BMW E46 Sedan | 325i Clubsport | Cosmetische updates, P4

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

BMW E46 Sedan | 325i Clubsport | Cosmetische updates, P4

Bericht door Hoff » 17 nov 2022, 14:58

Nou, na alle perikelen met de M54 geswapte E36 Compact is deze uiteindelijk op de bult met oud ijzer beland, en heb ik eind 2021 gekozen voor een nieuwe (en voor mij vertrouwde) basis: De E46 sedan.

Net op het moment dat auto's gigantisch in prijs begonnen te stijgen, heb ik mijn oog laten vallen op een 320i handbak met bijna 400.000km op de klok. Want? De basis was goed, en kwam met nieuwe APK.

Afbeelding

Speclist:
2001 BMW 320i E46 Sedan
Titan Silver

Motorisch:
M54B25
M50B25 intake manifold
Schmiedmann headers
Hoff Performance tune (E10)

Aandrijflijn:
6-bak
RHD vliegwiel (3.2kg)
Tenaci organische koppelingsplaat (240mm)
E34 M5 drukgroep
Verlengde E46 330i automaat cardanas
E46 330i differentieel (3.38)
E46 330i achteras

Remmerij:
E46 330i voorzijde
325mm Zimmermann schijven
Ferodo DS2500 blokken
E46 330i achterzijde
320mm Zimmermann geperforeerde schijven
ATE blokken

Onderstel:
BC Racing RM-MA (true coilover)
Strongflex bushings
933-Motorsport camber arms

Banden/Velgen
Advan Racing TC-II
17x8.5
ET31
5x114.3
Yokohama Advan AD08RS
235/45/17

Interieur:
2x GP-Race kuipstoelen
Vertex deepdish stuurwiel
(MOMO Mod78 stuurwiel)
Coolerworx shortshifter
LTEC zwart 4-punts gordels
RBD-Metaal halve schroefkooi
Laatst gewijzigd door Hoff op 08 mei 2023, 16:35, 13 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | 2023+ tracktool

Bericht door Hoff » 17 nov 2022, 14:59

Na een aantal maanden daily met de auto gereden te hebben, in April besloten de auto te schorsen, en langzaamaan met de bouw te beginnen.

Het idee was simpel: Simple seattime, clubsport spec, inclusief voldoende luxe om op straat van de auto te kunnen genieten. En tevens alles wat los kwam, of vervangen werd, "fabrieksnieuw" te maken.

Mijn eerste update was puur optisch, maar ik wilde eigenlijk heel graag een facelift E46... dus ja.

Afbeelding

Hoewel er op dit moment nog weinig technisch met de auto gebeurde, was ik wel begonnen met het verzamelen van parts.
Onder andere:

M54B25 (van een bekende forum poster, welke deze weer van een andere bekende forum poster had gekocht...)

Afbeelding

BC Racing RM-MA met true coilover upgrade.

Afbeelding

E46 330i achteras.

Afbeelding

Gezien mijn grote zwak voor JDM wielen, en deze set voor een zeer goede prijs in zeer goede specs te koop kwam, besloten deze set te kopen:
Advan Racing TC-II
17x8.5
ET31
5x114.3

Afbeelding

Ja, 5x114.3, dat betekende het volgende:

Afbeelding

Intussen de M54B22 uit de auto getakeld.

Afbeelding

Tot zo ver update #1, hierna even rustig aan gedaan en verder gegaan met parts bestellen en verzamelen.
Laatst gewijzigd door Hoff op 26 jan 2023, 10:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | 2023+ tracktool

Bericht door Hoff » 17 nov 2022, 15:12

Part 2 van dit verhaal ging verder in augustus/september van dit jaar.

Aangezien het eigenlijk vrijwel een complete restauratie van deze auto zou zijn, ben ik erg lang bezig geweest met het bestellen van onderdelen, want ik wilde alles nieuw. Lagers, kogels, bushings, etc etc.

Toen het eenmaal wachten was totdat alles binnen zou komen, ben ik begonnen met poetsen.

Allereerst de motorruimte een grote kuur gegeven.

Afbeelding

De M54B25 behandeld met Dasty en een tandenborstel...

Afbeelding

Een beetje valsgespeeld met al het isolatie materiaal...

Afbeelding

En ook de 6-bak "als nieuw" gemaakt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | 2023+ tracktool

Bericht door Hoff » 17 nov 2022, 15:22

In September had ik 3 weken vrij, dat was hét moment om meters te maken.

Na een avondje demonteren, zag het chassis er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Ye olde bende verwijderd, so let the fun begin!

Let op: Dit is een korte samenvatting, het heeft een hoop bloed, zweet, centen en misschien wel tranen gekost om bepaalde dingen zo ver te krijgen. Het was een hoop stralen, schuren, spuiten, demonteren, monteren, etc etc, om zo ver te komen.

De vooras is redelijk simpele Lego. Het subframe en de naven gestraald, gespoten, voorzien van nieuwe lagers, nieuwe stuurkogels binnen en buiten, de BC's, 330 remmerij, Goodridge leidingen en Strongflex bushings.

Afbeelding

Intussen aan de achterzijde de verstevigingsplaten ingelast.

Afbeelding

Het 330 diff (3.38) onder handen genomen.

Afbeelding

Na het monteren van de motor en bak een cardanas op maat laten maken.

Afbeelding

De tank even gefatsoeneerd.

Afbeelding

En dezelfde bloed, zweet en tranen geldt ook voor de achteras.

Afbeelding

Montage van de achteras met poly bushings.

Afbeelding

Afbeelding

Wat kijkt en werkt dat toch lekker als alles zo goed als nieuw is...

Afbeelding

Het (bijna) eindresultaat van de achteras:

Afbeelding

En de vooras (Ja, de auto behoud airco!)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | 2023+ tracktool

Bericht door Hoff » 17 nov 2022, 15:31

Nou, update #4, en even de laatste voor nu, dan zijn we zo goed als up to speed!

Deze laatste update betekend, de auto voor het eerst op de wielen, en rijdend!

Afbeelding

Stap 1 was een goede basemap voor elkaar zien te krijgen. We hebben vaak M52Tu's en M54's met M50 spruitstuk afgesteld, maar dit is de eerste M54B25 met deze setup. Gezien de huidige brandstofprijzen ook besloten om af te stellen op...

Afbeelding

Na het afstellen kilometers gaan maken om de kinderziektes te ondervinden, en deze te fixen.

Afbeelding

Ik ben al tijden geen fan meer van "cold air intakes", dus de M54B25 stock filterbox pasgemaakt op het M50 spruitstuk. Stukken beter!

Afbeelding

Ook zeer verliefd op de wiel/band combinatie...

Afbeelding

De laatste stap voor nu was nog even het interieur aanpakken. Eerder dit jaar al voorzien van een zwarte hemel, nu het tapijt, de plastics, etc teruggeplaats, en beide kuipen geplaatst, samen met de halve kooi.

Afbeelding

Afbeelding

Er staan nog zat dingen op de planning voor 2023, random onderdelen tegen een auto aan gooien werkt in het eind nooit 100%, dus er zijn nog wat punten welke werk nodig hebben. Maar voor nu gedraagt de auto zich al uitstekend, en ben ik zeer blij met de keuze om E36 compact een rotschop te geven, en terug te gaan naar dit platform.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool

Bericht door Marc Sierra » 17 nov 2022, 16:00

Leuke auto en mooi om te zien hoe je hem meteen goed aanpakt! De verschillende kleuren panelen ben ik niet zo fan van, maar hopelijk is dat maar tijdelijk. Ik blijf de E46 in de juiste uitvoering echt een super mooie auto vinden!

Je gaat nu dus van een 2.0 naar een 2.5? Ik ben namelijk niet super bekend met de BMW motorcodes... Niet liever meteen voor de 3.0 gegaan dan?

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1936
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool

Bericht door Hitz » 17 nov 2022, 16:21

Geen half werk!! En waarom voor de 2.5 ipv de 3.0?

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool

Bericht door Hoff » 17 nov 2022, 16:26

Marc Sierra schreef: 17 nov 2022, 16:00 Leuke auto en mooi om te zien hoe je hem meteen goed aanpakt! De verschillende kleuren panelen ben ik niet zo fan van, maar hopelijk is dat maar tijdelijk. Ik blijf de E46 in de juiste uitvoering echt een super mooie auto vinden
Dat is tijdelijk, inderdaad! Exterieur is als laatste aan de beurt, ik wil de auto eerst technisch top hebben.
Marc Sierra schreef: 17 nov 2022, 16:00 Je gaat nu dus van een 2.0 naar een 2.5? Ik ben namelijk niet super bekend met de BMW motorcodes... Niet liever meteen voor de 3.0 gegaan dan?
Van een 2.2 naar een 2.5 (vanaf 2001 zijn de 320's 2.2's met 170pk geworden), inderdaad. De 3.0 is de toekomst voor deze auto, maar die ligt nog steeds in het schap met kopschade, nadat deze stuk liep in de compact. De 2.5 was een zeer goedkope optie om komend jaar plezier mee te maken, zodat ik intussen de 3.0 weer op kan lappen.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool

Bericht door Godspeed » 17 nov 2022, 19:30

Lekker project! Prachtig om te zien dat je alles direct stevig aanpakt :headbang:

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool

Bericht door Hoff » 18 nov 2022, 09:20

Godspeed schreef: 17 nov 2022, 19:30 Lekker project! Prachtig om te zien dat je alles direct stevig aanpakt :headbang:
Tsja, na een hoop 'halve' auto's gebouwd te hebben, was de enige manier nu om het goed te doen, hehe.

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | 2023+ tracktool

Bericht door Hoff » 18 nov 2022, 10:34

Hoff schreef: 17 nov 2022, 14:59
BC Racing RM-MA met true coilover upgrade.

Afbeelding
één van de problemen waar ik tegenaan loop waar ik deze winter aan wil werken, is het onderstel.

Op de compact had ik ook RM-MA's, maar zonder de rear coilover upgrade.

Gezien er weinig (of eigenlijk geen) info en ervaringen te vinden zijn over true coilover setups onder E46's, heb ik de springrates gegokt, en ben ik gegaan voor 10kg veren voor en 8kg achter. Ooit eens een video gekeken van Chelsea Denofa waarin hij true coilovers achter uitlegt, en vertelde dat je als je met een true coilover dezelfde "veersterkte" als een non-true coilover setup wilt behalen, je de waarde van de laatste moet pakken, en dat maal 1,25 moet doen.

Waar dat eigenlijk op neer komt is dat als je een 10kg voor en 8kg achter setup met losse veer wilt nabootsen, je een 10kg veer moet pakken, omdat de coilover, en dus ook de veer, verder naar buiten zit, en de hefboomwerking dus anders is.

Dus ik ben gegaan voor 10kg voor en 8 kg achter. Ik had op de compact 10kg achter met een losse veer, dus om dat na te bootsen had ik voor een 12kg veer moeten gaan, maar ik wilde een tandje meer comfort op de E46, dus ik ben twee veersterktes lager gegaan.

"Je hebt er goed over nagedacht dus?", Ik dacht van wel, maar het probleem is als volgt...

De veersterkte achter is véél te hard. De achterkant heeft maar 1 of 1,5cm droop (met als gevolg dat ik in bochten dus achterwielen ga liften, wat geen succes is met een RWD met open diff...), en de schokbreker kan alles behalve zijn werk doen. Na nogmaals op internet gezocht te hebben over true coilover ervaringen, wordt ik niks wijzer.

Het enige wat ik me kan bedenken is: De losse veer setup zijn non-linear veren, en die van de true coilover zijn linear.

De eerst volgende stap voor mij is om slappere veren te proberen, dat is duidelijk, maar ik vroeg me vooral af of er slimme gozers zijn die hier meer over kunnen vertellen, en mee kunnen brainstormen. Alle hulp is welkom!
Laatst gewijzigd door Hoff op 18 nov 2022, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool | Suspension setup help!

Bericht door Marc Sierra » 18 nov 2022, 10:49

Als je de motion ratio van de originele veer en schokdemper weet kan je uitrekenen wat voor veersterkte je nodig hebt op de coilover om even stug te zijn als met een normale veer. De motion ratio is misschien op internet te vinden en zo niet zou je hem zelf kunnen meten.

Gebruikersavatar
Prutser
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jan 2022, 12:11
Auto: Ford

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool | Suspension setup help!

Bericht door Prutser » 18 nov 2022, 11:32

Is het niet een kwestie van moment (kracht * arm) wat je moet uitrekenen om ongeveer in de buurt te komen?

Veer zit met een true coilover setup verder naar buiten dus zal behoorlijk minder stijf moeten zijn tov stock schat ik.

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool | Suspension setup help!

Bericht door Hoff » 18 nov 2022, 11:38

Prutser schreef: 18 nov 2022, 11:32 Is het niet een kwestie van moment (kracht * arm) wat je moet uitrekenen om ongeveer in de buurt te komen?

Veer zit met een true coilover setup verder naar buiten dus zal behoorlijk minder stijf moeten zijn tov stock schat ik.
Aan de ene kant zou ik denken dat hoe dichter de veer naar binnen zit, hoe sterker deze is.

Aan de andere kant bent ik met een breekijzer van 3m lang ook sterker dan met een ratel van 20cm...

EDIT: Ik heb even de video van Chelsea Denofa er weer eens bij gepakt, en inderdaad. De veer verder naar de buitenkant is sterker dan de veer verder naar binnen. Tijd om inderdaad eens wat andere veersterktes te gaan proberen!

