Morris 1300 Super de Luxe (1968)
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
Morris 1300 Super de Luxe (1968)
Morris 1300, deel 1
De meesten onder ons denken bij 'Driving Fun' aan bakken vol pk's en wagonladingen koppel.
Ik ook, maar het kan ook anders. Vanaf het moment dat ik dagelijks een MGB reed wilde ik als 'winterauto' een 'Glider' hebben. De ingewijden weten dan dat ik het over een Austin 1100 of 1300 heb. Het is er niet van gekomen.
De MGB moest 't veld ruimen i.v.m. gezinsuitbreiding. Mijn vader was zo goed om 'm over te nemen.
Een tijd lang moesten we het zonder leuke auto stellen. Totdat ik in 2001 (geloof ik) een Austin 1300 uit 1970 ontdekten. In Leeuwarden.
De avond voordat we 'm zouden gaan bekijken, bezocht ik marktplaats.nl nog even. Blijkt dat er dichtbij huis een Morris 1300 uit 1968 te koop staat!
De man uit Leeuwarden afgebeld, afspraak gemaakt met de verkoper van de Morris, vrouw mee, auto gekocht. Maar niet voordat ik de prijs nog even naar beneden gekletst had. Een mooi rond bedrag in guldens betaald en de auto op de aanhanger naar huis gereden.
[img:500:375]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_002.jpg[/img]
De Morris was volgens de verkoper ingeruild op een Slopel Corsa. Hij zou samen met een collega van het garagebedrijf de auto opknappen, maar door ziekte van de collega is het daar nooit van gekomen. Op papier ben ik nu dus de tweede eigenaar van de Morris.
Ik dacht de Morris vrij snel weer op de weg te hebben. Er moest wel wat aan gedaan worden. De spatborden en de plaatsen waar het achtersubframe aan de carrosserie zat waren doorgerot. Aan de slag dus!
[img:500:375]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_001.jpg[/img]
[img:500:375]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_003.jpg[/img]
Er werd een tweedehands subframe op de kop getikt. Achteraf spijt dat ik niet dat nieuwe voor ƒ 600,- gekocht heb, maar goed, zo gaat dat soms.
Het tweedehands subframe werd gerepareerd, gestraald en geschopeerd (vuurverzinkt). Daarna met de kwast zwart gemaakt. Het monteren kon beginnen...
[img:500:375]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_006.jpg[/img]
[img:500:375]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_007.jpg[/img]
(to be continued)
Meer foto's op:
http://www.klassiekerrally.nl/toonfotos ... oAantal=63
De meesten onder ons denken bij 'Driving Fun' aan bakken vol pk's en wagonladingen koppel.
Ik ook, maar het kan ook anders. Vanaf het moment dat ik dagelijks een MGB reed wilde ik als 'winterauto' een 'Glider' hebben. De ingewijden weten dan dat ik het over een Austin 1100 of 1300 heb. Het is er niet van gekomen.
De MGB moest 't veld ruimen i.v.m. gezinsuitbreiding. Mijn vader was zo goed om 'm over te nemen.
Een tijd lang moesten we het zonder leuke auto stellen. Totdat ik in 2001 (geloof ik) een Austin 1300 uit 1970 ontdekten. In Leeuwarden.
De avond voordat we 'm zouden gaan bekijken, bezocht ik marktplaats.nl nog even. Blijkt dat er dichtbij huis een Morris 1300 uit 1968 te koop staat!
De man uit Leeuwarden afgebeld, afspraak gemaakt met de verkoper van de Morris, vrouw mee, auto gekocht. Maar niet voordat ik de prijs nog even naar beneden gekletst had. Een mooi rond bedrag in guldens betaald en de auto op de aanhanger naar huis gereden.
[img:500:375]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_002.jpg[/img]
De Morris was volgens de verkoper ingeruild op een Slopel Corsa. Hij zou samen met een collega van het garagebedrijf de auto opknappen, maar door ziekte van de collega is het daar nooit van gekomen. Op papier ben ik nu dus de tweede eigenaar van de Morris.
Ik dacht de Morris vrij snel weer op de weg te hebben. Er moest wel wat aan gedaan worden. De spatborden en de plaatsen waar het achtersubframe aan de carrosserie zat waren doorgerot. Aan de slag dus!
[img:500:375]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_001.jpg[/img]
[img:500:375]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_003.jpg[/img]
Er werd een tweedehands subframe op de kop getikt. Achteraf spijt dat ik niet dat nieuwe voor ƒ 600,- gekocht heb, maar goed, zo gaat dat soms.
Het tweedehands subframe werd gerepareerd, gestraald en geschopeerd (vuurverzinkt). Daarna met de kwast zwart gemaakt. Het monteren kon beginnen...
[img:500:375]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_006.jpg[/img]
[img:500:375]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_007.jpg[/img]
(to be continued)
Meer foto's op:
http://www.klassiekerrally.nl/toonfotos ... oAantal=63
Laatst gewijzigd door Wim te Riet op 21 mar 2007, 20:30, 2 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
Ja, voor zover mogelijk wel. De nieuwe neus is er opgezet door een Pool.
Maar dat soort laswerk zou ik nu ook zelf aandurven.
Ik wilde overigens eerst de foto's tussen de tekst plakken, maar de code is dusdanig doorspekt met asp foefjes dat dat niet goed lijkt te gaan. Vandaar de link naar de complete gallery.
Maar dat soort laswerk zou ik nu ook zelf aandurven.
Ik wilde overigens eerst de foto's tussen de tekst plakken, maar de code is dusdanig doorspekt met asp foefjes dat dat niet goed lijkt te gaan. Vandaar de link naar de complete gallery.
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
Nee, geen Minor. Dat ontwerp is ouder. Werd echter nog wel naast de 'ADO16' reeks verkocht. ADO16 is het interne nummer dat dit model had. ADO staat voor Austin Design Office, 16 is het volgnummer. ADO15 was de Mini.Remy schreef:Morris Minor?
http://www.klassiekerrally.nl/toonfotos ... oAantal=63
- Gijzer
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 20:51
- Locatie: Elke bocht is een uitdaging.
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
Voor mij is het opknappen deel van het plezier. Om die reden kan ik dit ook volhouden. Zelfs zonder garage, want dat is toch eigenlijk wel de grootste hindernis.
Een auto met meer vermogen is natuurlijk leuk, maar een MGB met 95 pk tovert al een grote grijns op m'n gezicht, dus veel paardjes zijn voor mij niet per se noodzakelijk.
De Morris vind ik leuk omdat 'ie een heel eigen karakter heeft en we met 't hele gezin van een klassieker kunnen genieten. Bovendien is 'ie met 60 pk best goed te rijden in het 'moderne verkeer'.
Hopelijk krijgt 'ie in de toekomst een paar pk's meer door milde tuning.
De montage van de LCB (uitlaatspruitstuk, Long Centre Branch) en de uitlaat die we gaan maken zijn de eerste aanzet daartoe.
Een auto met meer vermogen is natuurlijk leuk, maar een MGB met 95 pk tovert al een grote grijns op m'n gezicht, dus veel paardjes zijn voor mij niet per se noodzakelijk.
De Morris vind ik leuk omdat 'ie een heel eigen karakter heeft en we met 't hele gezin van een klassieker kunnen genieten. Bovendien is 'ie met 60 pk best goed te rijden in het 'moderne verkeer'.
Hopelijk krijgt 'ie in de toekomst een paar pk's meer door milde tuning.
De montage van de LCB (uitlaatspruitstuk, Long Centre Branch) en de uitlaat die we gaan maken zijn de eerste aanzet daartoe.
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
Morris 1300, deel 2
Het subframe werd gecompleteerd met de draagarmen. Die draagarmen kunnen niet -zoals bij de Mini- achteraf voorzien worden van vet. Ik heb ze wat aangepast zodat dat wel mogelijk is. De lagers leven daardoor hopelijk nog langer.
Het hele zaakje (subframe, draagarmen, stabilisatorstan, veerbollen en zo) is knap zwaar. Met een krik en een vloek hebben we het onder de auto gekregen. Daarna moesten de slangen van de vering aangesloten worden.
De vering van de Morris is een kenmerk van de ADO16 reeks. Het voorwiel staat met het achterwiel middels een vloeistofleiding in verbinding. De auto heeft geen veren en geen schokdempers. De vering is een dik rubber membraan, de demping gebeurt door de lucht in de veerbollen. Of zo... Helemaal exact weet ik het niet. Mini's hebben dit zogenaamde Hydrolastic systeem ook een tijdje gehad.
De auto ligt nu nog bijna op z'n buik, want de vering moet op druk gebracht worden. Bij een Citroën doet een pomp op de motor dat. Bij de Morris staat het veersysteem constant onder druk. De plaatselijke voormalige Rover-garage kan uitkomst bieden, want de eerste MG-F's hadden een soortgelijk systeem.
Krokant
De Morris was wat krokant aan de voorzijde. Dat was het volgende wat aangepakt diende te worden.Ik dacht aan repareren, maar al snel bleek dat dat met de beperkte gereedschappen niet haalbaar was. Een nieuw front en twee imitatiespatborden (met een lichte vouw bovenop, zoals het hoort) werden aangeschaft. Een flinke aderlating, maar wat moet, dat moet.
[img:800:599]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_008.jpg[/img]
Ik sleep het oude front en de oude spatborden er af. De binnenschermen werden ontroest en voorzien van een lik verf na behandeling met Fertan.
Een kundige Pool laste het nieuwe plaatwerk er op. Een klus die ik nu zelf zou klaren, maar toen had ik nog nooit gelast.
[img:800:599]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_010.jpg[/img]
Zo... na twee glazen port vind ik het nu welletjes, wordt weer vervolgd
Het subframe werd gecompleteerd met de draagarmen. Die draagarmen kunnen niet -zoals bij de Mini- achteraf voorzien worden van vet. Ik heb ze wat aangepast zodat dat wel mogelijk is. De lagers leven daardoor hopelijk nog langer.
Het hele zaakje (subframe, draagarmen, stabilisatorstan, veerbollen en zo) is knap zwaar. Met een krik en een vloek hebben we het onder de auto gekregen. Daarna moesten de slangen van de vering aangesloten worden.
De vering van de Morris is een kenmerk van de ADO16 reeks. Het voorwiel staat met het achterwiel middels een vloeistofleiding in verbinding. De auto heeft geen veren en geen schokdempers. De vering is een dik rubber membraan, de demping gebeurt door de lucht in de veerbollen. Of zo... Helemaal exact weet ik het niet. Mini's hebben dit zogenaamde Hydrolastic systeem ook een tijdje gehad.
De auto ligt nu nog bijna op z'n buik, want de vering moet op druk gebracht worden. Bij een Citroën doet een pomp op de motor dat. Bij de Morris staat het veersysteem constant onder druk. De plaatselijke voormalige Rover-garage kan uitkomst bieden, want de eerste MG-F's hadden een soortgelijk systeem.
Krokant
De Morris was wat krokant aan de voorzijde. Dat was het volgende wat aangepakt diende te worden.Ik dacht aan repareren, maar al snel bleek dat dat met de beperkte gereedschappen niet haalbaar was. Een nieuw front en twee imitatiespatborden (met een lichte vouw bovenop, zoals het hoort) werden aangeschaft. Een flinke aderlating, maar wat moet, dat moet.
[img:800:599]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_008.jpg[/img]
Ik sleep het oude front en de oude spatborden er af. De binnenschermen werden ontroest en voorzien van een lik verf na behandeling met Fertan.
Een kundige Pool laste het nieuwe plaatwerk er op. Een klus die ik nu zelf zou klaren, maar toen had ik nog nooit gelast.
[img:800:599]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_010.jpg[/img]
Zo... na twee glazen port vind ik het nu welletjes, wordt weer vervolgd

- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
Morris 1300, deel 3
In de tussentijd had ik een doos vol kleine onderdelen die gestraald konden worden. De velgen ondergingen ook een straalbeurt. Eén uur per velg!
Wat een :censuur: werk!
De kleine onderdelen werden glanzend zwart gepoedercoat en de velgen cremewit. Dat is niet origineel, maar ik vind dat mooier. Het lijkt klassieker dan het standaard zilvergrijs metallic.
Nieuwe bandjes werden op de velgen gelegd en de auto werd weer op de wielen gezet.
En toen gebeurde het:
[img:800:601]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_012.jpg[/img]
Een dik pak sneeuw + taxibus. Dat is een klotecombinatie. Mijn vrouw belde me op het werk en gaf me de taxichauffeur aan de lijn. Ik vroeg of ik de deuk zelf terug kon drukken. "Ja, dat moet makkelijk kunnen." 'Tuurlijk...
Voordat de spuiter aan 't werk kon moest hij dus eerst het plaatwerk herstellen. Dat deed hij erg netjes. Maar de pech was nog niet op: de spuiter kreeg een maagbloeding. Wat eerst twee maanden zou duren werd een half jaar. Daar ging m'n planning.
[img:800:601]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_019.jpg[/img]
Maar goed, uiteindelijk kreeg ik de auto weer terug en kon ik beginnen met het monteren van de onderdelen. Op de voorbumper zat een stuk alutape. Ik vreesde een roestgat, dus begon voorzichtig te peuteren:
[img:800:601]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_014.jpg[/img]
[img:800:601]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_016.jpg[/img]Er zat gelukkig alleen een deukje onder dat opgevuld was met Hansaplast!
De bumpers werden schoongemaakt, de achterzijde werd ontroest en zilvergrijs geverfd. Die konden ook weer gemonteerd worden.
Ook de grille ging compleet uit elkaar. Ik weet niet hoeveel popnagels ik doorgeboord heb, maar het waren er meer dan 50. Elke lamel en elke steun werd ontroest, net als het 'frame'. Ook deze onderdelen werden weer gelakt. Daarna heb ik de hele grill met schroefjes en zelfborgende moertjes weer in elkaar gezet. Een grote Meccano bouwdoos!
[img:800:601]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_032.jpg[/img]
[img:800:600]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_035.jpg[/img]
Ik heb de grille geschroefd omdat het chroom vrij slecht is. Als ik het geld er voor heb wil ik de grill opnieuw laten verchromen. Op deze manier kan hij weer vrij eenvoudig gedemonteerd worden.
Wordt vervolgd...
In de tussentijd had ik een doos vol kleine onderdelen die gestraald konden worden. De velgen ondergingen ook een straalbeurt. Eén uur per velg!
Wat een :censuur: werk!
De kleine onderdelen werden glanzend zwart gepoedercoat en de velgen cremewit. Dat is niet origineel, maar ik vind dat mooier. Het lijkt klassieker dan het standaard zilvergrijs metallic.
Nieuwe bandjes werden op de velgen gelegd en de auto werd weer op de wielen gezet.
En toen gebeurde het:
[img:800:601]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_012.jpg[/img]
Een dik pak sneeuw + taxibus. Dat is een klotecombinatie. Mijn vrouw belde me op het werk en gaf me de taxichauffeur aan de lijn. Ik vroeg of ik de deuk zelf terug kon drukken. "Ja, dat moet makkelijk kunnen." 'Tuurlijk...

Voordat de spuiter aan 't werk kon moest hij dus eerst het plaatwerk herstellen. Dat deed hij erg netjes. Maar de pech was nog niet op: de spuiter kreeg een maagbloeding. Wat eerst twee maanden zou duren werd een half jaar. Daar ging m'n planning.
[img:800:601]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_019.jpg[/img]
Maar goed, uiteindelijk kreeg ik de auto weer terug en kon ik beginnen met het monteren van de onderdelen. Op de voorbumper zat een stuk alutape. Ik vreesde een roestgat, dus begon voorzichtig te peuteren:
[img:800:601]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_014.jpg[/img]
[img:800:601]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_016.jpg[/img]Er zat gelukkig alleen een deukje onder dat opgevuld was met Hansaplast!
De bumpers werden schoongemaakt, de achterzijde werd ontroest en zilvergrijs geverfd. Die konden ook weer gemonteerd worden.
Ook de grille ging compleet uit elkaar. Ik weet niet hoeveel popnagels ik doorgeboord heb, maar het waren er meer dan 50. Elke lamel en elke steun werd ontroest, net als het 'frame'. Ook deze onderdelen werden weer gelakt. Daarna heb ik de hele grill met schroefjes en zelfborgende moertjes weer in elkaar gezet. Een grote Meccano bouwdoos!
[img:800:601]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_032.jpg[/img]
[img:800:600]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_035.jpg[/img]
Ik heb de grille geschroefd omdat het chroom vrij slecht is. Als ik het geld er voor heb wil ik de grill opnieuw laten verchromen. Op deze manier kan hij weer vrij eenvoudig gedemonteerd worden.
Wordt vervolgd...
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
Morris 1300, deel 4
Ik ga stug door met m'n verhaal... Net zo lang tot ik helemaal 'bij' ben
Afijn, het monteren ging verder. Deurpanelen, deurgrepen, verlichting, bumperrozetten en de nieuwe nummerplaten.
Ook de elektrische aansluitingen werden hersteld.
[img:800:600]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_038.jpg[/img]
Omdat de zuigers van de (zwevende) remklauwen vastzaten, heb ik de remklauwen ook onder handen genomen. Nieuwe RVS zuigers besteld, de klauw zelf compleet gedemonteerd en laten verzinken, de cilinders schoongemaakt en voorzien van zwarte hittebestendige verf en nieuwe teflon remslangen aangeschaft.
Omdat de schijfjes ook niet meer helemaal voldeden aan mijn eisen heb ik die ook vervangen door nieuwe. Worden gemaakt bij Brembo! Vond ik wel grappig
[img:800:601]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_039.jpg[/img]
De nieuw aangeschafte Lucas pomp weigerde inmiddels elke dienst, dus die werd vervangen door een degelijk modern exemplaar.
Omdat ik wanneer de auto op contact stond een benzinegeur rook, controleerde ik alle leidingen en besloot dat het probleem wel eens veroorzaakt kon worden door een lekke tank. Demonteren dus.
[img:800:601]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_036.jpg[/img]
De tank was niet mooi, maar ook niet lek. Wel brak een pijpje af, welke werd vervangen door een koperen exemplaar. Ik maakte de tank schoon, zette hem in de primer en daarna in glanzende zwarte lak. Die kon er weer tegen!
[img:800:601]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_037.jpg[/img]
Maar de benzinegeur bleef. Vreemd. De motor wilde ook al niet starten.
Toch nog maar even de aansluitingen van de pomp gecontroleerd. En ja hoor, precies verkeerd om...
Nu alles goed leek te zijn, werd het tijd om de hydrolastic op druk te brengen. Op naar de plaatselijke Rover-boer.
Ook nu weer onvoorziene ellende: de achterkant stond veel te hoog.
[img:800:601]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_041.jpg[/img]
Ik heb allerlei mogelijke oorzaken onderzocht, maar het lijkt er op dat de door mij verwijderde hulp torsiestaven als extra functie hebben dat ze de auto naar beneden trekken. Toch maar een keer twee nieuwe aanschaffen (dure krengen!) en monteren.
Maar de auto was nu in elk geval klaar voor de RDW keuring. Danny Lammers van AutoEvent (http://www.autoevent.nl) was zo vriendelijk om me te helpen met z'n super Brian James trailer.
[img:800:601]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_042.jpg[/img]
Zowel keurmeesters als douanebeambten toonden veel interesse voor de auto. Na het aandraaien van een wartel van de rechterachterrem werd de Morris goedgekeurd.
Na vijf jaar sleutelen en wachten kon er eindelijk gereden worden!
Volgende hoofdstuk: waarom ik niet naar Harry Bootsma kon komen
Ik ga stug door met m'n verhaal... Net zo lang tot ik helemaal 'bij' ben

Afijn, het monteren ging verder. Deurpanelen, deurgrepen, verlichting, bumperrozetten en de nieuwe nummerplaten.
Ook de elektrische aansluitingen werden hersteld.
[img:800:600]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_038.jpg[/img]
Omdat de zuigers van de (zwevende) remklauwen vastzaten, heb ik de remklauwen ook onder handen genomen. Nieuwe RVS zuigers besteld, de klauw zelf compleet gedemonteerd en laten verzinken, de cilinders schoongemaakt en voorzien van zwarte hittebestendige verf en nieuwe teflon remslangen aangeschaft.
Omdat de schijfjes ook niet meer helemaal voldeden aan mijn eisen heb ik die ook vervangen door nieuwe. Worden gemaakt bij Brembo! Vond ik wel grappig

[img:800:601]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_039.jpg[/img]
De nieuw aangeschafte Lucas pomp weigerde inmiddels elke dienst, dus die werd vervangen door een degelijk modern exemplaar.
Omdat ik wanneer de auto op contact stond een benzinegeur rook, controleerde ik alle leidingen en besloot dat het probleem wel eens veroorzaakt kon worden door een lekke tank. Demonteren dus.
[img:800:601]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_036.jpg[/img]
De tank was niet mooi, maar ook niet lek. Wel brak een pijpje af, welke werd vervangen door een koperen exemplaar. Ik maakte de tank schoon, zette hem in de primer en daarna in glanzende zwarte lak. Die kon er weer tegen!
[img:800:601]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_037.jpg[/img]
Maar de benzinegeur bleef. Vreemd. De motor wilde ook al niet starten.
Toch nog maar even de aansluitingen van de pomp gecontroleerd. En ja hoor, precies verkeerd om...

