Ben me voor de Giulia, de nieuwere, aan het oriënteren op een aftermarket velg. De Giulia zie je eigenlijk het meest met de 19 inch breedset met de ronde gaten. Verrassend genoeg kan ik nergens het gewicht van die originele velgen vinden. Nu heeft laatst iemand een set zonder banden gekocht en die heb ik gevraagd de velgen voor de voorzijde = 8J en achterzijde = 9J te wegen voor mij. Aftermarket exemplaren zitten tussen de 13 en 16 kilo per velg voor de 19 inch.
Wat ik dan weer bijzonder vind is dat heel veel eigenaren weer spacers monteren bij de originele Alfa velgen. Dat geeft dan weer wat ruimte met de ET waarde denk ik dan maar. Maak ik nu een denkfout, los dat ik een Alfa heb gekocht………… dat een 8J velg met ET waarde 33 met een 5mm spacer eigenlijk hetzelfde is als een 8J velg met ET 28 ? Maar dan zonder spacer ?
Als iedereen al dezelfde velg onder de Giulia propt zoek ik even verder. Heb een twee leuke velgen gevonden die een beetje een klassieke race uitstraling hebben. Merk is ESR.

Solid A356 ForgeTech® (rotary forged) construction gewicht 9.3kg voor 18x8.5J
En

Cast gewicht 10.7 kg 18x8.5J.
Ik heb de velgen van pro track, Motec enz bekeken. Die leveren geen velg in de goede afmetingen met de steek 5x110. OZ wel in 19 inch, maar dat is wel een andere prijsklasse.
Nog gips, merken en aanbiedingen bekend voor alternatieven ?
Gr Ron