In een zoektocht naar een praktische(re) auto heb ik zoveel naar een G21 3-serie Touring gekeken en ook nog wel met een half oog naar de nieuwe G26 4er Gran Coupe. Met de laatste heb ik begin dit jaar al mogen kennis maken als i4. Weliswaar vol elektrisch, maar in de basis wel vergelijkbaar met zijn benzinebroertje. Het is een prettig te rijden auto, maar op een of andere manier kan ik aan sommige design keuzes nog niet echt wennen. Dat is overigens niet de neus van de auto, die in de praktijk prima te pruimen is.... Daar waar ik de coupé echt een hele fraaie auto vind, vind ik de 4er Gran Coupe niet echt heel goed op het netvlies liggen. Wellicht dat dat nog op een moment veranderd. Daarentegen was 'terug' gaan naar de in de basis wel fraaie F36 4er Gran Coupe ook niet echt een optie. De F3x vind ik niet echt heel denderend spannend rijden en was ook de reden dat ik toch vrij gemakkelijk afscheid nam van mijn F32 435i en 440i coupe destijds. De facelift 440i reed al een heel stuk strakker en waren beiden in de basis best wel heerlijke reisauto’s, maar er sprong nooit echt een vonk over die me het ‘wow’-gevoel gaf. De 4er Gran Coupe is daarbij ook nog wel heel nieuw en ermoest nog best een beetje geld bij voor een uitvoering die naar mijn zin zou zijn. De zoektocht naar een G26 heb ik dan ook laten lopen...
Hoeveel spannender rijdt de G2x 3- en 4-serie daarentegen, dan de F3x reeks. Natuurlijk zijn het grote auto's, maar toch weten ze de sportieve snaar wel goed te raken, net als bij de voorganger in de E46 en E9x. Een 3-serie moest het dan ook worden. Nou ben ik geen fan van de sedan modellen en hou ik gewoon meer van coupés of shooting brake achtige modellen. Een Touring heb ik dan ook altijd een mooi model gevonden en past dan ook wel prima in die vormentaal. De Touring is zo’n model die ik ook altijd in het achterhoofd heb gehouden voor op het moment als ik nog een keer echt meer praktisch inzetbare ruimte nodig zou hebben. Met alle generaties ben ik wel op stap geweest en ze hebben me ook altijd wel aangetrokken als concept. Nou is 'de ruimte nodig hebben' wel een relatief begrip aangezien je een 'Premium station' zoals een 3er Touring, C-klasse Combi of A4 Avant doorgaans niet direct voor het laadvolume koopt, maar vooral als lifestyle combi. Toch is de Touring wel prima voor het doel waar ik 'm voor zoek. In principe moet hij plaats bieden voor een kinderstoeltje en bijbehorende 'ongein', of als ik zelf een keer met de MTB op pad wil, ergens anders in Nederland dan in het midden van het land, moet die ook zonder al te veel gedoe achterin passen... Nu voldeed een Coupé daar prima aan; sterker nog die heb ik in al die jaren daarvoor ook gehad en op het kinderstoeltje na, ook zo gebruikt. Echter zal die met name voor het regelmatig op de achterbank verkeren denk ik toch tegen gaan staan.
Dan de grote vragen: wordt het er een met een zescilinder? Benzine of Hybride? Vierwiel- of achterwielaandrijving? De eerste was de lastige keuze. Ik heb al twintig jaar een BMW met zescilinder in het vooronder gereden, dus daar doe je toch niet zo heel makkelijk afscheid van. Zeker niet van een blok als de B58 die ook in de Zed ligt (en 440i lag). Dat blok is echt fantastisch en blijft immer onvermoeibaar sleuren. Echter in Touring vorm komt deze alleen in combinatie met het xDrive systeem. Dat die combinatie prima rijdt en ook nog prima dwars wil heb ik met de M440i xDrive al wel gemerkt, ook al is het een hele zware combi. Echter moet er dan stiekem ook een flinke zak geld (extra) op tafel komen. Met de aankoop van een nieuw huis en andere zaken, had ik daar de 15-20 mille echt niet voor over bovenop de aanschafprijs een 330i of 330e van gelijk bouwjaar en kilometerstand. Hoe mooi die combinatie ook rijdt, daar ging toch de streep door heen. Enerzijds qua aanschaf, maar ook de maandelijkse extra kosten aan MRB en verzekering en niet te vergeten de extra slok Super Plus die het blok maar al te graag tot zich neemt... Met de Zed kwam ik niet verder dan 1 op 8 gemiddeld over die dik anderhalf dat ik ‘m had.
Dan hybride of benzine? Eveneens een lastige. Met het oog op de uit de bocht vliegende brandstofprijzen en een stuk ‘awareness’ omtrent het milieu (vooral vanuit de zakelijke kant), ontkom je er niet aan met een schuin oog naar een hybride te kijken. Laatst had ik met het verhelpen van een reparatie onder garantie een 330e xDrive Touring voor een paar dagen meegekregen van de dealer. De auto in kwestie was een demo van mijn garage en stond inmiddels ook te koop. Op zich een hele fijne reisauto op de lange ritten die ik nog voor het werk heb gemaakt, maar echt sportief vond ik hem niet bepaald. Het extra gewicht van accu’s op de achteras en de vierwielaandrijving maakte dat de auto toch wel heel zwaar aanvoelde. Hard een bocht ingooien zorgde ervoor dat hij op stevig op de voortrein drukt en soms flink onderstuurd reageert. Het hybridesysteem werkt op zich best mooi en de overgangen tussen elektrisch en brandstofmotor verlopen bijna naadloos. Alleen met de het start-stop systeem aan is de overgang soms nog wel heel abrupt en beter is het dan ook om die uit te zetten. Dit is met name als het extra accupakket bijna leeg is en de brandstofmotor alsnog gestart wordt. Daarentegen is er een mooie invulling van de elektromotor bij wegrijden en tussenacceleratie, waarbij deze het ‘turbogat’ direct opvult en het als geheel ook als bij de les zijn laat aanvoelen. In de Sport modus wordt de extra boost ingezet voor extra vlot wegrijden en zorgt er in die modus ook voor dat er altijd iets ‘power’ over blijft om in te zetten omdat het systeem de remenergie beter regenereert dan in eDrive of Comfort stand.
Het nadeel van de xDrive aandrijving in de 330e uitvoering woog letterlijk en figuurlijk het zwaarst en daardoor heb ik ‘m als xDrive variant opzij gezet. Het niet thuis kunnen opladen zorgt er uiteindelijk ook wel voor dat je niet echt optimaal van het hybride systeem gebruikt maakt voor bijvoorbeeld de woon-werk ritten, dus ook op dat vlak ging er een streep door de 330e. M.a.w. de 330i bleef over, aangezien de auto toch wel ‘sportief’ te rijden moet blijven. Met 260PK/400Nm in het vooronder moet dat wel lukken leek mij. Het voordeel van het vierpittertje is wel dat deze een heel stuk lichter is dan de zescilinder en dat merk je echt wel als je een bocht instuurt. Ook heb ik al wel vaker geconcludeerd dat eigenlijk de vierpittertjes het mooiste stuurgedrag hebben door het ontbreken van het extra gewicht op de voortrein en het blok zover mogelijk naar achteren geplaatst is. Dit is merkbaar bij zowel een 3er en 4er, maar ook wel bij de Z4. Bij mijn Zed maakt de extra power het insturen wel weer goed in combinatie met het sperdifferentieel wanneer je met het op het gas gaan er wel voor zorgt dat de neus naar binnenkant van de bocht geduwd wordt. Bij een auto met een langere wielbasis is dat niet direct mogelijk, of je moet wel heel goed je best doen of over een surplus aan vermogen beschikken. Daarbij is de huidige 3er of 4er ook niet (meer) de auto voor om ‘m zo de bocht door te hoeken, zoals je dat wel met de Z4 M40i of een bijvoorbeeld een M2 doet.
Kortom: Een paar weken terug kwam er een demo van Renova in Breda te koop te staan, die eigenlijk de belangrijkste zaken wel op de optielijst had staan. De auto is van eind september 2021 en heeft zo'n 18000km op de teller staan. Dingen die ontbreken, die wel op de Z4 (en 440i) zaten en het noemen waard zijn, zijn onder andere: Headup Display, Harman Kardon audio, Automatische Cruise Control, elektrisch verstelbare stoelen en comfort access. Erg leuke opties, maar eigenlijk zou alleen de audio wellicht het enige zijn wat misschien leuk zou zijn als die er wel op zat i.p.v. de HiFi audio die nu op de Touring zit. Het ontbreken van Comfort Access zal wel even wennen zijn, maar met de verzekeringsperikelen en het goedgekeurd houden van het systeem blijft het wel een optie om deze optie te skippen. De Headup Display is mooi, maar eerlijkheidshalve kijk ik er eigenlijk nooit bewust naar, maar altijd op het navischerm of de tellers van het dashboard. Bovendien is met de uitgebreide instrumentendisplay voor je neus alle informatie al voor handen. Deze optie ga ik niet missen zeg maar. Op de cruise control rij ik sowieso nagenoeg nooit, of zoals bij de laatste twee auto’s, met de radargestuurde variant, waar ik ook al een haat-liefde-verhouding mee had als ik ‘m toch een keer gebruikte. M.a.w. op naar Breda om de auto te bekijken (en te rijden). De proefrit was meer een formaliteit en om me nog te overtuigen van de keuze. Hier kan ik wel aan wennen en deze auto lijkt me toch wel de ideale auto als je één auto zou moeten uitzoeken, waar je alles mee zou moeten (en kunnen) doen. Bij terugkomst een goede deal kunnen maken met inruil van de Zed en kan ik de auto aankomende zaterdag ophalen. Tijd voor plaatjes…
De optielijst voor de liefhebber is hier terug te vinden
De foto’s van de dealer:





En een paar van de proefrit:







