Launch control met DSG-versnellingsbak
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
- MartijnGizmo
- Berichten: 13021
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
-
- Berichten: 11420
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Nou ik heb ook in auto met DSG gereden.
Schakeld snel op bij volgas en zonder hokken of stoten.
Maar dat ding schakeld zelf op als je in de toerenbegrenzer komt dat vindt ik niks.
de smg bak van bmw mag dan minder comfortabel zijn maar geeft absoluut meer rijbeleving.
Rebel jij hebt toch zo n dsg bak ik zou die tt inruilen voor zo n tt RS maar dan wel handbak want dit is niks.
Schakeld snel op bij volgas en zonder hokken of stoten.
Maar dat ding schakeld zelf op als je in de toerenbegrenzer komt dat vindt ik niks.
de smg bak van bmw mag dan minder comfortabel zijn maar geeft absoluut meer rijbeleving.
Rebel jij hebt toch zo n dsg bak ik zou die tt inruilen voor zo n tt RS maar dan wel handbak want dit is niks.
- Sander S.
- Berichten: 3013
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
- Locatie: leerdam
ooh ooh .. nu gaan we het krijgenAndre schreef:Nou ik heb ook in auto met DSG gereden.
Schakeld snel op bij volgas en zonder hokken of stoten.
Maar dat ding schakeld zelf op als je in de toerenbegrenzer komt dat vindt ik niks.
de smg bak van bmw mag dan minder comfortabel zijn maar geeft absoluut meer rijbeleving.
Rebel jij hebt toch zo n dsg bak ik zou die tt inruilen voor zo n tt RS maar dan wel handbak want dit is niks.

-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Onzin Markk.
Maar ik heb dat inderdaad nog iemand horen zeggen, die met zijn "zware" voet wel ff liet zien dat hij Schumacher was.
DSG moet je begrijpen en er mee leren rijden.
Je kunt met je voet meer regelen dan dat je denkt, komt allemaal op gevoel aan.
Daarnaast kun je altijd nog handmatig met de pook of de flippers schakelen.
De R8 is alreeds met DSG uitgerust en ik denk dat je straks gaat opkijken welk model van de concurent met DSG in Geneve zal staan.....
@Andre, met een handmatige bak ree ik ook nooit door in de toerenbegrenzer. Ik gebruik de auto om erin te rijden
Maar ik heb dat inderdaad nog iemand horen zeggen, die met zijn "zware" voet wel ff liet zien dat hij Schumacher was.
DSG moet je begrijpen en er mee leren rijden.
Je kunt met je voet meer regelen dan dat je denkt, komt allemaal op gevoel aan.
Daarnaast kun je altijd nog handmatig met de pook of de flippers schakelen.
De R8 is alreeds met DSG uitgerust en ik denk dat je straks gaat opkijken welk model van de concurent met DSG in Geneve zal staan.....

@Andre, met een handmatige bak ree ik ook nooit door in de toerenbegrenzer. Ik gebruik de auto om erin te rijden

