Tot nu toe heb ik nooit meer als 3 trackdays per jaar gedaan, en kreeg mijn auto gewoon zijn jaarlijks onderhoud.
Nu dit jaar 16-20 trackdays gepland

Hoe zit het nu met olie verversen?
Knot schreef: 20 jan 2022, 09:15 Ligt ook aan de auto natuurlijk he, de nieuwe blokken zijn de oude niet meer.
Met mijn E36 328i (M52) deed ik gewoon een oliewissel om de 15.000km en dan ging er wel Castrol TWS 10W60 in. Die 15.000km was afwisselend sportief tot extreem (donuts, drifts, burnouts) straatgebruik, 6x driftdagen per jaar en een handjevol trackdays en wat rondjes Nordschleife.
Kan me voorstellen dat niet elk nieuwer blok deze behandeling/mishandeling 15.000km steeds vol gaat houden.
Wat is voor jou iets sneller?Emiel schreef: 20 jan 2022, 09:58 Voor mij is het naast km stand of x aantal trackdays ook afhankelijk van de bereikte olie temperatuur.
Hoge olie temperatuur op een warme dag van vervang ik de olie wat sneller. Met 35 graden rondjes rijden op Zandvoort is wat anders als met 10 graden (met mijn auto tenminste)
Ik probeer in ieder geval wel echt effectief 4 a 5 uur op het circuit te rijden per dagFabian schreef: 20 jan 2022, 10:49 Ik zou bij zoveel trackdays, en als je ook echt een doorrijder bent, na een trackday of 5 wel eventjes verversen denk ik.
Iedere 6000km of 5 trackdays wissel ik het sowieso. Maar als ik een warme dag heb gehad vervang ik de olie voor de volgende circuit dag. Op straat wil ik dan nog wel even door rijden.Maupie916 schreef: 20 jan 2022, 11:16
Wat is voor jou iets sneller?Emiel schreef: 20 jan 2022, 09:58 Voor mij is het naast km stand of x aantal trackdays ook afhankelijk van de bereikte olie temperatuur.
Hoge olie temperatuur op een warme dag van vervang ik de olie wat sneller. Met 35 graden rondjes rijden op Zandvoort is wat anders als met 10 graden (met mijn auto tenminste)
Dan kreeg ie van mij na iedere trackday frisse olie.Maupie916 schreef: 20 jan 2022, 11:16
Ik probeer in ieder geval wel echt effectief 4 a 5 uur op het circuit te rijden per dag
Als je zoveel trackdays (16 tot 20) wilt gaan doen waarop je 4 a 5 uur denkt te (blijven) rijden op zo'n dag, is zoveel mogelijk zelf kunnen doen aan onderhoud en reparaties de grootste kostenbesparing die je kunt hebben.Maupie916 schreef: 20 jan 2022, 13:48 Bedankt allemaal voor de racties,
Ik kan het (nog) niet zelf
Ga morgen eens langs de garage vragen wat het kost als hij 10x per jaar mijn olie ververst.
En anders toch maar eens een spoedcursus volgen![]()
SlowCo schreef: 20 jan 2022, 14:10Als je zoveel trackdays (16 tot 20) wilt gaan doen waarop je 4 a 5 uur denkt te (blijven) rijden op zo'n dag, is zoveel mogelijk zelf kunnen doen aan onderhoud en reparaties de grootste kostenbesparing die je kunt hebben.Maupie916 schreef: 20 jan 2022, 13:48 Bedankt allemaal voor de racties,
Ik kan het (nog) niet zelf
Ga morgen eens langs de garage vragen wat het kost als hij 10x per jaar mijn olie ververst.
En anders toch maar eens een spoedcursus volgen![]()
Ik weet niet wat hij al heeft. Maar krik, olieopvangbak, wat ratels en steeksleutels heb je minimaal nodig. Goede zaklamp is ook wel fijn.Knot schreef: 20 jan 2022, 14:03 Wat wil je voor speciaal gereedschap dan? Hooguit een gripdop die je op je oliefilter zet om hem los te krijgen met je ratel.
Gaat eerder erom of je een brug hebt of je zin hebt om op straat te liggen + vieze klauwen te krijgen en de matpartij bij de milieustraat in de dubbele rij.
