Diegenen die mij een beetje kennen weten dat ik in de afgelopen tijd een redelijk auto/motor park heb opgebouwd en daar ook met volle teugen van geniet / heb genoten.
Alleen de jaren vorderen, ik word ouder (52) en het DF staal wordt ook alleen maar ouder (15-20 jaar). Dat betekent enerzijds dat je minder tijd/energie hebt om van alles te doen / regelen / repareren / onderhouden etc. Anderzijds betekent dat het steeds ouder wordende auto/motor park steeds meer aandacht vraag om tip-top te houden. En dan heb ik het niet eens over ernstige dingen, maar gewoon al het regulier schoonhouden / wassen / poetsen, jaarlijks winterwieletjes wisselen, jaarlijkse APK, jaarlijkse oliebeurtje, filtertjes, enz.
Ik merk ook dat ik steeds meer uitbesteed / laat doen. Waar ik vroeger zelf m'n remmen / schijven zat te wisselen laat ik dat nu doen. Kost wat meer geld maar heb gewoon de tijd/energie er niet meer voor om dat op straat te doen. Dat terwijl ik er vroeger echt van genoot om een beetje TLC te besteden en ouderhoud zelf te doen.
Op zich als je er rationeel naar kijkt valt het allemaal wel mee. Enkel afgelopen jaar gewoon wat meer "groot" onderhoud gehad. Denk aan (lijst poogt niet volledig te zijn):
- BoxsterS AOS, olievulpijp, waterpomp, IMS lager, volledig grote beurt, lekkage van bestuurder deur (heel vervelend)), etc.
- EVO 8 MR RS, bougies, koppeling/vliegwiel, schijiven/blokken rondom + vloeistof, alle vloeistoffen (motor, bak, tussenbak, acherdiff) rondom. En distributie moet nog, evenals weer een hele anti-roest behandeling
- e46 M3, alle vloeistoffen (motor, bak, diff), uitlaatklemmen, olielekkage / seal van diff en dan moet ik nog de kleppen een keer laten stellen en een roestplekje laten wegwerken op het linkerachterspatbord.
- 130i, alle vloeistoffen (motor, bak, diff), schijven/blokken rondom, en komend jaar waarschijnlijk zaken als bougies/lucht/interieur filter
- P107, airco, schijven/blokken rondom, vloeistoffen. En dan moet ik eigenlijk nog de bougies en lucht/interieur filter doen.
- Honda Silverwing bougies, vloeistoffen, luchtfilter, remblokken, remvloeistof
- SDR 1290, olie+filter, blokken voor/achter, remvloeistof, banden voor+achter
- HM 939, olie+filter, blokken voor/achter, remvloeistof, banden voor+achter
Kortom ik twijfel de laatste jaren steeds meer of ik wat zal afbouwen / verkopen.
Met name dan verkoop van de e46 M3 en verkoop van de EVO 8 MR RS. BoxsterS/KTM/HM/P107/Silverwing gaan niet weg. P107/Silverwing zijn to-good-to-be through als basic vervoer voor zo weinig mogelijk geld, 130i is onze gezins/vakantie auto en de BoxsterS/KTM zijn gewoon mijn fun auto's / motoren. En die HM is eigenlijk ook wel erg leuk en kost ook de wereld niet qua verzekering/wegenbelasting.
M3 /EVO twijfel ik altijd een beetje over. Alleen dan staat nu bijv. EVO weer op kenteken en winterbanden, rij ik "spirited" een keer langs de Amstel naar Amsterfdam en denk ik "toch wel heel gaaf, zonde om weg te doen". M3 staat nu 2 maanden geschorst maar wissel ik denk ik ergens komende maand om voor de BoxsterS en dan weet ik zeker dat als ik die S54 koud start en 15 minuten later ergens op een binnenweggetje in z'n twee naar z'n toerengrenser jaag dat ik dan ook weer met een glimlach denk "gekkie, weg doen, mafkees".
En aan de andere kant:
- Thuiswerken is een zegen, zou niet meer anders willen. Mis het kantoor als kiespijn en de extra tijd die het ontbreken van woon-werk verkeer geeft waardeer ik ten zeerste. Alleen mis ik die woon-werk rit op de KTM/HM/M3/EVO/BoxsterS gewoon soms binnendoor...
- zit ik continue (dagelijks) te zoeken op Honda X ADV's (als vervanger van de Silverwing) en op een Cayman 718 GT4. Lijkt me zooooo gaaf ...
- Geld van de M3/EVO heb ik niet nodig / geen bestemming voor. Gaat "op de hoop". Misschien nuttig voor "later".
En waarschijnlijk: Hoe langer ik wacht hoe meer die auto's waard worden.
- Moet ik met een glimlach denken aan een mooie DF anekdote begin 2021 in de M3 langs diezelfde Amstel in de regen/kou:
- motoragent: "nou die bent u kwijt"
- Markk: "hoezo, het ging best hard maar niet meer dan 50 te hard"
- motoragent: "ik zit al vanaf Uithoorn achter je en kon je niet bijhouden en moest soms 130 rijden om bij te trekken"
- Markk: "snap ik, ik rijd zelf ook motor, het is nu 3 graden, het regent en is super nat/glad, ik zou me zelf ook niet bijhouden met m'n SDR1290
- "Markk: maar eh, dan heeft u ook gezien dat ik drie keer heel netjes hebt ingehouden toen er fietsers / voetgangers waren
- "Markk: maar eh, dan heeft u ook ook gezien / gehoord dat ik steeds vol in twee in de M3 en daarna in z'n 3 gas los liet. Ben niet boven de 100-110 teller geweest waar je 60 mag. Dus na correctie 50 te hard en rijbewijs kwijt snap ik niet"
- <insert gezellig gesprek van 30 min. over auto's, motoren, inhouden voor fietsers, DF, etc.>
- "motoragent: Mooie m3, doe rustig aan"
- "Markk: Maar eh geen boete, ik reed echt wel behoorlijk te hard")
- "motoragent: Nee, kon je niet bijhouden, kon je ook niet meten, ik wou je laten schrikken"

Vragen:
1) Herkenbaar qua dilemma ?
2) Adviezen / meningen ?
3) Reele opbrenst voor e46 m3, 2001, 138k km via bijv. collectables of DF
4) Reele opbbrenst voor EVO 8 MR RS, 2005, 46k km via bijv. collectables of DF
5) Is een zo'n Honda X-ADV wat ?

6) Is een Cayman 718 GT4 wat ?

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Sowieso samen met schoonzoon in juni 2022 een weekje motortrip (KTM) geboekt naar Italie.
En BoxsterS zal Italie dit jaar ook wel zien denk ik.
En de EVO voor een dagje (naar) ring (toe) met wat "intimi" staat ook op de planning.
Happy DF voor 2022 ...
Mark.