Binnenkort moet de Elise weer op de weg zijn, dus er zal komend jaar vast weer genoeg aan/mee gebeuren.
Ik zal voor beide auto's eerst kort mijn geschiedenis met ze vertellen, zodat jullie van het begin mee kunnen krijgen hoe ze zijn gekocht en wat er aan is gebeurd.
Ergens in de zomer van 2019 was ik op zoek naar een Elise, had daarvoor een Integra Type R die ik helaas kort heb gereden.
Budget was krap, dus zat helemaal onderin de markt te kijken, gelukkig iets kunnen vinden met wat aandachtspuntjes. Maar voor het geld kon ik er prima mee leven, van mijn vader moest ik er uiteraard mee op de foto, vandaar dat ik wat moeilijk kijk.

Vond de auto vergeleken met wat ik gewend was vrij zacht geveerd, uiteraard pas na aanschaf een inspectie gedaan en alles was flink bruin.
Dempers waren er ook slecht aan toe, dus was een goed excuus voor een setje Nitrons. Gelijk op de planning gezet om de winter na aanschaf alle draagarmen aan te pakken.

In de tussentijd begon ik mij ook te storen aan de enorme plaat voorop, en de wielen waren ook niet naar mijn smaak.
Ergens in Duitsland een setje Team Dynamics in Exige maten weten te scoren, met een spacer prima pas te maken.
Hier achter valt ook de Integra te spotten.

Banden waren wel af, dus gelijk een setje fatsoenlijk rubber om gelegd.

Toen ook een wat forsere diffuser gehaald.

Zoals gezegd moest het onderstel nog flink worden aangepakt.

Alles nieuw besteld, Draagarmlagers, stuurkogels, wiellagers en fuseekogels. Maar ook alle bouten en moeren in het onderstel nieuw gehaald.

Alle draagarmen en fusees toen zelf gepoedercoat, zodat ze weer vers waren. Zien er in ieder geval niet meer uit alsof ze jaren op de zeebodem hebben geleefd.

Alles gemonteerd, ook de klauwen een likje verf gegeven. Dit moet nog eens over want het is me niet naar het zin.
hier ook tweedelige remschijven gemonteerd, piepten echter extreem hard.

ander setje schijven gehaald die een stuk beter hun werk doen.

Hier in 2020 echt veel meters mee gemaakt, veel lol gehad.
Echter, begin 2021 wou ik een oliebeurt doen, en zag ik een KVS reservoir vol mayonaise. De Elise had net een nieuwe koppakking bij aanschaf, maar ze zijn extreem gevoelig helaas.
Gelukkig had ik nog altijd de K20A uit mijn integra liggen, en inmiddels ook al een complete set van Stark uit Engeland voor de ombouw.
Voor ik kon beginnen eerst de radiateur vervangen, die zijn kwetsbaar en bij de Honda motor worden ze zwaarder belast.

Thuis gelijk de achterste clamshell verwijderd, in Maart 2021

Voor het eerst het blok gepast, zoals te zien moest er een stuk uit het schutbord geslepen zodat mijn grotere inlaatspruitstuk ook zou passen.

Daar is een plaatje voor gemaakt, vervolgens alles met reflectieve folie beplakt.

Inlaat en spruitstuk gepoedercoat. Alles Wrinkle zwart zodat het er nog enigszins "oem" uit ziet.

Verder nog een hoop kleine dingen moeten doen, een paneel maken voor isolatie van de uitlaat

Uiteindelijk is hij een paar week geleden afgerond, morgen gaat hij voor de eerste APK poging, eens zien wat ze er van zeggen.
Naast de Elise rijd ik dagelijks een GT86.
Deze heb ik zomer 2020 uit Duitsland gehaald. Prijzen waren daar veel gunstiger, en er was meer keuze.

Was een compleet standaard auto, op de afgrijselijke velgen na.
Deze dus vrij vlot geruild tegen een setje replica's die heel kort zijn gebleven. Ook de achterlichten vlot vervangen door de facelift versie. Ik wou geen aftermarket lampen maar vond de standaard set echt niet mooi.

gelukkig een set enkei RPF1's weten te scoren, en daar gelijk 245 breed AD08RS om gelegd.

De standaard remmen van de gt86 zijn erg klein, ze doen hun werk echter prima.
Achter de RPF1 wou ik toch graag een fatsoenlijke klauw, dus daarvoor clio RS Brembo's met adapters gehaald.

Verder in de tussentijd nog wat aanpassingen gedaan, een RCM Unequal length header voor het boxer geluid. Een Bastuck einddemper en een Injen inlaatbox gehaald. Om de standaard koppeldip midden in het boerenbereik weg te halen een open flash tablet gehaald. Dit is een simpele obd box met standaard chips. Gezien het mijn daily is, en ik geen piekvermogen aan het najagen was, vond ik dit prima.
De combinatie van de wielen en rubber zorgde er voor dat hij toch iets te hoog stond naar mijn smaak. Daarom een setje kw v1 gehaald.
En dat is hoe hij er op het moment bij staat, al staat hij momenteel helaas op de winterwielen.