Ik had er vorig jaar ook al eens een periode naar gekeken, maar ze waren best wel duur geworden, dus heb het erbij laten zitten toen.
Tot ik in November m'n oude brommer tegen kwam op motor kenteken, en in de mooiste uitvoering.
Impulsief gelijk blind gekocht op afstand. Wat een heerlijke nostalgie, de Mbx80. Zo veel km's op gereden vroeger, en best wel vaak op de vlucht


Na daar even op gereden te hebben, heb ik hem binnen de familie doorgeschoven. Hij gaat niet meer weg.
Het tweetakt verhaal moest een vervolg krijgen, alleen nu wat serieuzer.
Het is best moeilijk om iets te vinden wat nog in verzamelstaat is zonder gelijk de hoofdprijs te betalen.
Ik heb de Aprilia RS250 bekeken op een paar adressen, de RGV 500 en de RD 500. De juiste kwam ik niet tegen.
Lijkt wel of er een run is gekomen op die tweetakt motoren uit de jaren 80 en 90, ze worden paar jaar fors duurder. Het besef lijk te komen dat ze op raken. In de buurt is een 2takt special bedrijf Knalnaarpotz uit Zuidwolde die van alles heeft staan maar niks meer wil verkopen, tja dan houd het op. https://www.knalnaarpotz.nl/
Tot dat ik even Marktplaats open voor weer een kansloze scan op zondag middag rond 17:00.
En daar staat ie, foute advertentie, hele slechte foto's, nog foutere tekst, geen prijs maar bieden, en geen telefoonnummer.
En dan ook nog eens een foute naam, NSR400 wat niet klopt, want het is NS400R. Daarom misschien gemist door de mensen met de standaard alarmpjes.
Bij mij gaan alle alarm bellen rinkelen, letterlijk hartslag omhoog, snel een Mp bericht gestuurd of de man mij wil bellen vanwege serieuze interesse. En hij belt vrij snel. De motor stond er net 2 uur op en hij kreeg heel veel berichten.
Daarbij gaf hij aan al een serieus bod te hebben, ik gaf aan dat het geen probleem was, want ik stap nu in de auto en kom eraan. Even 200km rijden om er zondag avond rond 20.00 aan te komen. Hij hield de boot af, maar een beetje brutaal gaf ik aan toch nu echt te willen kijken. Ik kreeg een adres en Volgas erheen.
Eenmaal aangekomen en aangebeld wordt ik om het huis geleid naar een donker schuurtje, zonder licht, vol oude rotzooi.
Maar een machine staat onder een dekentje stijf tegen de muur en kan amper een kant op, de Apple zaklamp erbij en binnen 5sec. had ik door dat ik gelijk moest toeslaan.
Toen de deken omhoog kwam zag ik alleen maar originele delen, geen beschadiging van wat ik kon zien aan de rechterzijde. De andere kant van de motor was niet te zien, maar dit was een man zonder praatjes of leugens.
Ik probeer de man uit te leggen wat het gedrag van de gemiddelde marktplaatsbieder is tegenwoordig en begin fictief al met de flappen te wapperen. Uiteindelijk werkt het, hij wilde allerlei biedingen afwachten en de prijs opdrijven (voor de telefoon al), maar toch gaat hij door de knieën met direct geld in het handje.
De man had de motor circa 26,5 jaar en was 2e eigenaar. Hij kocht de motor met 21.000km in 1994, deed er op 25.000km nieuwe Honda zuigers in (die nu niet meer leverbaar zijn). Het was preventief omdat er een tandwiel in de bak stuk was. De oude zuigers heb ik erbij gekregen en die waren nog perfect. De motor had nu 34.000 km gereden en werd na elke rit in gespoten met siliconenspray, 20km warm rijden onder 5500 toeren en nog veel meer eigenaardigheden wat je aan de motor kunt afzien. Hij is super origineel en compleet. Sportdempers van de Nederlandse firma Nico Bakker, zo gaaf en in die tijdsgeest helemaal kloppend.
De eigenaar heeft er nooit ongelukken mee gehad en echt nagenoeg geen gebruik sporen. Elk jaar ging de motor er 2 keer uit, een keer een voorjaarsrit en 1x de jaarlijkse rit naar Sauerland. Zo bleef de motor gesmeerd, en elk jaar werd er een ding aangepakt in onderhoud. Ene jaar bougies, ander jaar bakolie en volgende jaar koelwater, remolie , enz enz.
Ik kreeg er een Protar bouwmodeldoos 1:9 bij van de Nsr500 Rothmans, best (heel) sympathiek en een werkplaatshandboek met wat oude onderdelen die bewaard zijn gebleven.
Mooi mazzel gehad, heel veel mazzel (zoals Niels zegt). Ik noem het steeds afgedwongen geluk, lang gezocht en eindelijk een 2 takt race replica uit de jaren 80. Het is zo ongelofelijk retro, en een geweldige investering.
https://www.youtube.com/watch?v=4NDfmOJ ... e=youtu.be
De motor wordt hier voor het eerst gestart na 7 maand stilstaan, komende week gaat hij naar een 2takt specialist om de carburateurs ultrasoon te reinigen en voor het eerst in 26,5 af te stellen. Dit is nooit gebeurt, ook niet bij de nieuwe zuigers.
De zuigers had hij zelf gedaan en de carburateurs er zo weer achter gezet.
De banden worden vernieuwd, filters en andere vloeistoffen en alle andere wat nodig is.
Ik heb er deze week 50km mee gereden en het is na 7000 toeren echt spectaculair in de powerband, dit kan wel is een hele leuke zomer worden