Nu alles goed leek te zijn, werd het tijd om de hydrolastic op druk te brengen. Op naar de plaatselijke Rover-boer.
Ook nu weer onvoorziene ellende: de achterkant stond veel te hoog.
[img:800:601]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_041.jpg[/img]
Ik heb allerlei mogelijke oorzaken onderzocht, maar het lijkt er op dat de door mij verwijderde hulp torsiestaven als extra functie hebben dat ze de auto naar beneden trekken. Toch maar een keer twee nieuwe aanschaffen (dure krengen!) en monteren.
Maar de auto was nu in elk geval klaar voor de RDW keuring. Danny Lammers van AutoEvent (http://www.autoevent.nl) was zo vriendelijk om me te helpen met z'n super Brian James trailer.
[img:800:601]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_042.jpg[/img]
Zowel keurmeesters als douanebeambten toonden veel interesse voor de auto. Na het aandraaien van een wartel van de rechterachterrem werd de Morris goedgekeurd.
Na vijf jaar sleutelen en wachten kon er eindelijk gereden worden!
Volgende hoofdstuk: waarom ik niet naar Harry Bootsma kon komen

- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
hey de opvolger van de Morris
[img:570:380]http://magazin.autoscout24.de/gallery_n ... ng/006.jpg[/img]

[img:570:380]http://magazin.autoscout24.de/gallery_n ... ng/006.jpg[/img]
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Sjaak Langendoen
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 11:59
- Locatie: Rotterdam-Argeles sur Mer
[img:800:601]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_042.jpg[/img]
Grote dakkoffer,perfect om me schoonmoeder in te stoppen tijdens de vakantie.....
Grote dakkoffer,perfect om me schoonmoeder in te stoppen tijdens de vakantie.....

- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
GTRene schreef:hey de opvolger van de Morris![]()
[img:570:380]http://magazin.autoscout24.de/gallery_n ... ng/006.jpg[/img]

Op zich vind ik die Daihatsjoe nog niet eens zo verkeerd, maar het retro-element is een beetje mislukt IMO.
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
Als je schoonmoeder een walvis is...Sjaak Langendoen schreef:[img:800:601]http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... 00_042.jpg[/img]
Grote dakkoffer,perfect om me schoonmoeder in te stoppen tijdens de vakantie.....

De trailer is nu nog veel gaver:
[img::]http://www.klassiekerrally.nl/images/df/autoevent1.jpg[/img]
[img::]http://www.klassiekerrally.nl/images/df/autoevent2.jpg[/img]
[img::]http://www.klassiekerrally.nl/images/df/autoevent3.jpg[/img]
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
De uitlaat is klaar!
Ja, ik sla een heel stuk over.
Gisteren namelijk de uitlaat af gemaakt en vandaag kleppen gesteld, V-snaar gespannen en nog wat kleine dingen gedaan.
Na een beetje gorgelen startte de motor, ook al had ik de choke nog niet aangesloten.
Wat een geluid! Een beetje (lees: flink wat) donkerder dan standaard, maar niet te luid.
Ook het eindpijpje (nu in RVS) is niet te dik geworden.
Alleen bij het begin van de uitlaat lekt 'ie nog een klein beetje, maar dat is eenvoudig op te lossen.
Een groter probleem is de koppeling: die werkt voor geen meter. Ik heb ook geen idee waar dat aan kan liggen. Alles is nieuw: plaat, druklager en drukgroep...
Toch heb ik 't gepresteerd om een stukje te rijden. Ik heb (in elk geval voor m'n gevoel) veel meer trekkracht.
Hopelijk kan ik de komende dagen het koppelingsprobleem oplossen, dan kan ik met de Morris naar Wiesmann
Gisteren namelijk de uitlaat af gemaakt en vandaag kleppen gesteld, V-snaar gespannen en nog wat kleine dingen gedaan.
Na een beetje gorgelen startte de motor, ook al had ik de choke nog niet aangesloten.
Wat een geluid! Een beetje (lees: flink wat) donkerder dan standaard, maar niet te luid.
Ook het eindpijpje (nu in RVS) is niet te dik geworden.
Alleen bij het begin van de uitlaat lekt 'ie nog een klein beetje, maar dat is eenvoudig op te lossen.
Een groter probleem is de koppeling: die werkt voor geen meter. Ik heb ook geen idee waar dat aan kan liggen. Alles is nieuw: plaat, druklager en drukgroep...
Toch heb ik 't gepresteerd om een stukje te rijden. Ik heb (in elk geval voor m'n gevoel) veel meer trekkracht.
Hopelijk kan ik de komende dagen het koppelingsprobleem oplossen, dan kan ik met de Morris naar Wiesmann

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Dimitri, Peter-Paul, Thomas H en 2 gasten