DF kinderadvies

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31361
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: DF kinderadvies

Bericht door JP » 08 aug 2023, 15:24

328Ti schreef: 08 aug 2023, 07:09
JP schreef: 07 aug 2023, 19:40 :tooth:

Hence, vrije opvoeding.......daar gaan de haren op mijn rug (type kokosmat) altijd recht overeind van staan :nah:
Heb jij kinderen?
Niet meer…..maar ik voel de wind al draaien :coffee:

Markos78
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 mei 2023, 18:30

Re: DF kinderadvies

Bericht door Markos78 » 08 aug 2023, 21:53

Tenenkrommend slecht geschreven inderdaad en al een heel oud verhaal:

https://www.dumpert.nl/item/6622267_6b88e89a

Het origineel is al zeker 23 jaar oud. Bekend verhaal van Nederlandse Volksverhalen. Ook wel broodje-aapverhalen:
Vrije opvoeding
`Voor de kassa in een supermarkt staan een vrouw, een jongetje, de moeder van dat jongetje, een punker en een oudere heer. Dat jongetje ramt de hele tijd het boodschappenkarretje tegen de achillespezen van de vrouw voor hem. Zij vraagt hem geërgerd of hij daarmee op wil houden.
Als het jongetje niet luistert, vraagt de vrouw aan zijn moeder: "Kunt u niet tegen hem zeggen dat hij daarmee ophoudt?"
"Nee hoor," zegt die moeder, "ik geef hem een vrije opvoeding en als hij daar behoefte aan heeft, dan moet hij dat doen."
Dan pakt de punker achter haar een fles tomatensap uit zijn karretje, schroeft de dop eraf en giet de fles leeg over het jongetje. Die moeder wordt kwaad en schreeuwt: "Ben je helemaal gek geworden! Wat doe je nu!"
"Ja, hoor eens," zegt die punker, "ik heb een vrije opvoeding gehad en ik voelde nou net een onweerstaanbare behoefte om dat te doen."
Waarop de oudere heer zegt: "En laat mij die fles maar betalen."'
(Rinke Berkenbosch, 3 februari 1991)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31361
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: DF kinderadvies

Bericht door JP » 22 aug 2023, 20:32

Toch fijn om te zien dat niet alle kinderen alleen maar op hun telefoon zitten te spelen...... :coffee:

https://fb.watch/mAJUeY6OZ0/

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31361
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: DF kinderadvies

Bericht door JP » 13 feb 2024, 12:48

Alles moet bespreekbaar zijn, maar is groep 1-2 niet "een beetje vroeg"?
Het is januari, maar in maart beginnen de lente kriebels weer “ Bikkel en papa” is een van de boekjes die op de leeslijst staat van Rutgers voor de Week van de Lentekriebels. Dit boekje met expliciete beelden van het blote jongetje en zijn blote vader die over elkaars geslachtsdelen praten wordt door Rutgers aangeraden voor groep 1 en 2. De auteurs van het boekje raden het zelf aan voor kinderen vanaf 2 jaar.

https://www.bol.com/nl/nl/p/bikkel-en-p ... 010951089/

https://seksuelevorming.nl/wp-content/u ... n-ik_0.pdf

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4146
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: DF kinderadvies

Bericht door Philipoo » 13 feb 2024, 12:56

Als je het thuis met je eigen kind hebt over dat hij een piemel heeft en z'n zusje niet, dan is daar toch niks mis mee? Waarom doen we hier moeilijk over?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15891
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: DF kinderadvies

Bericht door Bram » 13 feb 2024, 12:57

Omdat het kan.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31361
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: DF kinderadvies

Bericht door JP » 13 feb 2024, 12:59

Thuis ja, maar op school ? :hmmm:

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4146
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: DF kinderadvies

Bericht door Philipoo » 13 feb 2024, 13:00

JP schreef: 13 feb 2024, 12:59 Thuis ja, maar op school ? :hmmm:
Ik zie alleen dat het aangeraden is voor kinderen uit die groep, niet dat je dit op school moet uitvoeren? in die pdf die je post staat ook dit:
Tip: Maak ook een tekening van jezelf (ouder/verzorger). Zodat je die kan vergelijken met die van het kind.

flieger
Berichten: 848
Lid geworden op: 09 jun 2010, 13:24

Re: DF kinderadvies

Bericht door flieger » 13 feb 2024, 15:28

JP schreef: 13 feb 2024, 12:59 Thuis ja, maar op school ? :hmmm:
Ja, óók op school. Ook daar stellen kinderen van alle leeftijden vragen die te maken hebben met relationele en seksuele vorming. Aan de juf/meester, maar ook aan elkaar. Ook/juist daar is er nieuwsgierigheid naar verschillen.

Vergis je niet hoeveel kinderen er thuis níets meekrijgen op dit vlak. Bijv. een meisje dat van niets weet en dan aan het einde van de basisschool plotseling op school voor het eerst ongesteld wordt.. Wat mij betreft goed dat het ook op school de aandacht krijgt. En vanaf groep 1-2 (meer relationeel) naar groep 7-8 (meer seksueel). De scholen/leerkrachten hebben ook zelf de mogelijkheid het aan te passen naar het niveau van hun groep (en naar wat ze zelf prettig vinden om wel/niet uit te leggen).


Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31361
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: DF kinderadvies

Bericht door JP » 14 apr 2024, 21:36

Slechte opvoeding ..... met 6 en 8 jaar oud moeten ze toch zindelijk zijn :coffee:

Elise
Berichten: 7415
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: DF kinderadvies

Bericht door Elise » 15 apr 2024, 08:42

Soms lees ik artikeltjes waarvan ik denk "hoe dan". Dit was er weer eentje.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15891
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: DF kinderadvies

Bericht door Bram » 15 apr 2024, 08:51

Inderdaad. Bizar verhaal dit.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4549
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: DF kinderadvies

Bericht door Eeuwe » 15 apr 2024, 08:53

Mensen die op een cruiseschip gaan zouden ze inderdaad moeten arresteren

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39835
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: DF kinderadvies

Bericht door Arthur » 18 apr 2024, 17:28

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1659240 ... ensenergie

Hoe ziek ben je dan? Slecht advies iig :(

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15891
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: DF kinderadvies

Bericht door Bram » 18 apr 2024, 17:49

Wat een achterlijke gladiool zeg...

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10436
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: DF kinderadvies

Bericht door tomgtr » 19 apr 2024, 08:15

En dan willen ze in NL toekomstige hondenbezitters op cursus sturen (prima wat mij betreft) maar ouders van kinderen worden is een vrij beroep zeg maar 🤪

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31361
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: DF kinderadvies

Bericht door JP » 19 apr 2024, 08:51

Kinderen verwekken zou moeilijker gemaakt moeten worden :coffee:

Robin
Berichten: 51464
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: DF kinderadvies

Bericht door Robin » 15 mei 2024, 06:46

Hier maar even:)

https://www.ad.nl/binnenland/kom-je-met ... ~adfc6ff1/
Kom je met gezin een restaurant binnen, dan zie je ze al denken: ‘Oh, kinderen, die gaan janken’

Is het geweldige Nederland eigenlijk wel zo ‘vriendelijk’ voor gezinnen? Het antwoord is ja en nee, blijkt uit de Staat van het Gezin 2024, het jaarlijkse onderzoek onder meer dan drieduizend ouders. Ja, we hebben hier alles voor gezinnen. Maar er rekening mee houden? ,,Waarom zijn er alleen verschoningsplekken voor baby’s op dames-wc's? Het is vaak zo uit de tijd allemaal”, zegt Marjet Winsemius, directeur van de Stichting Voor Werkende Ouders.

Dit is de derde keer dat jullie dit uitbrengen. Hoe vinden al die ouders dat het gaat?

,,Nou, dat is dus opvallend: de gezinsvriendelijkheid is gestegen van 6,6 naar 7,1, maar de solidariteit van Nederland naar gezinnen is gedaald van 4,6 naar 4,1.”


Op een schaal van 1 tot 10? Dat is heel laag. In onderzoeken zweven beoordelingen altijd tussen 6 en 8: 8 is goed, 6 is slecht. 4,1 is dus echt héél slecht.

,,Nou, precies. Wij schrokken daar ook heel erg van. En het bijzondere is: vraag de gezinnen naar hoe solidair ze zichzelf vinden en ze komen op een 7,3.”

Maar wat betekent dit dramatische cijfer nu? Slaat dit op de solidariteit van mensen onderling, of op instellingen?

,,Op iedereen, eigenlijk. Neem bijvoorbeeld restaurants. Als je binnenkomt als gezin word je al met de nek aangekeken, van: ‘Oh, een gezin met kinderen, die gaan janken’. En waarom is er zowat nooit een verschoningsplek op de mannen-wc? Vaders kunnen toch net zo goed verschonen? Of waarom is het kindermenu áltijd iets uit de frituur? Nooit iets gezonds.”

,,Of neem werkgevers. Bij je werkgever gaat het nooit over thuis, terwijl voor 92 procent van de gezinnen werk, gezin en zorg combineren de grootste uitdaging is. Veel ouders zeggen ook: ik moet werken om het hoofd boven water te houden, maar ik word nergens geholpen om dat ook te doen. Je móét als moeder eigenlijk wel vier dagen werken om iets over te houden na de kinderopvang, maar dan zeggen ze weer: je hebt toch geen kinderen om elke dag weg te brengen? Nederland is ingericht op een kostwinnersgezin; vader werkt, moeder thuis bij de kinderen. Dat is echt al lang uit de tijd.”

