BMW E46 Sedan | 325i Clubsport | Cosmetische updates, P4
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
BMW E46 Sedan | 325i Clubsport | Cosmetische updates, P4
Nou, na alle perikelen met de M54 geswapte E36 Compact is deze uiteindelijk op de bult met oud ijzer beland, en heb ik eind 2021 gekozen voor een nieuwe (en voor mij vertrouwde) basis: De E46 sedan.
Net op het moment dat auto's gigantisch in prijs begonnen te stijgen, heb ik mijn oog laten vallen op een 320i handbak met bijna 400.000km op de klok. Want? De basis was goed, en kwam met nieuwe APK.
Speclist:
2001 BMW 320i E46 Sedan
Titan Silver
Motorisch:
M54B25
M50B25 intake manifold
Schmiedmann headers
Hoff Performance tune (E10)
Aandrijflijn:
6-bak
RHD vliegwiel (3.2kg)
Tenaci organische koppelingsplaat (240mm)
E34 M5 drukgroep
Verlengde E46 330i automaat cardanas
E46 330i differentieel (3.38)
E46 330i achteras
Remmerij:
E46 330i voorzijde
325mm Zimmermann schijven
Ferodo DS2500 blokken
E46 330i achterzijde
320mm Zimmermann geperforeerde schijven
ATE blokken
Onderstel:
BC Racing RM-MA (true coilover)
Strongflex bushings
933-Motorsport camber arms
Banden/Velgen
Advan Racing TC-II
17x8.5
ET31
5x114.3
Yokohama Advan AD08RS
235/45/17
Interieur:
2x GP-Race kuipstoelen
Vertex deepdish stuurwiel
(MOMO Mod78 stuurwiel)
Coolerworx shortshifter
LTEC zwart 4-punts gordels
RBD-Metaal halve schroefkooi
Net op het moment dat auto's gigantisch in prijs begonnen te stijgen, heb ik mijn oog laten vallen op een 320i handbak met bijna 400.000km op de klok. Want? De basis was goed, en kwam met nieuwe APK.
Speclist:
2001 BMW 320i E46 Sedan
Titan Silver
Motorisch:
M54B25
M50B25 intake manifold
Schmiedmann headers
Hoff Performance tune (E10)
Aandrijflijn:
6-bak
RHD vliegwiel (3.2kg)
Tenaci organische koppelingsplaat (240mm)
E34 M5 drukgroep
Verlengde E46 330i automaat cardanas
E46 330i differentieel (3.38)
E46 330i achteras
Remmerij:
E46 330i voorzijde
325mm Zimmermann schijven
Ferodo DS2500 blokken
E46 330i achterzijde
320mm Zimmermann geperforeerde schijven
ATE blokken
Onderstel:
BC Racing RM-MA (true coilover)
Strongflex bushings
933-Motorsport camber arms
Banden/Velgen
Advan Racing TC-II
17x8.5
ET31
5x114.3
Yokohama Advan AD08RS
235/45/17
Interieur:
2x GP-Race kuipstoelen
Vertex deepdish stuurwiel
(MOMO Mod78 stuurwiel)
Coolerworx shortshifter
LTEC zwart 4-punts gordels
RBD-Metaal halve schroefkooi
Laatst gewijzigd door Hoff op 08 mei 2023, 16:35, 13 keer totaal gewijzigd.
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E46 Sedan | 2023+ tracktool
Na een aantal maanden daily met de auto gereden te hebben, in April besloten de auto te schorsen, en langzaamaan met de bouw te beginnen.
Het idee was simpel: Simple seattime, clubsport spec, inclusief voldoende luxe om op straat van de auto te kunnen genieten. En tevens alles wat los kwam, of vervangen werd, "fabrieksnieuw" te maken.
Mijn eerste update was puur optisch, maar ik wilde eigenlijk heel graag een facelift E46... dus ja.
Hoewel er op dit moment nog weinig technisch met de auto gebeurde, was ik wel begonnen met het verzamelen van parts.
Onder andere:
M54B25 (van een bekende forum poster, welke deze weer van een andere bekende forum poster had gekocht...)
BC Racing RM-MA met true coilover upgrade.
E46 330i achteras.
Gezien mijn grote zwak voor JDM wielen, en deze set voor een zeer goede prijs in zeer goede specs te koop kwam, besloten deze set te kopen:
Advan Racing TC-II
17x8.5
ET31
5x114.3
Ja, 5x114.3, dat betekende het volgende:
Intussen de M54B22 uit de auto getakeld.
Tot zo ver update #1, hierna even rustig aan gedaan en verder gegaan met parts bestellen en verzamelen.
Het idee was simpel: Simple seattime, clubsport spec, inclusief voldoende luxe om op straat van de auto te kunnen genieten. En tevens alles wat los kwam, of vervangen werd, "fabrieksnieuw" te maken.
Mijn eerste update was puur optisch, maar ik wilde eigenlijk heel graag een facelift E46... dus ja.
Hoewel er op dit moment nog weinig technisch met de auto gebeurde, was ik wel begonnen met het verzamelen van parts.
Onder andere:
M54B25 (van een bekende forum poster, welke deze weer van een andere bekende forum poster had gekocht...)
BC Racing RM-MA met true coilover upgrade.
E46 330i achteras.
Gezien mijn grote zwak voor JDM wielen, en deze set voor een zeer goede prijs in zeer goede specs te koop kwam, besloten deze set te kopen:
Advan Racing TC-II
17x8.5
ET31
5x114.3
Ja, 5x114.3, dat betekende het volgende:
Intussen de M54B22 uit de auto getakeld.
Tot zo ver update #1, hierna even rustig aan gedaan en verder gegaan met parts bestellen en verzamelen.
Laatst gewijzigd door Hoff op 26 jan 2023, 10:55, 2 keer totaal gewijzigd.
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E46 Sedan | 2023+ tracktool
Part 2 van dit verhaal ging verder in augustus/september van dit jaar.
Aangezien het eigenlijk vrijwel een complete restauratie van deze auto zou zijn, ben ik erg lang bezig geweest met het bestellen van onderdelen, want ik wilde alles nieuw. Lagers, kogels, bushings, etc etc.
Toen het eenmaal wachten was totdat alles binnen zou komen, ben ik begonnen met poetsen.
Allereerst de motorruimte een grote kuur gegeven.
De M54B25 behandeld met Dasty en een tandenborstel...
Een beetje valsgespeeld met al het isolatie materiaal...
En ook de 6-bak "als nieuw" gemaakt.
Aangezien het eigenlijk vrijwel een complete restauratie van deze auto zou zijn, ben ik erg lang bezig geweest met het bestellen van onderdelen, want ik wilde alles nieuw. Lagers, kogels, bushings, etc etc.
Toen het eenmaal wachten was totdat alles binnen zou komen, ben ik begonnen met poetsen.
Allereerst de motorruimte een grote kuur gegeven.
De M54B25 behandeld met Dasty en een tandenborstel...
Een beetje valsgespeeld met al het isolatie materiaal...
En ook de 6-bak "als nieuw" gemaakt.
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E46 Sedan | 2023+ tracktool
In September had ik 3 weken vrij, dat was hét moment om meters te maken.
Na een avondje demonteren, zag het chassis er zo uit:
Ye olde bende verwijderd, so let the fun begin!
Let op: Dit is een korte samenvatting, het heeft een hoop bloed, zweet, centen en misschien wel tranen gekost om bepaalde dingen zo ver te krijgen. Het was een hoop stralen, schuren, spuiten, demonteren, monteren, etc etc, om zo ver te komen.
De vooras is redelijk simpele Lego. Het subframe en de naven gestraald, gespoten, voorzien van nieuwe lagers, nieuwe stuurkogels binnen en buiten, de BC's, 330 remmerij, Goodridge leidingen en Strongflex bushings.
Intussen aan de achterzijde de verstevigingsplaten ingelast.
