Tuning Sub WRX 2.5

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Sjef

Tuning Sub WRX 2.5

Bericht door Sjef » 25 mar 2007, 17:11

Zit me nog wat te orienteren rond een nieuw model wrx. Nou is de auto super af fabriek maar zou ik toch enkele aanpassingkjes willen doen. Nu kan dat door middel van prodrive maar eigenlijk zit ik te kijken naar wat ander materiaal. Fabrieksgarantie blijft behouden bij een ander open uitlaat systeem of dumpvalve maar ECU aanpassen is natuurlijk linker.

Wat zou ik willen aanpassen en welke merken denk ik aan?

Uitlaat: Volledig open systeem, geluid af fabriek stelt niet veel voor maar het moet door heel de straat blèren
- Supersprint
- Scoobysport
- Magnex
- Milltek

BOV: Mooi fel afblaasgeluid, niet alsof de connexxionbus stopt bij het station
- HKS
- Forge

ECU aanpassing: Goede afstelling, veilige marges, geen prutsers
- Mark verhoeven/EMS
- Scoobysport

Remmen en onderstel komen eventueel later aan de orde dus laat ik buiten beschouwing. Nu ben ik de laatste jaren erg veel met beiers spul bezig geweest dus zou het fijn zijn wat advies richting de japmarkt te krijgen van de kenners :)

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 25 mar 2007, 17:46

-Supersprint (Niet te luid)
-HKS (vind alleen een BOV niet passen bij een auto met ingetogen uiterlijk)
-EMS

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 25 mar 2007, 17:53

De merken uitlaat die je noemt zijn de wat stillere. Ik ken een aantal MY06/07 WRX eigenaren, met een 2.5 ltr dus, die voor de Milltek gekozen hebben. Schijnt een goede combinatie te zijn vwb looks, performance en geluid. Maar goed, Scoobysport is ook top natuurlijk, alleen wel prijzig.

Vwb de dumpvalve zou ik gewoon voor de HKS gaan, goede kwaliteit kost nu eenmaal iets. De Forge heb ik ook gehad en ik vind mijn HKS veel beter klinken en deze behoefd in principe geen onderhoud meer.

De remap moet je door Mark (EMS) http://www.ems-tuning.nl/ laten uitvoeren, hij is dé man voor een goede en veilige upgrade van je software. Hij rijdt zelf ook in een 2.5 WRX, dus zal onderhand wel weten hoe die daar een koppelmonster van kan maken.

Waar haal je al die rommel vandaan? Je zou eens contact op kunnen nemen met Zerospec http://www.zerospec.com/ Niet duur en een goede service. Scoobysport http://www.scoobysport.nl/ heeft ook een hoop spullen maar die vind ik dus wel duur.
Verder kun je een hoop zaken uit de VS halen, maar dan zit je altijd vast aan (hoge) verzendkosten. Ik heb goede ervaring met http://www.gruppe-s.com

Sjef

Bericht door Sjef » 25 mar 2007, 18:03

ok, Milltek -> vd velden :)

Edwin, wat kost zoiets me? :)

markk

Bericht door markk » 25 mar 2007, 18:11

Prodrive is goede optie als je garantie wilt houden, de auto legaal wilt houden en veel wilt betalen.

Uitlaatlijn van prodrive op mn GTT vond ik echt super. Minder hard/aso dan Supersprint e.d. maar toch heel mooi en als je vol erop gaat staan een best "redelijk" volume.

Als garantie je niet interesseert, milieu ook wat minder belangrijk vind, het niet erg vind bij de jaarlijkse apk er ff een kat onder te schroeven en voor zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk vermogen wilt zou ik voor een volledig open Milltek uitlaat gaan in combinatie EMS/Mark Verhoeven.

Mark is DE mapper op het gebied van EVO's en Impreza's en alhoewel ik geen ervaring met Mark danwel een Milltek onder een Impreza heb ben ik zeer, zeer, zeer tevreden met de combi onder een EVO.

Mark.

markk

Bericht door markk » 25 mar 2007, 18:13

En oh ja vergeet troep als BOV's, open luchtfilters e.d. maar investeer in een goed setje remmen en een goed onderstel.

En daarna natuurlijk aan de slag met FMIC's, andere turbo's, grotere injectoren, DCCD 6-bak e.d. om vervolgens tot de ontdekking te komen dat je toch beter met een EVO had kunnen beginnen ;-)

Mark.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 25 mar 2007, 18:22

Of een STI met een aantal mods :mrgreen:

Sjef

Bericht door Sjef » 25 mar 2007, 19:58

hehe mark daar gaat idd het budget als we zo doorgaan!!

