Mocht iemand aanvullende informatie hebben of kritiek vol je dan vrij om te reageren

Intro
De e36's motoren hebben allemaal origineel een zwaar vliegwiel en ook vaak dubbel massa.
Het voordeel hier van is dat de motor wat soepeler word het nadeel is dat de auto minder fel op het gas reageert.
Wat mij opviel bij een standaard 328i is dat bij het gas geven de motor lang na blijft "ijlen" hij zakt langzaam terug naar stationeer toerental.
Gelukkig lenen de oude M20 motoren ons een licht enkel massa vliegwiel!
De e36 gebruikt wel is enkelmassa vliegwielen op de M43, M43 en de M50B25 en M52B20.
Deze zijn nog steeds vrij zwaar die op de M40 en M43 zit is bijna 10kg!
Bij de 320i hebben de auto's met oem airco wel vaak een dubbelmassa vliegwiel.
Eigen ervaring
Met mijn 318iS e30 had ik een M40 vliegwiel gemonteerd, deze was iets lichter meer het reed wel erg fijn, lekker fel op het gas!
Twee maatje van mij hebben een 6,3kg in hun 328i e36 gebouwd, loopt keurig stationeer, rijd gewoon normaal weg maar bij een zachte streling van het gaspedaal schiet de auto al vooruit.
De roterende massa vreet energie een lichter vliegwiel brengt je niet meer vermogen door maar je hebt wel minder aandrijfverliezen.
Het oppakken van de koppeling is ook iets directer, wat iets soepeler om gaan met de koppeling vereist.
Ik dacht altijd dat een licht vliegwiel een nadeel zou zijn de bult op maar dat is in de praktijk helemaal niet zo, ik had het gevoel dat de auto zelfs nog makkelijker tegen de bult op trok!
Koppeling
De volgende maten koppeling worden gebruikt in de e36
M40/M42/M43/M44 215mm
M50/M52 320i - 325i 228mm
M52B28/S50B30/S50B32 240mm
Een M20 heeft een 228mm koppeling, op een 328i met 238pk en 315nm koppel aan de krukas gaat dit prima.
Als je veel meer vermogen hebt zal er toch een andere drukgroep en koppeling gemonteerd moeten worden die meer koppel aan kan.
Vliegwiel
Het mooiste is een origineel M20 vliegwiel die 6,3kg weegt, deze vind je op de e28, e21 en vroege e30's.
Het veel gebruikte 8,5kg vliegwiel past niet omdat die aan de achterkant tegen het blok aan loopt, dit kan wel afgedraaid worden zodat die wel past.
Drukgroep en druklager
De drukgroep van een enkelmassa vliegwiel is hoger omdat het vliegwiel dunner is.
Waar je op moet letten is dat je dezelfde hoogte hebt van de originele situatie naar de nieuwe situatie.
Je moet de afstand meten van de krukas van het vliegwiel tot de bovenkant drukgroep waar het druklager tegen aan komt.
Dit doe je met de koppeling en de drukgroep op het vliegwiel gemonteerd.
Deze moet hetzelfde zijn als origineel!
Als deze afstand lager is kan je de drukgroep niet ver genoeg indrukken met het druklager om de ontkoppelen.
Bij beide M52B28 met het lichter vliegwiel was dit niet nodig en hebben de het druklager van een M20 gebruikt.
Wel heb ik is ergens gelezen dat hier soms verschil in zit en de nieuwe situatie lager uit komt, is dat het geval dan kan je een druklager van een e21 323i gebruiken dat druklager is namelijk zelf hoger.
Startmotor
In het vliegwiel van een e36 naar M20 zit 1 tand verschil, de originele e36 startmotor gaat niet passen.
Het mooiste is een startmotor van een latere e30 met een M20, deze zijn licht en passen plug and play.
De vroege M20 motoren hebben allemaal een hele zware grote startmotor, die past ook maar krijg je er bijna niet op.
Hoeveel verschil in het totaal pakket
Als je wilt weten wat voor vliegwiel in je auto zit kan je dit opzoeken op bmwfans.info onder engine
Als je dat weet kijk je wat de drukgroep en de koppeling weegt, die is bij een enkelmassa M20 vliegwiel iets zwaarder vooral in vergelijking met een M40/M42/M43/M44.
Voorbeeld
318iS M44
Vliegwiel 12.2kg
Koppelingset 5kg
Totaal 17.2kg
323i e21
Vliegwiel 6,3kg
Koppelingset 6,7kg
Totaal 13kg
Welke onderdelen
M20 6,3kg vliegwiel ( €50-€75 )
M20 koppelingset ( €170 LUC ( origineel ) duitse ebay )
M20 startmotor (€50-€75 )
Met een te lage drukgroep ten opzicht van de originele situatie een e21 323i druklager
Extra info
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... eel-on-M50" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tuning-gids.nl/vliegwiel.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
bmwfans.info ( zonder www )
http://www.ebay.de/itm/Kupplung-Kupplun ... 5d43ffc742" onclick="window.open(this.href);return false;