- markk
- Berichten: 3895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Rebel niet weer he ! Edwin z'n DSG/Seat schakelt zelfs als ie in de handmatige mode staat gewoon terug bij pedal to the metal in 6 en lage toeren.
Verder prima systeem hoor dat DSG. Filmpje is strak en schakel bewegingen zijn ook strak. En ja ik weet dat BMW ook met DSG komt en Porsche ook. Enkel hoop ik dat zij wel de helderheid van geest hebben om de software zo te programmeren dat:
1) Een LC zoals in het filmpje hierboven erbij hoort
2) Er een pookje inzit waarmee je ook sequentieel kan schakelen, naast de flippers
3) Het pookje naar voren terugschakelen en het pookje naar achteren opschakelen tot gevolg heeft
4) De bak in een handmatige modus gewoon alleen maar doet wat de rijder hem zegt. Dus niet opschakelen in de toerenbegrenser, niet terugschakelen bij volgas in lage toeren en niet terugschakelen als het toerental teveel zakt (bijv. onder stationair). Met dat laatste zou ik trouwens nog kunnen leven. Net als met weigeren terug te schakelen als je daardoor in het rood terecht komt.
Mark.
Verder prima systeem hoor dat DSG. Filmpje is strak en schakel bewegingen zijn ook strak. En ja ik weet dat BMW ook met DSG komt en Porsche ook. Enkel hoop ik dat zij wel de helderheid van geest hebben om de software zo te programmeren dat:
1) Een LC zoals in het filmpje hierboven erbij hoort
2) Er een pookje inzit waarmee je ook sequentieel kan schakelen, naast de flippers
3) Het pookje naar voren terugschakelen en het pookje naar achteren opschakelen tot gevolg heeft
4) De bak in een handmatige modus gewoon alleen maar doet wat de rijder hem zegt. Dus niet opschakelen in de toerenbegrenser, niet terugschakelen bij volgas in lage toeren en niet terugschakelen als het toerental teveel zakt (bijv. onder stationair). Met dat laatste zou ik trouwens nog kunnen leven. Net als met weigeren terug te schakelen als je daardoor in het rood terecht komt.
Mark.
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Afhankelijk wat je smaak is: zelf rijden of een rijdende Playstation... Zou (a la de Z4 M bijvoorbeeld) zelf willen schakelen ipv de playstation...volvoc30 schreef:DSG is iets fantastisch, Als ik me niet vergis komt Porsche eind dit jaar ook met DSG uit. 911 Turbo met DSG dat gaat echt te snel.
Haalt het gevoel weg naar mijn smaak.
Op circuit schijnt de DSG het vaak totaal niet bij te kunnen benen, en hebben ze er al (ook in Duitsland) de nodige minputen over gerapporteerd.
- Hielke
- Berichten: 11644
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Ik heb net als Andre ook heel kortstondig wat ervaringen met DSG kunnen opdoen.
Snelheid van schakelen alsook vloeiendheid zijn bijzonder goed. Je hebt nooit het idee dat de techniek het zwaar te verduren heeft. Ik kan me goed voorstellen dat het systeem voor een breed publiek erg geschikt is.
Aan de andere kant faalt DSG direct wanneer je maximaal aan het pushen bent en volledige controle over het schakelproces wilt houden. Het automatisch opschakelen wanneer max rpm bereikt wordt is natuurlijk uit den boze wanneer je direkt daarna wilt afremmen en insturen. Je zit dan in een te hoge versnelling en onbalans en onderstuur worden je deel. Snel even terugschakelen is er dan ook niet meer bij want de software denkt dat de snelheidsvlucht omhoog gewoon doorzet en heeft daarom de volgende (hogere) versnelling klaargezet. Terugschakelen duurt dan ineens heel lang. Niet fijn.
Afserveren? Nee, nog niet. Het probleem is grotendeels softwarematig. Als de software de bak bij max. rpm niet vanzelf zou laten opschakelen was het grootste probleem al opgelost. Zorgde die software, door bijvoorbeeld de rijder in staat te stellen met een knopje een extreem of circuit stand te selecteren, er dan ook nog voor dat bij een minimale vertraging van de auto de volgende lagere versnelling zou worden klaargezet, dan zie ik nog maar weinig negatieve kanten aan het systeem.
Dat de rijbeleving met DSG of SMG minder is klopt ook. Met de softwareverbeteringen en een gewenningstijd lijkt me dat echter maar van tijdelijke duur. Wat wel bijzonder storend was in de door ons bereden auto was dat de schakelflippers zo klein en kort waren dat ze bijna knop genoemd moeten worden. Ferrari en Logitech (voor de simulatie racers) hebben allang laten zien hoe een flipper uitgerust moet worden. Heel lang over een zo groot mogelijk gebied achter het stuur en nooit anders. Je verplaats bij serieus sturen je handen zo vaak dat je altijd contact met het roestvrij staal van de flippers wilt houden.
Snelheid van schakelen alsook vloeiendheid zijn bijzonder goed. Je hebt nooit het idee dat de techniek het zwaar te verduren heeft. Ik kan me goed voorstellen dat het systeem voor een breed publiek erg geschikt is.
Aan de andere kant faalt DSG direct wanneer je maximaal aan het pushen bent en volledige controle over het schakelproces wilt houden. Het automatisch opschakelen wanneer max rpm bereikt wordt is natuurlijk uit den boze wanneer je direkt daarna wilt afremmen en insturen. Je zit dan in een te hoge versnelling en onbalans en onderstuur worden je deel. Snel even terugschakelen is er dan ook niet meer bij want de software denkt dat de snelheidsvlucht omhoog gewoon doorzet en heeft daarom de volgende (hogere) versnelling klaargezet. Terugschakelen duurt dan ineens heel lang. Niet fijn.
Afserveren? Nee, nog niet. Het probleem is grotendeels softwarematig. Als de software de bak bij max. rpm niet vanzelf zou laten opschakelen was het grootste probleem al opgelost. Zorgde die software, door bijvoorbeeld de rijder in staat te stellen met een knopje een extreem of circuit stand te selecteren, er dan ook nog voor dat bij een minimale vertraging van de auto de volgende lagere versnelling zou worden klaargezet, dan zie ik nog maar weinig negatieve kanten aan het systeem.
Dat de rijbeleving met DSG of SMG minder is klopt ook. Met de softwareverbeteringen en een gewenningstijd lijkt me dat echter maar van tijdelijke duur. Wat wel bijzonder storend was in de door ons bereden auto was dat de schakelflippers zo klein en kort waren dat ze bijna knop genoemd moeten worden. Ferrari en Logitech (voor de simulatie racers) hebben allang laten zien hoe een flipper uitgerust moet worden. Heel lang over een zo groot mogelijk gebied achter het stuur en nooit anders. Je verplaats bij serieus sturen je handen zo vaak dat je altijd contact met het roestvrij staal van de flippers wilt houden.
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Hielke kleine kanttekenening bij jouw verhaal
Zelfs al heeft hij bij het opschakelen de volgende versnelling "klaar staan" en wil je handmatig terugschakelen naar een lagere versnelling, schakelt hij nog steeds sneller met de flippers/pook dan met een handmatige bak.
Verder is het natuurlijk leuk om te lezen dat mensen na een aantal uren rijden het systeem zo goed doorhebben. De mening van Andre valt hierbuiten, niet alleen omdat hij als een van de weinigen echt verstand heeft van rijden maar daarbij ook een uitgesproken mening heeft over auto's en zijn beleving hierin.
Op een een aantal uren DSG begrijpen en er perfect mee overweg kunnen is in mijn ogen niet mogelijk. Het heeft duurde bij mij langer dan een maand eer ik het systeem "begreep". Je kunt immers met je voet meer regelen dan dat je denkt.
Ook heeft driekwart van de mensen gereden in de test-auto van Edwin, die door JD is aangepast, en een andere DSG software heeft gekregen om het extreem hoge vermogen te kunnen verwerken.
Arnoudt, voor een coureur als jou is dit inderdaad speelgoed. Hoe vorderen de gesprekken bij BMW-sauber als testrijder? Maar even zonder dollen, ik heb er wel een beetje moeite mee, als iemand iets afkeurt terwijl hij zelf afgelopen 3 jaar een dozijn bagger-auto's heeft gereden en geen enkele langer dan 3 maanden in bezit heeft gehad.
Ben je er nu al uit wat "beter" is? FWD of RWD
En je broodje-aap-verhalen omtrent geruchten, etc etc, die zijn mij nooit ter oren gekomen, terwijl ik lid ben van diverse internationale Audi/VW-fora's. Sterker nog, DSG is zo slecht, dat Audi het ook in de R8 levert.
Tot slot, ik heb dit filmpje niet gepost om DSG te verkopen, het ging eerder om de launchcontrol. Maar uiteraard is iedereen vrij om zijn mening te geven, zo ook ik... en eerlijk gezegd veeg ik mijn derriere af aan de meningen van anderen, ik moet er immers zelf mee rijden, en mij bevalt het prima