Ik ken de geintjes en weet ook dat er behoorlijk wat verbeterd kan worden aan de auto. In de basis laat ik em echter hetzelfde. Ik heb de e30 voor circuit/drift/rally en dat is de auto die tot op de bodem afgetrapt wordt als we het zo moeten noemen. De impreza is mogelijk via de zaak en moet dus enigszins beschaafd blijven om het aantrekkelijk te houden. Wil zelf wat meer vermogen en iets meer geluid. Daar laat ik het dan ook bij. Als het budget groot genoeg was om een nieuwe evo op de stoep te zetten was dat wel gebeurd maar daar begin ik niet aan.

Ik weet inderdaad hoe hard het geldelijk gaat lopen als je gaat proberen je wrx richting sti normen te krijgen en dan nog vind ik alle verhalen eromeenheen bullshit want een nieuwe sti valt gewoon niet te vergelijken met een wrx. Sti en evos zijn te vergelijken. WRX is gewoon een snelle zeer fijne auto die voor de alledaagse ritjes mij genoeg plezier geeft.

ps: De ring zal de wrx heus wel zien ;)

Kasteel

Bericht door Kasteel » 25 mar 2007, 21:52

Zijn ook de enige 2 dingen die ik eraan zou veranderen, de uitlaat (stil maar volledig open) en Ecutek, zijn de mods die mij het beste bevallen op de auto. Het verschil in rijden is erorm in vergelijking met wat het kost. Voordeel is dat het gewoon een dagelijkse auto blijft en geen beunobject wordt :).
Als dumpvalve heb ik een Bollen, naar volledige tevredenheid, wat minder vogelfluit dat de hks. Maar zoals al gezegd, het is niet de mod die je moet doen als je er prestaties voor terug verwacht :P.
Qua uitlaat is behoorlijk persoonlijk, stille einddempers zijn idd Militek/Scoobysport (new style)/Prodrive/Supersprint; ik heb zelf een 'nieuwe' Scoobysport, vind dat het geluid deze persoonlijk het mooiste karakter heeft en toch stil blijft; waarschijnlijk iets luider dan de Militek, maar dat is meer gebaseerd op andere ervaringen van mensen met Militek, nooit ir gehoord.
Heb overigens nog wel een filmpje van een Scoobysport (old skool) en bollen dumpvalve, maar heb geen space om up te loaden.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 25 mar 2007, 21:53

Als je iets meer geluid wilt ga dan voor een Supersprint einddemper, de downpipe en middenpijp maken niet uit van welk merk je die neemt, als 't maar dezelfde diameter is als de einddemper, dus 2,5 of 3 inch.
Kijk anders op sites zoals http://www.extreme-machines.nl/ , of http://www.subaruclub.nl/forum/ , of http://www.speedcars.nl/forum/index.php of er iets leuks 2e hands wordt aangeboden, de uitlaten zijn meest van RVS, dus die gaan langer mee dan je auto. :wink:
Je kan ook een Powerflo uitlaat[2,75 inch] nemen met ingebouwde racekat, maar die zijn vrij duur in aanschaf[€1900,-] en niet uitwisselbaar met andere uitlaatdelen doordat 't een schuifsysteem is en ook moeilijk 2e hands te krijgen.
Zelf rij ik ook daarmee en alleen bij volgas brult ie lekker, terwijl ie onderin de toeren en bij constante snelheid lekker rustig is.

Ik zou zeker gaan voor EMS, want die weet er toch wat meer uit te halen dan met 't PPP en kan de ECU bij problemen over garantie weer in de oude stand terug zetten.

Ik rij zelf met een AST-onderstel en via http://www.subaruclub.nl/forum/ kan je daar misschien ook nog knap wat korting op krijgen en kost 't nog geen €1000,-.
Onderstel is in hardheid en hoogte instelbaar en ik rij er al 4 jaar met veel plezier mee.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 26 mar 2007, 09:36

Sjef,

Als je bij Scoobysport gaat shoppen, die kunnen sinds een aantal maanden ook de EMS (Ecutech) uitvoeren.
Zodat je niet meer naar Limburg hoeft maar alleen nog maar naar Waalwijk.

Sjef

Bericht door Sjef » 26 mar 2007, 10:07

bedankt voor de tip!

Sjef

Bericht door Sjef » 03 apr 2007, 16:06

Ik lees leuke resultaten voor de 2.5, vervangen naar open uitlaat incl uppipe en ecutek: Wel bij 1 graad celcius gemeten maar toch:
296 pk en 450nm. Best leuk tov standaard :)

Mathieu

Bericht door Mathieu » 03 apr 2007, 16:20

Dat is 16 pk en 50 nm meer dan een 2.0l.

