Shoppen mocht in de range €50k en verder waren er niet zo gek veel eisen of wensen vanuit de werkgever (nieuw of zeer jong gebruikt). Zelf ben ik vanaf het begin van mijn zakelijk rijden trouw aan het VAG concern en zo ook nu. Bij de A-merken is een dergelijk grote auto niet te betalen en het is al even geleden dat Skoda echt rommel maakte, dus de keuze was eigenlijk vrij eenvoudig gemaakt. Wel had ik een sterke wens voor fatsoenlijke motorisering, we zitten hier immers op DF. In NL wordt de Superb alleen als benzine met bromfietsmotor geleverd of als hybride. Dit laatste was een overweging maar met zo'n 150l bagageruimte wat je daarmee inlevert t.o.v. een 'normale', vond ik dat eigenlijk geen optie. Daarnaast laat ik het hele elektrische verhaal graag nog zo lang mogelijk aan me voorbij gaan. De werkgever was prima akkoord met een auto van over de grens, dus daar voltrok zich de zoektocht. Shortlist: 2.0TSI 190pk, sportline, combi, carrosseriekleur rood, zilvergrijs of zwart. Als het ff kon zonder panoramadak, maar mocht die toch aanwezig zijn, kan ik 'm natuurlijk gewoon altijd dicht laten zitten. Dit was immers bij de Audi ook het geval de afgelopen vier jaar.
Tijdens het bekende 'Marktplaats scrollen' kwam ik pardoes een 2.0TSI tegen in Nederland, hoewel Duitsland veel eerder bereikt zou worden. Ik ben namelijk woonachtig ik Brabant (houdoe) waar de Superb zich bevond in Sneek. Geen man overboord, ik rijd immers graag auto. Het betreft een auto van februari 2023 met 9xxxkm op de klok. Het betreffende bedrijf gebeld en een afspraak gemaakt voor bezichtiging en proefrit. Hoewel ik de Superb als 1.5 TSI al had gereden en de 2.0TSI met DSG-7 ken van de Audi, was ik toch benieuwd naar de combinatie van beide. Lang verhaal kort, die was prima. Aftikken!
Gisteren heb ik 'm dan ook opgehaald, om de volgende vier jaar in door te brengen. De eerste indruk is RUIMTE! Wat een lel van een wagen! Het kan vast nog groter (V90, E-klasse etc.) maar dit was toch wel een hele flinke en natuurlijk gewenste stap vanaf de Audi. Ik lever er wat sportiviteit mee in, maar krijg er natuurlijk comfort voor terug. Niet alleen voor mijzelf, maar ook voor de vrouw, blagen en hond. Helemaal goed!
Wat plaatjes bij het praatje; Helaas simpele iPhone foto's. Maar ik sluit niet uit dat ik in de nabije toekomst de DSLR er nog eens op los laat gaan.

Hij is zelfs te groot om recht op de foto te zetten