Per 7 juli 2024 Snelheid assistentie (irritatie)
- RS-Ron
Per 7 juli 2024 Snelheid assistentie (irritatie)
https://www.autoweek.nl/autonieuws/art ... -je-weten/
Per 7 juli aanstaande krijgen we er een tweede bestuurder gratis bij !
In de dagelijkse praktijk merkten we er tot nu toe niet veel van, maar dat begint te veranderen. Bij auto’s ‘vanaf 6 juli 2022’ gaat het immers om auto’s die pas ná die datum hun typegoedkeuring hebben gekregen.
Op zich niet zo’n probleem, je stapt in, duikt het menu in, via tig submenu’s zet je de lane assist uit, terug naar start, weer tig submenu’s en je zet de speed-assistance uit. Gordel om en……. O ja moeders van 80 even helpen instappen, die zet je even af op het dorp bij de AH……. Moeders zit en…… duikt het menu in, via tig submenu’s zet je de lane assist uit, terug naar start, weer tig submenu’s en je zet de speed-assistance uit. Gordel om en rijden maar……… bij de AH moeders uit de auto helpen en duikt het menu in, via tig submenu’s zet je de lane assist uit, terug naar start, weer tig submenu’s en je zet de speed-assistance uit. Gordel om en rijden maar. Ben ik nu de enige die hier niet op zit te wachten ?
Gisteren een rondje met de Enyaq gemaakt om eens voorzichtig te kijken voor een kleinere EV. Vrouwlief is erg gecharmeerd van de Cupra Born, ik trouwens ook. Die wordt dus vanaf nu, sinds 1 week iets vernieuwde uitvoering, nieuw geleverd met piepende tweede bestuurder. Hoe gaat dan zo’n gesprek:
V=verkoper
K=klant
K: ik wil die piep niet, zet dat maar uit
V: dat kan niet
K; waarom niet, de Born heeft toch typegoedkeuring van 2021 of eerder ?
V: jawel, maar het zit er al in
K: dat zal wel, maar je hoeft het niet aan te zetten
V; jawel, vanaf 7 juli verplicht
K; nee hoor alleen als er typegoedkeuring opzit van na 6 juli 2022
V: O ja, maar Cupra zet het toch aan
K: prima zet het voor mij maar uit
V: dat kan niet ivm de garantie denk ik
K: dat snap ik niet, leg eens uit ?
V; de koper mag geen assistenten uitzetten
K; nee maar Cupra wel, vandaar dat jullie het moeten doen
V; uhhhhh heb nog nooit iemand gehad die dit vroeg.
K: ik wordt beetje zoutloos van dat hele menu doorlopen om het uit te zetten en, das veel erger, mijn vrouw wordt erg humeurig
V; ik ga het eens uitzoeken
K; dank !
Je kan natuurlijk ook een kleine SW aanpassing laten doen, dan onthoud de auto je laatste instelingen, maar daar zal wel Europees breed een lijfstraf op gezet worden icm een megaboete en geen garantie en verzekering. Ben inmiddels aan het kijken voor een import jong gebruikte Born.
Gr Ron
In de dagelijkse praktijk merkten we er tot nu toe niet veel van, maar dat begint te veranderen. Bij auto’s ‘vanaf 6 juli 2022’ gaat het immers om auto’s die pas ná die datum hun typegoedkeuring hebben gekregen.
Op zich niet zo’n probleem, je stapt in, duikt het menu in, via tig submenu’s zet je de lane assist uit, terug naar start, weer tig submenu’s en je zet de speed-assistance uit. Gordel om en……. O ja moeders van 80 even helpen instappen, die zet je even af op het dorp bij de AH……. Moeders zit en…… duikt het menu in, via tig submenu’s zet je de lane assist uit, terug naar start, weer tig submenu’s en je zet de speed-assistance uit. Gordel om en rijden maar……… bij de AH moeders uit de auto helpen en duikt het menu in, via tig submenu’s zet je de lane assist uit, terug naar start, weer tig submenu’s en je zet de speed-assistance uit. Gordel om en rijden maar. Ben ik nu de enige die hier niet op zit te wachten ?
Gisteren een rondje met de Enyaq gemaakt om eens voorzichtig te kijken voor een kleinere EV. Vrouwlief is erg gecharmeerd van de Cupra Born, ik trouwens ook. Die wordt dus vanaf nu, sinds 1 week iets vernieuwde uitvoering, nieuw geleverd met piepende tweede bestuurder. Hoe gaat dan zo’n gesprek:
V=verkoper
K=klant
K: ik wil die piep niet, zet dat maar uit
V: dat kan niet
K; waarom niet, de Born heeft toch typegoedkeuring van 2021 of eerder ?
V: jawel, maar het zit er al in
K: dat zal wel, maar je hoeft het niet aan te zetten
V; jawel, vanaf 7 juli verplicht
K; nee hoor alleen als er typegoedkeuring opzit van na 6 juli 2022
V: O ja, maar Cupra zet het toch aan
K: prima zet het voor mij maar uit
V: dat kan niet ivm de garantie denk ik
K: dat snap ik niet, leg eens uit ?
V; de koper mag geen assistenten uitzetten
K; nee maar Cupra wel, vandaar dat jullie het moeten doen
V; uhhhhh heb nog nooit iemand gehad die dit vroeg.
K: ik wordt beetje zoutloos van dat hele menu doorlopen om het uit te zetten en, das veel erger, mijn vrouw wordt erg humeurig
V; ik ga het eens uitzoeken
K; dank !
Je kan natuurlijk ook een kleine SW aanpassing laten doen, dan onthoud de auto je laatste instelingen, maar daar zal wel Europees breed een lijfstraf op gezet worden icm een megaboete en geen garantie en verzekering. Ben inmiddels aan het kijken voor een import jong gebruikte Born.
Gr Ron
- Martijn_bmw
Re: Per 7 juli 2024 Snelheid assistentie (irritatie)
Inderdaad verschrikkelijk die systemen waarbij deze snelheid assistent de ergste is 