Sjef

Bericht door Sjef » 03 apr 2007, 16:25

ja leuk toch!! :) Lang leve grotere slagkracht ;)

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 03 apr 2007, 22:24

heeft ie ook hard nodig met dat extra gewicht
8)

Erik (280pk/400Nm 2.0 wrx)

Sjef

Bericht door Sjef » 30 apr 2007, 21:43

Even een vraagje, ben aan het kijken voor een uitlaatsysteem voor de impreza dus. Ik twijfel tussen de sportkat of het volledig open systeem waarbij alle kats weg zijn dus.

Wat is de invloed op de prestaties bij beide? Auto wordt ook bij aanpassing van de uitlaat aangepast door Mark V (welke moeilijk aan de telefoon te krijgen is overigens).

Voordeel van de sportkat is natuurlijk dat het bij de apk (ja pas over 3 jaar) gemakkelijk is. Bovendien krijg ik te horen dat de Milltek een erg luide uitlaat is (markk??), met sportkat is dit aanzienlijk minder, klopt dat? Bovenal, hoeveel invloed heeft het op de prestaties in combinatie met ecutek?

Naughty

Bericht door Naughty » 02 mei 2007, 15:48

een katalysator behouden kost ongeveer 5-10pk aan vermogen, en maakt de uitlaat wat stiller.Alles valt en staat met hoelang je de auto wil rijden, als je hem na 3 jaar wegdoet gewoon volledig open. Persoonlijk zou ik er een open downpijp op zetten met een betere einddemper zoals bijv. magnex met standaard kat. Is dan tijdens cruisen redelijk stil en tijdens plankgas krijg je toch nog een mooie boxer roffel.

Sjef

Bericht door Sjef » 12 mei 2007, 10:49

Vanavond even gaan luisteren naar een magnex. Is eigenlijk wel wat ik zoek. Idd beschaafd geluid, lekkr lage roffel. Vind het nog steeds lastig wilde eerst voor milltek gaan maar iedereen raadt het me af als je nog een beetje "ontspannen" aan wil komen na een paar uur rijden.

Naughty: hoe zit het met de kwaliteit en de vermogenswinst en de verschillende dempers? Ik twijfel toch naar magnex te gaan, midden en downpipe maken eigenlijk niet zoveel uit van welk merk voor de prestaties?

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 17 mei 2007, 22:37

Sjef:
Een kat behouden scheelt maar een paar pk, maar mijn ervaring zegt wel dat het verwijderen van de kat de auto veel losser maakt.
De kat verwijderen geeft n.l niet alleen pk's zoals naughty zegt, maar het scheelt ook Nm's. En dat is het grootste voordeel dat je krijgt. Je reactiesnelheid van het blok neemt onder alle toerentallen toe. Cijfermatig zegt het allemaal niet zo veel maar gevoelsmatig stond ik versteld van de prestatieverbetering. Maar het heeft ook zo zijn jaarlijkse nadelen en daar hebben bovenstaande schrijvers gelijk in. Tis maar wat je wil. :wink:

Sjef

Bericht door Sjef » 25 mei 2007, 14:24

Goed, volledig open magnex, hks ssqv bov en remap bij verhoeven is mijn todo list. Ben er uit. Heb deze week de milltek nog eens onder de loep genomen en vind de uitlaat teveel kabaal geven. Magnex geeft de lekkr diepe boxer roffel en is amper hoorbaar bij constant gas.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 25 mei 2007, 16:51

Ik ben juist overgestapt van Magnex naar Scooby, puur vanwege het geluid, vind 'karakter' van Scooby geluid wat mooier en is iets stiller. Zo zie je maar 100 mensen, 100 smaken :).
Veel fun ermee!

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 25 mei 2007, 17:13

Dan kan Sjef die van jouw wel overnemen? :wink:

Sjef

Bericht door Sjef » 25 mei 2007, 17:31

Kasteel schreef:Ik ben juist overgestapt van Magnex naar Scooby, puur vanwege het geluid, vind 'karakter' van Scooby geluid wat mooier en is iets stiller. Zo zie je maar 100 mensen, 100 smaken :).
Veel fun ermee!
hehe,

oude scoobysport uitlaat met klassieke geluid wordt niet meer gemaakt hoor ik, maakte vroeger best hard geluid onder impreza, tegenwoordig valt het allemaal wel erg mee. Maar idd, zoveel mensen, zoveel wensen. Daarom heb ik ook zelf geluisterd eerst wat me aanstond ipv keuze op 10.000meningen op fora te baseren.

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 27 mei 2007, 12:36

weet iemand wat voor bak / hoe sterk die is in de nieuwe wrx2.5 ?
ben wel benieuwd eigenlijk.

E

Plaats reactie