Trillingen BMW E91
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Trillingen BMW E91
Ik heb al enige tijd last van een trillend stuurwiel van een BMW E91 325i
In januari zijn de remschijven en blokken rondom vervangen (ATE)
Voor het vervangen vaak al last van schokkend remmen. Dit is verdwenen na het vervangen van de remmerij
Ca 3 maanden na vervangen (3000km) begint de auto te trillen vanaf 60-90km/uur. Banden vervangen voor de zomerset
Probleem blijft, wordt steeds heftiger. Trillend stuur vanaf 80km/u, instabiel weggedrag. Wordt erger met remmen
Onlangs alle draagarmen, stuurkogels, spoorstangen vervangen van de voorzijde. Vandaag uitgelijnd, voorwielen gebalanceerd. Auto trilt vanaf 80km/u nog steeds, wordt heftiger met remmen.
Verder 4 schokdempers vervangen met de veerpootlagers.
Waar ik aan denk
- wiellager: lijkt geen speling te hebben
- bij het balanceren zat er in 1 wiel hoogteslag die niet te corrigeren was met lood.
- volgens mij zitten er nu geen centreerringen op terwijl de velgen (aftermarket?) Frankfurters zijn.
- toch een probleem met de remschijven, eentje kromgetrokken? Schijven lijken niet heet geworden, tijdens vervangen waren de klauwen gewoon goed gangbaar.
In januari zijn de remschijven en blokken rondom vervangen (ATE)
Voor het vervangen vaak al last van schokkend remmen. Dit is verdwenen na het vervangen van de remmerij
Ca 3 maanden na vervangen (3000km) begint de auto te trillen vanaf 60-90km/uur. Banden vervangen voor de zomerset
Probleem blijft, wordt steeds heftiger. Trillend stuur vanaf 80km/u, instabiel weggedrag. Wordt erger met remmen
Onlangs alle draagarmen, stuurkogels, spoorstangen vervangen van de voorzijde. Vandaag uitgelijnd, voorwielen gebalanceerd. Auto trilt vanaf 80km/u nog steeds, wordt heftiger met remmen.
Verder 4 schokdempers vervangen met de veerpootlagers.
Waar ik aan denk
- wiellager: lijkt geen speling te hebben
- bij het balanceren zat er in 1 wiel hoogteslag die niet te corrigeren was met lood.
- volgens mij zitten er nu geen centreerringen op terwijl de velgen (aftermarket?) Frankfurters zijn.
- toch een probleem met de remschijven, eentje kromgetrokken? Schijven lijken niet heet geworden, tijdens vervangen waren de klauwen gewoon goed gangbaar.
- Joy
- Berichten: 10865
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Trillingen BMW E91
Misschien heel simpel beginnen met een set originele wielen monteren van een kennis/garagist die ze even kan missen. Dan kun je makkelijker elimineren.
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1161
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Trillingen BMW E91
Misschien een naaf krom? In dat geval zijn je schijven zo opnieuw krom.
-
- Berichten: 4529
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Trillingen BMW E91
Bmw en trillingen….
-
- Berichten: 742
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: Trillingen BMW E91
kan je wielen voor& achter wisselen? wat is het effect?
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: Trillingen BMW E91
Ik ga dit weekend even de winterset proberen, kijken of het verschilt
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: Trillingen BMW E91
Ik heb even de winter wielen op de vooras gezet. Trillen heel iets minder, maar het zijn ook 17 inch banden dus hogere wang. Trillen met remmen nog net zo aanwezig. Zijn overigens originele BMW velgen dus ook geen gedoe met centreerring.
Lagers nogmaals gecontroleerd maar geen geluid en speling.
Enige wat ik me nog bedenk. Een reactie arm is niet vervangen, volgens monteur nog in goede staat, naar mijn weten origineel. Andere reactie arm is wel vervangen. Dus eerst misschien maar is die andere arm ook vervangen?
Lagers nogmaals gecontroleerd maar geen geluid en speling.
Enige wat ik me nog bedenk. Een reactie arm is niet vervangen, volgens monteur nog in goede staat, naar mijn weten origineel. Andere reactie arm is wel vervangen. Dus eerst misschien maar is die andere arm ook vervangen?
-
OnlineBjeffindividual
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:04
- Auto: F90 M5 comp. / E46 WTCC rep
Re: Trillingen BMW E91
Van een reactie arm krijg je geen vibratie rechtuit.
Heb je geen onbalans door roest op de naaf. Tussen lager en remschijf of tussen remschijf en velg?
