Twingo RS Un petit pain en andere baguettes

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Daan2D

Twingo RS Un petit pain en andere baguettes

Bericht door Daan2D » 21 okt 2024, 01:14

Hierbij een draadje over mijn twingo rs die ik wil aanpassen voor circuit gebruik.
Ik ben hem in duitsland gaan ophalen, het is een ex ringrental, dus heeft al een mooi leven achter de rug :hosanna:
Uiteraard kapot, start niet. Verder niet naar gekeken ter plekken, zorg voor later.

Fotos bij blackfish aan het begin van de inzet bij Nurblife
Afbeelding
Afbeelding

Later ging hij zo door het leven
Afbeelding

Bij ophalen am ring
Afbeelding
Afbeelding

Er is al vanalles aan gedaan om hem rental proof te maken natuurlijk
- ST schroefset
- DS2500 remblokken rondom
- Autec wizzards met NS2R
- Wiechers rolkooi
- Spruitstuk zonder enorme kat, sportkat en uitlaat systeem
- Sport stuurtje
Ik heb de auto overgenomen zonder de stoelen en gordels.

Ik heb er wat andere plannen mee, vooral bezigheids therapie natuurlijk want met een twingo ben je nooit de snelste :crazy:
Maar denk wel dat er op veel plekken wat te halen valt, kwa onderstel, remmen, en vooral gewicht.

Wat doen je dan als je zo een auto koop, juist kaal maken en beginnen naar je eigen zin te maken
Afbeelding
Afbeelding

Laskooi biesheuvel, gekozen voor een niet fia spec kooi, its just for fun voor mij. Gewicht speelt wel een rol, dus voor chromoly gekozen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oeps ernaa moet het natuurlijk gespoten worden, HELP!! wit? antreciet?? of toch auto kleur?? :stom:
Eerst maar eens in de epoxy primer zetten,....ernaa kleur kiezen.
Afbeelding
Afbeelding

Toch maar voor de exterieur kleur van de auto gegaan
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dashboad ondertussen laten flocken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kleine lithium accu gekocht, een vriend die handig is met zijn 3d printer een houder laten maken, ook weer flink wat kilo's bespaard.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog het twijfel of de airco werkt? en erin blijft, dus enkel voor de 3 achter ramen lexaan gekocht
Afbeelding

Setje deurpanelen van de welbekende trackcardoorcards, geen knopjes voor spiegel, komen natuurlijk handbediende spiegels in van de basic twingo 1.2 met 0 opties :angel:
Afbeelding

Toen was het tijd om eens te kijken waarom ie niet start, overal stroom, vonk, benzine, geen foutcodes, maar startmotor komt niet verder dan 1 klik.
Motor wou ik er toch uithalen om de driem en koppeling te wisselen en alle pakkingen/keeringen enz.
Je komt nog eens wat tegen dan :beer: Dit hoort niet toch?? :hammer:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Weet nog niet wat ik ga doen, met deze motor verder of toch kijken voor een ander blokje?
Laatst gewijzigd door Daan2D op 31 mar 2025, 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.

SlowCo

Re: Twingo RS Un petit pain

Bericht door SlowCo » 21 okt 2024, 02:11

Leuk project, succes ermee! :df:

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 21 okt 2024, 06:50

Gebroken vliegwielbouten.😵‍💫
Hoe dan?

Ik zou voor een verse gaan, dan heb je meer zekerheid dat hetgeen je eraan doet ook daadwerkelijk goed is en je drijfstangen niet vast zitten met tiewraps.
(disclaimer* afhankelijk van je sleutel skills)😁

Wout309t
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Bericht door Wout309t » 21 okt 2024, 07:20

Heel cool project zeg, je pakt het goed aan!
Ik zou voor een ander blok gaan. Dit blokje heeft al een heel leven achter de rug.
Daarnaast verwacht ik dat die vliegwielbouten al weleens los zijn geweest en niet op de juiste manier zijn gemonteerd. (Oude bouten hergebruikt of de nieuwe veel te hard aangedraaid) Dit is een indicatie dat er niet met de juiste kennis aan is gesleuteld.
De kans is aanwezig dat dit slechts het topje van de ijsberg is...

Forza

Bericht door Forza » 21 okt 2024, 08:41

Mocht je het blokje gaan vervangen, die van de Clio RS en Megane RS passen ook :hungry: (alleen even de onderste versnellingsbak steun ("dogbone") verplaatsen).

Daan2D

Bericht door Daan2D » 21 okt 2024, 08:52

Forza schreef: 21 okt 2024, 08:41 Mocht je het blokje gaan vervangen, die van de Clio RS en Megane RS passen ook :hungry: (alleen even de onderste versnellingsbak steun ("dogbone") verplaatsen).
Is mogelijk maar komt uiteraard heel veel meer bij kijken dan enkel even de dogbone verplaatsen :eatpaper:
EmielS60 schreef: 21 okt 2024, 06:50 Gebroken vliegwielbouten.😵‍💫
Hoe dan?

