Subaru makes the FASTEST WRX EVER

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Turbo

Subaru makes the FASTEST WRX EVER

Bericht door Turbo » 13 jul 2024, 08:04

Subaru makes the FASTEST WRX EVER : Project Midnight

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Subaru makes the FASTEST WRX EVER

Bericht door Alexsti » 15 jul 2024, 19:56

Toch weer de sterke 2.0L gebruikt i.p.v. de zwakkere 2.5, techniek is interessant het bodywerk 'iets' overdreven, maarja is ook geen straatauto natuurlijk. :tooth:

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 16 jul 2024, 01:09

Je had toch ook een 2.2L(lag o.a. in een 22B, vandaar ook de naam) die erg sterk was?

Volgens mij was mijn laatste(door Gerrit en Leo gebouwde) blok een 2.0L met een strokerkit en dat was dan een 2.15L.....die 0.15L extra kon je best wel goed merken in de hogere versnellingen. :df:

Alexsti

Bericht door Alexsti » 16 jul 2024, 12:19

Klopt Ron, die 2,2 waren wel sterk (en zeldzaam)
De 2,5 L waren eigenlijk gewoon 2.0 blokken die opgeboort waren en dus dunnere wandjes kregen en dus zwakker.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 16 jul 2024, 14:51

Die 2.5L hoor je inderdaad veel slechte verhalen over.
Levert wel veel koppel en vermogen onderin, maar boven de 5000 toeren gaan ze vaak al inkakken, of je moet er echt een joekel van een turbo op zetten, maar dan gaan ze weer kapot. :? :lol:

Lag die 2.2L ook niet in de één of andere Legacy, of was dat niet hetzelfde blok.....staat me iets bij dat Marnix toentertijd met zo'n blok reed in een vrij oude Legacy?

Alexsti

Bericht door Alexsti » 16 jul 2024, 20:28

Opa schreef: 16 jul 2024, 14:51 Die 2.5L hoor je inderdaad veel slechte verhalen over.
Levert wel veel koppel en vermogen onderin, maar boven de 5000 toeren gaan ze vaak al inkakken, of je moet er echt een joekel van een turbo op zetten, maar dan gaan ze weer kapot. :? :lol:

Lag die 2.2L ook niet in de één of andere Legacy, of was dat niet hetzelfde blok.....staat me iets bij dat Marnix toentertijd met zo'n blok reed in een vrij oude Legacy?
Of dat t zelfde blok is zou ik niet durven zeggen....

Standaard blijft zo'n 2,5L blok redelijk heel maar ga je die idd. tjoenen zijn ze snel klaar, kijk maar op Autotrader ofzo dan lees je vaak dat bij jonge auto's dat er al een nieuw blok in ligt bij ook een lage km stand. :?
Trouwens die 600 pk is ook weer niet zo bijzonder, dat zou ik ook uit m'n blok kunnen krijgen als ik er genoeg euro's in stop, maar je gaat wel op een grens zitten...die 400pk wat ik nu heb met standaard internals is gewoon niet stuk te krijgen bij normaal gebruik.

Turbo

Bericht door Turbo » 17 jul 2024, 18:05

Ja eens je boven een bepaald vermogen wil gaan en toch betrouwbare motor wil behouden heb je mogelijk een pinned motorblok nodig zodat cilinderbussen niet gaan kantelen of vervormen bij hoge rpm en/of hoge boost

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 06 sep 2024, 13:48

Opa schreef: 16 jul 2024, 01:09 Je had toch ook een 2.2L(lag o.a. in een 22B, vandaar ook de naam) die erg sterk was?

Volgens mij was mijn laatste(door Gerrit en Leo gebouwde) blok een 2.0L met een strokerkit en dat was dan een 2.15L.....die 0.15L extra kon je best wel goed merken in de hogere versnellingen. :df:
de 2.2 draai je de krukas uit het lood als je gaat pushen. Dat is de reden (o.a.) dat Andy Forester destijds met de EG33 in de weer ging (en bijv een chain drive naar een custom front diff legde met een Nissan GTR versnellingsbak op de achteras)

Ik lees andere commentaren mbt een pinned motorblok. Dat is broddelwerk, je pakt het probleem niet aan. Mijn pinned blok was vrij vlot aan yoghurt en de gefixede erna ook.

De 2liter kun je tunen op headlift. Dat betekent dat alles wat ervoor gebeurt, onder controle is. De Gobstopper van RCM draaide lang lang lang geleden al op deze manier in de time attack ca. 850pk. Skitterend.

Als je als basis een billet block pakt van bijv IAG/Crest......er rijden al een aantal 1khp motoren rond.....ja daar staat 1000 pk...

Alexsti

Bericht door Alexsti » 06 sep 2024, 16:54

Sodeknetters, zoveel vermogen krijg je toch haast niet meer op de weg....zeker niet in de eerste versnellingen.

Heb wel eens zitten denken als ik dit 2.0L blok aan bonken draai komt er 'iets' beters, lees meer vermogen maarja het blok blijft maar heel... :tooth:

Plaats reactie