Heb je geen onbalans door roest op de naaf. Tussen lager en remschijf of tussen remschijf en velg?
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: Trillingen BMW E91
Tussen lager en remschijf is alles ontroest bij het vervangen van de schijven.
Tussen schijf en velg lijkt schoon
Tussen schijf en velg lijkt schoon
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: Trillingen BMW E91
Is het nog zinvol met de remschijven en naven te laten controleren op rechtheid ?
-
OnlineLuco
- Berichten: 29291
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Trillingen BMW E91
ik zou hem eens naar een goede uitlijnspecialist brengen en alles goed laten balanceren en uitlijnen, een goede weet dan wel wat de oorzaak kan zijn.
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: Trillingen BMW E91
Alles is gebalanceerd en uitgelijnd, banden zijn met roadforce gebalanceerd
-
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Trillingen BMW E91
geen remklauw achter vast zitten? daar kan je deze klachten ook van krijgen
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: Trillingen BMW E91
Ook trillen vanaf 80km/u?
Monteur zei dat alles los zat met vervangen
Ook zijn de schijven niet heet geworden
Monteur zei dat alles los zat met vervangen
Ook zijn de schijven niet heet geworden
-
OnlineLuco
- Berichten: 29291
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Trillingen BMW E91
je hebt het al eerder gehad en na het vervangen is het na 3000 km weer terug, dan kan je er vanuit gaan dat het weer hetzelfde probleem is, blokken, schijven en klauwen goed nakijken zou dan je startpunt moeten zijn.
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: Trillingen BMW E91
Ik wil eigenlijk de naven en schijven laten controleren op kromming. Kan elk garagebedrijf dit ? Of moet ik daar speciaal op zoeken
- yorick
- Berichten: 994
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Trillingen BMW E91
Probeer de lagerspeling zowel warm als koud te controleren. Kromme schijven geven geen instabiel weggedrag.
Lijkt me dat elke garagebedrijf een klokje heeft om dat te meten. Twee tot drie honderdste axiaal is acceptabel. Wel goed meten, met meerdere wielbouten gemonteerd.
Lijkt me dat elke garagebedrijf een klokje heeft om dat te meten. Twee tot drie honderdste axiaal is acceptabel. Wel goed meten, met meerdere wielbouten gemonteerd.
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: Trillingen BMW E91
Oké dus trillend stuur wanneer niet remt kan dus niet door schijven komen ?
Heb ondertussen een garage gevonden
Heb ondertussen een garage gevonden
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: Trillingen BMW E91
Ik heb in januari nieuwe remschijven en remmen op m’n bmw e91 laten zetten. Nu trilt ie echter met remmen al een tijdje. Alle draagarmen al vervangen. Dus wss remmen krom… is allemaal ATE. Hoe kan dit komen? Toevallig een plas tegengekomen? Verkeerd aan gedraaid? Klauw vast? Verder geen gekke geluiden
Trillen met rechtuit rijden is wel weg nu ook de laatste arm vervangen is
Trillen met rechtuit rijden is wel weg nu ook de laatste arm vervangen is
- Niels
- Berichten: 22494
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Trillingen BMW E91
Ik vermoed toch een remklauw zuiger die blijft hangen. Bij lage snelheid ontwikkeld een beperkte warmte die nog wel af te voeren is, bij hoge snelheid begint de schijf krom te trekken. Heb het een aantal keren gehad met de E46.
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: Trillingen BMW E91
Hoe kan ik dit het beste testen?
-
- Berichten: 4529
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: Trillingen BMW E91
Kan een te hard aangedraaide schroef om de schijf aan de naaf te monteren leiden tot een kromme schijf?
Heb een nieuwe remschijf gekregen vanuit de garantie , willen wisselen echter zit dat schroefje om de schijf aan de naaf te monteren zo vast gedraaid dat het met geen mogelijkheid los te krijgen is. Tevens was het oude schroefje hiervoor gebruikt.
Heb een nieuwe remschijf gekregen vanuit de garantie , willen wisselen echter zit dat schroefje om de schijf aan de naaf te monteren zo vast gedraaid dat het met geen mogelijkheid los te krijgen is. Tevens was het oude schroefje hiervoor gebruikt.
-
- Berichten: 3062
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Trillingen BMW E91
Lijkt me dat het dunne deel van de schijf, de naaf.. eerder vervormd door eventuele spanning dan het dikke zegmaar geventileerde deel van de schijf.
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: Trillingen BMW E91
De meeste vervorming zat aan de buitenrand van de schijf, bij de naaf viel het mee
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten