Bougies EVO 8 MR RS
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Bougies EVO 8 MR RS
Net weer even gaan sturen. Reed een half uurtje echt prima. Daarna begon ie, soms, te stotteren bij vollast.
Bekend probleem. Eerder gehad. Bougies vervangen en klaar, alleen:
- ik heb nu even geen nieuwe bougies liggen
- de bougies zitten er pas 3 jaar en nog geen 4000km in (NGK IGR7A-G)
Alle vier er even uit gehaald en gap opgemeten. 1 zat dichter tegen de .7 dan de normale .6mm aan. Bijgesteld, alles weer gemonteerd en het is weg. Maar toch ...
Ga wel nieuw setje bestellen.
Suggesties van EVO kenners hier ?
- Ander type bougies gaan draaien ?
- Gap op .5mm gaan draaien ?
...
Mark.
Bekend probleem. Eerder gehad. Bougies vervangen en klaar, alleen:
- ik heb nu even geen nieuwe bougies liggen
- de bougies zitten er pas 3 jaar en nog geen 4000km in (NGK IGR7A-G)
Alle vier er even uit gehaald en gap opgemeten. 1 zat dichter tegen de .7 dan de normale .6mm aan. Bijgesteld, alles weer gemonteerd en het is weg. Maar toch ...
Ga wel nieuw setje bestellen.
Suggesties van EVO kenners hier ?
- Ander type bougies gaan draaien ?
- Gap op .5mm gaan draaien ?
...
Mark.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Bougies EVO 8 MR RS
Gewoon elke week ruim 100km met het ding rijden zodat ie 5000 per jaar maakt...
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Bougies EVO 8 MR RS
Ik lees:
- 1 heat range hoger (dus 8 ipv 7)
- BPREIX8 (of 7) - betere iridium kwaliteit
- BPR8ES (of 7) - gewoon koper, stuk goedkoper. Gaat natuurlijk geen 50kkm mee maar dat gaan mijn IGR7A-G Iridiums ook niet. Bij lange na niet.
@Adwo - kom er maar in ...
Mark.
-
- 1 heat range hoger (dus 8 ipv 7)
- BPREIX8 (of 7) - betere iridium kwaliteit
- BPR8ES (of 7) - gewoon koper, stuk goedkoper. Gaat natuurlijk geen 50kkm mee maar dat gaan mijn IGR7A-G Iridiums ook niet. Bij lange na niet.
@Adwo - kom er maar in ...
Mark.
-
-
Online
- Berichten: 3563
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Bougies EVO 8 MR RS
Misschien een keer de bougiekabels vervangen? Door ouderdom van de isolatie en als het eenmaal warm/heet is onder de motorkap, kunnen ze gaan "lekken".
https://www.motointegrator.nl/blog/defe ... en-kosten/
https://www.championautoparts.com/en-gb ... wires.html
https://www.motointegrator.nl/blog/defe ... en-kosten/
https://www.championautoparts.com/en-gb ... wires.html
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Bougies EVO 8 MR RS
Kan natuurlijk altijd. Maar is bijna coil-on-plug systeem. Twee coils, voor 4 bougies. Coil zit op 1 bougie met super kort kabeltje naar de naast liggende bougie.SlowCo schreef: ↑22 okt 2023, 18:14 Misschien een keer de bougiekabels vervangen? Door ouderdom van de isolatie en als het eenmaal warm/heet is onder de motorkap, kunnen ze gaan "lekken".
https://www.motointegrator.nl/blog/defe ... en-kosten/
https://www.championautoparts.com/en-gb ... wires.html
Vandaag alles losgehad en bekeken. Ziet er super goed uit, geen scheurtjes, geen beschadigingen, geen vuil, soepel, niet verdroogd…
Mark.
-
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Bougies EVO 8 MR RS
Warmere bougies kunnen wel eens helpen. Tegelijkertijd beetje tricky. Het kan ook met het mengsel te maken hebben. Met de injectoren of met de benzinedruk. Afstelling..
Arstey rijdt ook evo toch?
Arstey rijdt ook evo toch?
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Bougies EVO 8 MR RS
Wzrmer is zeker tricky. Ik rij met standaard (ngk) warmtegraad 7. Gangbare denkwijze is om bij getunede motoren juist kouder te gaan, dus nasr 8. Zeker niet warmer (6), Ben nog nergens tegengekomen dat evo's warmte graad 6 draaien. Het is ngk igra7-g (std, oem, iridium), bpr7eix (iridium, verhoogde kwaliteit) , bpr8eix (idem, 1 graad kouder), bpr7es (koper, lees er goede verhalen over en super goedkoop alleen wat vaker vervangen), bpr8es (idem, 1 graad kouder) wat de klok slaat.
Ik neig naar een setje bpr7es, kost geen drol, de kms maakt de evo toch niet en de iridiums moet ik nu ook om de 3 jaar vervangen in de praktijk.
Mark.
- Kasteel
- Berichten: 5288
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Bougies EVO 8 MR RS
Ik zou vd Heuvel even vragen, was destijds volgens mij iets simpels mee
-
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: Bougies EVO 8 MR RS
Gewoon BPREIX7 gebruiken.markk schreef: ↑22 okt 2023, 15:51 Ik lees:
- 1 heat range hoger (dus 8 ipv 7)
- BPREIX8 (of 7) - betere iridium kwaliteit
- BPR8ES (of 7) - gewoon koper, stuk goedkoper. Gaat natuurlijk geen 50kkm mee maar dat gaan mijn IGR7A-G Iridiums ook niet. Bij lange na niet.
@Adwo - kom er maar in ...
Mark.
-
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
- Locatie: Vlaanderen
Re: Bougies EVO 8 MR RS
Ik een evo?? Was het maar waar... Ik denk dat je mij verward met iemand anders.
-
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Bougies EVO 8 MR RS
merci voor de correctie
- Andry
- Berichten: 833
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Bougies EVO 8 MR RS
markk schreef: ↑23 okt 2023, 06:38Wzrmer is zeker tricky. Ik rij met standaard (ngk) warmtegraad 7. Gangbare denkwijze is om bij getunede motoren juist kouder te gaan, dus nasr 8. Zeker niet warmer (6), Ben nog nergens tegengekomen dat evo's warmte graad 6 draaien. Het is ngk igra7-g (std, oem, iridium), bpr7eix (iridium, verhoogde kwaliteit) , bpr8eix (idem, 1 graad kouder), bpr7es (koper, lees er goede verhalen over en super goedkoop alleen wat vaker vervangen), bpr8es (idem, 1 graad kouder) wat de klok slaat.
Ik neig naar een setje bpr7es, kost geen drol, de kms maakt de evo toch niet en de iridiums moet ik nu ook om de 3 jaar vervangen in de praktijk.
Mark.
Dit, alleen heb ik warmtegraad 8 ivm tuning maar ook de NGK's. De iridium variant brengt inderdaad niet veel extra, alleen een veel lichtere knip en ze kunnen heel slecht tegen korte stukjes/weinig rijden. Wel de electrode afstand op 0,6mm afstellen als de turbodruk hoger is dan OEM. Gemiddeld houden de NGK bpr8es het +/- 20k kilometer uit in mijn Evo inclusief een enkele trackday.
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Bougies EVO 8 MR RS
Precies wat ik ervaar met de iridiums. Kunnen slecht tegen weinig rijden.
Auto draait overigens op de iridiums vandaag prima nadat ik die ene bougies die net geen .7mm had heb teruggezet op .6mm.
Verder vandaag setje bpr7es opgehaald. Als ie weer gek gaat doen gaan die er direct in.
Mark
Auto draait overigens op de iridiums vandaag prima nadat ik die ene bougies die net geen .7mm had heb teruggezet op .6mm.
Verder vandaag setje bpr7es opgehaald. Als ie weer gek gaat doen gaan die er direct in.
Mark
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Bougies EVO 8 MR RS
Zijn de kosten niet toch om het wat vaker te vervangen? Zeker als je het zelf doet.
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Bougies EVO 8 MR RS
Eens, kosten zijn het niet. Zeker niet met de kopere bpr7es variant. Met de iridiums wordt wel wat duurder maar ook dat isverwasrloosbaar als je dat uitsmeert over 3 jaar ofzo.
Enkel het is gewoon k*t dat als je eens de tijd hebt om te rijden de auto het niet optimaal doet en je bougies moet vervangen die je eerst nog moet bestellen en daarna bij wijze van spreken in de zeikregen buiten moet monteren.
Maar goed:
- auto doet het op de bijgestelde iridiums nu prima. En toen regende het niet.
- setje nieuwd bougies ligt in de schuur
- straks in de regen ijseldijk pakken, of vanavond hotelleke boeken in de Ardennen en zondag morgen terugcrossen binnendoor.
Mark
Enkel het is gewoon k*t dat als je eens de tijd hebt om te rijden de auto het niet optimaal doet en je bougies moet vervangen die je eerst nog moet bestellen en daarna bij wijze van spreken in de zeikregen buiten moet monteren.
Maar goed:
- auto doet het op de bijgestelde iridiums nu prima. En toen regende het niet.
- setje nieuwd bougies ligt in de schuur
- straks in de regen ijseldijk pakken, of vanavond hotelleke boeken in de Ardennen en zondag morgen terugcrossen binnendoor.
Mark
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Bougies EVO 8 MR RS
Goed plannen, sleutelen in het zonnetje en rijden in de regen
- Nivek
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
- Contacteer:
Re: Bougies EVO 8 MR RS
Op t nat is het lekker glad. Lekker 4-wiel driften
Ik zat uit nieuwsgierigheid even naar mijn pluggen te kijken, die ik in de rx7 heb, dat zijn "racing competition" pluggen van NGK. Ik weet niet wat daar heel speciaal aan is maar het woordje iridium kon ik nergens vinden en ik heb daar eigenlijk weinig problemen mee die enkele keer dat ik rij.
Ik weet niet of er iets uit dat segment een optie is voor de evo?
Ik zat uit nieuwsgierigheid even naar mijn pluggen te kijken, die ik in de rx7 heb, dat zijn "racing competition" pluggen van NGK. Ik weet niet wat daar heel speciaal aan is maar het woordje iridium kon ik nergens vinden en ik heb daar eigenlijk weinig problemen mee die enkele keer dat ik rij.
Ik weet niet of er iets uit dat segment een optie is voor de evo?
- Niels
- Berichten: 22265
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Bougies EVO 8 MR RS
Hoe zagen de bougies er qua kleur uit dan? Stotteren bij belasting/vollast kan ook je brandstof toevoer zijn dus ik zou ook het benzinefilter eens vervangen en misschien eens de capaciteit en druk van de benzinepomp checken.
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Bougies EVO 8 MR RS
Begon vanochtend weer te stotteren onder hoge turbodruk. Dus oude iridiums toch maar weg gegooid en het nieuwe koper setje (ngk bpr7es) gemonteerd.
Run’s like a charm, ik hou het bij de koper variant en dan elke drie jaar en 3000km wisselen ofzo …
Mark
Run’s like a charm, ik hou het bij de koper variant en dan elke drie jaar en 3000km wisselen ofzo …
Mark
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast