongelijkzijdig L profiel gaan. Als voorbeeld: https://www.staalvakman.nl/l-profiel/alle-l-profielen en daarna eventueel stralen en in de chassislak of poedercoating. Ook gewoon te lassen met lasproces MAG of TAG en een SG2 lastoevoegmateriaal onder een M21 beschermgas. Gewoon basic dus.

Aluminium moet gevoelsmatig een sterkte 6065 of zelfs een 70XX variant zijn omdat de boutgaten anders sleufgaten worden. Deze soorten zijn dmv extrusie gefabriceerd en moeilijk te zetten zonder een goede zetbank. Lassen is niet gewenst en een 70xx is ook niet te lassen zonder porösiteitvorming.

Zoiezo gaat een vlakke plaat niet echt optimaal werken en zal gewoon meevervormen. Het vergroten van de vezelafstand dmv een gezette rand zal veel meer stijfheid creëeren dan een grotere materiaaldikte en dat kan door een verzet aanbrengen of een profiel te gebruiken. In de originele bracing zie ik zettingen dmv persen en dat is genoeg om stijfheid te creëren.

Andry

Bericht door Andry » 24 okt 2024, 13:08

Hsp schreef: 24 okt 2024, 08:50
HSR schreef: 22 okt 2024, 23:33 3mm staal is gevoelsmatig te dun. Wat raden jullie aan? Kan natuurlijk ook een 3mm plaat kopen en het snijverlies gebruiken om de cruciale punten te verstevigen naar 6mm met een puntlas...
Ligt een beetje aan t type staal natuurlijk, maar een 3mm plaat is al vrij sterk, redelijke kans dat het subframe waar je m tegenaan schroeft net zo dik of zelfs iets dunner is. Alleen als je die in platte variant zoals nu afgebeeld erin zet doet die qua torderen niet zoveel, als je het voornamelijk daarvoor doet zou ik aan de randen een opstaande rand aan zetten. Hoeft niet eens zo hoog te zijn om al een stuk meer stijfheid te halen. Een vlakke plaat 'wappert' vrij makkelijk heen en weer.
Dit dus! Vezelafstand vergroten door zetten 👍🏾

HSR

Bericht door HSR » 24 okt 2024, 14:12

Damn, even een college materiaalkunde. Als leek zijnde, als ik het goed begrijp wordt aangeraden om rondom de brace een opstaande rand te creeeren. Dit kan dan door een strip van 2cm van dezelfde plaat op rondom de buitenzijde van de brace te lassen? Zo ja, dat moet wel lukken :)

Andry

Bericht door Andry » 24 okt 2024, 15:19

Afhankelijk van de staalsoort is het te lassen. Galva/HDG plaat niet met een dikte van 3mm. Om te lassen heb je schoon staal nodig en na het schoonslijpen is het basismateriaal wel erg dun. Plus grote kans op zinkkoorts...

Hou er ook rekening mee dat je veel krimp, dus vervorming, krijgt in het geheel.

Kan je er geen strippen van laten knippen en dan vervolgens een rand laten zetten?

Hsp

Bericht door Hsp » 24 okt 2024, 16:20

Andry schreef: 24 okt 2024, 15:19 Kan je er geen strippen van laten knippen en dan vervolgens een rand laten zetten?
Als je het dan toch al laat knippen en zetten zou ik m uittekenen en laten snijden+zetten, maak je het allemaal net wat netter.

yorick

Bericht door yorick » 26 okt 2024, 18:55

Als je een brace maakt zoals die alu clio cup dan moet het vrij dik zijn om enige stijfheid te creëren. Met 1.5 mm plaat constructiestaal S235 in vorm gedrukt of met zettingen bereik je een veel stijvere constructie. Maar dat is lastig om zelf te hobbyen.

Vergeet geen mondkapje als je slijpt aan die zink plaat. Als er aan gelast wordt, goed schoon slijpen en een laskap met overdruk gebruiken. Anders adem je geel witte zink dampen in, die schijnen je levens verwachting drastisch naar beneden bij te stellen :)

Gijzert

Bericht door Gijzert » 04 nov 2024, 20:36

yorick schreef: 26 okt 2024, 18:55 Als je een brace maakt zoals die alu clio cup dan moet het vrij dik zijn om enige stijfheid te creëren. Met 1.5 mm plaat constructiestaal S235 in vorm gedrukt of met zettingen bereik je een veel stijvere constructie. Maar dat is lastig om zelf te hobbyen.

Vergeet geen mondkapje als je slijpt aan die zink plaat. Als er aan gelast wordt, goed schoon slijpen en een laskap met overdruk gebruiken. Anders adem je geel witte zink dampen in, die schijnen je levens verwachting drastisch naar beneden bij te stellen :)
Dat zijn jaren die je pas aan het einde mist. Yolo!!

Plaats reactie