Sinds november '23 eigenaar van een heerlijke X5M met 110.000 km's op de klok. In topconditie. Toen ik de auto kocht heb ik op zeer korte termijn een originele winterset aangeschaft in Duitsland; hier zijn spiksplinternieuwe Hankook winterbanden onder gekomen. Dit is een 19" set, volgens mij rondom 9J, dus geen breedset.
De X5M kwam met de originele zomerset 20" rondom Michelin PS4 (volgens mij SUV editie) en de laatste grotere beurt van de vorige eigenaar begin 2022 zijn er aan de achterzijde nog 2 nieuwe gekomen. De 20" set betekent rubber aan voorzijde 275/40 en achterzijde is 315/35. Flink breed allemaal dus.
Nu valt me op dat de wagen echt wel 'twitchy' is. Ik heb hem vorige week bij een hele gerenommeerde zaak laten uitlijnen omdat ik ook enig naar rechts trekken bemerkte, en dat naar rechts trekken is zeker verminderd! Echter, ik blijf continu corrigeren. Iedere oneffenheid, iedere witte belijning, iedere afloop in het wegdek voel ik. Ik heb nog geen lange stukken op de snelweg gereden maar het valt me in ieder geval op de N-wegen al heel erg op.
Er is een uitgebreide technische aankoopkeuring gedaan bij aanschaf en het onderstel bleek allemaal in goede conditie, de achteras staat nota bene op een volledig nieuw onderstel, dus ik kan dat uitsluiten. Is het waarschijnlijk dat de breedte van het rubber daadwerkelijk de boosdoener is in dit alles? Hebben jullie enig idee hoe dit te verhelpen? In principe is dit een echte snelweg-cruiser maar dan moet hij wel ook echt cruisen haha.
Good to know: bij het uitlijnen werd ik bij afrekenen gewezen op het feit dat de banden hier en daar een andere samenstelling zouden hebben. Van 1 van de banden waren ze niet zeker of hij 'SUV' was, 1 van de banden linksvoor was wat nieuwer dan die rechtsvoor en de achterzijde had niet het 'BMW-logootje, of sterretje'.
Voordat ik veel geld tegen nieuw rubber rondom aangooi (kan natuurlijk proberen, eerst bijv. vooras?) ben ik heel benieuwd naar tips en tricks, en misschien is het wel gewoon typerend voor deze wagen die op deze brede sloffen staat.
Bijgaand foto van de dame in kwestie!
Goede Kingsday nog allemaal!