BMW X1 en het grote cruise control raadsel ...
- HarryC
BMW X1 en het grote cruise control raadsel ...
Ik ben op zoek naar een X1 F48, maar wil perse adaptive cruise control als optie. Ben er zo aan gewend op mn Volvo en vindt het zo fijn dat ik het gewoon wil.
Nu ben ik al zover dat de optie :
S544 cruise control met automatische remfunctie
Gewoon normale CC is die bij remt als je bv bergafwaarts rijd , verder niks bijzonders. Wordt wel verkocht/geadverteerd als ACC door 90% van de aanbieders.
Uitgevonden dat het pakket:
Driver Assistent plus wel de echte Adaptive Cruise Control bevat icm nog een paar andere opties.
Maar nu heb ik een X1 gevonden met het Driver Assistent plus pakket , maar in de optie lijst staat geen:
Adaptive cruise control met Stop en go functie
Maar
Actieve cruise control met Stop en go functie
Ik in de chat met BMW voor opheldering maar na 30 min de persoon/bot vriendelijk bedankt en gillend weggelopen.
Dus is er iemand die mij antwoord kan geven op de volgende vraag:
Is de optie Actieve cruise control met Stop en go functie hetzelfde als Adaptieve cruise control met Stop en go functie?
En zo nee, wat is dan het verschil??
Alvast bedankt voor de hulp.
Nu ben ik al zover dat de optie :
S544 cruise control met automatische remfunctie
Gewoon normale CC is die bij remt als je bv bergafwaarts rijd , verder niks bijzonders. Wordt wel verkocht/geadverteerd als ACC door 90% van de aanbieders.
Uitgevonden dat het pakket:
Driver Assistent plus wel de echte Adaptive Cruise Control bevat icm nog een paar andere opties.
Maar nu heb ik een X1 gevonden met het Driver Assistent plus pakket , maar in de optie lijst staat geen:
Adaptive cruise control met Stop en go functie
Maar
Actieve cruise control met Stop en go functie
Ik in de chat met BMW voor opheldering maar na 30 min de persoon/bot vriendelijk bedankt en gillend weggelopen.
Dus is er iemand die mij antwoord kan geven op de volgende vraag:
Is de optie Actieve cruise control met Stop en go functie hetzelfde als Adaptieve cruise control met Stop en go functie?
En zo nee, wat is dan het verschil??
Alvast bedankt voor de hulp.
- Martijn_bmw
Re: BMW X1 en het grote cruise control raadsel ...
Ik zou zeggen dat het hetzelfde is.
wil je zekerheid dan met chassisnummer de optielijst uit een vindecoder halen.
dan weet je zeker welk type en met welke optiecode er op zit.
pakket hebben per land en modeljaar ook wel eens verschillende inhoud dus daarmee niet zeker dat elke auto met hetzelfde pakket ook alle zelfde opties heeft.
wil je zekerheid dan met chassisnummer de optielijst uit een vindecoder halen.
dan weet je zeker welk type en met welke optiecode er op zit.
pakket hebben per land en modeljaar ook wel eens verschillende inhoud dus daarmee niet zeker dat elke auto met hetzelfde pakket ook alle zelfde opties heeft.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Zit er een radar onderin de voorbumper/grill? En heeft de stuurbediening links en rechts van het cc-wieltje 2 vlakken met streepjes (afstand acc)?
Heb je een link of een foto? Kijken we ff mee
Maar volgens mij zijn beide beschrijvingen ACC.
Heb je een link of een foto? Kijken we ff mee

- HarryC
Ja zover was ik eigenlijk zelf ook al wel.
Maar fotos komen eraan.
Stuurwiel heb ik zelf ook de meeste info uitgehaald. Maar per bouwjaar en uitvoering xline of m uitvoering hebben ook weer verschillende sturen en knopjes.
Op degene die ik nu gevonden heb zit in ieder geval de optie actieve cruise control. Foto komen eraan.
Maar fotos komen eraan.
Stuurwiel heb ik zelf ook de meeste info uitgehaald. Maar per bouwjaar en uitvoering xline of m uitvoering hebben ook weer verschillende sturen en knopjes.
Op degene die ik nu gevonden heb zit in ieder geval de optie actieve cruise control. Foto komen eraan.
- HarryC
De optie lijst
- Bijlagen
-
- Screenshot_2024-09-27-14-25-52-844_com.duckduckgo.mobile.android.jpg (493.98 KiB) 2754 keer bekeken
- Arthur
Het moet ook eigenlijk wel hetzelfde zijn. Want hoe kan de CC anders stop&go doen als hij geen radar heeft en niet adaptief zou zijn?
- Sabberjoch
- Auto: 981C S
- HarryC
En foto van het stuur. Ik twijfel er ook niet aan dat er geen actieve cruise control met Stop en go functie op zit, maar waarom heet het geen adaptive cruise control, dit is de eerste auto waar ik actieve ipv adaptieve ben tegengekomen...
- Bijlagen
-
- Screenshot_2024-09-27-14-32-07-258_com.autoscout24.jpg (667.58 KiB) 2745 keer bekeken
- HarryC
Niet dat ik dadelijk een wazige variant van adaptive cruise control heb die niet automatisch afremt en accelereert op mijn voorganger en in de file ...
- HarryC
Heb gelezen dat het soms enkel met de camera op de voorruit werkt en bij regen en mist uitgeschakeld moet worden omdat het dus niet functioneerd vanwege het ontbreken van de radar in de bumper ...Arthur schreef: 27 sep 2024, 14:33 Het moet ook eigenlijk wel hetzelfde zijn. Want hoe kan de CC anders stop&go doen als hij geen radar heeft en niet adaptief zou zijn?
- HarryC
Dit komt idd wel behoorlijk overeen met mijn zoektocht ...Sabberjoch schreef: 27 sep 2024, 14:33 Schijnbaar adaptief
https://g30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=2073340
Gelukkig ben ik niet de enige die het niet echt begrijp...haha
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Dat stuur/de knopjes is in elk geval hetzelfde als mijn ex 4GC en die had ook ACC.
Onderin de voorbumper zie je dan ook de radar zitten (vierkant vlak).
Onderin de voorbumper zie je dan ook de radar zitten (vierkant vlak).
- HarryC
Ja en die zie ik dan weer niet...
- Bijlagen
-
- IMG_20240927_145603.jpg (320.36 KiB) 2725 keer bekeken
- MartijnGizmo
Bij MINI werkt de ACC alleen op de KAFAS-camera achter de voorruit, geen sensor in de bumper. In de Countryman ook met start&stop, in de gewone MINI's alleen vanaf 30 km/u. Volgens mij gebruikt de F48 hetzelfde systeem, wat retrofitten dan wel weer een stuk eenvoudiger maakt.
EDIT: ja dus
Tijdens onze zoektocht ook afgegaan op zichtbaarheid van juiste knoppen op het stuur.The active cruise control (ACC) Stop&Go function is an element of the optional equipment Driving Assistant Plus (SA 5AT). With the ACC Stop&Go function in the F48, there are no radar sensors installed for the detection of vehicles ahead. The detection is effected solely via the KAFAS system.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Ah ja en dat systeem is ook wat foutgevoeliger dacht ik. Volgens mij zijn er verhalen dat het systeem nog wel eens iets mist omdat de camera geblokkeerd wordt een felle/laagstaande zon.
- HarryC
HarryC schreef: 27 sep 2024, 14:36Heb gelezen dat het soms enkel met de camera op de voorruit werkt en bij regen en mist uitgeschakeld moet worden omdat het dus niet functioneerd vanwege het ontbreken van de radar in de bumper ...Arthur schreef: 27 sep 2024, 14:33 Het moet ook eigenlijk wel hetzelfde zijn. Want hoe kan de CC anders stop&go doen als hij geen radar heeft en niet adaptief zou zijn?
MartijnGizmo schreef: 27 sep 2024, 15:02 Bij MINI werkt de ACC alleen op de KAFAS-camera achter de voorruit, geen sensor in de bumper. In de Countryman ook met start&stop, in de gewone MINI's alleen vanaf 30 km/u. Volgens mij gebruikt de F48 hetzelfde systeem, wat retrofitten dan wel weer een stuk eenvoudiger maakt.