Zelfs al heeft hij bij het opschakelen de volgende versnelling "klaar staan" en wil je handmatig terugschakelen naar een lagere versnelling, schakelt hij nog steeds sneller met de flippers/pook dan met een handmatige bak.
Verder is het natuurlijk leuk om te lezen dat mensen na een aantal uren rijden het systeem zo goed doorhebben. De mening van Andre valt hierbuiten, niet alleen omdat hij als een van de weinigen echt verstand heeft van rijden maar daarbij ook een uitgesproken mening heeft over auto's en zijn beleving hierin.
Op een een aantal uren DSG begrijpen en er perfect mee overweg kunnen is in mijn ogen niet mogelijk. Het heeft duurde bij mij langer dan een maand eer ik het systeem "begreep". Je kunt immers met je voet meer regelen dan dat je denkt.
Ook heeft driekwart van de mensen gereden in de test-auto van Edwin, die door JD is aangepast, en een andere DSG software heeft gekregen om het extreem hoge vermogen te kunnen verwerken.
Arnoudt, voor een coureur als jou is dit inderdaad speelgoed. Hoe vorderen de gesprekken bij BMW-sauber als testrijder? Maar even zonder dollen, ik heb er wel een beetje moeite mee, als iemand iets afkeurt terwijl hij zelf afgelopen 3 jaar een dozijn bagger-auto's heeft gereden en geen enkele langer dan 3 maanden in bezit heeft gehad.
Ben je er nu al uit wat "beter" is? FWD of RWD

