Ben al een tijdje leecher, maar ga mij na mijn volgende aankoop eens fatsoenlijk voorstellen in het voorsteltopic. Dus dat houden jullie tegoed nadat ik mijn nieuwe bolide op de oprit heb staan

Reden dat ik eens de digitale pen ter hand neem, vormt mijn twijfelen tussen de nieuwe G21 (touring dus) in de vorm van een 330i of de 330e (RWD).
De 330i heb ik onlangs kunnen proefrijden, en was op slag verliefd. Ik heb de 330i back to back gereden met een Tesla Model 3, die ook op mijn shortlist stond. Maar van elektrisch word ik niet echt warm (althans niet in van Tesla of de Hyundai Ioniq 5 die ik heb proefgereden), wat ik van tevoren eigenlijk al wel vermoedde. Ik stapte met een grijns uit de BMW en dat had ik zeker niet bij de Model 3. Reden dat ik het toch heb overwogen, zijn de gebruikskosten. Ik kan thuis laden en ik vind het wel fijn om nog enigzins zuinig (qua kosten dus) te kunnen rijden als ik dat wil. En met de 330i lukt dat in ieder geval redelijk goed: die kan best 1 op 15 op de snelweg halen bij conservatief rijden volgens mij. Dus voor mij valt de 340i F31 (ongeveer zelfde budget) of iets vergelijkbaars met 6 pitten om die reden af.
Over de rijeigenschappen heb ik al vrij veel gelezen, maar wordt daar eigenlijk niet wijzer van. Soms is men lovend over de performance van de 330e vs de 330i en is het toegenomen gewicht niet merkbaar en in andere topics (en blogposts) wordt de 330e heel duidelijk van de hand gewezen als je van lekker sturen houdt. En laat dat toch voor mij dé reden zijn om BMW te willen rijden - anders zou ik wel een Audi nemen. Die vind ik namelijk mooier, zowel van buiten als van binnen. Maar daar zijn we hier niet voor op dit forum

Hoe ziet mijn autogebruik eruit? Omdat ik online werk, rijd ik eigenlijk helemaal niet zo gek veel. Niet voor woon-werk. Het meeste is in en om de stad en ik rijd zo'n 6x per jaar naar mijn huisje in Frankrijk (700km enkele reis ongeveer). En ook de schoolvakanties gaan we vaak met de auto op stap. Ik denk dat ik zo'n 15k km per jaar rijd, gedeeld met mijn vriendin die de auto ook zal gaan gebruiken.
Even iets dieper op het gewicht inzoomend (en misschien is dat ook wel het heetste hangijzer): 265kg verschil tussen de 330i en 330e is toch wel behoorlijk veel. En ik vraag me af of het niet teveel is. Ik houd best wel van 'gooi en smijtwerk' namelijk. En het gaat niet alleen om de rijeigenschappen, maar ook met de onzekerheid in wegenbelasting bijv.
Zoals het er nu voorstaat, gaan hybrides en elektrische auto's de volle mep betalen na 2024. Grote kans (denk ik) dat dit besluit nog wel teruggedraaid wordt, maar dat zal dan vooral voor volledige EV's gelden (of ze maken benzine auto's gewoon een stuk duurder, dat kan ook nog). Afijn, beetje koffiedik kijken.
Het dilemma: wat voor de 330e pleit is dat ik thuis kan laden, de stadritjes elektrisch zou kunnen doen (maar in de praktijk zal ik ook dan denk ik geregeld de benzine motor aanspreken voor de beleving) en - belangrijker - dat de BPM een stuk lager is als ik besluit een exemplaar uit Duitsland te halen. Ook is het een voordeel dat er bij de 330e veel te winnen is bij een stage 1 tune (verder dan dat zou ik bij beide varianten niet willen gaan).
De 330i wint het denk ik op de rijeigenschappen, verbruik op de lange ritten en een grotere tankinhoud. Ook is de laadruimte is iets groter, maar ik denk dat de 330e daarin nog wel voldoende ruimte biedt (bij de Touring althans). Wat ik begreep is de laadvloer 2-3cm hoger - soit.
Dan nog de opties die ik zeker wil hebben, in volgorde: M-sport, Panoramadak, Adaptieve Cruise Control en Trekhaak. HUD vind ik altijd erg fijn, maar ik zou 'm er niet om laten staan als het niet aanwezig is. Alle andere extra's zijn mooi meegenomen (of mis ik dan iets cruciaals?). Ik heb begrepen dat je het adaptieve onderstel beter links kunt laten liggen, gezien deze niet de nieuwe techniek bevat van de standaard dempers uit de G20 serie.
Nu ben ik benieuwd of ik belangrijke overwegingen over het hoofd zie en ben ik in z'n algemeenheid nieuwsgierig naar jullie meningen en ervaringen.
Zouden jullie in mijn geval de 330i pakken? Of toch voor de 330e gaan?
En welke van de twee zou de hoogste afschrijving te verduren krijgen de komende pak 'm beet 5 jaar?