Het 330 diff (3.38) onder handen genomen.
Na het monteren van de motor en bak een cardanas op maat laten maken.
De tank even gefatsoeneerd.
En dezelfde bloed, zweet en tranen geldt ook voor de achteras.
Montage van de achteras met poly bushings.
Wat kijkt en werkt dat toch lekker als alles zo goed als nieuw is...
Het (bijna) eindresultaat van de achteras:
En de vooras (Ja, de auto behoud airco!)
Na een avondje demonteren, zag het chassis er zo uit:
Ye olde bende verwijderd, so let the fun begin!
Let op: Dit is een korte samenvatting, het heeft een hoop bloed, zweet, centen en misschien wel tranen gekost om bepaalde dingen zo ver te krijgen. Het was een hoop stralen, schuren, spuiten, demonteren, monteren, etc etc, om zo ver te komen.
De vooras is redelijk simpele Lego. Het subframe en de naven gestraald, gespoten, voorzien van nieuwe lagers, nieuwe stuurkogels binnen en buiten, de BC's, 330 remmerij, Goodridge leidingen en Strongflex bushings.
Intussen aan de achterzijde de verstevigingsplaten ingelast.
Het 330 diff (3.38) onder handen genomen.
Na het monteren van de motor en bak een cardanas op maat laten maken.
De tank even gefatsoeneerd.
En dezelfde bloed, zweet en tranen geldt ook voor de achteras.
Montage van de achteras met poly bushings.
Wat kijkt en werkt dat toch lekker als alles zo goed als nieuw is...
Het (bijna) eindresultaat van de achteras:
En de vooras (Ja, de auto behoud airco!)
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E46 Sedan | 2023+ tracktool
Nou, update #4, en even de laatste voor nu, dan zijn we zo goed als up to speed!
Deze laatste update betekend, de auto voor het eerst op de wielen, en rijdend!
Stap 1 was een goede basemap voor elkaar zien te krijgen. We hebben vaak M52Tu's en M54's met M50 spruitstuk afgesteld, maar dit is de eerste M54B25 met deze setup. Gezien de huidige brandstofprijzen ook besloten om af te stellen op...
Na het afstellen kilometers gaan maken om de kinderziektes te ondervinden, en deze te fixen.
Ik ben al tijden geen fan meer van "cold air intakes", dus de M54B25 stock filterbox pasgemaakt op het M50 spruitstuk. Stukken beter!
Ook zeer verliefd op de wiel/band combinatie...
De laatste stap voor nu was nog even het interieur aanpakken. Eerder dit jaar al voorzien van een zwarte hemel, nu het tapijt, de plastics, etc teruggeplaats, en beide kuipen geplaatst, samen met de halve kooi.
Er staan nog zat dingen op de planning voor 2023, random onderdelen tegen een auto aan gooien werkt in het eind nooit 100%, dus er zijn nog wat punten welke werk nodig hebben. Maar voor nu gedraagt de auto zich al uitstekend, en ben ik zeer blij met de keuze om E36 compact een rotschop te geven, en terug te gaan naar dit platform.
Deze laatste update betekend, de auto voor het eerst op de wielen, en rijdend!
Stap 1 was een goede basemap voor elkaar zien te krijgen. We hebben vaak M52Tu's en M54's met M50 spruitstuk afgesteld, maar dit is de eerste M54B25 met deze setup. Gezien de huidige brandstofprijzen ook besloten om af te stellen op...
Na het afstellen kilometers gaan maken om de kinderziektes te ondervinden, en deze te fixen.
Ik ben al tijden geen fan meer van "cold air intakes", dus de M54B25 stock filterbox pasgemaakt op het M50 spruitstuk. Stukken beter!
Ook zeer verliefd op de wiel/band combinatie...
De laatste stap voor nu was nog even het interieur aanpakken. Eerder dit jaar al voorzien van een zwarte hemel, nu het tapijt, de plastics, etc teruggeplaats, en beide kuipen geplaatst, samen met de halve kooi.