En je broodje-aap-verhalen omtrent geruchten, etc etc, die zijn mij nooit ter oren gekomen, terwijl ik lid ben van diverse internationale Audi/VW-fora's. Sterker nog, DSG is zo slecht, dat Audi het ook in de R8 levert.
Tot slot, ik heb dit filmpje niet gepost om DSG te verkopen, het ging eerder om de launchcontrol. Maar uiteraard is iedereen vrij om zijn mening te geven, zo ook ik... en eerlijk gezegd veeg ik mijn derriere af aan de meningen van anderen, ik moet er immers zelf mee rijden, en mij bevalt het prima

-
- Berichten: 11420
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Das mooi dat het jou bevalt wees blij anders was het weggegooid geld geweest rebel.
Maar ik ben blij met een handbak nog steeds zelfs in een race auto. 2 weken terug getest met het audi lemans schakelsysteem aan het stuur ecu geeft automatisch tussengas etc geen shift lock meer het racen wordt steeds makkelijker gemaakt.
Soms moet je overstappen op echt seq schakelen met flippers aan het stuur puur en alleen omdat de concurrentie het ook heeft en anders houdt je het tempo niet meer bij.
Maar ik vindt de handbak toch het lekkerst en brengt de meeste driving fun voor mij in zowel straat of race auto s.
Ik zou ook zeker geen straat auto meer kopen met een smg dsg achtig systeem.
Het DSG systeem doet echt teveel voor de rijder waardoor er veel sportief driving fun verloren gaat.
Ik zou het nooit kopen en zeker niet op een sportieve porsche. Dan denk je dat je super race machine hebt maar dan is de bak weer niks. Heb ik ook met porsche tiptronic.
Ik bedoel als je nou het wijf van je dromen hebt gevonden en je mag eindelijk na 5 maanden het slipje uittrekken je ziet daar een partij zware shag wapperen. Dan hoeft het ook niet meer.
Maar ik ben blij met een handbak nog steeds zelfs in een race auto. 2 weken terug getest met het audi lemans schakelsysteem aan het stuur ecu geeft automatisch tussengas etc geen shift lock meer het racen wordt steeds makkelijker gemaakt.
Soms moet je overstappen op echt seq schakelen met flippers aan het stuur puur en alleen omdat de concurrentie het ook heeft en anders houdt je het tempo niet meer bij.
Maar ik vindt de handbak toch het lekkerst en brengt de meeste driving fun voor mij in zowel straat of race auto s.
Ik zou ook zeker geen straat auto meer kopen met een smg dsg achtig systeem.
Het DSG systeem doet echt teveel voor de rijder waardoor er veel sportief driving fun verloren gaat.
Ik zou het nooit kopen en zeker niet op een sportieve porsche. Dan denk je dat je super race machine hebt maar dan is de bak weer niks. Heb ik ook met porsche tiptronic.
Ik bedoel als je nou het wijf van je dromen hebt gevonden en je mag eindelijk na 5 maanden het slipje uittrekken je ziet daar een partij zware shag wapperen. Dan hoeft het ook niet meer.
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Precies mijn punt: de fun gaat er uit, omdat je het niet meer ZELF doet.Andre schreef:Das mooi dat het jou bevalt wees blij anders was het weggegooid geld geweest rebel.
Maar ik ben blij met een handbak nog steeds zelfs in een race auto. 2 weken terug getest met het audi lemans schakelsysteem aan het stuur ecu geeft automatisch tussengas etc geen shift lock meer het racen wordt steeds makkelijker gemaakt.
Soms moet je overstappen op echt seq schakelen met flippers aan het stuur puur en alleen omdat de concurrentie het ook heeft en anders houdt je het tempo niet meer bij.
Maar ik vindt de handbak toch het lekkerst en brengt de meeste driving fun voor mij in zowel straat of race auto s.
Ik zou ook zeker geen straat auto meer kopen met een smg dsg achtig systeem.
Het DSG systeem doet echt teveel voor de rijder waardoor er veel sportief driving fun verloren gaat.
Ik zou het nooit kopen en zeker niet op een sportieve porsche. Dan denk je dat je super race machine hebt maar dan is de bak weer niks. Heb ik ook met porsche tiptronic....
@Rebel: hoeveel auto's ik wel of niet heb gehad doet er in het geheel niet toe (te meer daar veel auto's die ik gehad heb zelfs de revue niet eens gepasseerd hebben; maar dan nog dat doet er in het geheel niet toe), behalve dat je er veel ervaring mee op doet.
Mijn MENING is dat ik een auto ZELF wil rijden ipv zo'n PlayStation gevoel.
Dat jij in een kapsters auto wilt rijden moet je zelf weten, zolang jij er blij mee bent: prima !
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Aernoudt zoals ik al eerder aanhaalde, een coureur van jouw klasse moet er niet eens aan denken om DSG aan te schaffen. Daar zijn jouw prestaties veel te goed voor. Trouwens tegen de tijd dat jij in die prijsklasse gaat shoppen, is DSG alweer net zo achterhaald als je "kapsters" grapjes
@Andre, ik heb daar geen 5 maanden voor nodig om achter te komen

@Andre, ik heb daar geen 5 maanden voor nodig om achter te komen

-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
@Rebel: jij snapt het helaas nog steeds niet: rij fun is voor sommigen een computer die alles voor je doet, en voor anderen het zelf te doen. Dat heeft niets te maken met hoe goed of niet je kunt rijden maar met het wel niet ergens van genieten (puurheid)
Als je niet weet wat voor auto's ik had/heb is het wellicht misplaatst om zo iets te zeggen
Kapsters opmerking blijft terecht: opmerkelijk veel mensen van dat IQ kiezen voor een TT, ra ra hoe zou dat komen...
Als je niet weet wat voor auto's ik had/heb is het wellicht misplaatst om zo iets te zeggen

Kapsters opmerking blijft terecht: opmerkelijk veel mensen van dat IQ kiezen voor een TT, ra ra hoe zou dat komen...