Tot mijn verbazing kon ik geen topic over de nieuwe Range Rover Sport vinden. Ik was benieuwd wat 'men' ervan vindt, maar vooralsnog kennelijk niet zo heel veel.
De Range Rover Sport komt met een arsenaal aan motoren naar Nederland. Land Rover levert de mild-hybride 3.0 zes-in-lijn dieselmotor in 249 pk, 300 pk en 350 pk sterke trim en biedt daar twee plug-in hybrides aan. Dat zijn benzineversies die luisteren naar de namen P440e en P510e. Het zijn allebei 3.0 zes-in-lijns, machines die achtereenvolgens 440 pk en 560 Nm en 510 pk en 560 Nm sterk zijn. In de P440e (topsnelheid: 225 km/h) stamp je in 5,8 tellen naar de 100 km/h, in de P510e heb je aan 5,4 tellen genoeg om die snelheid te bereiken en kun blijven versnellen tot een snelheid van 242 km/h.
Beide plug-in hybride versies van de Range Rover Sport hebben een 38,2 kWh accu, een pakket waar 31,8 kWh daadwerkelijk van te gebruiken valt. De 2.735 kilo wegende P440e perst daar 114 kilometer uit, de P510e (2.810 kilo) schopt het tot een elektrische actieradius van 113 kilometer. Tot een snelheid van 140 km/h kun je volledig elektrisch rijden. Volladen kan met een laadvermogen van maximaal 50 kW. Trekken mogen ze beide en wel tot 3.000 kilo geremd (750 kilo geremd).
In de Range Rover Sport maakt ook een machtige achtcilinder zijn opwachting. Het gaat om een 4.4 V8 met twee turbo's die 530 pk en 540 Nm opwekt. Deze P530 geheten motorversie helpt de 2,5 ton zware Range Rover Sport in slechts 4,5 seconden aan een snelheid van 100 km/h en beukt door tot de digitale teller op 250 km/h staat.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... lektrisch/