Tijdens onze zoektocht ook afgegaan op zichtbaarheid van juiste knoppen op het stuur.The active cruise control (ACC) Stop&Go function is an element of the optional equipment Driving Assistant Plus (SA 5AT). With the ACC Stop&Go function in the F48, there are no radar sensors installed for the detection of vehicles ahead. The detection is effected solely via the KAFAS system.
Precies dit dus....een slap aftreksel van Adaptive Cruise Control wat niet altijd goed werkt. Regen, mist en laaghangende zon had ik inderdaad ook al gelezen.Richardt. schreef: 27 sep 2024, 15:08 Ah ja en dat systeem is ook wat foutgevoeliger dacht ik. Volgens mij zijn er verhalen dat het systeem nog wel eens iets mist omdat de camera geblokkeerd wordt een felle/laagstaande zon.
Ik denk dat ik de X1 maar even laat zitten...
Bedankt voor alle input , wordt gewaardeerd!!
- ArjanS
ACC in een Mini via de KAFAS camera werkt niet fijn. Heb er ervaring mee in mijn Mini F56.
-
Onlinebartb
Dat kan ik bevestigen, vindt het een super nerveus systeem. Alleen makkelijk als je in de file staat. De andere 99% rijd ik hem zonder afstandsregeling.
Laatst gewijzigd door bartb op 27 sep 2024, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Actieve CC is idd met camera in de ruit ipv adaptieve met een radar unit in de voorbumper. Werkt bijvoorbeeld al niet meer als je laagstaande zon hebt. In 2015/16 naar een F48 gekeken en veel erover op F48 forum gelezen van bimmerpost.
Ik zou persoonlijk hierom juist voor de normale CC variant gaan.
Ik zou persoonlijk hierom juist voor de normale CC variant gaan.
- Arthur
Dat laatste hoeft niet, toch? Want, zoals bartb schrijft, je kunt hem zonder het actieve ook als normale cc gebruiken.
- HarryC
Ja dat klopt Arthur , alleen in mijn geval is t wel anders omdat ik per se adaptive cruise control wil hebben en dat is het dus niet.
Vindt het trouwens best wel bijzonder dat BMW hier mee weg komt, stel dat je zo'n ding nieuw hebt besteld voor 55k en het blijkt dus niet echt Adaptive cruise control te zijn maar zo'n KAFAS systeem ......
Vindt het trouwens best wel bijzonder dat BMW hier mee weg komt, stel dat je zo'n ding nieuw hebt besteld voor 55k en het blijkt dus niet echt Adaptive cruise control te zijn maar zo'n KAFAS systeem ......
-
Onlinebartb
Wij (inclusief mijzelf) zijn zo kritisch dat “we” vinden dat het niet prettig werkt. De optie zelf is niks aan gelogen. Dat is gewoon adaptief.
- HarryC
Ja zo kun je het ook uitleggen. Ik zou zo kritisch zijn dat ik m bij de dealer door de voorruit heen zou rijden, komt door de adaptieve cruise control zou ik me dan verontschuldigen.....

- De fiscalist
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Toen ik in 2013 een nieuwe VW Golf kocht waar ACC op zou moeten zitten, wat er niet op bleek te zitten (maar dan weer wel laffe zelf inparkeerhulp, die overigens best goed werkte), wilde de dealer niet mee in mijn verzoek om korting.HarryC schreef: 27 sep 2024, 18:29 Ja dat klopt Arthur , alleen in mijn geval is t wel anders omdat ik per se adaptive cruise control wil hebben en dat is het dus niet.
Wel kon ik de koop er om ontbinden (wat ik niet hebt gedaan, want ik ging de ACC toch niet gebruiken). Maar je loopt dus ook het risico dat het niet non-conform genoeg is om hem er om te laten staan denk ik. Tenzij je bij de aanschaf op schrift hebt gezet dat het belangrijk voor je is.
Maar als je dan zo’n halfbakken systeem krijgt geleverd, dan wordt het weer lastig. Is dit nu wel of geen ACC. Wel lijkt me, alleen niet met de specs die jij graag had gewild…..
Alleen een proefrit kan de info geven die je zoekt (namelijk of jij het prettig vind in de omgang of niet).