Goedemorgen, dank voor alle reacties. Ik antwoord even op alle punten van iedereen:
@ Baboulah
Met aandrijfvorm bedoel je transmissie? Ik heb momenteel deze opties (automatisch, handmatig en halfautomaat). Laat gerust weten indien ik het verkeerd heb begrepen. Wat bedoel je met FWD autos, sorry maar ik ben een leek op gebied van autos maar ik leer graag bij

RWD begrijp ik is iets met voorwiel of achter wiel aandrijving. Bestaat dit dan al reeds niet op bestaande websites en denk je dat het iets is dat veel zal gebruikt worden? Vanuit een IT perspectief moet ik rekening houden met wat het meest en het minst zal gebruikt worden op gebied van filters. Ttz, je kan alles, maar zal het gebruikt worden? Wat betreft banners, ik begrijp dat dit issue is. Mijn ervaring uit vorige projecten is dat men hier een keuze moet maken als ontwikkelaar. Ttz, niets is gratis. Dus ofwel ga je voor abbonnement model, ttz de bezoeker kan gratis surfen op de site, maar de dealer zal iets maandelijks moeten betalen om zijn autos te adverteren. Als je het volledig gratis wil houden voor de dealer, dan kan je alleen nog maar proberen om te verdienen aan de bezoeker, ik denk hierbij dan uiteraard aan affiliates, banners etc... tot ergernis van de bezoeker. Ik weet wel in de branche via kennissen dat veel dealers zich blauw betalen en graag altijd een alternatief zien die kan concurreren op prijs, maar daar is het veel te vroeg voor. Dank voor de feedback alvast!
@Knot
Kwalitatieve content is inderdaad een issue en ook veel dealers klagen hier over dat concurrenten om in de ranking hun autos trachten te doen opvallen. Zou het in deze context dan ook geen idee zijn om een soort van moderatie door de gebruikers te laten? Denk hierbij aan een vorm van wikipedia waar je foute content kan verbeteren en een beloning krijgt voor de moderatie? Een team inhuren om de kwaliteit te controleren van duizenden zoekertjes is momenteel geen optie. Misschien kan hier AI een rol spelen maar die zal ik moeten trainen op basis van data en dan nog kan ook deze getricked worden. Ik onthoud dus kwaliteit van data als jouw feedback
@Baboulah
Ik heb de oefening gedaan, mijn inziens is dit iets dat alleen ervaren personen dit kunnen inschatten, en zelf geen gewone moderator die het zou willen verbeteren maar eigenlijk niet weet. Ik blijf dus bij het idee om misschien ervaren personen te betrekken en machtingen te geven om te moderen.
@JP
Dank voor je feedback. In geen geval zal het een ei van columbus zijn, maar ik tracht wel een poging te doen om toch op een manier een alternatief aan te bieden. De redenen zijn in eerste plaats omdat ik weet dat dealers veel betalen, ook al begrijpen sommigen niet dat de huidige platformen veel geld hebben geinvesteerd om dergelijke prijzen te kunnen vragen. Uit mijn ervaring weet ik dat er nog op andere categorieen op gebied van classifieds alternatieven zijn opgericht die ook een deel van de markt hebben ingenomen. Er zijn er altijd die komen en gaan in deze markt. Reden meer om je goed te informeren en met mensen die ervaring hebben. Wat betreft de AI, het is zo dat ik het bekijk van het standpunt als consument. Natuurlijk zijn mensen niet dom en velen kunnen zelf bepalen wat een goede prijs is of niet, echter door de oefening te maken aan de hand van bulk data van tweedehands autos, zag ik wel enkele patronen verschijnen op gebied van prijs in bepaalde branches. Deze statistieken hebben als bedoeling je te ondersteunen in je beslissing maar de afweging maak je nog altijd zelf in je hoofd of het een goede aankoop is of niet. Zo bekijk ik het dus. Wat is een waard op de huidige markt? Wat is de gemiddelde verkoop prijs van een merk of model? Dit kunnen interessante gegevens zijn om te gebruiken tijdens een onderhandeling. Ben je als dealer niet tevreden met deze opties, dan kan hij eventueel overwegen het AI gedeelte te verbergen. Kortom, dit zijn allemaal mogelijkheden die ik niet uitsluit. Het AI gedeelte maakt momenteel een sterke opmars in onze sector en het voelt voor mij eerder aan als een nuttige steun tijdens mijn zoektocht maar ik zie het niet als een definitieve beslissings tool en dat zal het mijn inziens ook niet worden. AI is overroepen op dat gebied. Akkoord betreft de zoveelste zoeksite. Een USP is belangrijk. Uit ervaring weet ik dat het kan, zelfs in vorm van cooperatieven zijn projecten ontstaan en naar buiten gedragen ook al waren er verschillende grotere portalen. Een bijkomend idee waar ik mee speelde is geen site of app maken, maar een tool die je kan inschakelen via je browser 'extensie' en die je dan gaat informeren als je kijkt op de huidige portals, of het een goede deal is of niet, maar dan zal alles afhangen van de data natuurlijk. Bedankt alvast voor de feedback
@Veejay
Dank voor de feedback. Ik heb misschien de focus te veel gelegd op de AI

Gebruikservaring en handige tools die sites niet hebben momenteel is waar ik aan denk. Wat betreft het gewicht, dit is wel iets wat ik niet veel kan terug vinden op bestaande websites. Hou rekening met het feit dat ik dit initiatief vanuit belgie onderneem. Die info heb ik nog niet gezien, maar waarom zou ze handig zijn? Op gebied van verbruik weet ik dat de sector kampt met een technische challenge, switch tussen brandstof en elektrisch. Veel platformen hun data zijn hier niet op voorzien en iedereen is dus vollop in deze transitie fase. Ik denk echter iets verder in de richting van het kunnen weergeven van de gemiddelde kost per jaar op gebied van verbruik. Feit blijft dat wanneer je kijkt om een nieuwe wagen te kopen, je totaal geen idee krijgt wat je de wagen eigenlijk per jaar werkelijk kost. Het totaal plaatje dus, verbruik, onderhoud, verzekering, inschrijving etc. Hier denk ik dat ik een meerwaarde kan bieden door deze informatie aan te bieden bij een zoekertje om te kijken of dit binnen het budget is van de koper. Ik begrijp dat sommigen dit liever niet hebben, maar dat is nu net ook waarom ik dit op onafhankelijke basis wil proberen, ik bekijk het vanuit het standpunt dat het een waardevolle tool is als consument.
Super bedankt voor de feedback allemaal en hopelijk kan ik het project hier verder met jullie allemaal opvolgen.
Thnx