In de pitstraat had ik het er nog met wat andere CPZ bezoekers over dat die gele Cayman echt hard reed. Ik zat een paar keer achter je en het was dan leuk om je lijn te volgen! Bijhouden lukte echter niet
2016 (982) 718 Cayman S
-
- Berichten: 5292
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: 2016 (982) 718 Cayman S
- jos_br
- Berichten: 2270
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
- Enrico
- Berichten: 3343
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01
Re: 2016 (982) 718 Cayman S
Vorige week mandag deed ik mee met de Track Day van Gummen. Een dag vol (bijna allemaal) auto’s op kenteken en dus wat vriendelijker en gemoedelijker rondrijden dan dagen met full on racewagens. Deze Track Day is al jaren mijn manier van de auto's kennen die ik heb en lekker hard kunnen rijden zonder flitspaal of oom agent achter een boom
Op deze dag heb ik 30 volle ronden gereden in 3 stints.
Daar waar de Cayman op Straat en laten we zeggen op 7/10 van wat hij kan, underwhelming is. Vervolgd door mijn klacht dat het niet snel "voelt" en dat de Civic meer belevenis had, wordt dit eigenschap eigenlijk de sterke punt op circuit.
De Civic heb ik 3 x een track day meegereden. Beste tijd ooit, 2:03 (safe) op PS4S banden. I wil altijd heel naar huis na dat ik in 2013 mijn Subaru STI total los rij op CPZ. Ik heb met de Cayman, 5 ronden alleen in de wagen gereden, de rest met een passagier, en dan ben je nog voorzichtiger. De beste van de 5 ronden was een 2.02 (safe) op PS4S banden.
Maar met de Civic denk ik dat ik zonder Semislicks niet meer dan een seconde of 3 harder zou kunnen. Met de Cayman denk ik dat ik 8 tot 10 seconden heb laten liggen.
Waar is de Cayman beter op CPZ dan de Civic.
1. Remmen, dat kon 10-15 meter later zonder risico en met geen enkel gevoel dat het onstabiel was. Mijn topsnelheid was 218 vs 207 met de CIVIC (GPS gemeten in Race Chrono). Geen brake fade en ook een pedaal die makkelijker doseer baar is dan de Civic.
2. Acceleratie, i.v.m. PDK accelereert de Cayman bocht uit aanzienlijk sneller. Bijna alle rechte stukken na de bochten had ik 4 a 8 km per uur sneller gereden.
3. Bocht stabiliteit, de PASM werkt bijzonder goed en met de Cayman in Sport Plus en dempers op Sport, had ik nooit het gevoel gehad dat de achterkant zou uitbreken of dat ik onbalans zou krijgen.
4. Koeling, de Olie temp en bandenspanning was erg stabiel onder hard load. Bandenspanning liep eigenlijk op bij langzamer rijden! Olie niet boven de 110 graden gehad ondanks dat de PDK bij 7,500 achterelkaar schakelde en de toeren altijd zo hoog mogelijk hield.
Waarom was ik maar 1 seconde sneller? De mid speed corners. De Civic afschrijven of de 718 afschrijven is een ander order van groote, zelf schade kost ook aanzienlijk meer in de Porsche en dat speelt tussen mijn ooren.
Achter af kan ik enkel meer waardering hebben door de Duitse Engineers die de 718 gemaakt hebben. Boven 7/10 van wat hij kan, gaat de wagen echt leven en is het genot veel meer!
Niets te klagen? Nee, ik werd gek van de TPMS.... Die keer op keer waarschuwde voor de Banden Spanning.... Blijkbaar werd hij niet blij dat ik met 1.9 Bar begon, bij 2.6 lucht uitliet tot 2.3 en daarmee blijf rondrijden. Bij constant rijden naar huis stopte hij met waarschuwen.
Komend wekend rij ik mijn eerste Road Trip (Limburg/België/Luxembourg/Noord-Frankrijk) ben benieuwd wat mijn mening daarna is.
Op deze dag heb ik 30 volle ronden gereden in 3 stints.
Daar waar de Cayman op Straat en laten we zeggen op 7/10 van wat hij kan, underwhelming is. Vervolgd door mijn klacht dat het niet snel "voelt" en dat de Civic meer belevenis had, wordt dit eigenschap eigenlijk de sterke punt op circuit.
De Civic heb ik 3 x een track day meegereden. Beste tijd ooit, 2:03 (safe) op PS4S banden. I wil altijd heel naar huis na dat ik in 2013 mijn Subaru STI total los rij op CPZ. Ik heb met de Cayman, 5 ronden alleen in de wagen gereden, de rest met een passagier, en dan ben je nog voorzichtiger. De beste van de 5 ronden was een 2.02 (safe) op PS4S banden.
Maar met de Civic denk ik dat ik zonder Semislicks niet meer dan een seconde of 3 harder zou kunnen. Met de Cayman denk ik dat ik 8 tot 10 seconden heb laten liggen.
Waar is de Cayman beter op CPZ dan de Civic.
1. Remmen, dat kon 10-15 meter later zonder risico en met geen enkel gevoel dat het onstabiel was. Mijn topsnelheid was 218 vs 207 met de CIVIC (GPS gemeten in Race Chrono). Geen brake fade en ook een pedaal die makkelijker doseer baar is dan de Civic.
2. Acceleratie, i.v.m. PDK accelereert de Cayman bocht uit aanzienlijk sneller. Bijna alle rechte stukken na de bochten had ik 4 a 8 km per uur sneller gereden.
3. Bocht stabiliteit, de PASM werkt bijzonder goed en met de Cayman in Sport Plus en dempers op Sport, had ik nooit het gevoel gehad dat de achterkant zou uitbreken of dat ik onbalans zou krijgen.
4. Koeling, de Olie temp en bandenspanning was erg stabiel onder hard load. Bandenspanning liep eigenlijk op bij langzamer rijden! Olie niet boven de 110 graden gehad ondanks dat de PDK bij 7,500 achterelkaar schakelde en de toeren altijd zo hoog mogelijk hield.
Waarom was ik maar 1 seconde sneller? De mid speed corners. De Civic afschrijven of de 718 afschrijven is een ander order van groote, zelf schade kost ook aanzienlijk meer in de Porsche en dat speelt tussen mijn ooren.
Achter af kan ik enkel meer waardering hebben door de Duitse Engineers die de 718 gemaakt hebben. Boven 7/10 van wat hij kan, gaat de wagen echt leven en is het genot veel meer!
Niets te klagen? Nee, ik werd gek van de TPMS.... Die keer op keer waarschuwde voor de Banden Spanning.... Blijkbaar werd hij niet blij dat ik met 1.9 Bar begon, bij 2.6 lucht uitliet tot 2.3 en daarmee blijf rondrijden. Bij constant rijden naar huis stopte hij met waarschuwen.
Komend wekend rij ik mijn eerste Road Trip (Limburg/België/Luxembourg/Noord-Frankrijk) ben benieuwd wat mijn mening daarna is.
Laatst gewijzigd door Enrico op 15 apr 2024, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Enrico
- Berichten: 3343
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01
Re: 2016 (982) 718 Cayman S
Max gemeten G's op CPZ
- Enrico
- Berichten: 3343
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01
Re: 2016 (982) 718 Cayman S
Voor de Ziggo Sport Analysten, de beste tijden van de 3 wagens waarmee ik Trachdays gereden me heb
- Alexsti
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: 2016 (982) 718 Cayman S
Dan was die ouwe STI nog zo gek nog niet vergeleken met de nieuwere auto's.....
- Kasteel
- Berichten: 5290
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: 2016 (982) 718 Cayman S
Leuk vergelijk met de andere auto's concepten! Denk dat mid corner speed ook nog wel gaat toenemen naar mate het vertrouwen stijgt. Had jij na het aflopen meteen gereset/instelling op track gedaan van de bandenspanning?
Ik vergeleek nog even met wat ik tzt had (wel op semi's), maar wel opvallend dat je op Zandvoort de G's naar rechts hoger hebt gekregen dan links (Hugenholz neem ik aan?)
Ik vergeleek nog even met wat ik tzt had (wel op semi's), maar wel opvallend dat je op Zandvoort de G's naar rechts hoger hebt gekregen dan links (Hugenholz neem ik aan?)
