




Met behulp van Cosworth werd een 8.3 liter grote V16 (dus geen W-vorm meer) ontwikkeld. En jawel: natuurlijk ademend. Geen turbo’s! Ook geluid was niet perse het toppunt bij een Bugatti, maar dat zal nu anders zijn met een redline van 9.000 toeren per minuut. De V16 is in de Tourbillon goed voor 1.000 pk. Maar om de 1.500 (later 1.600) pk sterke Chiron nou op te volgen met 500 tot 600 pk minder zou jammer zijn, dus heeft Rimac zich wel bemoeid met e-motoren om een hybride setup te creëren voor de Tourbillon. Het resultaat daarvan is nog eens 800 pk erbij om uit te komen op 1.800 pk.
De Tourbillon doet de 0-100 sprint in 2,0 seconden. En dan accelereer je door, naar 200 km/u in vijf seconden, 300 km/u in 10 en 400 km/u in 25 seconden. Die laatste betekent een winst van 7 seconden ten opzichte van de Chiron. De topsnelheid is 380 km/u, maar net als zijn voorgangers is er een ’topsnelheid-modus’ met het gebruik van een speciale sleutel. En dan kan ‘ie 445 km/u. Wat ook nog noemenswaardig is: ondanks de hybridemotoren en accu’s is de Tourbillon niet zwaarder dan de Chiron. Maar met 1.995 kg is het ook geen lichtgewicht auto.




https://www.autoblog.nl/nieuws/bugatti- ... uk-6908950