Ik neem de olie zelf mee naar m'n lokale garage, duw €10 in de fooienpot. Hun blij, ik blij.Maupie916 schreef: 20 jan 2022, 14:14 Dat is voor mij als zelfstandige niet altijd het geval.
Heb werk genoeg om 7 dagen in de week te werken,
Alles wat ze in de garage de helft sneller kunnen als ik zelf kan ik beter door hun laten doen.
Tenzij het inderdaad net als met olie inkoop enorm veel geld scheelt in materiaal.
Gaat die garage mee naar de trackdays dan...?Maupie916 schreef: 20 jan 2022, 14:14 Dat is voor mij als zelfstandige niet altijd het geval.
Heb werk genoeg om 7 dagen in de week te werken,
Alles wat ze in de garage de helft sneller kunnen als ik zelf kan ik beter door hun laten doen.
Tenzij het inderdaad net als met olie inkoop enorm veel geld scheelt in materiaal.
Kijk dat zijn ideeën waar we iets mee kunnen, ga ik morgen eens aan ze vragen!SlowCo schreef: 20 jan 2022, 14:28Gaat die garage mee naar de trackdays dan...?Maupie916 schreef: 20 jan 2022, 14:14 Dat is voor mij als zelfstandige niet altijd het geval.
Heb werk genoeg om 7 dagen in de week te werken,
Alles wat ze in de garage de helft sneller kunnen als ik zelf kan ik beter door hun laten doen.
Tenzij het inderdaad net als met olie inkoop enorm veel geld scheelt in materiaal.
Hahaha,Knot schreef: 20 jan 2022, 14:26 Ohja, vergeet dat ik die standaard spullen allemaal al heb natuurlijk.
Rij meestal de aftapplug tegen de stoeprand eruit en dan 30cm achteruit rollen tot ie boven de put staat...![]()
Ik weet niet wat hij al heeft. Maar krik, olieopvangbak, wat ratels en steeksleutels heb je minimaal nodig. Goede zaklamp is ook wel fijn.Eric Z schreef: 20 jan 2022, 14:21 [quote=Knot post_id=<a href="tel:1549623">1549623</a> time=<a href="tel:1642683797">1642683797</a> user_id=16]
Wat wil je voor speciaal gereedschap dan? Hooguit een gripdop die je op je oliefilter zet om hem los te krijgen met je ratel.
Gaat eerder erom of je een brug hebt of je zin hebt om op straat te liggen + vieze klauwen te krijgen en de matpartij bij de milieustraat in de dubbele rij.
Dit is naast de kosten besparing vooral handig te kunnen omdat je dan niet meer afhankelijk bent van de planning van de garage.Maupie916 schreef: 20 jan 2022, 14:39 Olie verversen en remblokje vervangen zit ik momenteel over te twijfelen of ik dat niet beter zelf kan doen/leren vandaar dit topic.
Blokken en schijven heeft de garage sinds vorig jaar op voorraad liggen voor me.smiley schreef: 20 jan 2022, 14:47Dit is naast de kosten besparing vooral handig te kunnen omdat je dan niet meer afhankelijk bent van de planning van de garage.Maupie916 schreef: 20 jan 2022, 14:39 Olie verversen en remblokje vervangen zit ik momenteel over te twijfelen of ik dat niet beter zelf kan doen/leren vandaar dit topic.
Een olie wissel (zonder filter) zou met een half uurtje gefixt moeten zijn.
Tevens zorg je ervoor dat je de materialen (olie, blokken en schijven) thuis op voorraad hebt liggen, zodat ook dat geen blokkerende factor meer is. (ie bestellen als het niet uitkomt/wachttijden/niet op voorraad etc)
En dat is precies wat ik met mijn laatste opmerking bedoelde. Hoe meer je zelf kunt onderhouden en repareren, hoe minder afhankelijk je bent van anderen. En het verhoogt de kans dat je inderdaad een hele trackday kunt blijven rijden.Maupie916 schreef: 20 jan 2022, 15:08 Al ben ik er van overtuigd dat peter en zijn team me zouden helpen mocht het nodig zijn, vind ik mijn eigen rotzooi regelen wel fijn
Gebruikers op dit forum: Peter-Paul en 8 gasten