Apex ARC8
ET 35 9,5J 18"
5*120
265/35/18
2 banden zijn zo goed als kaal
2 banden kunnen nog een seizoen mee.
Incl. studs & spacers.
VERKOCHT
Van de Apex website:
















Geen probleem hoor!Arthur schreef: 03 mar 2023, 15:19 Maar ff serieuze vraag, dus geen (prijs) afzeikenIs het merk Apex veel waard? Want beschadigde velgen met 2 kale banden voor 1750,-, ook nog eens in 18”, vind ik erg veel geld. Zeg maar ‘ categorie doorklikken’
![]()
Dit vooral.Bjeffindividual schreef: 03 mar 2023, 23:09 De prijs is zo hoog omdat ze in Europa nauwelijks te verkrijgen zijn en je vanuit usa mega import / transport erbovenop krijgt. Er zijn daar regelmatig group buys voor rond de 1100 dollar / 4 velgen.
Hoezo dit? De wielen komen van mijn oude E46 M3 af, ik vond 'm veel fijner op een square setup dan op een breedset, dus ben benieuwd naar jouw beweegredenen!Bert ///M3 schreef: 04 mar 2023, 09:18
Je probleem is ook nog dat het een square setup is. Ik zou nooit een square setup op een straatauto met veel vermogen zetten. Op een race auto RWD 350+ PK eigenlijk ook niet maar daar is het meer een praktische keuze in de zin dat je rondom dezelfde bandenmaat gebruiken kan en dus kan wisselen, en bulk tweedehands slicks zijn vaak beter te krijgen. Ik had zelf ook square op mijn E36 M3 om die reden, alleen als geld geen issue is dan zou ik staggered kopen.
Komt door de afstelling van je onderstel.Philipoo schreef: 04 mar 2023, 21:20Hoezo dit? De wielen komen van mijn oude E46 M3 af, ik vond 'm veel fijner op een square setup dan op een breedset, dus ben benieuwd naar jouw beweegredenen!Bert ///M3 schreef: 04 mar 2023, 09:18
Je probleem is ook nog dat het een square setup is. Ik zou nooit een square setup op een straatauto met veel vermogen zetten. Op een race auto RWD 350+ PK eigenlijk ook niet maar daar is het meer een praktische keuze in de zin dat je rondom dezelfde bandenmaat gebruiken kan en dus kan wisselen, en bulk tweedehands slicks zijn vaak beter te krijgen. Ik had zelf ook square op mijn E36 M3 om die reden, alleen als geld geen issue is dan zou ik staggered kopen.
Gaaf Bert, altijd mooi om jou kennis te lezen over dit soort dingenBert ///M3 schreef: 06 mar 2023, 10:26Komt door de afstelling van je onderstel.Philipoo schreef: 04 mar 2023, 21:20Hoezo dit? De wielen komen van mijn oude E46 M3 af, ik vond 'm veel fijner op een square setup dan op een breedset, dus ben benieuwd naar jouw beweegredenen!Bert ///M3 schreef: 04 mar 2023, 09:18
Je probleem is ook nog dat het een square setup is. Ik zou nooit een square setup op een straatauto met veel vermogen zetten. Op een race auto RWD 350+ PK eigenlijk ook niet maar daar is het meer een praktische keuze in de zin dat je rondom dezelfde bandenmaat gebruiken kan en dus kan wisselen, en bulk tweedehands slicks zijn vaak beter te krijgen. Ik had zelf ook square op mijn E36 M3 om die reden, alleen als geld geen issue is dan zou ik staggered kopen.
Bij een RWD met motor voorin heb je altijd een spoor onderstuur. De reden dat het zo gedaan word is omdat je anders bij gas geven op de apex in de rondte zou tollen. Subjectief neutraal voelen betekend niet 100% neutraal. (omgekeerd is FWD altijd iets overstuurd trouwens)
BMW heeft op de limiet vaak veel onderstuur doordat de voorophanging positief camber genereert. Is omdat ze niet ontworpen zijn als race auto maar als een sportieve daily. Dat kan je oplossen met camberplates etc.
Belangrijker is veerbalans. Als je veren selecteert dan kies je ratio voor / acher aan de hand van de gewichtsverdeling V/A, vermogen van de auto en bandenmaten. Zitten berekeningen aan maar even oversimpel gesteld. Stel je hebt 100 N/mm voorveren en 50 N/mm achterveren, dan heb je bij overhellen 100 / (100+50) = 0.66 = 66% gewichtsverplaatsing op de vooras. De reden dat je meer gewicht op de vooras zet is zodat je bij uitkomen tractie over houd om te accelereren. Als je nu bredere banden achter gebruikt dan kan je die balans verder naar achteren schuiven bijvoorbeeld 55%. Dat betekend dat je auto vlakker rolt ipv achterkant die uitveert richting apex en zijn voorwiel optilt onder acceleratie, iets wat je bij veel BMW's ziet. Ook moet je vering voor relatief veel harder zijn terwijl het niet nodig is en op de weg uit zich dat in een relatief oncomfortabele auto. Daar zit meer achter bijvoorbeeld ook relatie tussen veren en stabi's maar dat is de korte versie.
Een standaard E36 M3 3,2 heeft een veerbalans met 56% front roll couple ofwel 56% verplaatsing op de vooras. Geen 1 after market onderstel wat daar dicht bij komt ze zitten allemaal in de 63-68% range.
Meeste bedrijven die aftermarket vering ontwerpen voor bijvoorbeeld BMW's doen dat op een gewone standaard koets met gelijke maat rondom. Vervolgens kwakken ze dat op een M3 met misschien een tandje hardere veren en that's it. Daar komt de internet wijsheid vandaan dat dezelfde maat rondom beter zou zijn.
Auto afstellen op dezelfde maat rondom is niet per definitie fout omdat het bijvoorbeeld praktisch kan zijn om dezelfde maat aan te houden. Of bijvoorbeeld voor een E36 cup waarin de regels simpelweg de bandenmaat voorschrijven. Alleen als geld geen probleem zou zijn dan is bredere banden achter op een RWD front engine platform met veel vermogen altijd wenselijk. Fabrikanten zoals BMW enz doen dat ook niet voor niks.
Ik heb op mijn eigen M3 ook met verschillende setups gereden, square en staggered en ben terug gekomen van de square setup.