Er staan nog zat dingen op de planning voor 2023, random onderdelen tegen een auto aan gooien werkt in het eind nooit 100%, dus er zijn nog wat punten welke werk nodig hebben. Maar voor nu gedraagt de auto zich al uitstekend, en ben ik zeer blij met de keuze om E36 compact een rotschop te geven, en terug te gaan naar dit platform.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool
Leuke auto en mooi om te zien hoe je hem meteen goed aanpakt! De verschillende kleuren panelen ben ik niet zo fan van, maar hopelijk is dat maar tijdelijk. Ik blijf de E46 in de juiste uitvoering echt een super mooie auto vinden!
Je gaat nu dus van een 2.0 naar een 2.5? Ik ben namelijk niet super bekend met de BMW motorcodes... Niet liever meteen voor de 3.0 gegaan dan?
Je gaat nu dus van een 2.0 naar een 2.5? Ik ben namelijk niet super bekend met de BMW motorcodes... Niet liever meteen voor de 3.0 gegaan dan?
- Hitz
- Berichten: 1936
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
- Locatie: Flevoland
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool
Geen half werk!! En waarom voor de 2.5 ipv de 3.0?
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool
Dat is tijdelijk, inderdaad! Exterieur is als laatste aan de beurt, ik wil de auto eerst technisch top hebben.Marc Sierra schreef: ↑17 nov 2022, 16:00 Leuke auto en mooi om te zien hoe je hem meteen goed aanpakt! De verschillende kleuren panelen ben ik niet zo fan van, maar hopelijk is dat maar tijdelijk. Ik blijf de E46 in de juiste uitvoering echt een super mooie auto vinden
Van een 2.2 naar een 2.5 (vanaf 2001 zijn de 320's 2.2's met 170pk geworden), inderdaad. De 3.0 is de toekomst voor deze auto, maar die ligt nog steeds in het schap met kopschade, nadat deze stuk liep in de compact. De 2.5 was een zeer goedkope optie om komend jaar plezier mee te maken, zodat ik intussen de 3.0 weer op kan lappen.Marc Sierra schreef: ↑17 nov 2022, 16:00 Je gaat nu dus van een 2.0 naar een 2.5? Ik ben namelijk niet super bekend met de BMW motorcodes... Niet liever meteen voor de 3.0 gegaan dan?
- Godspeed
- Berichten: 2024
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool
Lekker project! Prachtig om te zien dat je alles direct stevig aanpakt
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E46 Sedan | 2023+ tracktool
één van de problemen waar ik tegenaan loop waar ik deze winter aan wil werken, is het onderstel.
Op de compact had ik ook RM-MA's, maar zonder de rear coilover upgrade.
Gezien er weinig (of eigenlijk geen) info en ervaringen te vinden zijn over true coilover setups onder E46's, heb ik de springrates gegokt, en ben ik gegaan voor 10kg veren voor en 8kg achter. Ooit eens een video gekeken van Chelsea Denofa waarin hij true coilovers achter uitlegt, en vertelde dat je als je met een true coilover dezelfde "veersterkte" als een non-true coilover setup wilt behalen, je de waarde van de laatste moet pakken, en dat maal 1,25 moet doen.
Waar dat eigenlijk op neer komt is dat als je een 10kg voor en 8kg achter setup met losse veer wilt nabootsen, je een 10kg veer moet pakken, omdat de coilover, en dus ook de veer, verder naar buiten zit, en de hefboomwerking dus anders is.
Dus ik ben gegaan voor 10kg voor en 8 kg achter. Ik had op de compact 10kg achter met een losse veer, dus om dat na te bootsen had ik voor een 12kg veer moeten gaan, maar ik wilde een tandje meer comfort op de E46, dus ik ben twee veersterktes lager gegaan.
"Je hebt er goed over nagedacht dus?", Ik dacht van wel, maar het probleem is als volgt...
De veersterkte achter is véél te hard. De achterkant heeft maar 1 of 1,5cm droop (met als gevolg dat ik in bochten dus achterwielen ga liften, wat geen succes is met een RWD met open diff...), en de schokbreker kan alles behalve zijn werk doen. Na nogmaals op internet gezocht te hebben over true coilover ervaringen, wordt ik niks wijzer.
Het enige wat ik me kan bedenken is: De losse veer setup zijn non-linear veren, en die van de true coilover zijn linear.
De eerst volgende stap voor mij is om slappere veren te proberen, dat is duidelijk, maar ik vroeg me vooral af of er slimme gozers zijn die hier meer over kunnen vertellen, en mee kunnen brainstormen. Alle hulp is welkom!
Laatst gewijzigd door Hoff op 18 nov 2022, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool | Suspension setup help!
Als je de motion ratio van de originele veer en schokdemper weet kan je uitrekenen wat voor veersterkte je nodig hebt op de coilover om even stug te zijn als met een normale veer. De motion ratio is misschien op internet te vinden en zo niet zou je hem zelf kunnen meten.
- Prutser
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 04 jan 2022, 12:11
- Auto: Ford
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool | Suspension setup help!
Is het niet een kwestie van moment (kracht * arm) wat je moet uitrekenen om ongeveer in de buurt te komen?
Veer zit met een true coilover setup verder naar buiten dus zal behoorlijk minder stijf moeten zijn tov stock schat ik.
Veer zit met een true coilover setup verder naar buiten dus zal behoorlijk minder stijf moeten zijn tov stock schat ik.
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool | Suspension setup help!
Aan de ene kant zou ik denken dat hoe dichter de veer naar binnen zit, hoe sterker deze is.
Aan de andere kant bent ik met een breekijzer van 3m lang ook sterker dan met een ratel van 20cm...
EDIT: Ik heb even de video van Chelsea Denofa er weer eens bij gepakt, en inderdaad. De veer verder naar de buitenkant is sterker dan de veer verder naar binnen. Tijd om inderdaad eens wat andere veersterktes te gaan proberen!
- Prutser
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 04 jan 2022, 12:11
- Auto: Ford
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool | Suspension setup help!
Hoe dichter de veer op het draaipunt op het chassis hoe zachter de vering.
Het is een beetje andersom denken maar als je bijvoorbeeld met een kniptang wat door wilt knippen is het makkelijker als je dit zo dicht mogelijk bij het draaipunt doet, het door te knippen item is in dit geval je veer. Plaats je deze verder weg van het draaipunt dan word het lastiger om dit door te knippen, dus plaats je je veer verder naar buiten dan zal je ophanging stijver worden.
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool | Suspension setup help!
Het is inderdaad behoorlijk andersom denken, maar makes sense!
Mijn huidige veer is 50mm ID, 220mm lang, en 8kg/mm (50.220.008), de enige zachtere vergelijkbare optie van BC Racing is 5kg/mm (50.220.005), eens in verdiepen.
Mijn huidige veer is 50mm ID, 220mm lang, en 8kg/mm (50.220.008), de enige zachtere vergelijkbare optie van BC Racing is 5kg/mm (50.220.005), eens in verdiepen.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool | Suspension setup help!
Volgens dit https://www.fatcatmotorsports.com/FCM_R ... Online.htm heeft de E46 M3 voor de gewone veer een motion ratio van 0.7.
De stijfheid bij het wiel (wheel rate) is spring rate * (motion ratio)^2.
Met een veer van 8 kg op de originele plek kom je dan op een wheel rate van 3.92 kg.
De schokdemper heeft een motion ratio van 1.05. Dus om dezelfde wheel rate van 3.92 te krijgen moet je een veer van 4.3 kg gebruiken voor de coilover.
De stijfheid bij het wiel (wheel rate) is spring rate * (motion ratio)^2.
Met een veer van 8 kg op de originele plek kom je dan op een wheel rate van 3.92 kg.
De schokdemper heeft een motion ratio van 1.05. Dus om dezelfde wheel rate van 3.92 te krijgen moet je een veer van 4.3 kg gebruiken voor de coilover.
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool | Suspension setup help!
Kijk dit is precies de informatie en kennis dat ik hier hoopte te vinden. Gaat in dit geval om een E46 M3 natuurlijk, maar dat zal niet heel veel verschillen met E46.Marc Sierra schreef: ↑18 nov 2022, 12:20 Volgens dit https://www.fatcatmotorsports.com/FCM_R ... Online.htm heeft de E46 M3 voor de gewone veer een motion ratio van 0.7.
De stijfheid bij het wiel (wheel rate) is spring rate * (motion ratio)^2.
Met een veer van 8 kg op de originele plek kom je dan op een wheel rate van 3.92 kg.
De schokdemper heeft een motion ratio van 1.05. Dus om dezelfde wheel rate van 3.92 te krijgen moet je een veer van 4.3 kg gebruiken voor de coilover.
Dus de 5kg veer zit dan theoretisch iets boven een 8kg in losse veer configuratie.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool
Sorry, er was wat mis gegaan in de berekening. Om dezelfde wheel rate te krijgen moet de coilover veer 3.55 kg zijn.
- Jlijp
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 21 sep 2019, 22:10
- Auto: BMW E36 318TI (2x) + e30
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool
Hoe bevalt de rolkooi? Dan doel ik vooral op gewicht, kwaliteit en pasvorm van de kooi.
Tot nu toe heb ik nog niet echt iemand kunnen vinden die enthousiast was over deze bouwer.
Tot nu toe heb ik nog niet echt iemand kunnen vinden die enthousiast was over deze bouwer.
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool
Tsja, wat moet je er van zeggen. Voor wat het kost ben ik er zeer te spreken over. Het is niet perfect, het is goed. De pasvorm is goed, de lassen zijn goed, het is staal dus wel aan de zware kant, maar wat alles betreft heb ik niks te klagen. Ook was de kooi binnen een paar dagen al klaar.
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4535
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool
Gaaf man, lekkere aanpak weer!
- Jlijp
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 21 sep 2019, 22:10
- Auto: BMW E36 318TI (2x) + e30
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool
HelderHoff schreef: ↑18 nov 2022, 20:08Tsja, wat moet je er van zeggen. Voor wat het kost ben ik er zeer te spreken over. Het is niet perfect, het is goed. De pasvorm is goed, de lassen zijn goed, het is staal dus wel aan de zware kant, maar wat alles betreft heb ik niks te klagen. Ook was de kooi binnen een paar dagen al klaar.
Mooi project, blijf vooral in dit tempo doorgaan.
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool
Dank allen! Zaterdag nog een zooi kilometers gemaakt richting een bekend forumlid van hier (iemand met een rampenproject, ahum.) en weer genoten van de auto, al is het maar snelwegkilometers wat ik gemaakt heb.
Helaas kwam zaterdag ook de strooiwagen weer voor het eerst naar buiten, dus de auto kon meteen de winterstalling in...
Helaas kwam zaterdag ook de strooiwagen weer voor het eerst naar buiten, dus de auto kon meteen de winterstalling in...
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool
Afgelopen zaterdag weer eens wat uurtjes besteed aan de E46. Vooral detailwerk, de andere upgrades/mechanische fixes komen later deze winter.
Allereerst in het interieur, ik had de auto voorzien van individual cubes trim (OEM carbon fibre look achtige trim), alleen moest die rondom de schakelpook gemodificeerd worden om te passen met de Coolerworx shifter. Ik heb hier eerst een andere trim voor gebruikt om te kijken hoeveel er weg moest, dat wilde ik met de individual trim natuurlijk een stukkie netter doen.
De situatie zoals deze was:
Ja, de softtouch delen zien er niet meer uit, deze wil ik ook ooit eens vervangen voor nieuwe delen.
Ook het OEM schuim wat normaal eronder zit 'pasgemaakt', in de hoop dat dit misschien nog wat geluiden tegen gaat.
