Engine Swap

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Sander S.

Engine Swap

Bericht door Sander S. » 24 mar 2007, 10:15

Ik had al tussen neus en lippen aangegeven dat ik in het bezit ben gekomen van een e36 325i Coupe en een puntgaaf motorblok van het laatste type E34 M5 met zo'n beetje 45.000 km gelopen.

Deze wil ik natuurlijk in de e36 schroeven 8)

De E36 is absoluut geen afgeragd hok, sterker nog, het is een super mooie auto, donderblauw en helemaal fabriek M-gemonteerd, inclusief leder/alcantera M3- interieur. Vorige eigenaar heeft er alleen een dubbele uitlaat onder gemonteerd, geheel RVS, wel een super geluid, ik ben nog aan het kijken of ik dat juist wat vind ofniet.

Bmw 325i Coupe M
1995
150.000 km
M3 Alcantera/leer
17'' Motorsport velgen

Het motorblok, dat is een grappig verhaal.

Een maandje geleden liep ik een rondje op de baustelle van een nieuw pand van ons. Naast dat pand staat een redelijk oude en vervallen schuur. Toen ik daar op een dag eens langs liep, en door een kier een blik naar binnen worp, zag mijn oog een M5 logo, achter op een grote dikke zwarte kont.

2 dagen later sprak ik de eigenaar, '' Joah, mien broeder hoat nog une paar auwto's in mien schuurke stoan, moar mien broeder is niet mear. ''

Ik hem toen heel de M5 van hem over kunnen nemen, tegen een super prijs. Dat was mede omdat de beste man geen idee had wat een M5 was. Alleen is de M5 zag er echt niet uit, lak, was er uberhaupt niet meer, ding stond werkelijk op instorten, heb nog wel een paar onderdeeltjes kunnen verkopen, dat wel.

Na wat boekjes doorgenomen te hebben sloeg mijn hart 4 keer over. Orginele onderhoudsboekje uit duitsland. Teller staat op 45.752 km. In het boekje is de laatste service beurt uitgevoerd bij 40.000 km.

Een goudmijntje dus.

Nu mijn vraag

Het lijkt me super om dit blok netjes in de E36 te lepelen. Dit zal ik overigens niet zelf doen, het meeste zal uitbesteed worden aan de mannen van de garage van pa. Dit omdat ik er toch geen tijd voor heb, en omdat ik het heel simpel gewoon niet kan.

Graag zou ik van jullie tips willen over hoe of wat, waar op te letten, wat kan wel, wat moet absoluut niet.

Ook foto-topics van andere engine-swaps zijn welkom, tuurlijk de monteurs zijn niet gek, maar als heel het spul af is moet het gewoon zorgeloos blijven lopen.

Ik ben best bereid er wat geld aan uit te geven.
Foto's volgen snel.

Hierbij een aantal foto's van de E36. Sommigen hebben hem misschien ook gezien op de CBR, of gehoord :P

[img:320:239]http://img120.imageshack.us/img120/817/ ... pe2vq7.png[/img]
[img:320:240]http://img120.imageshack.us/img120/503/ ... upebo9.png[/img]
[img:320:240]http://img405.imageshack.us/img405/847/ ... pe3ct3.png[/img]

Bedankt alvast,

Sander
Laatst gewijzigd door Sander S. op 04 mei 2007, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.

HansD

Bericht door HansD » 24 mar 2007, 10:41

Wellcht dat Peter Tunissen of Sven Deutschman je kan helpen. Hun E34 M5 motorswap is met een E30 gebeurt maar wellicht dat je er iets aan hebt.

Denk je er wel aan om ook de remmen en het onderstel te upgraden om alles veilig en rijdbaar te houden? Met alleen een engine swap ben je er nog niet.

Fasteddie

Bericht door Fasteddie » 24 mar 2007, 10:54

ff checken of de RDW toelating een probleem zal zijn (most likely not)
Verder super project ! :mrgreen:

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 24 mar 2007, 13:26

ombouw in een e30 is natuurlijk net wat anders dan in een e36.. wel heb je kans dat de kabelboom practisch plug en play is dus daar hoef je niet te gek veel aan te doen.. raadzaam is om alle sensoren van olie en koelvloeistof om te zetten van dat 325i blok zodat je dash de goede temp laat zien.. deze zijn vaak verschillend
waarschijnlijk kom je ivm de spaghetie uitlaat niet weg bij het schutbord dus hier zal je onder bij de voetenruimte van bijrijder een ruime insparing moeten maken..
uitlaat zal je zelf moeten aanpassen en zorg dat er een X-pipe tussen zit. belangrijk want spaghetie moet altijd even van 2 naar 1 lopen ivm koppel/pk..
heb hem zelf even niet ertussen wegens iets uitproberen en mis echt flink vermogen nu!
verder denk ik dat je aandrijfas aan moet passen maar hier heb je pakweg 5 cm speling mee
subframe zou ik bij voorbaat verstevigen bij de motorophangpunten
en radiateur koeling via electrische fan laten koelen en de visco eraf gooien..
bij de e30 moest het inlaathuis iets verkleind worden aan de schutbordzijde en het thermostaathuis ook aangepast worden..
ook zal je de cartenpan iets moeten wijzigen..
geen klein projectje wat je zomaar even op een weekje doet

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 24 mar 2007, 14:26

sven deutschmann schreef:geen klein projectje wat je zomaar even op een weekje doet
Dat klopt ja.

Verdere aandachtspunten:
- Motor zo ver mogelijk naar achteren monteren (gewichtsverdeling); desnoods ga je aan het schutbord zagen.
- Let op de koeling, een S38 motor in een kleinere motorruimte werkt standaard niet, hoe meer koeling hoe beter.
- Aandrijflijn/versnellingsbak zou ik van een M5 gebruiken, die in mijn e30 werkt echt probleemloos, denk dat als je dat van een 325i gebruikt de tandwielen je binnen de kortste keren om de oren vliegen.
- Zorg bij je set-up voor een relatief zacht geveerde achterkant; dan kan je auto bij volgas wat in zijn veren duiken en dat vermindert de wheelspin wat en haalt 'scherpte' uit het chassis. Dat of een goede levensverzekering, net wat je wil. ;)
- Regel een M3 stuurhuis. Is net even wat directer/fijner en je gaat echt wel wat moeten tegensturen als je auto klaar is. :lol:

Verder gewoon doen; qua bang for bucks komt er heel weinig (of niks) in de buurt bij zo'n project.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 mar 2007, 14:44

Leuk projeckt! weet nog dat ik er een achteras van een Z3 M roadsteronder had zitten, in de 316i compact van 1994 met de E36 M3 motor, in de E30 320i met M5 motor weet ik niet wat daar achter hing helaas...

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 24 mar 2007, 14:50

klopt Rene.. de e36 compact heeft achter net als de z3 de ophanging van een e30 maar das bij een e36 coupe niet zo!

Sander S.

Bericht door Sander S. » 24 mar 2007, 15:54

Bedankt alvast, allemaal al goede info, ik werk het ff uit op papier en al, dus mochten jullie nog meer weten, alles is welkom

Wat het project betreft, het zal buiten de uren van de werkplaats gebeuren, dus ik verwacht dat we er ongeveer een jaar mee bezig zijn.

Remmage en onderstel moeten ook aangepast worden, dit is nu allemaal standaard 325i. Suggesties?

Ik wil btw zowel aan het uiterlijk, als het innerlijk niets veranderen als het even kan.

Ik denk dat de kabelboom voornamelijk een kwestie van overzetten is, heb trouwens al een werkplaats-handleiding van een e34 en e36 besteld bij BMW.

Joy

Bericht door Joy » 24 mar 2007, 22:51

Misschien moet je eens contact zoeken met de verkoper van deze E36:

http://www.rallycarsforsale.net/clas/in ... s&id=19445

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 25 mar 2007, 05:37

Peter Tunissen schreef:
sven deutschmann schreef:geen klein projectje wat je zomaar even op een weekje doet
Dat klopt ja.

Verdere aandachtspunten:
- Motor zo ver mogelijk naar achteren monteren (gewichtsverdeling); desnoods ga je aan het schutbord zagen.
- Let op de koeling, een S38 motor in een kleinere motorruimte werkt standaard niet, hoe meer koeling hoe beter.
- Aandrijflijn/versnellingsbak zou ik van een M5 gebruiken, die in mijn e30 werkt echt probleemloos, denk dat als je dat van een 325i gebruikt de tandwielen je binnen de kortste keren om de oren vliegen.
- Zorg bij je set-up voor een relatief zacht geveerde achterkant; dan kan je auto bij volgas wat in zijn veren duiken en dat vermindert de wheelspin wat en haalt 'scherpte' uit het chassis. Dat of een goede levensverzekering, net wat je wil. ;)
- Regel een M3 stuurhuis. Is net even wat directer/fijner en je gaat echt wel wat moeten tegensturen als je auto klaar is. :lol:

Verder gewoon doen; qua bang for bucks komt er heel weinig (of niks) in de buurt bij zo'n project.
Mja lijkt mij dat het chassis en onderstel het wel moet kunnen hebben aangezien de E36 M3 3.2 ook 321 PK heeft :)

M3 3.2 stuurhuis is gewoon hetzelfde als een normaal E36 stuurhuis trouwens. M3 3.0 is wel anders, maar is on centre zelfs nog trager als een gewoon E36 stuurhuis. Alleen bij meer als 200 graden stuuruitslag is hij sneller.

Wil je een directer stuurhuis dan moet je die van een Z3 niet M pakken :)

Erik K.

Bericht door Erik K. » 25 mar 2007, 11:42

Mooi projekt!

Een M5 motor in een e36 zie je niet zo vaak.
Misschien dat je op http://www.m5board.com/ nog tips kunt vinden.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 25 mar 2007, 22:59

wederom bedankt 8)

a.s week zal de de M5 motor getest worden, de E36 haal ik deze week op.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 25 mar 2007, 23:15

Niet dat er op dit moment budget is maar bij zulke verhalen ben ik altijd érg benieuwd wat er nou verder nog n die schuur stond :D !?

En heb je nog foto's van dat wrak? Pure interesse :wink: .

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 27 mar 2007, 19:51

Dit zijn altijd geweldige projecten! Wel project met foto's rapporteren hè!

Sander S.

Bericht door Sander S. » 27 mar 2007, 20:00

G Kolkman schreef:Niet dat er op dit moment budget is maar bij zulke verhalen ben ik altijd érg benieuwd wat er nou verder nog n die schuur stond :D !?

En heb je nog foto's van dat wrak? Pure interesse :wink: .
Er stond nog een oude overleden tractor. Heb geen foto's van de M5 gemaakt, maar geloof me als ik zeg, dat ding was écht helemaal afgeschreven, helemaal groen van het mos, aangetast door één of ander landbouwmiddel, echt dood en dood zonde.

Zodra er echt gesleuteld gaat worden komen er natuurlijk foto's!. Ik heb vandaag de 325i E36 Coupé opgehaald, en ik was serieus verrast. Super strak in de lak, volledig M-pakket, alcantera M-sportstoelen, dubbele uitlaat, links-rechts. Rijden doet de 325i ook nog super, mag ook wel met 150.000 km. Er is alleen één probleem wat ik eigenlijk wel graag op wil lossen. De toerenteller klopt niet helemaal, bij 150/160 kmpu loopt de auto, of teminste de toerenteller 6.500 rpm, in 't rood dus 8) is natuurlijk onzin, na even doortrekken, 200 kmpu staat de toerenteller verticaal naar beneden :D :D

Wat kan dit zijn, erger me er rot aan.

Ook zijn de schijven niet helemaal recht meer, dus maar gelijk vervangen. Wat adviseren jullie?

Bedankt weerrr

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 28 mar 2007, 00:22

Sander Spoolder schreef:
Ook zijn de schijven niet helemaal recht meer, dus maar gelijk vervangen. Wat adviseren jullie?

Bedankt weerrr
Mov'it :wink:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 28 mar 2007, 02:01

Bert ///M3 schreef:Mja lijkt mij dat het chassis en onderstel het wel moet kunnen hebben aangezien de E36 M3 3.2 ook 321 PK heeft :)
Ja, maar hij heeft toch een 325i als basis?
Lijkt me dat de aandrijflijn daarvan anders is dan van een M3, maar dat weet ik eigenlijk ook niet heel zeker (ging er stilzwijgend even van uit; als het niet zo is heb ik niks gezegd ;)).

Sander S.

Bericht door Sander S. » 28 mar 2007, 10:34

Inderdaad een 325i M als basis Peter,

Remmen/onderstel krijgen zowieso een upgrade, aandrijflijn heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht??

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 mar 2007, 13:39

Iets, maar het is minimaal.

De 3.2 heeft een veel groter (en zwaarder) diff en een getrag bak. Plus andere (holle) achterassen.

Maar als je bv naar de M3 3.0 kijkt die hebben zo goed als dezelfde aandrijflijn als een 325i. Enige verschil is het sperdiff, de tandwielen zitten met M14 bouten aan het sperhuis vast ipv met M12. Een 325i sper is qua internals hetzelfde als het sper van een E30 M3 en die kunnen voor zover ik weet wel overweg met 300 PK. (zie oa ook auto Sven en op mijn E30 ook geen probs daarmee gehad)

Plus dat de 3.0 een iets zwaardere bak heeft als de 325i maar ik neem aan dat hij dat toch vervangt voor een M5 bak.

