Velen zullen het herkennen, geen rust meer en er moet een nieuw speeltje komen.
Ik was erg nieuwsgierig naar de huidige generatie hyper sport bikes.
Ging in eerste instantie voor de 2019 Bmw s1000rr, maar toen ik hem in het echt zag naast de Duc was dat snel voorbij.
De rode Italiaan heeft zoveel meer uitstraling, dag en nacht verschil.
De duc heeft ongeveer 225 pk met de volledige Akrapovic af fabriek en bijpassende tuning.
Hij weegt droog 173 kilo en vol 193 kilo.
Het is niet goed met woorden te beschrijven hoe fysiek dat is als je vol optrekt en alles eruit probeert te halen.
Boven de 200 komt het voorwiel nog omhoog (in 3) en in 4 komt het wiel weer los.
Met motorcross had ik de armen regelmatig helemaal leeg en toen kon ik me niet voorstellen dat zoiets ook op een straatmotor kon.
Het kan!
De remmen, de quickshifter het is allemaal heftig, maar om het mee te maken is zo gaaf.
Het geluid is Moto Gp, precies wat ik altijd hoor op de TT van Assen.
De db killers zijn er niet meer, dus het geluid hoor ik ook lekker in de helm, zelfs met windruis boven de 160.
14500 toeren, 1100cc , V4
Op lage toeren hebben ze er nog wel een V twin gevoel ingemaakt, dat hebben ze gedaan door de ontstekingspuls zo te zetten dat het voelt als een vtwin. Op hoge toeren komt het V4 geluid eruit, knap gedaan.
De motor is in te stellen in straat, sport en race. Deze standen zorgen ervoor dat je wel keus hebt hoe agressief je de motor wil laten zijn.
Ik kwam een hele mooie R1 tegen uit 2000 met weinig kilometers in een hele nette staat, met alle originele delen er nog bij.
Onderhoudsfacturen waarin te zien was dat het laatste jaar alles onderhouden en de slijtdelen nieuw.
Dat eet geen brood, en had er altijd een willen hebben.
regelmatig rijd ik de laatste weken verschillende motoren achter elkaar als het goed weer is.
Als ik moe ben van de Ducati, letterlijk, spring ik nog even een rondje op de R1, die is dan zo zijde zacht en vriendelijk daar houd ik het nog wel weer even op vol. 20 jaar verschil in ontwikkeling, het is prachtig om te voelen.
De R1 remmen die in eens onvoldoende zijn, de R1 die te weinig power heeft en de R1 die best moeite heeft met Wheelies.
Dat zeg je alleen als je van de V4S afkomt, als je op de R1 begint na een week niet gereden te hebben ben je wel helemaal onder de indruk. Toch 150pk en een gewicht van ik gok 185 kilo.
Afgelopen periode ook nog een hele nette Srad 750 1998 weten te vinden met weinig kilometers, en afgelopen weekend een fireblade Sc33 gevonden van 1998 die nieuw uit de showroom lijkt te komen compleet met onderhoudsboekjes, gereedschapset en een gesigneerd boek van de Fireblade creator Tadao Baba. Op het boek staat mijn eigen Fireblade op de kaft. Dat boek is gemaakt tijdens een fireblade treffen van Honda in Assen.
De motor komt dan ook bij een volslagen vol idioot wat betreft Fireblades (positief bedoelt natuurlijk). Beter kun je ze niet oppikken