- Enrico
- Berichten: 3343
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01
- Enrico
- Berichten: 3343
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01
Re: 2016 (982) 718 Cayman S
Heb geen reset knop op de 718 gevonden. Je kan hem zo ver ik weet enkel op 2.3 of 2.1 Bar configureren. Ik heb niets gedaan en toch verdween de waarschuwing onderweg naar huis.Kasteel schreef: ↑15 apr 2024, 18:06 Leuk vergelijk met de andere auto's concepten! Denk dat mid corner speed ook nog wel gaat toenemen naar mate het vertrouwen stijgt. Had jij na het aflopen meteen gereset/instelling op track gedaan van de bandenspanning?
Ik vergeleek nog even met wat ik tzt had (wel op semi's), maar wel opvallend dat je op Zandvoort de G's naar rechts hoger hebt gekregen dan links (Hugenholz neem ik aan?)
Klopt, had ik meer ronden alleen gerede. Waren de bocht snelheden verder omhoog gegaan.
Weet niet zeger maar de G naar links is een bocht naar rechts en de G naar rechts is een bocht naar links. Zou leuk zijn om te zien wat anderen gereden hebben qua G’s op CPZ.
Na de road-trip ben ik ook benieuwd wat voor G’s gehaald worden.
- Kasteel
- Berichten: 5290
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: 2016 (982) 718 Cayman S
Ik meende dat je bij bandenspanning scherm een paar opties had, zodat je zonder meldingen kon rijdenEnrico schreef: ↑15 apr 2024, 18:27Heb geen reset knop op de 718 gevonden. Je kan hem zo ver ik weet enkel op 2.3 of 2.1 Bar configureren. Ik heb niets gedaan en toch verdween de waarschuwing onderweg naar huis.Kasteel schreef: ↑15 apr 2024, 18:06 Leuk vergelijk met de andere auto's concepten! Denk dat mid corner speed ook nog wel gaat toenemen naar mate het vertrouwen stijgt. Had jij na het aflopen meteen gereset/instelling op track gedaan van de bandenspanning?
Ik vergeleek nog even met wat ik tzt had (wel op semi's), maar wel opvallend dat je op Zandvoort de G's naar rechts hoger hebt gekregen dan links (Hugenholz neem ik aan?)
Klopt, had ik meer ronden alleen gerede. Waren de bocht snelheden verder omhoog gegaan.
Weet niet zeger maar de G naar links is een bocht naar rechts en de G naar rechts is een bocht naar links. Zou leuk zijn om te zien wat anderen gereden hebben qua G’s op CPZ.
Na de road-trip ben ik ook benieuwd wat voor G’s gehaald worden.
G rechts is idd voor de bochten naar links, maar meeste halen volgens mij op Zandvoort een hogere waarde in de rechterbochten (ik iig wel )
- Alexsti
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: 2016 (982) 718 Cayman S
De snelheid op t rechte stuk ligt dankzij de laatste kombocht wel hoger als vroeger...
Denk dat je met de STI ook meer durfde te gooien en smijten dan met de opvolgers, je reedt toch met het standaard vermogen 265PK ?
- Enrico
- Berichten: 3343
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01
Re: 2016 (982) 718 Cayman S
Ja, kombochten schelen veel. De Blauwe was Standard de Grijze was getunneld. 340pk dacht ik.Alexsti schreef: ↑16 apr 2024, 18:22De snelheid op t rechte stuk ligt dankzij de laatste kombocht wel hoger als vroeger...
Denk dat je met de STI ook meer durfde te gooien en smijten dan met de opvolgers, je reedt toch met het standaard vermogen 265PK ?
- malle eppie
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:27
- Auto: RS6-M140i-1MCoupe-Ftype
- Locatie: Fryslân
- Enrico
- Berichten: 3343
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01
Re: 2016 (982) 718 Cayman S
Thanks! Dat zou idd een shortcut kunnen zijn. Echter is dat niet mijn probleem. De issue is dat tijdens het rijden op circuit schommelt de luchtdruk op de ban te veel en gaat telkens de waarschuwing systeem af. De reset kan enkel gedaan worden als je stil staat maar ik zal weer een waarschuwing krijgen als ik op de baan rij. De TPMS kent enkel 2.3 of 2.1 als de “normale” waarde en waarschuwt als je snel boven of onder raakt. Je hoeft het systeem niet te resetten als je weel een lang stuk met banden rondom de normale rijdt.malle eppie schreef: ↑17 apr 2024, 11:08 Je kan de bandenspanning resetten.
https://www.youtube.com/watch?v=fMETwFjQf9I
Ik ga het op een 718 forum vragen. Het liefst, het systeem uitzetten
- Enrico
- Berichten: 3343
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01
Re: 2016 (982) 718 Cayman S
Twee weken geleden eindelijk op pad geweest met de Cayman. Via Limburg, België en Luxembourg naar Noord Frankrijk.
Helaas bij dag 1, een ongeval gehad. Een Hert sprong voor de auto, schrook van de kleur en werd bij 55/60km per uur vol geschept.
Betekend ik mijn auto voolopig kwijt ben. Weer super service van PC Twente om mijn te ontzorgen bij de schade herstel.
Helaas bij dag 1, een ongeval gehad. Een Hert sprong voor de auto, schrook van de kleur en werd bij 55/60km per uur vol geschept.
Betekend ik mijn auto voolopig kwijt ben. Weer super service van PC Twente om mijn te ontzorgen bij de schade herstel.
Laatst gewijzigd door Enrico op 01 mei 2024, 18:37, 2 keer totaal gewijzigd.
- sitechris
- Berichten: 4478
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: 2016 (982) 718 Cayman S
Das balen man. Hopelijk zelf geen verdere klachten/letsel?
- Enrico
- Berichten: 3343
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01
- Arthur
- Berichten: 39832
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
- Bram
- Berichten: 15890
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: 2016 (982) 718 Cayman S
Wat zuur man. Mag je natuurlijk ook zelf gaan betalen...
- Martijn_bmw
- Berichten: 26804
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: 2016 (982) 718 Cayman S
Zonde idd als je zo op dag 1 al moet eindigen
- Philipoo
- Berichten: 4144
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
- Enrico
- Berichten: 3343
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01
Re: 2016 (982) 718 Cayman S
Zou kunnen! Bij mij met alllrisk dekking wordt het, buiten mijn eigen risico, gedekt. Aanrijding met “wild” heeft geen consequenties voor de korting nog schadevrije jaaren. Heb toen ook de politie gebeld en die kwamen ter plekke foto’s maken en ik kreeg twee dagen later een keurig rapport dat ik een aanrijding had met een wild dier.
Lees je kleine letters goed, want had ik de hert proberen uit te wijken en daar door een boom raakte dan wordt dat NIET vergoed!!!
- Enrico
- Berichten: 3343
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01
Re: 2016 (982) 718 Cayman S
Was idd zuur, maar kon met wat MacGyver reparaties met een tang en wat duwen en trekken aan de bumper verder rijden.
Ik voeg mr. Agent of het een probleem was dat ik geen kenteken meer had aan de voorkant. Hij gaf mij zijn visitekaartje en zei. Als iemand er een probleem van maakt, laat ze mij bellen. . Zeer attente politie in de Belgisch Ardenne streek!
- JP
- Berichten: 31360
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: 2016 (982) 718 Cayman S
Inderdaad beter niet uitwijken, al is dat veelal een menselijke reactie. Vroeger werd gezegd dat je het kadaver mocht houden, smakelijk eten dan maar
- Arthur
- Berichten: 39832
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: 2016 (982) 718 Cayman S
Heb je de plaat nog wel? Anders komt er een eentje op je kenteken.Enrico schreef: ↑02 mei 2024, 13:56Was idd zuur, maar kon met wat MacGyver reparaties met een tang en wat duwen en trekken aan de bumper verder rijden.
Ik voeg mr. Agent of het een probleem was dat ik geen kenteken meer had aan de voorkant. Hij gaf mij zijn visitekaartje en zei. Als iemand er een probleem van maakt, laat ze mij bellen. . Zeer attente politie in de Belgisch Ardenne streek!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten