BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30 Project B28cs: en door
Zo deze week volop tijd voor het project, want vakantie!
Van het weekend de nokkenassen binnen gekregen, beetje geschrokken van de staat van de M54 nokkenas maar schijnt goed te komen.
Gisteren gewerkt aan het verwijderen van de laatste delen aan de kop en de boel ingeladen. Zonnetje schijnt, dus lekker met de Inka op pad.
Daar de boel doorgenomen en het bericht dat de M54 nokkenas nog wel te redden valt.
Hij voelde wel wat veel speling op de klepgeleiders dus hij reinigt eerst alles goed en gaat dan meten en dan hoor ik vervolgens wat het zoal kost. Carter pan ook direct mee, dus de vaatwasser blijft hier van verschoond. Met een paar belangrijke delen nu bij dit bedrijf, vandaag verder met het prepareren van andere onderdelen, wat vooral neerkomt op schoonmaken. Nu niet het leukste werk om te doen, maar zorgt weel voor een betere basis en straks zo veel fijner om mee te werken:
naar: [de onderste drie cilinders moeten nog.
Oliepomp
Ik heb een klein ultrasoon reiniger maar met wat passen en meten kunnen de meeste onderdelen er wel in of ze gaan in twee keer.
Reinigt in ieder geval ook de binnenkant.
Kwam ook een rubberen ring tegen, bruin op de zwarte eindkap van de veer.
Leuk zo'n set, maar of die er in zit staat er niet bij en ook niet welke het dan is...
Waar ik over zit te dubben, is de distrubutie kap, bij het reinigen zie ik haarscheuren in het alu. Niet fraai, weet niet of het gekomen is in mijn poging de zware bout los te krijgen of het er al in zat. De deksel krijgt niet bijzondere krachten te verduren en ik vermoed dat losse deksels niet voor het oprapen liggen. Dus even aanzien dit.
Van het weekend de nokkenassen binnen gekregen, beetje geschrokken van de staat van de M54 nokkenas maar schijnt goed te komen.
Gisteren gewerkt aan het verwijderen van de laatste delen aan de kop en de boel ingeladen. Zonnetje schijnt, dus lekker met de Inka op pad.
Daar de boel doorgenomen en het bericht dat de M54 nokkenas nog wel te redden valt.
Hij voelde wel wat veel speling op de klepgeleiders dus hij reinigt eerst alles goed en gaat dan meten en dan hoor ik vervolgens wat het zoal kost. Carter pan ook direct mee, dus de vaatwasser blijft hier van verschoond. Met een paar belangrijke delen nu bij dit bedrijf, vandaag verder met het prepareren van andere onderdelen, wat vooral neerkomt op schoonmaken. Nu niet het leukste werk om te doen, maar zorgt weel voor een betere basis en straks zo veel fijner om mee te werken:
naar: [de onderste drie cilinders moeten nog.
Oliepomp
Ik heb een klein ultrasoon reiniger maar met wat passen en meten kunnen de meeste onderdelen er wel in of ze gaan in twee keer.
Reinigt in ieder geval ook de binnenkant.
Kwam ook een rubberen ring tegen, bruin op de zwarte eindkap van de veer.
Leuk zo'n set, maar of die er in zit staat er niet bij en ook niet welke het dan is...
Waar ik over zit te dubben, is de distrubutie kap, bij het reinigen zie ik haarscheuren in het alu. Niet fraai, weet niet of het gekomen is in mijn poging de zware bout los te krijgen of het er al in zat. De deksel krijgt niet bijzondere krachten te verduren en ik vermoed dat losse deksels niet voor het oprapen liggen. Dus even aanzien dit.
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 18:15
- Locatie: E36 M3 coupe / E36 316 touring / E36 320 touring / Megane RS III
Re: BMW E30 Project B28cs: en door
Goed bezig, toch een iets groter projectje geworden dan gedacht?
Volgens mij zijn het geen scheurtjes, maar komt dat door het gieten.
Volgens mij zijn het geen scheurtjes, maar komt dat door het gieten.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30 Project B28cs: en door
Hoi Hoi, gezien de locatie denk ik niet dat het scheurtjes van gieten is. We zullen zien;
Tegenvallen... dat niet echt. Het is meer dat ik verder ga dan dat ik vooraf gedacht had. Plan was om meerder onderdelen te laten zitten, maar wanneer je dan ziet hoe smerig het is, vind ik het alsnog onverstandig om het zo te laten zitten. Zo schuif je steeds verder op.
Verder gaat er gewoon veel tijd zitten in het verwijderen van oude olie meuk. Tuurlijk kan het potje voor de stuurbekrachtingsolie zonder problemen zo terug. Maar ziet er niet uit. Je bent alleen zo weer een 15-20 min verder
Ik heb gelukkig geen deadline
Tegenvallen... dat niet echt. Het is meer dat ik verder ga dan dat ik vooraf gedacht had. Plan was om meerder onderdelen te laten zitten, maar wanneer je dan ziet hoe smerig het is, vind ik het alsnog onverstandig om het zo te laten zitten. Zo schuif je steeds verder op.
Verder gaat er gewoon veel tijd zitten in het verwijderen van oude olie meuk. Tuurlijk kan het potje voor de stuurbekrachtingsolie zonder problemen zo terug. Maar ziet er niet uit. Je bent alleen zo weer een 15-20 min verder
Ik heb gelukkig geen deadline
-
- Berichten: 4307
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E30 Project B28cs: en door
Als het scheuren zouden zijn kun je dat controleren door de haarlijnen iets weg te schuren.
Wbt de pakkingen, zoekplaatje op de onderdelen pagina van de m52 motor en alles noteren. Kost even maar dan weet je het zeker.
Wbt de pakkingen, zoekplaatje op de onderdelen pagina van de m52 motor en alles noteren. Kost even maar dan weet je het zeker.
-
- Berichten: 3547
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: BMW E30 Project B28cs: en door
Zoals pimimi al schreef, zijn het waarschijnlijk geen scheuren maar enkel oppervlakkige lijnen van het gietproces. Als het echte scheurtjes zijn, zou je ze ook aan de buitenkant moeten kunnen zien.
Lekker bezig verder, ziet er goed uit.
Lekker bezig verder, ziet er goed uit.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30 Project B28cs: en door
Vanochtend ea nog eens goed bekeken, maar aan de buitenkant helaas ook scheurtjes dus helaas
Wil nog wel geloven dat de pan het houd, maar wil het risico ook niet gaan lopen dus op zoek naar zo'n ding en weer een paar tientjes minder op zak
Wil nog wel geloven dat de pan het houd, maar wil het risico ook niet gaan lopen dus op zoek naar zo'n ding en weer een paar tientjes minder op zak
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30 Project B28cs: en door
en weer een uurtje reinigen voor niks
Nieuwe deksel is onderweg, mp niets te vinden maar ebay.de to the rescue.
Ook het besluit genomen welke route ik op ga met de rembekrachtiger.
Initieel wilde ik de bestaande simpelweg verplaatsen, toen zag ik hoe simpel de oplossing was voor een 944 bekrachtiger dus
was dat de next step. Maar die dingen zijn ook best prijzig ook tweede hands en ook op leeftijd.
Afgelopen week me verdiept in de E90 oplossing, betaalbaar en een moderne oplossing.
Als tipt geldt een engelse versie van de cilinder te plaatsen omdat die de uitgangen aan de spatbord zijde hebben ipv motorzijde.
Op MP stond een bekrachtiger met cilinder van een UK auto, dus die ook maar direct besteld.
Dus weer wat verder.
Nieuwe deksel is onderweg, mp niets te vinden maar ebay.de to the rescue.
Ook het besluit genomen welke route ik op ga met de rembekrachtiger.
Initieel wilde ik de bestaande simpelweg verplaatsen, toen zag ik hoe simpel de oplossing was voor een 944 bekrachtiger dus
was dat de next step. Maar die dingen zijn ook best prijzig ook tweede hands en ook op leeftijd.
Afgelopen week me verdiept in de E90 oplossing, betaalbaar en een moderne oplossing.
Als tipt geldt een engelse versie van de cilinder te plaatsen omdat die de uitgangen aan de spatbord zijde hebben ipv motorzijde.
Op MP stond een bekrachtiger met cilinder van een UK auto, dus die ook maar direct besteld.
Dus weer wat verder.
- ThomasGTT
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46
Re: BMW E30 Project B28cs: en door
Top, ik heb die E90 bekrachtiger ook toegepast op M52 swap en dat past mooi in een E30!
-
- Berichten: 4307
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E30 Project B28cs: en door
De e90 schijnt oz van de e36 bekrachtiger ook veel fijner aan te voelen met remdosering.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30 Project B28cs: en door
Ik ben ook zeer benieuwd, sowieso naar het hele pakket. In de huidige opzet vond ik de e36 leuker en fijner om te rijden dan de e30.
Maar die gaat dus de belangrijke elementen van de e36 krijgen in verbeterde vorm.
Blokkie zal ergens 220-230pk gaan hebben, stuurhuis van de e36 en lichter vliegwiel.
@Thomas, heb je de U gelast of anders gedaan en voor een 02 reservoir gegaan of op een andere manier?
Maar die gaat dus de belangrijke elementen van de e36 krijgen in verbeterde vorm.
Blokkie zal ergens 220-230pk gaan hebben, stuurhuis van de e36 en lichter vliegwiel.
@Thomas, heb je de U gelast of anders gedaan en voor een 02 reservoir gegaan of op een andere manier?
- ThomasGTT
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46
Re: BMW E30 Project B28cs: en door
U gelast en een e10 reservoir inderdaad. Zal eens kijken of ik een foto kan vinden.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30 Project B28cs: M20 ligt er uit
Gisteren me bezig gehouden met het er uit krijgen van de M20.
In alle rust alles afkoppelen, cardan as er vast uit. Ook al gaat het subframe voor er nog uit, heb ik er niet voor gekozen de motor
aan de onderkant te laten zakken. Zo blijft de auto mobiel / stuurbaar en kan die makkelijk naar de dorpsgarage voor wat laswerk aan de kriksteunen. Dus het blok ging er via de bovenkant uit en omdat het mij niet lukt de bak aan de bovenkant los te krijgen. Hoe doen die gasten op youtube met enkel assteunen dat
Ik heb geen evenaar, maar met set spanbanden en rustig blijven lukt het ook heel aardig. Wel verrassend hoe schuin je het moet hangen om er uit te krijgen.
Op de bovenkant van de bak staat met stift 320ibj 1990, mijn is bj 1986, de bak is dus een keer vervangen.
de koppeling daarentegen is nog af fabriek
Nu eens uitvogelen wat ik wil met het vliegwiel, maar daarvoor zal ik me in dit draadje even melden.
Ook de isolatie van het schutbord / tunnel verwijderd. Gelukkig geen roest verrassingen. Dat wat op roest lijkt, zijn lijmresten.
Waar is deze mat voor, voornamelijk geluid isolatie? Hoe heftig wordt het binnen? Te luid voor straatgebruik?
In alle rust alles afkoppelen, cardan as er vast uit. Ook al gaat het subframe voor er nog uit, heb ik er niet voor gekozen de motor
aan de onderkant te laten zakken. Zo blijft de auto mobiel / stuurbaar en kan die makkelijk naar de dorpsgarage voor wat laswerk aan de kriksteunen. Dus het blok ging er via de bovenkant uit en omdat het mij niet lukt de bak aan de bovenkant los te krijgen. Hoe doen die gasten op youtube met enkel assteunen dat
Ik heb geen evenaar, maar met set spanbanden en rustig blijven lukt het ook heel aardig. Wel verrassend hoe schuin je het moet hangen om er uit te krijgen.
Op de bovenkant van de bak staat met stift 320ibj 1990, mijn is bj 1986, de bak is dus een keer vervangen.
de koppeling daarentegen is nog af fabriek
Nu eens uitvogelen wat ik wil met het vliegwiel, maar daarvoor zal ik me in dit draadje even melden.
Ook de isolatie van het schutbord / tunnel verwijderd. Gelukkig geen roest verrassingen. Dat wat op roest lijkt, zijn lijmresten.
Waar is deze mat voor, voornamelijk geluid isolatie? Hoe heftig wordt het binnen? Te luid voor straatgebruik?
-
- Berichten: 4307
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E30 Project B28cs: en door
Geluid en brandvertraging.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26756
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E30 Project B28cs: en door
Mooi! En idd viel mij destijds ook op hoe schuin je moet gaan om blok en bak zo eruit te krijgen.
Heb ik destijds op dezelfde manier gedaan
Heb ik destijds op dezelfde manier gedaan
-
Online
- Berichten: 2934
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E30 Project B28cs: en door
De isolatie zou ik laten zitten. Veel warmte bij de voeten vind ik persoonlijk vrij onprettig. Gelukkig is dat minder geworden toen ze van aan het blok naar onder de auto gingen.
Belooft veel goeds qua motor/vliegwiel en stuurhuis
Belooft veel goeds qua motor/vliegwiel en stuurhuis
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30 Project B28cs: m20 er uit
Thx, zetten we die terug.
@ThomasGTT, hoe heb je de uitlaat opgebouwd? Daar vind ik weinig van op het net, eigenlijk alleen ga naar een bedrijf en laat het aan elkaar bakken.
@ThomasGTT, hoe heb je de uitlaat opgebouwd? Daar vind ik weinig van op het net, eigenlijk alleen ga naar een bedrijf en laat het aan elkaar bakken.
- beske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: BMW E30 Project B28cs: M20 ligt er uit
Lekker bezig weer!
De truc is om de cardanas los te maken, dan de baksteunen achter helemaal weg te pakken en dan de bak zo ver mogelijk te laten zakken. Het blok kantelt dan naar achteren. Dan verzamel je alle verlengstukken die je kunt vinden en kun je vanaf de achterkant over de bak heen zo die bovenste bouten losdraaien. Het kan zijn dat je iemand met kleine handjes nodig hebt om de dop op de bouten te krijgen, maar mij is het met mijn kolenschoppen ook gelukt.
