Vorige week mandag deed ik mee met de Track Day van Gummen. Een dag vol (bijna allemaal) auto’s op kenteken en dus wat vriendelijker en gemoedelijker rondrijden dan dagen met full on racewagens. Deze Track Day is al jaren mijn manier van de auto's kennen die ik heb en lekker hard kunnen rijden zonder flitspaal of oom agent achter een boom
Op deze dag heb ik 30 volle ronden gereden in 3 stints.
Daar waar de Cayman op Straat en laten we zeggen op 7/10 van wat hij kan, underwhelming is. Vervolgd door mijn klacht dat het niet snel "voelt" en dat de Civic meer belevenis had, wordt dit eigenschap eigenlijk de sterke punt op circuit.
De Civic heb ik 3 x een track day meegereden. Beste tijd ooit, 2:03 (safe) op PS4S banden. I wil altijd heel naar huis na dat ik in 2013 mijn Subaru STI total los rij op CPZ. Ik heb met de Cayman, 5 ronden alleen in de wagen gereden, de rest met een passagier, en dan ben je nog voorzichtiger. De beste van de 5 ronden was een 2.02 (safe) op PS4S banden.
Maar met de Civic denk ik dat ik zonder Semislicks niet meer dan een seconde of 3 harder zou kunnen. Met de Cayman denk ik dat ik 8 tot 10 seconden heb laten liggen.
Waar is de Cayman beter op CPZ dan de Civic.
1. Remmen, dat kon 10-15 meter later zonder risico en met geen enkel gevoel dat het onstabiel was. Mijn topsnelheid was 218 vs 207 met de CIVIC (GPS gemeten in Race Chrono). Geen brake fade en ook een pedaal die makkelijker doseer baar is dan de Civic.
2. Acceleratie, i.v.m. PDK accelereert de Cayman bocht uit aanzienlijk sneller. Bijna alle rechte stukken na de bochten had ik 4 a 8 km per uur sneller gereden.
3. Bocht stabiliteit, de PASM werkt bijzonder goed en met de Cayman in Sport Plus en dempers op Sport, had ik nooit het gevoel gehad dat de achterkant zou uitbreken of dat ik onbalans zou krijgen.
4. Koeling, de Olie temp en bandenspanning was erg stabiel onder hard load. Bandenspanning liep eigenlijk op bij langzamer rijden! Olie niet boven de 110 graden gehad ondanks dat de PDK bij 7,500 achterelkaar schakelde en de toeren altijd zo hoog mogelijk hield.
Waarom was ik maar 1 seconde sneller? De mid speed corners. De Civic afschrijven of de 718 afschrijven is een ander order van groote, zelf schade kost ook aanzienlijk meer in de Porsche en dat speelt tussen mijn ooren.
Achter af kan ik enkel meer waardering hebben door de Duitse Engineers die de 718 gemaakt hebben. Boven 7/10 van wat hij kan, gaat de wagen echt leven en is het genot veel meer!
Niets te klagen? Nee, ik werd gek van de TPMS.... Die keer op keer waarschuwde voor de Banden Spanning.... Blijkbaar werd hij niet blij dat ik met 1.9 Bar begon, bij 2.6 lucht uitliet tot 2.3 en daarmee blijf rondrijden. Bij constant rijden naar huis stopte hij met waarschuwen.
Komend wekend rij ik mijn eerste Road Trip (Limburg/België/Luxembourg/Noord-Frankrijk) ben benieuwd wat mijn mening daarna is.