Je ziet toch juist steeds vaker dat zowel vader als moeder vier dagen werken?

,,Dat zien wij ook. Dat het van 5-3, vader vijf dagen en moeder drie dagen, naar 4-4 gaat, allebei vier dagen werken. Maar dan wordt er alsnog gezegd van: Ja, maar eigenlijk moeten vrouwen gewoon thuis zijn om te zorgen.”


Je bent goed als je van 9 tot 5 op je werk zit. En je bent een goede moeder als je thuis voor de kinderen zorgt. Dat gaat niet allebei

Marjet Winsemius
Echt waar? Dat geloof ik niet.

,,Toch is het zo, we hebben het uitgezocht, we horen het van al die gezinnen. We hebben in Nederland twee culturen. Een goede werknemerscultuur: je bent goed als je van 9 tot 5 op je werk zit. En een goede moederscultuur: je bent een goede moeder als je thuis voor de kinderen zorgt. Dat gaat niet allebei.”

Dit allemaal nog in het kader van dat lage solidariteitscijfer?

,,Gezinnen ervaren een groot gebrek aan steun. Als we gezinnen vragen van: Joh, waar ga je naartoe voor hulp? Dan noemen ze de gemeente als laatste. Nou, dat is best stom, want bij die gemeente kan je best veel regelen. En neem het consultatiebureau. Stel je maakt je zorgen omdat je kind weleens een ander kind slaat, dat gebeurt zo vaak. Toch vragen veel ouders geen hulp aan het consultatiebureau, omdat ze bang zijn dat er dan consequenties zijn. Want dan komt jeugdzorg erbij. Jeugdzorg, die komt je kind weghalen. Het zijn vaak best irrationele gedachten. Maar dit zijn de angsten die bij ouders leven.”

Toch blijkt uit het rapport dat gezinnen vinden dat Nederland veilig is en alle voorzieningen heeft. Die 7,1 voor gezinsvriendelijkheid. Wat gaat er dan mis?

,,Dat we geen oog voor gezinnen hebben. Het beeld is: gezinnen moeten het zelf maar oplossen, jij hebt ervoor gekozen, zoek het zelf maar uit.”


Dan zit dus wel mijn puber van 13 jaar om 12 uur alweer thuis: ‘Succes ermee, ouders’

Marjet Winsemius
Oké, het probleem is duidelijk. Er is alles. Maar we zorgen ervoor dat er moeilijk gebruik van te maken is. Hoe gaan jullie dit met dit rapport oplossen? Rapporten verdwijnen vaak in diepe lades.

,,We gaan in elk geval naar de politiek, er moet een gezinsvisie komen. Ik geef een voorbeeld: voer een gezinstoets in bij nieuw beleid. Hoe werkt dat? Er is een lerarentekort, dus komt er een pilot op een aantal middelbare scholen om minder les te geven. Als dat werkt, prima. Maar... dan zit dus wel mijn puber van 13 jaar om 12 uur alweer thuis: ‘Succes ermee, ouders’. Zorg zelf maar dat ze niet de hele dag gaan gamen of in de armen van een loverboy lopen. Zo heb ik honderden voorbeelden. Wij zeggen dus, kom met een gezinstoets en hou bij elk nieuw beleid rekening met de gevolgen voor een gezin.”

Naar de politiek, dus. Ik heb niet het idee dat het nieuwe kabinet dat eraan komt de gezinstoets hoog op de agenda heeft staan.

,,Dit rapport komt ieder jaar uit, hè. We zien wel bij wie we nu en bij wie we volgend jaar moeten aankloppen. Het is een kwestie van de aanhouder wint. En niet alleen naar de politiek, ook naar Koninklijke Horeca Nederland, want die verschoningsplek op mannen-wc's moet toch simpel te regelen zijn. We gaan de boer op met dit rapport en dat doen we elk jaar weer.”

Waarom is dit eigenlijk geen hot topic? Bijna iedereen zit hier toch mee?

,,De cijfers in het rapport zeggen veel, maar de geschreven open antwoorden nog meer. Daarin zie je pas hoeveel kunst- en vliegwerk gezinnen uithalen om het toch te redden, hoe schrijnend het soms is. Maar echt, dat is gewoon niet normaal. Daarom willen we dit gewoon per se op de kaart zetten.”
Kids, je zult ze maar hebben:)

(30 en 24 ik blij)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26810
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: DF kinderadvies

Bericht door Martijn_bmw » 15 mei 2024, 06:53

Wel herkenbaar vooral bij kleine kinderen (mijn jongste nu bijna 2) in NL wordt je ermee weggekeken door andere mensen terwijl in bijvoorbeeld Portugal afgelopen week weer opviel hoeveel mensen het juist heel leuk vinden en actief contact maken met die kleine.