Gebruikersavatar
Prutser
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jan 2022, 12:11
Auto: Ford

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool | Suspension setup help!

Bericht door Prutser » 18 nov 2022, 11:49

Hoff schreef: 18 nov 2022, 11:38
Prutser schreef: 18 nov 2022, 11:32 Is het niet een kwestie van moment (kracht * arm) wat je moet uitrekenen om ongeveer in de buurt te komen?

Veer zit met een true coilover setup verder naar buiten dus zal behoorlijk minder stijf moeten zijn tov stock schat ik.
Aan de ene kant zou ik denken dat hoe dichter de veer naar binnen zit, hoe sterker deze is.

Aan de andere kant bent ik met een breekijzer van 3m lang ook sterker dan met een ratel van 20cm...
Hoe dichter de veer op het draaipunt op het chassis hoe zachter de vering.

Het is een beetje andersom denken maar als je bijvoorbeeld met een kniptang wat door wilt knippen is het makkelijker als je dit zo dicht mogelijk bij het draaipunt doet, het door te knippen item is in dit geval je veer. Plaats je deze verder weg van het draaipunt dan word het lastiger om dit door te knippen, dus plaats je je veer verder naar buiten dan zal je ophanging stijver worden.

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool | Suspension setup help!

Bericht door Hoff » 18 nov 2022, 11:55

Het is inderdaad behoorlijk andersom denken, maar makes sense!

Mijn huidige veer is 50mm ID, 220mm lang, en 8kg/mm (50.220.008), de enige zachtere vergelijkbare optie van BC Racing is 5kg/mm (50.220.005), eens in verdiepen.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool | Suspension setup help!

Bericht door Marc Sierra » 18 nov 2022, 12:20

Volgens dit https://www.fatcatmotorsports.com/FCM_R ... Online.htm heeft de E46 M3 voor de gewone veer een motion ratio van 0.7.

De stijfheid bij het wiel (wheel rate) is spring rate * (motion ratio)^2.
Met een veer van 8 kg op de originele plek kom je dan op een wheel rate van 3.92 kg.

De schokdemper heeft een motion ratio van 1.05. Dus om dezelfde wheel rate van 3.92 te krijgen moet je een veer van 4.3 kg gebruiken voor de coilover.

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool | Suspension setup help!

Bericht door Hoff » 18 nov 2022, 15:45

Marc Sierra schreef: 18 nov 2022, 12:20 Volgens dit https://www.fatcatmotorsports.com/FCM_R ... Online.htm heeft de E46 M3 voor de gewone veer een motion ratio van 0.7.

De stijfheid bij het wiel (wheel rate) is spring rate * (motion ratio)^2.
Met een veer van 8 kg op de originele plek kom je dan op een wheel rate van 3.92 kg.

De schokdemper heeft een motion ratio van 1.05. Dus om dezelfde wheel rate van 3.92 te krijgen moet je een veer van 4.3 kg gebruiken voor de coilover.
Kijk dit is precies de informatie en kennis dat ik hier hoopte te vinden. Gaat in dit geval om een E46 M3 natuurlijk, maar dat zal niet heel veel verschillen met E46.

Dus de 5kg veer zit dan theoretisch iets boven een 8kg in losse veer configuratie.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool

Bericht door Marc Sierra » 18 nov 2022, 16:40

Sorry, er was wat mis gegaan in de berekening. Om dezelfde wheel rate te krijgen moet de coilover veer 3.55 kg zijn.

Gebruikersavatar
Jlijp
Berichten: 205
Lid geworden op: 21 sep 2019, 22:10
Auto: BMW E36 318TI (2x) + e30
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool

Bericht door Jlijp » 18 nov 2022, 19:32

Hoe bevalt de rolkooi? Dan doel ik vooral op gewicht, kwaliteit en pasvorm van de kooi.

Tot nu toe heb ik nog niet echt iemand kunnen vinden die enthousiast was over deze bouwer.

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool

Bericht door Hoff » 18 nov 2022, 20:08

Jlijp schreef: 18 nov 2022, 19:32 Hoe bevalt de rolkooi? Dan doel ik vooral op gewicht, kwaliteit en pasvorm van de kooi.

Tot nu toe heb ik nog niet echt iemand kunnen vinden die enthousiast was over deze bouwer.
Tsja, wat moet je er van zeggen. Voor wat het kost ben ik er zeer te spreken over. Het is niet perfect, het is goed. De pasvorm is goed, de lassen zijn goed, het is staal dus wel aan de zware kant, maar wat alles betreft heb ik niks te klagen. Ook was de kooi binnen een paar dagen al klaar.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool

Bericht door Eeuwe » 18 nov 2022, 20:29

Gaaf man, lekkere aanpak weer!