- ThomasGTT
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46
Re: BMW E30 Project B28cs: m20 er uit
M3 spruitstukken en een eisenmann demper, daartussen zelf een middendemper met x stuk gebakken.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30 Project B28cs: koprevisie kost dat?
Zo het gaat de laatste paar weken wat trager.
Vooral tijd besteed aan behandelen kleien roest plekken in de motorruimte.
En maar wachten op een prijs voor de revisie van de kop. Maandag eindelijk een telefonische reactie.
1.300,- voor
Vlakken kop
Vervangen uitlaat klepgeleiders
Inslijpen alle kleppen
Slijpen twee nokkenassen en
Inkorten tandwiel van de m54 nokkenas
Uiteraard ook alles reinigen plus reinigen van carterpan.
Ik heb alleen totaal geen idee of dit een beetje gangbaar is. Het is iig veel meer dan waar ik zelf een beetje van was uitgegaan (700.-)
Ik krijg de prijzen nog per mail.
Het gaat me niet om de laatste tientjes, maar wel of dit een beetje normaal is en hier zitten vast ervaringsdeskundigen.
Tips voor bedrijven binnen een uur rijden van Arnhem zijn ook welkom. Communicatie met t bedrijf gaat nog niet echt heel erg lekker. Ook al heb ik geen twijfel aan hun kunde.
Vooral tijd besteed aan behandelen kleien roest plekken in de motorruimte.
En maar wachten op een prijs voor de revisie van de kop. Maandag eindelijk een telefonische reactie.
1.300,- voor
Vlakken kop
Vervangen uitlaat klepgeleiders
Inslijpen alle kleppen
Slijpen twee nokkenassen en
Inkorten tandwiel van de m54 nokkenas
Uiteraard ook alles reinigen plus reinigen van carterpan.
Ik heb alleen totaal geen idee of dit een beetje gangbaar is. Het is iig veel meer dan waar ik zelf een beetje van was uitgegaan (700.-)
Ik krijg de prijzen nog per mail.
Het gaat me niet om de laatste tientjes, maar wel of dit een beetje normaal is en hier zitten vast ervaringsdeskundigen.
Tips voor bedrijven binnen een uur rijden van Arnhem zijn ook welkom. Communicatie met t bedrijf gaat nog niet echt heel erg lekker. Ook al heb ik geen twijfel aan hun kunde.
- Joy
- Berichten: 10784
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW E30 Project B28cs: koprevisie kost dat?
Ik weet niet bij welke motorbouwer je nu zit? Ik weet dat veel mensen en Bas Roos naar http://www.janssen-motorenrevisie.nl/janssen/ gaan.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: BMW E30 Project B28cs: koprevisie kost dat?
Ik heb geen ervaring met motorbouwers, maar kan The Engineers Garage niets voor je betekenen?
- Martijn M
- Berichten: 3304
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: BMW E30 Project B28cs: koprevisie kost dat?
Voor de volledige revisie van de cilinderkop van mijn 106 Rallye heb ik destijds 850 betaald.
Maar dat is wel al 10 jaar geleden, en dat was een 4 cilinder.
Maar dat is wel al 10 jaar geleden, en dat was een 4 cilinder.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30 Project B28cs: koprevisie kost dat?
@joy ken de naam / site
Goede suggestie
@peter TEG brengt het ook weer ergens naar toe
Dus dat brengt me niet veel
@martijn thx geeft wat richting
Goede suggestie
@peter TEG brengt het ook weer ergens naar toe
Dus dat brengt me niet veel
@martijn thx geeft wat richting
-
- Berichten: 4307
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E30 Project B28cs: koprevisie kost dat?
Misschien voor de aardigheid het onderblok ook laten reinigen en licht laten honen? Als je toch bezig bent. Ben je ook van alle vuile onderdelen af en het pasvlak weer zuiver.
Nu de vanos er af is kun je mooi nieuwe dichtingen er op doen. Ik had deze genomen: https://vanosrepair.nl/product/beisan-s ... ratie-set/
Nu de vanos er af is kun je mooi nieuwe dichtingen er op doen. Ik had deze genomen: https://vanosrepair.nl/product/beisan-s ... ratie-set/
- MartijnGizmo
- Berichten: 12755
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: BMW E30 Project B28cs: koprevisie kost dat?
Beek rekent voor MINI-cilinderkop €1098 voor 2de generatie (N14), en €200 extra als je niet je oude kop inlevert.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Arjan S., Gijzert, Godspeed, jvb, Mark 320iS, Spinazie, Stefan R, zegmaarboris en 30 gasten