Ik zou voor een verse gaan, dan heb je meer zekerheid dat hetgeen je eraan doet ook daadwerkelijk goed is en je drijfstangen niet vast zitten met tiewraps.
(disclaimer* afhankelijk van je sleutel skills)😁
Denk zoals wouter zegt, om 1 of andere reden toch vliegwiel los gehad en geen nieuwe bouten gebruikt, de koppeling was namelijk vers die erop zat.
Andere motor geeft indd meer piece of mind denk ik.

Hsp

Bericht door Hsp » 21 okt 2024, 08:56

Kijk, leuk project, ook eens wat anders dan een Megane of Clio!

Emiel

Bericht door Emiel » 21 okt 2024, 09:04

Leuk project om te volgen weer!

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Bericht door Eeuwe » 21 okt 2024, 09:05

Wat gaaf zeg! Mooi gebouwd zo. Afgebroken vliegwielbouten zijn wel opmerkelijk, dat zie je nooit. En inderdaad een F4RT past er ook in :verveeld: 300pk op 900 kg + strak chassis is echt insane.

Daan2D

Bericht door Daan2D » 21 okt 2024, 17:32

Eeuwe schreef: 21 okt 2024, 09:05 Wat gaaf zeg! Mooi gebouwd zo. Afgebroken vliegwielbouten zijn wel opmerkelijk, dat zie je nooit. En inderdaad een F4RT past er ook in :verveeld: 300pk op 900 kg + strak chassis is echt insane.
900kg ga ik nooit aankomen, hoop ergens in de buurt van 950-975 uit te komen.

Met een f4rt kun je het helemaal vergeten, zwaar giet ijzer uitlaatspruitstuk, turbo, ic, piping allemaal extra.
De 2.0 past wel maar de 6bak die je erbij nodig hebt past niet in de twingo, ik weet dat er 1 rond rijd in de uk maar dat is een twingo gt en geen rs, en rijd met een 5bakje.
Denk ook dat je 250/300pk niet lekker op de weg gaat krijgen met het twingo onderstel, megane heeft immers de perfohub fusees, dit zit bij de twingo niet eronder. Plus 5bak geen sper optie beschikbaar, dus het maakt het niet intressant al bij al.

2.0 uit een clio 3rs is wel een swap die in het verleden in de uk veel gedaan werd. Maar de motor en bak kosten goud er van.

Ik heb als daily een fijne megane rs en ergens staat nog een clio 3rs die bij af is, zie topic van yannik.

Twingo blijft atmo, dat is de ziel van het wagentje, en voor circuit lekker werken voor je snelheid.

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 21 okt 2024, 21:06

Gaaf man! Geen half werk ook. En het mag ook gezegd worden; dapper dat je voor een auto zonder lopend blok met dit verleden aandurft.

Ik volg 'm graag!

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 21 okt 2024, 21:19

Gaaf project! Eerst denk je waarom koop je in godsnaam een vermoeide ring rental, vervolgens denk je…omdat er al aanpassingen zijn gedaan zoals kooi, paar Posts later…..kooi eruit laskooi erin :lol:

Zou zeker een fris blok er in lepelen :thumbup:

Philipoo

Bericht door Philipoo » 22 okt 2024, 08:25

Niels schreef: 21 okt 2024, 21:19 Gaaf project! Eerst denk je waarom koop je in godsnaam een vermoeide ring rental, vervolgens denk je…omdat er al aanpassingen zijn gedaan zoals kooi, paar Posts later…..kooi eruit laskooi erin :lol:

Zou zeker een fris blok er in lepelen :thumbup:
:lol: ik moest ook even kijken of de before en after foto's niet door elkaar heen stonden!

Leuk project zeg! Ben benieuwd wat je er van gaat maken :)

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 22 okt 2024, 09:10

Gaaf project! Ik zou er zeker een nieuw blokje in gooien. Rental auto op de ring, daar kan weleens mis geschakeld zijn.
Gaan er nog spullen over van je oude auto over? De AST set bijvoorbeeld?

Estoque

Bericht door Estoque » 22 okt 2024, 09:18

Niels schreef: 21 okt 2024, 21:19 Gaaf project! Eerst denk je waarom koop je in godsnaam een vermoeide ring rental, vervolgens denk je…omdat er al aanpassingen zijn gedaan zoals kooi, paar Posts later…..kooi eruit laskooi erin :lol:
Precies de zelfde gedachte.

Vind de keuze dapper en uniek, dus ik ben fan!

Martijn M

Bericht door Martijn M » 22 okt 2024, 09:46

Wat een wijvenbak joh! Wil je toch niet in gezien worden :tooth:

Nee mega dikke build, Mooi vers opgebouwde Twingo straks. Je vorige Twingo was al feest om in mee te rijden. Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken!

