Scam!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
J

Scam!

Bericht door J » 17 mar 2007, 16:54

Wat ons nou overkwam op vrijdagavond.
Worden we gebeld door een of andere Amerikaan die vanuit Florida (eerste instantie Disneyland Orlando) belde om ons een vakantie cadeau te doen, 15 dagen Florida, 3 dagen Bahama’s en 2 dagen Las Vegas. Heb zelf ooit eens een gmail adres ergens achter gelaten op zo’n soort site.
Ze moesten ook perse mijn vrouw tegelijkertijd spreken, dus die werd gebeld op haar mobiel.
We kregen dat hele verhaal, met veel bladiebla, voor maar 15% van de kosten, en we konden de vakantie tussen nu en 18 maanden besteden. Compleet met diverse keren ons bij onze voornamen noemen, diverse keren volledig opnoemen wat we precies allemaal gingen doen.
Dit alles als advertentiekosten omdat ze bezig waren hun bedrijf in Europa op de markt te krijgen.
‘Tuurlijk.
Toen kwam de hamvraag, nadat ze zo goed als zeker waren dat we aan het toehappen waren, “mogen we uw creditcard nummer, om uw gegevens te verifiëren?”
Het antwoord daarop is altijd nee, want via een telefoonlijn geven we nooit ons creditcardnummer, noem het paranoia oid maar zo ver zijn we nog niet.
“Waarom hebben jullie dat nodig? “ was onze vraag? “well, de 15 %, ter waarde van € 750 word meteen van uw credit card gehaald…..” tussen neus en lippen door, wel erg snel achter elkaar uitgesproken.
Nou, dat vonden we geen goed idee, konden ze de aanbieding niet opsturen, en dat we betalen als we gaan boeken? Nee, dat kon echt niet, maar we konden toch wel € 750 missen?
Op eens niet meer, zeg maar.
Dat viel niet in goede aarde aan de andere kant, en na een laatste, zeer doorzichtige, poging ons over te halen kwamen er nog een stel zeer manipulerende opmerkingen, afgewisseld met “we willen jullie niet onder druk zetten”.
Dat doet al helemaal niets hier in huis, dus dat was het einde van het gesprek

Na wat gegoogled te hebben blijkt het dus inderdaad een erg vervelende scam te zijn
http://www.usps.com/postalinspectors/fraud/vacation.htm
http://boakes.org/talk/topic/77/page/2

Iemand anders ook wel eens benadert door dergelijke organisaties?

RVV

Bericht door RVV » 17 mar 2007, 17:06

Bij mij komen ze niet verder dan de derde in gesprekstoon....

J

Bericht door J » 17 mar 2007, 17:22

huh?
ik mis iets ?

MarcF

Bericht door MarcF » 17 mar 2007, 18:06

J schreef:huh?
ik mis iets ?
Nadat hij de hoorn erop heeft gegooid. :wink:

J

Bericht door J » 17 mar 2007, 18:15

ah, dough! (typisch geval van te weinig koffie vandaag, gelukkig gisteren wakkerder zeg maar)

wij zijn nog clever genoeg om dit te doozien, maar er zijn vast genoeg mensen dit dit niet zijn, dus vandaar dat ik dit verhaal ook rondstrooi.

Internet staat vol van mensen die er wel vol in zijn gegaan....

MarcF

Bericht door MarcF » 17 mar 2007, 18:25

J schreef:ah, dough! (typisch geval van te weinig koffie vandaag, gelukkig gisteren wakkerder zeg maar)

wij zijn nog clever genoeg om dit te doozien, maar er zijn vast genoeg mensen dit dit niet zijn, dus vandaar dat ik dit verhaal ook rondstrooi.

Internet staat vol van mensen die er wel vol in zijn gegaan....
Tja helaas wel, is hetzelfde met spam via de mail, als de populatie die je benaderd maar groot genoeg is zijn er altijd wel mensen die erin trappen.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 17 mar 2007, 18:35

J schreef:huh?
ik mis iets ?
Misschien heeft ie een dochter van 3 die graag met mensen belt. Komt veel voor bij telemarketing danwel telescamming. :D

J

Bericht door J » 18 mar 2007, 06:57

ook niet,kind is in de maak, afleverdatum is eind mei

Plaats reactie