Vergelijk het met een 325i waar een M3 blok in gedumped is, daar hoef je ook niet veel voor te verbouwen. Het enige is dat als je het goed wil doen je andere veren moet vanwege de V/A balans.

Enige waar je tegenaan kan lopen is dat je subframe afscheurt met 300 PK in een 325i. En verder heeft een M3 wat andere zaken als verzwaarde wiellagers die wat beter tegen zwaar gebruik kunnen. Desnoods kan je nog M3 achterassen pakken voor de betrouwbaarheid maar de meesten houden gewoon de originelen en dat gaat meestal ook prima.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 29 mar 2007, 13:44

Ok, die subframes zijn bij mij ook vervangen inderdaad.

Vond nog een oud mailtje van Frank (vorige eigenaar van mijn e30 en ook degene die hem door Hein Koopman op heeft laten bouwen):
Hij gaat nog niet echt weg, maar als iemand hem wilt, dan krijgt hij hem.
Voor de juiste prijs natuurlijk.
Ga er van uit date en goed 3.6 blok tussen de 6 tot 8K kost.
Dus dan moet je nog de aandrijflijn, versnellingsbak en sper en zo.

E30 m3 Stuurhuis
3.6 m5 blok (60.000 kilometer)
M5 versnellingsbak
Short shift.
M5 aandrijflijn, aangepast voor lengte van de e30.
Nieuw sper uit de fabriek
E30 M3 EVO achteras en subframe
Gruppe N schokbrekers en veren
E36 M3 voorremmen + voorophanging
E30 M3 EVO achterophanging
Sportstoelen voor
(m3 klokkenwinkel, moet nog geinstalleerd worden)
M5 replica velgen (dat is een natuurlijk voor vele een no-no)
Heb je een mooi overzicht van dingen die je eigenlijk wel moet doen.
Zal bij een E36 ongetwijfeld wel weer iets anders zijn. :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 mar 2007, 13:53

Ja dat sowieso. Behalve de M5 swap delen zijn er voor de E36 zo standaard onderdelen voor handen die goed zijn voor 300+ PK. Dus even winkelen bij Holtrop en dan heb je het meeste wel liggen :)

Nadeel van een standaard E30 is dat ze stock maar tot 170 PK gingen, als je vervolgens met 340 aan komt zetten dan word het wel even anders natuurlijk :)

Dat lijstje van jou komt trouwens aardig overeen met wat er bij mij op de E30 zat. Alleen dan een M3 motor. Maar verder ook de ophangingsdelen enz.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 30 mar 2007, 10:19

Bert,

Wat adviseer je qua onderstel, veren ?
en wat kost dat

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 30 mar 2007, 10:31

Wat je er aan uit wil geven in principe. En belangrijker wat je er mee wil doen.

Intrax 1K2 op maat oid is het mooiste in principe maar dan ben je ook meteen 3500 euro achter de wagen. Goedkoper is dan Intrax RSA of nog goedkoper RS.

www.intraxracing.nl

AST heeft soortgelijke keuzes, je kan voor Competition gaan, dat kost je zo'n 3000 euro, maar je kan bijvoorbeeld ook Sportline I of II nemen met een iets zwaarder setje voorveren, dan ben je onder de 2000 klaar.

http://www.ast-suspension.com/

Intrax heeft meer mijn voorkeur, maar dat is persoonlijk. AST stelt hun onderstellen meestal iets zachter af wat sommigen wel lekker vinden.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 04 mei 2007, 16:00

Zo .. even een update,

Monteurs zijn afgelopen tijd bezig geweest met het schoonmaken, prepareren en het aan de praat krijgen van de E34 motor.

Toen ik vanmiddag even op de zaak was waren ze er toevallig mee bezig. Ze hebben hem inmiddels wel aan de praat gekregen, maar om nou te zeggen dat de motor lekker loopt ....

heel onregelmatig en komt gewoon compressie te kort. Erg jammer eigenlijk, want had gehoopt dat de motor snel als een zonnetje zou lopen.

Maargoed, word nu verder getest om te kijken wat er precies aan schort, en dan moet ik verder kijken of we doorgaan, of niet.

In dat geval ga ik op zoek naar een E36 M3 of een Z3 M Coupe.

Volgende week weet ik weer.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 mei 2007, 16:17

Sander Spoolder schreef:In dat geval ga ik op zoek naar een E36 M3 of een Z3 M Coupe.

Volgende week weet ik weer.
hm..een Z3 M coupe, ik weet niet maar volgens mij zijn dat heerlijke sportieve auto's die nog zeldzaam zijn ook :lol: of niet dan Flatline en andere coupe mannen 8) lets Unite all coupe's 8)

Plaats reactie