CWATR
Auto: Pulsar GT, Accord R, A110

Bericht door CWATR » 22 okt 2024, 18:09

M’n dochter zoekt nog een voorste bumper voor d’r TRS…..

Luco

Bericht door Luco » 22 okt 2024, 18:53

Daan2D schreef: 21 okt 2024, 17:32
Eeuwe schreef: 21 okt 2024, 09:05 Wat gaaf zeg! Mooi gebouwd zo. Afgebroken vliegwielbouten zijn wel opmerkelijk, dat zie je nooit. En inderdaad een F4RT past er ook in :verveeld: 300pk op 900 kg + strak chassis is echt insane.

Met een f4rt kun je het helemaal vergeten, zwaar giet ijzer uitlaatspruitstuk, turbo, ic, piping allemaal extra.
De 2.0 past wel maar de 6bak die je erbij nodig hebt past niet in de twingo, ik weet dat er 1 rond rijd in de uk maar dat is een twingo gt en geen rs, en rijd met een 5bakje.
Denk ook dat je 250/300pk niet lekker op de weg gaat krijgen met het twingo onderstel, megane heeft immers de perfohub fusees, dit zit bij de twingo niet eronder. Plus 5bak geen sper optie beschikbaar, dus het maakt het niet intressant al bij al.

2.0 uit een clio 3rs is wel een swap die in het verleden in de uk veel gedaan werd. Maar de motor en bak kosten goud er van.

Ik heb als daily een fijne megane rs en ergens staat nog een clio 3rs die bij af is, zie topic van yannik.

Twingo blijft atmo, dat is de ziel van het wagentje, en voor circuit lekker werken voor je snelheid.
Sadevje met sper past wel in een twingo :-)

Daan2D

Bericht door Daan2D » 22 okt 2024, 19:43

Luco schreef: 22 okt 2024, 18:53
Daan2D schreef: 21 okt 2024, 17:32

Sadevje met sper past wel in een twingo :-)
ST75 Zal dan weer veel moeite met het koppel van een f4rt hebben, plus de f4rt heeft ander onderblok dan de f4r waar de sadev tegen geschroeft zit. Boutgaten komen niet overeen.

Hehe ik zie geen spoken, heb de opties echt allemaal wel bekeken en eventueel overwogen, maar TRS techniek is lekker betrouwbaar en zorgen vrij doorgaands.
Laatst gewijzigd door Daan2D op 22 okt 2024, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Daan2D

Bericht door Daan2D » 22 okt 2024, 19:46

StefanW schreef: 22 okt 2024, 09:10 Gaaf project! Ik zou er zeker een nieuw blokje in gooien. Rental auto op de ring, daar kan weleens mis geschakeld zijn.
Gaan er nog spullen over van je oude auto over? De AST set bijvoorbeeld?
Dat komt er zeker weer onder, AST 5200 reed geweldig.
AP remset wil ik proberen in 15inch te proppen maar ben nog niet zeker of dat gaat lukken, binnenkort eens wat wielen passen met een losse fusee met de remmen erop.

Luco

Bericht door Luco » 22 okt 2024, 19:47

Voor de moderne sadevs hebben ze gewoon pasplaten voor elk model, maar de prijzen zijn ook niet meer normaal, voor mijn sadev is bijna niks meer te krijgen, de goedkoopste opvolger is 22k tot 300nm, zat voor de mijne..
de sadev die 700nm kan hebben zit rond de 38k dacht ik :-)

Daan2D

Bericht door Daan2D » 22 okt 2024, 20:07

Luco schreef: 22 okt 2024, 19:47 Voor de moderne sadevs hebben ze gewoon pasplaten voor elk model, maar de prijzen zijn ook niet meer normaal, voor mijn sadev is bijna niks meer te krijgen, de goedkoopste opvolger is 22k tot 300nm, zat voor de mijne..
de sadev die 700nm kan hebben zit rond de 38k dacht ik :-)
Oef, ben niet velegen om een paar munten in de twingo te steker maar sadev geld gaat wat te ver :duh: :sealed:

Luco

Bericht door Luco » 22 okt 2024, 20:13

Ja, mij ook hoor, zolang er nog onderdelen zijn prima, maar 22k voor een bak, pfffffffffffffff.
Maar erg gaaf een atmo twingo hoor.

Nivek
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400

Bericht door Nivek » 22 okt 2024, 22:12

Wat voor lithium accu is dat? Specs?

Mijne is overleden vrees ik en ken deze nog niet

Yannik Schmidt
Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS

Bericht door Yannik Schmidt » 23 okt 2024, 11:02

Leuke topic, leuke auto ;)
De race is on, tijd dat we in 2025 weer samen naar circuit kunnen.

Plaats reactie