Gebruikersavatar
Jlijp
Berichten: 205
Lid geworden op: 21 sep 2019, 22:10
Auto: BMW E36 318TI (2x) + e30
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool

Bericht door Jlijp » 18 nov 2022, 21:05

Hoff schreef: 18 nov 2022, 20:08
Jlijp schreef: 18 nov 2022, 19:32 Hoe bevalt de rolkooi? Dan doel ik vooral op gewicht, kwaliteit en pasvorm van de kooi.

Tot nu toe heb ik nog niet echt iemand kunnen vinden die enthousiast was over deze bouwer.
Tsja, wat moet je er van zeggen. Voor wat het kost ben ik er zeer te spreken over. Het is niet perfect, het is goed. De pasvorm is goed, de lassen zijn goed, het is staal dus wel aan de zware kant, maar wat alles betreft heb ik niks te klagen. Ook was de kooi binnen een paar dagen al klaar.
Helder😃👍
Mooi project, blijf vooral in dit tempo doorgaan.

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool

Bericht door Hoff » 21 nov 2022, 12:12

Dank allen! Zaterdag nog een zooi kilometers gemaakt richting een bekend forumlid van hier (iemand met een rampenproject, ahum.) en weer genoten van de auto, al is het maar snelwegkilometers wat ik gemaakt heb.

Helaas kwam zaterdag ook de strooiwagen weer voor het eerst naar buiten, dus de auto kon meteen de winterstalling in...

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool

Bericht door Hoff » 05 dec 2022, 11:02

Afgelopen zaterdag weer eens wat uurtjes besteed aan de E46. Vooral detailwerk, de andere upgrades/mechanische fixes komen later deze winter.

Allereerst in het interieur, ik had de auto voorzien van individual cubes trim (OEM carbon fibre look achtige trim), alleen moest die rondom de schakelpook gemodificeerd worden om te passen met de Coolerworx shifter. Ik heb hier eerst een andere trim voor gebruikt om te kijken hoeveel er weg moest, dat wilde ik met de individual trim natuurlijk een stukkie netter doen.

De situatie zoals deze was:

Afbeelding

Ja, de softtouch delen zien er niet meer uit, deze wil ik ook ooit eens vervangen voor nieuwe delen.

Ook het OEM schuim wat normaal eronder zit 'pasgemaakt', in de hoop dat dit misschien nog wat geluiden tegen gaat.

Afbeelding

Links de oude trim, rechts de nieuwe welke ik nog pas moest maken.

Afbeelding

De nieuwe heb ik deels weggetrimt, zodat deze wel nog overbrugt over de shifter heen, zoals te zien onder op de foto.

Afbeelding

Eindresultaat, stukken netter afgewerkt zo!

Afbeelding


Daarnaast de voorste wielkuipen weer gemonteerd, maar vond ik niet interessant genoeg om een foto van te maken.

Wel had ik last van versleten pedalbushings, waardoor ik het koppelingspedaal naast de clutchstop kon trappen, wat niet heel fijn is.
Toevallig kwam ST-Trackparts met een oplossing hiervoor in de vorm van messing bushings, dus deze besteld, en gemonteerd.

Afbeelding

De oude bushings waren duidelijk aan vervanging toe, met de nieuwe bushing heb je, buiten de beweging in het pedaal zelf, geen zijdelingse bewegingen meer bij het intrappen, daarnaast is het pedaal gevoel ook verbeterd! Op foto zie je daar natuurlijk niks van, maar you get the idea.

Deze waren klaar.

Afbeelding

Vervolgens nog wat plastic delen gespoten en/of behandeld in de motorruimte. Uiteindelijk zal de motorruimte ooit nog gespoten worden, en gaat de ruitensproeier reservoir verplaatsten naar een plek waar je deze niet ziet.

Afbeelding

Toen ik de auto terug op zijn plek ging zetten, hoorde ik bij full-lock insturen ineens een harde squeek, en was ik de stuurbekrachtiging kwijt... De riem zit er nog op, en de vloeistof gaat ook geen kant op, dus ik gok dat de pomp intern brak... Dus we kunnen ook weer wat aan het lijstje toevoegen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arstey, daNpy, Darudevampire, jarno1979, jasverstoppen, jerico_NL, Majestic-12 [Bot], PetervdH, Tomj en 243 gasten