- Luco
kan je het speakertje niet lostrekken
- Arthur
- Auto: Nr.51
Volgens mij had TomGTR het er al eens over dat het bij Porsche onder een voorkeuzetoets stond, of gezet kon worden? Moet je wel van die toetsen hebben in je auto
Bij mijn pre-LCI 3 serie (G21) heb je nog de (radiozender?) toetsen die je kunt gebruiken als voorkeuze. Dan zou je er in 1x heen kunnen om uit te zetten. Tegenhouden doe je dit toch niet, softwarematig mag/doet iig de dealer niet. Dus hopen dat ze er een foefje voor installeren.

- tomgtr
Mijn nieuwe speeltje is een week oud. Enige wat standaard aan staat is die lampjes in spiegel ivm dode hoek. Enigszins irritant is dat als je te dicht op voorganger rijdt er een oranje waarschuwingslampje brandt. Verder helemaal niks aan stumperhulpjes. Wellicht dat er meer op zit maar heb nog geen moeite genomen om menu door te graven. Zelfs geen lane departure zit erop voor zover ik weet. Super. Ik snap de Seat dealer overigens wel. Waarom zouden ze de moeite nemen uit te zoeken of ze problemen krijgen of niet en hoe ze het uit kunnen zetten. Je koopt dat ding toch wel.
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Afgelopen week in een nieuwe Mini proefgereden. Het eerste wat de verkoper liet zien is hoe die waarschuwing uitgezet kon worden, met een knopje op het stuur.
Ik zou elke auto, waarvoor ik in een menu moet duiken om dit uit te zetten laten staan. Hoe goed die ook is.
Ik zou elke auto, waarvoor ik in een menu moet duiken om dit uit te zetten laten staan. Hoe goed die ook is.
-
En, wat is het geworden?tomgtr schreef: 23 jun 2024, 11:37 Mijn nieuwe speeltje is een week oud. Enige wat standaard aan staat is die lampjes in spiegel ivm dode hoek. Enigszins irritant is dat als je te dicht op voorganger rijdt er een oranje waarschuwingslampje brandt. Verder helemaal niks aan stumperhulpjes. Wellicht dat er meer op zit maar heb nog geen moeite genomen om menu door te graven. Zelfs geen lane departure zit erop voor zover ik weet. Super. Ik snap de Seat dealer overigens wel. Waarom zouden ze de moeite nemen uit te zoeken of ze problemen krijgen of niet en hoe ze het uit kunnen zetten. Je koopt dat ding toch wel.
Van de week een Bentayga gereden van een maandje oud, die had ook geen irritante hulpjes. Niks van gemerkt iig.
- Arthur
Die elektrische Ferrari dacht ik 

- tomgtr
Tuurlijk. Ik koop nog gauw iets zonder piepjes maar wel elektrisch
. Not!
- Joy
Gelukkig zijn er aftermarket genoeg apps en dongels om je eigen instellingen aan deze hulpsystemen te geven. Ik heb zelf alles uitstaan waar mogelijk en alleen rijbaancorrectie softwarematig uitgezet via OBD-eleven omdat die telkens aanstaat na de start.
- Joy
Maar het zou best kunnen dat er voor deze laatste snelheidswaarschuwing nog geen software is. Zou daar ook wel gek van worden.
-
Bij Ford inderdaad ook het geval, knopje op het stuur ingedrukt houden en de snelheidswaarschuwing is uit.Joël D. schreef: 23 jun 2024, 12:10 Afgelopen week in een nieuwe Mini proefgereden. Het eerste wat de verkoper liet zien is hoe die waarschuwing uitgezet kon worden, met een knopje op het stuur.
- tomgtr
Ik heb zelf programmeerbaar knopje op stuur. Keuze was start stop uit of uitlaat openZ uitlaat open heeft gelukkig wel gewoon normale knop op middenconsole dus start stop uit is het geworden 
- Arthur
Heeft die EV een uitlaat? 

-
Is bij mijn Audi A6 (2024) wel zo idd.Arthur schreef: 23 jun 2024, 11:30 Volgens mij had TomGTR het er al eens over dat het bij Porsche onder een voorkeuzetoets stond, of gezet kon worden?
- tomgtr
Ik verwacht ook een run op die apparaatjes.Joy schreef: 23 jun 2024, 12:53 Gelukkig zijn er aftermarket genoeg apps en dongels om je eigen instellingen aan deze hulpsystemen te geven. Ik heb zelf alles uitstaan waar mogelijk en alleen rijbaancorrectie softwarematig uitgezet via OBD-eleven omdat die telkens aanstaat na de start.
- Martijn_bmw
- tomgtr
Geen Toyota dus not worth mentioning.
- Martijn_bmw
-
Dan zet je er maar het woord Toyota voor.
Toyota GT3 RS?
Toyota 296 GTB?
Toyota DBS Coupe?
Toyota GT3 RS?
Toyota 296 GTB?
Toyota DBS Coupe?
- tomgtr
- JP
Die had jíj toch al ? Die man van de wegenwacht......RS-Ron schreef: 23 jun 2024, 10:59 https://www.autoweek.nl/autonieuws/art ... -je-weten/
(...)

- RS-Ron
Jazeker, maar die piept niet, dat doe ik dan zelf………JP schreef: 23 jun 2024, 15:05Die had jíj toch al ? Die man van de wegenwacht......RS-Ron schreef: 23 jun 2024, 10:59 https://www.autoweek.nl/autonieuws/art ... -je-weten/
(...)![]()

Gr Ron
- De fiscalist
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Ik kan me niet voorstellen dat iemand hier op zit te wachten (buiten de volksvertegenwoordigers die hier voor hebben gestemd)
Ik heb ook nog geen auto gezien die >90% de juiste maximum snelheid in het systeem heeft, om van België nog maar te zwijgen, daar is het vaak maar gokken (en niet de hoog inzetten, want het land staat vol met trajectcontroles)…
Hmmm, misschien zitten de Belgen er op te wachten….
En die volksvertegenwoordigers, die zitten in Brussel natuurlijk,….hmmmm
Ik heb ook nog geen auto gezien die >90% de juiste maximum snelheid in het systeem heeft, om van België nog maar te zwijgen, daar is het vaak maar gokken (en niet de hoog inzetten, want het land staat vol met trajectcontroles)…
Hmmm, misschien zitten de Belgen er op te wachten….
En die volksvertegenwoordigers, die zitten in Brussel natuurlijk,….hmmmm
- tomgtr
Is dan snelheidsborden herkenning ook verplicht? Neem aan dat het systeem daarop werkt? De borden in Nederland zijn nogal vaag. 100 van 7 tot 19 uur. 80 bij nat wegdek etc.