Links de oude trim, rechts de nieuwe welke ik nog pas moest maken.
De nieuwe heb ik deels weggetrimt, zodat deze wel nog overbrugt over de shifter heen, zoals te zien onder op de foto.
Eindresultaat, stukken netter afgewerkt zo!
Daarnaast de voorste wielkuipen weer gemonteerd, maar vond ik niet interessant genoeg om een foto van te maken.
Wel had ik last van versleten pedalbushings, waardoor ik het koppelingspedaal naast de clutchstop kon trappen, wat niet heel fijn is.
Toevallig kwam ST-Trackparts met een oplossing hiervoor in de vorm van messing bushings, dus deze besteld, en gemonteerd.
De oude bushings waren duidelijk aan vervanging toe, met de nieuwe bushing heb je, buiten de beweging in het pedaal zelf, geen zijdelingse bewegingen meer bij het intrappen, daarnaast is het pedaal gevoel ook verbeterd! Op foto zie je daar natuurlijk niks van, maar you get the idea.
Deze waren klaar.
Vervolgens nog wat plastic delen gespoten en/of behandeld in de motorruimte. Uiteindelijk zal de motorruimte ooit nog gespoten worden, en gaat de ruitensproeier reservoir verplaatsten naar een plek waar je deze niet ziet.
Toen ik de auto terug op zijn plek ging zetten, hoorde ik bij full-lock insturen ineens een harde squeek, en was ik de stuurbekrachtiging kwijt... De riem zit er nog op, en de vloeistof gaat ook geen kant op, dus ik gok dat de pomp intern brak... Dus we kunnen ook weer wat aan het lijstje toevoegen.
Allereerst in het interieur, ik had de auto voorzien van individual cubes trim (OEM carbon fibre look achtige trim), alleen moest die rondom de schakelpook gemodificeerd worden om te passen met de Coolerworx shifter. Ik heb hier eerst een andere trim voor gebruikt om te kijken hoeveel er weg moest, dat wilde ik met de individual trim natuurlijk een stukkie netter doen.
De situatie zoals deze was:
Ja, de softtouch delen zien er niet meer uit, deze wil ik ook ooit eens vervangen voor nieuwe delen.
Ook het OEM schuim wat normaal eronder zit 'pasgemaakt', in de hoop dat dit misschien nog wat geluiden tegen gaat.
Links de oude trim, rechts de nieuwe welke ik nog pas moest maken.
De nieuwe heb ik deels weggetrimt, zodat deze wel nog overbrugt over de shifter heen, zoals te zien onder op de foto.
Eindresultaat, stukken netter afgewerkt zo!
Daarnaast de voorste wielkuipen weer gemonteerd, maar vond ik niet interessant genoeg om een foto van te maken.
Wel had ik last van versleten pedalbushings, waardoor ik het koppelingspedaal naast de clutchstop kon trappen, wat niet heel fijn is.
Toevallig kwam ST-Trackparts met een oplossing hiervoor in de vorm van messing bushings, dus deze besteld, en gemonteerd.
De oude bushings waren duidelijk aan vervanging toe, met de nieuwe bushing heb je, buiten de beweging in het pedaal zelf, geen zijdelingse bewegingen meer bij het intrappen, daarnaast is het pedaal gevoel ook verbeterd! Op foto zie je daar natuurlijk niks van, maar you get the idea.
Deze waren klaar.
Vervolgens nog wat plastic delen gespoten en/of behandeld in de motorruimte. Uiteindelijk zal de motorruimte ooit nog gespoten worden, en gaat de ruitensproeier reservoir verplaatsten naar een plek waar je deze niet ziet.
Toen ik de auto terug op zijn plek ging zetten, hoorde ik bij full-lock insturen ineens een harde squeek, en was ik de stuurbekrachtiging kwijt... De riem zit er nog op, en de vloeistof gaat ook geen kant op, dus ik gok dat de pomp intern brak... Dus we kunnen ook weer wat aan het lijstje toevoegen.