Robin
Berichten: 51464
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: DF kinderadvies

Bericht door Robin » 15 mei 2024, 07:14

Martijn_bmw schreef: 15 mei 2024, 06:53 Wel herkenbaar vooral bij kleine kinderen (mijn jongste nu bijna 2) in NL wordt je ermee weggekeken door andere mensen terwijl in bijvoorbeeld Portugal afgelopen week weer opviel hoeveel mensen het juist heel leuk vinden en actief contact maken met die kleine.
OK!

Ik weet niet hoe het daar zit, maar 'moeten' daar de vader EN de moeder elk een baan hebben om bijv de hypotheek te bekostigen? Lijkt me echt iets Nederlands/West Europees, USA achtigs. Ik snap de situatie, maar of 't in 't grote verhaal nu zo handig is/wordt tov 'vroegah'?

Tuurlijk mijn beide ouders werkten in hun winkel, ik weet ervan...

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26810
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: DF kinderadvies

Bericht door Martijn_bmw » 15 mei 2024, 07:53

Ik doelde vooral op het eerste stukje als je met kinderen ergens binnen komt (restaurant of andere gelegenheden) in NL kijken ze je liever weg en vinden ze je lastig. In Portugal iedereen super enthousiast en proberen juist contact te zoeken met de kleine. Heel andere ervaring.

Verder werken idd wel herkenbaar, lastigste is het tekort overal momenteel zoals in kinderopvang of scholen. Je wil het wel regelen (wij in ieder geval wel :) ) maar er is gewoon geen plek alles vol en wachtlijsten…

Bijvoorbeeld de opvang, bij 6wkn zwangerschap hebben wij ons al ingeschreven. Bij 4mnd leeftijd (dus een 12mnd later) hadden wij de opvang nodig maar dat ging niet lukken want de wachtlijst was meer dan een jaar... Scholen zelfde verhaal oplossing die ze bedacht hebben je kan pas inschrijven als je kind 3jr is maar voor de BSO ben je dan alweer te laat terwijl niet elke BSO ook elke school ophaalt. kortom vooral dát is lastig te regelen in NL vind ik persoonlijk. Overigens ook hier zijn toeslagen weer deels het probleem, ik hoor vanuit de KDV dat er mensen zijn (minima) die hun kind gewoon brengen omdat ze dan zelf "even lekker niks hebben" die minima betalen netto ongeveer niks voor KDV omdat ze 95% vergoed krijgen uit KDV toeslagen. Wijzelf betalen netto ruim 800EUR per maand voor 1 kind voor 2 dagen opvang per week, dan laat je het wel uit je hoofd om je kind meer te brengen dan strikt noodzakelijk :tooth:

Ook stugge werkgevers wel herkenbaar, kind ziek betekend vrij moeten nemen om ervoor te kunnen zorgen. Maar zo'n dag last-minut vrij nemen wordt vaak lastig over gedaan. Of wij werken beide 4dgn in de week om op die manier met 2 dagen KDV en 1 dag opa en oma de week rond te breien. Maar hoe vaak ik niet op die ene vrije dag toch nog even moet inloggen voor een meeting "die echt niet anders kan" is eigenlijk ook idioot.

Andre
Berichten: 11236
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: DF kinderadvies

Bericht door Andre » 15 mei 2024, 08:29

Wij willen graag kinderen en dan komen de eerste vragen.

Welke Kinderopvang nemen we en wat kost het.

We willen zelf natuurlijk liever helemaal niks opgeven voor de komst van kinderen.

Het is inmiddels een vreemde wereld geworden. Iedereen moet werken. Dubbele inkomens en de kinderen worden de meeste tijd door een ander opgevoed! Kinderopvang, Opa of Oma , oppas vrouw etc.

Ik zou als het zo moet zelf helemaal geen kinderen nemen. Als je het financieel niet zo voorelkaar hebt dat 1 van de ouders de volle aandacht kan geven aan je kind zou ik er 2 keer over nadenken om er überhaupt aan te beginnen.

Ik ben misschien dan ouderwets. Maar een kind heeft de aandacht van de ouders nodig als je er wat van wil maken. Wegstoppen bij een ander word ie zeker niet beter van!

Robin
Berichten: 51464
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: DF kinderadvies

Bericht door Robin » 15 mei 2024, 08:34

Inderdaad...

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 510
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Re: DF kinderadvies

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 15 mei 2024, 08:49

Momenteel werk ik 4 dagen. Mijn wederhelft 3. We zouden het op 1 salaris kunnen, maar als ik zou komen te overlijden, krijgt mijn partner geen pensioen. Je moet wel in de arbeidsmarkt blijven om problemen te voorkomen als je er alleen voor komt te staan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten