School opdracht vragenlijst

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Auke130i
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2022, 21:08
Auto: BMW 130i

School opdracht vragenlijst

Bericht door Auke130i » 09 okt 2023, 12:20

Goedemiddag beste leden,

Voor een schoolopdracht zijn wij bezig met het onderzoeken van een bedrijfsidee.
Ik zal ons idee even kort toelichten: Het idee is om een website te maken met waar mogelijke alle beschikbare onderdelen voor o.a. een 1 en 3 -serie aan te bieden om deze helemaal ''circuit klaar'' te maken.
De site moet ervoor zorgen dat je niet meer op tientallen verschillende websites je onderdelen moet bestellen. Ook zal er een informatiebank in komen, hierop kunnen liefhebbers hun ervaringen en kennis delen met elkaar.
Als voorbeeld voor ons idee hebben wij de website: carbone.pl gebruikt. Dit is een website die alleen maar onderdelen voor Porsches aanbiedt. Dit willen wij dus onderzoeken of het mogelijk is voor alleen 1-serie en 3-serie onderdelen.

Zouden jullie deze vragenlijst voor ons willen invullen? Het is strikt anoniem en wordt alleen voor school doeleinden gebruikt.
Alvast bedankt!

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... sp=sf_link

Groeten,

Auke de Vries (130i rijder)
Sybe Lolkema (Golf 4 GTI Jubi rijder)

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6026
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: School opdracht vragenlijst

Bericht door matthyssie » 09 okt 2023, 12:23

Als je Sybe ook in een 130i praat vul ik 'm in :D

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3309
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: School opdracht vragenlijst

Bericht door Martijn M » 09 okt 2023, 12:24

Welkom. Stel jezelf even voor.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6026
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: School opdracht vragenlijst

Bericht door matthyssie » 09 okt 2023, 12:27

Waarom kan ik niet "niet vervelend" invullen bij onderstaande vraag? Anders stuur je van tevoren de enquête natuurlijk. Ik vind het namelijk niet vervelend :)

Vindt u het vervelend om de onderdelen op veel verschillende sites te moeten kopen?
Zeer verevelend
Vervelend
Neutraal

Heb maar neutraal ingevuld.
Is er nog ruimte voor vrije inbreng? Mijn ervaring met dergelijke sites (in USA heb je bijv ECS Tuning) is dat ze vooral superduur zijn; het uitzoekwerk en verzamelen en warehousen kost allemaal geld terwijl ik príma weet welke onderdelen ik wil en waar ik deze kan bestellen.

Str8Six
Berichten: 972
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: School opdracht vragenlijst

Bericht door Str8Six » 09 okt 2023, 13:00

Hi, opzich een interessant idee, maar zou je wel wat dingen goed afvragen. e-Commerce is inmiddels al enkele jaren bezig, en dus al redelijk ontwikkeld, ook op automotive gebied, zeker de aftermarket.

- Behalve de website, ga je zelf ook als webshop opereren? Of is het alleen een portal dat de invoice-afhandeling doet en de verwerking/bezorgen aan de bestaande websites overlaat?

- Indien je zelf als webshop gaat opereren, zou je je moeten afvragen waarom de al bestaande shops niet al alles aanbieden.
Vaak zal dit te maken hebben met verschillende leveranciers, stock waarde die je niet heel hoog wil laten zijn, minimale bestel eenheid, bezorgsnelheid etc. Als je alles toont, maar geen voordelige afspraken hebt met fabrikant/leverancier, ga je gebruikt worden als catalogus. Mensen gaan nog even googelen op de aanbieder met de laagste prijs. Dus als je daar niet redelijk in de buurt zit, wordt er weinig besteld.

- Service en support: mensen zullen vragen hebben over de toepassing van een product. Ga je dit automatisch tonen op kenteken/VIN, of is het een klikmenu (dus handmatig toegevoegd). Daarnaast ga vragen krijgen over montage, bezorging, retouren etc.

Zou ook goed onderzoeken hoeveel & van de klanten zelf montage kan doen. Bijvoorbeeld een Biesheuvel heeft ook geen hele hoogstaande webshop (merken/categoriëen door elkaar, geen automatische VIN-check, lastige navigatie), maar hun grote USP's zijn montage mogelijkheiden en bestaande klantenkring.

Kort gezegd: wie bedien je precies met deze webshop, en hoe groot is die markt?
Laatst gewijzigd door Str8Six op 09 okt 2023, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: School opdracht vragenlijst

Bericht door De fiscalist » 09 okt 2023, 13:05

done, alsjeblieft!

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1518
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: School opdracht vragenlijst

Bericht door Baboulah » 09 okt 2023, 13:32

Ingevuld voor jullie, succes met de opdracht!

FYI, als ik naar mezelf kijk, vind ik het juist leuk om te struinen over diverse websites om te kijken wat ik tegenkom (waar ik zelf nog niet aan gedacht had, zo kwam ik laatst op scuding swiss (https://www.scuding.com/Shop/en/) nooit aan zulke dingen gedacht, of het werkt is een 2e, maar door veel op diverse sites te komen, kom je nog wel eens nieuwe dingen tegen, wat ook leuk is. Voor mij persoonlijk alles op 1 website, haalt een deel van het plezier eruit, kan soms zo heerlijk therapeutisch werken hele avonden/weekenden zoeken naar parts maar ook oplossingen voor een issue die je hebt in de auto etc...

Daarbij is rondshoppen om te kijken of elders de prijs beter is etc, ook deel vd sport/hobby voor mij.

Crookie
Berichten: 4321
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: School opdracht vragenlijst

Bericht door Crookie » 09 okt 2023, 23:13

Ingevuld. Zoals gezegd, wie denk je te gaan bedienen en is zo’n bedrijf schaalbaar voor toekomstige groei. Neemt de vraag toe of af?

Bmw 1 en 3 modellen, beslaat dat niet een te kleine groep?

Wat denk je aan verkoop aantallen te gaan doen?
Welke artikelen gaan een groot deel van de omzet bepalen? Etc… en ik vind het een kunst als een website je volledig kan voorzien in aankoop behoeften… dat komt bij mij bijna nooit voor. Er blijven altijd producten die elders beter/voordeliger te krijgen zijn dus het mandje met spullen heeft meerdere bronnen bij mij.

Eric Z
Berichten: 3987
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: School opdracht vragenlijst

Bericht door Eric Z » 09 okt 2023, 23:26

Juist een deel van de lol is het puzzelen af en toe. Wat van welke modelvarianten kan je er op schroeven, waar kan je beter voor aftermarket alternatieven gaan etc. En welke prijs/kwaliteit vind im het waard. Circuit hok moet technisch goed zijn, maar optisch niet perfect. Anderen drnken daar weer anders over.

Het grootste nadeel van kant en klaar is dat ook iemand het er op moet schroeven, en dat is iets wat niet ieder garagebedrijf zomaar doet.

Ooit een lekke einddemper gehad, tijdelijk een gebruikte er onder van een andere modelvariant tot het juiste vervangende exemplaar eindelijk geleverd kon worden.
Dat tijdelijke onderdeel monteren was maar lastig te begrijpen dat ik dat wilde. Uiteindelijk wel voor elkaar gekregen maar werd wel moeilijk over gedaan. Was toch echt niet van plan om met wekenlange levertijden met een gat in de demper rond te blijven rijden…

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22282
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: School opdracht vragenlijst

Bericht door Niels » 12 okt 2023, 13:05

Ingevuld. Ik proef iets van meer service willen bieden maar je moet als webshop gewoon de goedkoopste zijn met fatsoenlijke service en geen gezeik met retourneren. Ik shop tegenwoordig veel in Duitsland

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8906
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: School opdracht vragenlijst

Bericht door Joop » 12 okt 2023, 21:29

Ook ingevuld… En helemaal eens met wat Niels schrijft.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], Semrush [Bot] en 22 gasten