Margreets ID.4: Game Changer?
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Margreets ID.4: Game Changer?
Hoewel het niet de meest besproken auto op DF is, en eigenlijk ook niet de meeste aansprekende auto op mijn oprit, denk ik dat deze ID.4 wel een mijn auto topic verdient. Mijn eerste mijn auto topic, mijn andere topic is een mijn auto’s topic.
De financieel strategische wereld en de petrolheads zijn het denk ik niet echt eens over de verwachte electrificering van het wagenpark. Nu Tesla op de aandelenmarkt evenveel waard is als de concurrenten die de markt bepalen bij elkaar, denk ik dat de ID.3 en de ID.4 wel eens bepalend kunnen zijn voor de toekomst van de auto industrie. Zoals gewoonlijk komt Volkswagen laat, maar als ze dan eindelijk komen, komen ze wel goed!
Er zijn door de Duitsers natuurlijk wat pogingen gedaan, lees BMW met de -te dure- I3, en Audi en Mercedes met alleen auto’s voor het “hogere segment”. Initiatieven die niet echt unaniem succesvol genoemd kunnen worden. Ook de E-varianten van de Up of Golf zijn redelijke auto’s, maar leggen het af tegen hun eigen brandstof broertjes, qua verkoop.
Met de ID serie denk ik dat VW mogelijk een nagel aan de doodskist van Tesla kan zijn. Tesla heeft natuurlijk iets fantastisch neergezet, maar het hangt wel allemaal om 1 persoon, maar vooral wordt het lastig om te gaan innoveren in de bestaande markten. Let wel, Tesla zal niet volgend jaar failliet zijn, maar een Apple scenario waar iedereen een product heeft, waarvan hij zich afvraagt waarom hij een vervanger met dezelfde eigenschappen zou moeten aanschaffen, zou niet ondenkbaar zijn. En steeds grote en duurder zoals bij Apple werkt nu al niet bij Tesla, maar dat was ook niet de markt penetratie strategie van mijnheer Musk. Waarom dan een nagel aan de doodskist? Zodra Tesla met zijn hatchback onder de model 3 komt, zal deze moeten concurreren met alternatieven van de gevestigde orde…..
Dus over naar mijn ID.4:
De eerste ervaringen:
In het gezin was iedereen meteen erg enthousiast over de ID.4. En ook buren, vrienden en familie die in de auto hebben gereden, waren unaniem: Dit rijdt en voelt fantastisch, ziet er goed uit, en de ruimte en stilte in de auto is heel aangenaam. Zelfs mijn vriendin, die het elke keer een groot probleem vindt als er weer eens een andere auto voor de deur staat, is in een keer overtuigd. En dat terwijl ze de Tesla M3p na anderhalf jaar nog steeds liever mijdt. Dan stapt ze wel in die oude 323ti of Z3.
Het uiterlijk
Het uiterlijk vind ik behoorlijk geslaagd. De enorme wielen maskeren een beetje het formaat van de auto. Best wel groot, al is de hoogte niet overdreven. Een beetje een coupe lijn, waarbij bij de C- (of D-) stijl de coupe look nog een beetje versterkt wordt. Ook de koplampen zitten niet SUV-achtig hoog, voornamelijk voor de stroomlijn denk ik, maar het geeft de ID.4 redelijk hatchback achtige proporties. Hij gaat bij mij zeker niet voor mastodont door, het is allemaal redelijk elegant, maar toch voldoende stoer.
De financieel strategische wereld en de petrolheads zijn het denk ik niet echt eens over de verwachte electrificering van het wagenpark. Nu Tesla op de aandelenmarkt evenveel waard is als de concurrenten die de markt bepalen bij elkaar, denk ik dat de ID.3 en de ID.4 wel eens bepalend kunnen zijn voor de toekomst van de auto industrie. Zoals gewoonlijk komt Volkswagen laat, maar als ze dan eindelijk komen, komen ze wel goed!
Er zijn door de Duitsers natuurlijk wat pogingen gedaan, lees BMW met de -te dure- I3, en Audi en Mercedes met alleen auto’s voor het “hogere segment”. Initiatieven die niet echt unaniem succesvol genoemd kunnen worden. Ook de E-varianten van de Up of Golf zijn redelijke auto’s, maar leggen het af tegen hun eigen brandstof broertjes, qua verkoop.
Met de ID serie denk ik dat VW mogelijk een nagel aan de doodskist van Tesla kan zijn. Tesla heeft natuurlijk iets fantastisch neergezet, maar het hangt wel allemaal om 1 persoon, maar vooral wordt het lastig om te gaan innoveren in de bestaande markten. Let wel, Tesla zal niet volgend jaar failliet zijn, maar een Apple scenario waar iedereen een product heeft, waarvan hij zich afvraagt waarom hij een vervanger met dezelfde eigenschappen zou moeten aanschaffen, zou niet ondenkbaar zijn. En steeds grote en duurder zoals bij Apple werkt nu al niet bij Tesla, maar dat was ook niet de markt penetratie strategie van mijnheer Musk. Waarom dan een nagel aan de doodskist? Zodra Tesla met zijn hatchback onder de model 3 komt, zal deze moeten concurreren met alternatieven van de gevestigde orde…..
Dus over naar mijn ID.4:
De eerste ervaringen:
In het gezin was iedereen meteen erg enthousiast over de ID.4. En ook buren, vrienden en familie die in de auto hebben gereden, waren unaniem: Dit rijdt en voelt fantastisch, ziet er goed uit, en de ruimte en stilte in de auto is heel aangenaam. Zelfs mijn vriendin, die het elke keer een groot probleem vindt als er weer eens een andere auto voor de deur staat, is in een keer overtuigd. En dat terwijl ze de Tesla M3p na anderhalf jaar nog steeds liever mijdt. Dan stapt ze wel in die oude 323ti of Z3.
Het uiterlijk
Het uiterlijk vind ik behoorlijk geslaagd. De enorme wielen maskeren een beetje het formaat van de auto. Best wel groot, al is de hoogte niet overdreven. Een beetje een coupe lijn, waarbij bij de C- (of D-) stijl de coupe look nog een beetje versterkt wordt. Ook de koplampen zitten niet SUV-achtig hoog, voornamelijk voor de stroomlijn denk ik, maar het geeft de ID.4 redelijk hatchback achtige proporties. Hij gaat bij mij zeker niet voor mastodont door, het is allemaal redelijk elegant, maar toch voldoende stoer.
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
Het innerlijk
Het tweekleurige interieur springt meteen in het oog. Je moet misschien van de combinatie houden, maar ik was in de folder al enthousiast, en het valt niet tegen. Het bruine materiaal is “vegan-lether”, zoals bij Tesla, de zitvlakken zijn een soort van alcantara, voelt aangenaam aan, en glijdt niet. Alleen de 5de zitplek is ook een soort van skai. De ruimte is riant, zowel feitelijk, als qua indruk. Licht (panorama dak), opgeruimd, en overzichtelijk. Hier hoef ik niet achteraf leer in te laten bouwen, zoals in de Model 3.
De electrisch bediende stoelen zitten goed, en zijn des Volkwagens een beetje stevig tot -net iets te-hard, maar omdat de stoelen ook kantelbaar zijn, kun je de “zitdruk” over een groot oppervlakte verdelen. Van mij zou de stoel wel nog iets verder mogen kantelen. Ook de lengte van de stoel is aan te passen. Al met al is een goede zitpositie wel te vinden. En de massage stand is een natuurlijk een heerlijk extraatje.
Het stuur is ook te verstellen, handmatig. Ik vind het bereik tegenvallen, had hoger en meer naar me toe gemogen, maar dat zal persoonlijk zijn. Omdat het handmatig gaat, komt het niet -als in de Tesla- in je voorkeurspositie te staan als je instapt. Zowiezo zijn er denk ik maar 2 geheugen posities voor de bestuurderstoel van de ID.4. Dat is absoluut nog niet zoals in de Tesla, waar per bestuurder een heel regiment aan voorkeurinstellingen aanwezig is: Niet alleen stoel, maar ook stuur, spiegels, radio, temparatuur, regeneratie stand, sportstand en wat nog niet meer. Voor minstens 8 bestuurders, als ik me niet vergis.
Het tweekleurige interieur springt meteen in het oog. Je moet misschien van de combinatie houden, maar ik was in de folder al enthousiast, en het valt niet tegen. Het bruine materiaal is “vegan-lether”, zoals bij Tesla, de zitvlakken zijn een soort van alcantara, voelt aangenaam aan, en glijdt niet. Alleen de 5de zitplek is ook een soort van skai. De ruimte is riant, zowel feitelijk, als qua indruk. Licht (panorama dak), opgeruimd, en overzichtelijk. Hier hoef ik niet achteraf leer in te laten bouwen, zoals in de Model 3.
De electrisch bediende stoelen zitten goed, en zijn des Volkwagens een beetje stevig tot -net iets te-hard, maar omdat de stoelen ook kantelbaar zijn, kun je de “zitdruk” over een groot oppervlakte verdelen. Van mij zou de stoel wel nog iets verder mogen kantelen. Ook de lengte van de stoel is aan te passen. Al met al is een goede zitpositie wel te vinden. En de massage stand is een natuurlijk een heerlijk extraatje.
Het stuur is ook te verstellen, handmatig. Ik vind het bereik tegenvallen, had hoger en meer naar me toe gemogen, maar dat zal persoonlijk zijn. Omdat het handmatig gaat, komt het niet -als in de Tesla- in je voorkeurspositie te staan als je instapt. Zowiezo zijn er denk ik maar 2 geheugen posities voor de bestuurderstoel van de ID.4. Dat is absoluut nog niet zoals in de Tesla, waar per bestuurder een heel regiment aan voorkeurinstellingen aanwezig is: Niet alleen stoel, maar ook stuur, spiegels, radio, temparatuur, regeneratie stand, sportstand en wat nog niet meer. Voor minstens 8 bestuurders, als ik me niet vergis.
- Bijlagen
-
- 20210109_142747_resized.jpg (648.84 KiB) 4162 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Spijkerhard op 10 jan 2021, 22:23, 2 keer totaal gewijzigd.
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
De bediening
Dat wordt nog wel lachen, de komende tijd. Je hebt een mooi groot scherm in de Max uitvoering (12 inch), maar het systeem is niet snel, en de menu voering is mij nog verre van duidelijk. De Tesla is wat dat betreft vollediger, duidelijker en meer intuïtief. Aan de ene kant is het prettig dat er fysieke knoppen voor de verlichting zijn, maar hoe ik daarmee de verlichting op ‘altijd aan’ (ipv dagrijverlichting) kan zetten, is me niet duidelijk. Het lijkt ook niet te bedienen zonder “contact aan”, maar contact aan is pas actief als je de auto “in de versnelling” hebt gezet. Ook kon ik de achterruitverwarming aanzetten met voice command, maar de spiegelverwarming niet…. Daarvoor bleek je een knopje op de spiegelbediening in de deur te moeten gebruiken… kun je lang zoeken op het 12 inch scherm, wat bovendien in vele menu’s geblokkeerd wordt, als je aan het rijden bent. Je kunt veel zeggen van de Tesla, maar je weet gewoon dat alle bediening zich achter dat scherm bevindt, en je kunt nagenoeg overal bij. Als het niet te bedienen is tijdens het rijden, is het grijs, maar je kunt het wel vinden.
De gimmicks:
Geen spelletjes voor tijdens het stroom tanken, maar wel een paar leuke features in de ID.4. De meest geavanceerde is de Heads Up Display, met Augmented Reality (AR). Standaard zie je wat klassiekers in beeld: Snelheid, cruise control instellingen, route begeleiding icoontjes, en ACC instellingen zoals afstand, lane keeping en dergelijke. De AR projecteert daarboven regelmatig ook nog informatie, maar niet altijd. Welke rijbaan je moet hebben voor een rotonde e.d. Op Youtube filmpjes zag ik het voorbij komen, maar in de ID.4 laat het bij mij maar in 1 van de 20 gevallen zien. Ik dacht dat ik het misschien aan moest zetten, maar soms komen er spontaan wat aanwijzingen boven de standaard HUD projectie. Tenslotte zit er onder de voorruit nog een led-streep die zo nu en dan oplicht met bijvoorbeeld een verloop naar rechts, als je rechtsaf moet. Heel leuk, niet storend, maar of het waarde toevoegt… gimmick dus. Ook als je voice commands inspreekt, licht de streep op synchroon aan je spraak volume. Tenslotte kun je ook de kleuren van de sfeerverlichting aanpassen met een achttal sferen, maar de “dasboard verlichting” gaat daarin niet mee. Klassieke rode VW kleurtjes dus niet op je snelheidsmeter…
Over snelheidsmeter gesproken: Tesla doet het met 1 scherm, Volkswagen heeft wel een extra schermpje “in/achter” het stuur…… met nagenoeg dezelfde info als in de HUD projectie. Die hadden ze zich dus kunnen besparen, maar dat is denk ik een te grote aderlating voor de klassieke autorijder, aldus VW. Ik weet zeker dat ik alles wat ik nodig heb, in de HUD zal aflezen, behalve misschien de olie temparatuur
…
Het rijden
De ID.4 rijdt heel vriendelijk en overtuigend. Het is een zware auto, dat voel je, maar dat betekent ook lekker stabiel. Gaat prima van zijn plek, heeft een comfort stand (lekker rustig) en een sport stand (teveel feedback van richels e.d) en een Eco stand (nog niet geprobeerd). Ook kun je verschillende elementen individueel instellen, nog niet mee bezig geweest.
De ACC doet prima zijn werk, hij volgt auto’s in dezelfde rijbaan, snelheid verhogen of verlagen is even wennen, (zacht drukken per 1 km/u, hard drukken per 10 km/u), de haptische feedback van de knopjes op het stuur is niet je van het. Half “touch screen” knopjes, half “klik feedback” knopjes, ik moet er nog gevoel voor krijgen. Wel klassieke “set” en “resume” knoppen, dat is bij de Tesla een drama geweest, gelukkig is er nu een “set” mogelijkheid (optioneel), maar een “resume” kan ik nog steeds niet vinden in die auto.
De Travel Assist houdt de ID.4 keurig in zijn rijbaan. Ietwat zoekerig zo nu en dan, de Tesla is daarin wat strakker (maar in sommige opzichten ook wat vervelender). Wat de ID.4 in ieder geval beter doet, is begrijpen dat als je in de andere baan aangekomen bent, vanzelf de functie weer aanzetten. Zo slim is de Tesla nog niet…
(Toevoeging:)
De regeneratie stand (zeg maar remmen op de motor om energie terug te winnen) is wat halfslachtig, en moet door de gebruiker zelf geactiveerd worden. Door de "automaat" 2x in "D" te zetten, wordt de auto met 0,13g afgeremd bij gas los, ongeveer half tot eenderde zo zwak als bij de Tesla. Als je dan bij remt (tot 0,25g) wordt er meer energie terug gewonnen. Rem je nog harder, dan worden remmen bijgezet, voor schijven, achter trommels. Veel te doen over die trommels, maar met de Tesla raak ik het rempedaal niet eens meer aan, dus die trommelremmen lijken me meer dan voldoende. Echt 1-pedal drive rijden is er met de VW niet bij dus, of veel lastiger. En bij het stoplicht moet je de rem wel bedienen, anders 'kruipt' de auto door, net als een automaat. Halfslachtig dus, volgens VW weer om de rijervaring meer gelijk te maken met "het oude rijden". Veel huidgenoten hier vinden dat VW gelijk heeft, want ze rijden in de Tesla ook op "halve" regeneratie, maar bij Tesla heb je de keuze, bij de ID.4 is de keuze voor me gemaakt, in mijn nadeel... (In veel andere -half- electrische auto's kun je de regeneratie gewoon instellen, al da niet met flippers achter het stuur)
De ruimte:
Over de binnenruimte hadden we het al gehad, De achterbak is denk ik toch wat kleiner dan verwacht. Binnen de wielbakken passen net geen drie boodschappen kratjes naast elkaar (lengte richting) of twee dwars. Dat betekent dat er maar drie kratjes op de bodem kunnen staan. Daarnaast past dan wel veel klein spul, maar in de Outlander pasten er zeker 5, en ook de model 3 kan denk ik meer vakantie spullen meenemen. Ook de Frunk (Front trunk) is een gemis, want nu moet de laadkabel ergens achterin (dus onder de laadvloer) bewaard en vandaan gehaald worden. NIET HANdig… Conclusie: dat wordt lastig pakken zomers en wintersport. Een dakbak lijkt onontkoombaar, en dat zal zeker ’s winters de toch al door koude beperkte actieradius niet ten goede komen…
Accu
Over actieradius gesproken, daar wil ik nog niet teveel over zeggen. Er wordt nu nog veel “gespeeld” met de auto, dus representatief is het verbruik nog niet. Nou kun je als VW dan ook nog eens een voorkeur voor een laadtoestand tussen 20 en 80% aanbevelen, dan houdt je theoretisch effectief 60% van 70% van 520km WLTP over in de winter… dan hebben we het over 220km….
Nu beveelt Tesla ook aan alleen voor verre reizen volledig te laden, dus dat is geen verassing, maar dat ik de Tesla niet leeg zou mogen rijden voor de kwaliteit van de accu, dat is me niet bekend.
Met de Tesla heb ik echter zeker geen range anxiety, ik kom overal, tot en met Luxemburg en Parijs, en naar mn ouders in Twente betekent 5 minuten aan de snellader in Apeldoorn, en we komen weer thuis. Ik ben benieuwd hoe dat met de ID.4 gaat, 125kw ipv 200 of zelfs 250kw, en waar we gaan bijvullen (tegen welke prijs – Tesla 20 a 25ct-), we zullen het zien.
Conclusie:
Het is een heel fijne auto, de eerste reacties zijn enthousiast, het lijkt een blijvertje. Wel iets meer een compromis richting “het oude rijden”, en daarmee misschien voor de massa een veel acceptabelere auto dan een Tesla.
En dat is denk ik net waar Volkswagen zich op richt. Samen met de ID.3 vermoed ik dat het echte game changers zullen blijken, en de waarde van VW veel toekomst bestendiger maken.
Ik denk dat ik een paar aandelen Tesla in ga ruilen voor VW….
NB.
Vanwege vele vragen hier en daar misschien wat veel met de Tesla vergeleken, hoop dat dat niet te bezwaarlijk is.
Als deze auto qua actieradius een beetje gaat bevallen, staat de Tesla misschien wel over een paar maanden te koop.
Dat wordt nog wel lachen, de komende tijd. Je hebt een mooi groot scherm in de Max uitvoering (12 inch), maar het systeem is niet snel, en de menu voering is mij nog verre van duidelijk. De Tesla is wat dat betreft vollediger, duidelijker en meer intuïtief. Aan de ene kant is het prettig dat er fysieke knoppen voor de verlichting zijn, maar hoe ik daarmee de verlichting op ‘altijd aan’ (ipv dagrijverlichting) kan zetten, is me niet duidelijk. Het lijkt ook niet te bedienen zonder “contact aan”, maar contact aan is pas actief als je de auto “in de versnelling” hebt gezet. Ook kon ik de achterruitverwarming aanzetten met voice command, maar de spiegelverwarming niet…. Daarvoor bleek je een knopje op de spiegelbediening in de deur te moeten gebruiken… kun je lang zoeken op het 12 inch scherm, wat bovendien in vele menu’s geblokkeerd wordt, als je aan het rijden bent. Je kunt veel zeggen van de Tesla, maar je weet gewoon dat alle bediening zich achter dat scherm bevindt, en je kunt nagenoeg overal bij. Als het niet te bedienen is tijdens het rijden, is het grijs, maar je kunt het wel vinden.
De gimmicks:
Geen spelletjes voor tijdens het stroom tanken, maar wel een paar leuke features in de ID.4. De meest geavanceerde is de Heads Up Display, met Augmented Reality (AR). Standaard zie je wat klassiekers in beeld: Snelheid, cruise control instellingen, route begeleiding icoontjes, en ACC instellingen zoals afstand, lane keeping en dergelijke. De AR projecteert daarboven regelmatig ook nog informatie, maar niet altijd. Welke rijbaan je moet hebben voor een rotonde e.d. Op Youtube filmpjes zag ik het voorbij komen, maar in de ID.4 laat het bij mij maar in 1 van de 20 gevallen zien. Ik dacht dat ik het misschien aan moest zetten, maar soms komen er spontaan wat aanwijzingen boven de standaard HUD projectie. Tenslotte zit er onder de voorruit nog een led-streep die zo nu en dan oplicht met bijvoorbeeld een verloop naar rechts, als je rechtsaf moet. Heel leuk, niet storend, maar of het waarde toevoegt… gimmick dus. Ook als je voice commands inspreekt, licht de streep op synchroon aan je spraak volume. Tenslotte kun je ook de kleuren van de sfeerverlichting aanpassen met een achttal sferen, maar de “dasboard verlichting” gaat daarin niet mee. Klassieke rode VW kleurtjes dus niet op je snelheidsmeter…
Over snelheidsmeter gesproken: Tesla doet het met 1 scherm, Volkswagen heeft wel een extra schermpje “in/achter” het stuur…… met nagenoeg dezelfde info als in de HUD projectie. Die hadden ze zich dus kunnen besparen, maar dat is denk ik een te grote aderlating voor de klassieke autorijder, aldus VW. Ik weet zeker dat ik alles wat ik nodig heb, in de HUD zal aflezen, behalve misschien de olie temparatuur
Het rijden
De ID.4 rijdt heel vriendelijk en overtuigend. Het is een zware auto, dat voel je, maar dat betekent ook lekker stabiel. Gaat prima van zijn plek, heeft een comfort stand (lekker rustig) en een sport stand (teveel feedback van richels e.d) en een Eco stand (nog niet geprobeerd). Ook kun je verschillende elementen individueel instellen, nog niet mee bezig geweest.
De ACC doet prima zijn werk, hij volgt auto’s in dezelfde rijbaan, snelheid verhogen of verlagen is even wennen, (zacht drukken per 1 km/u, hard drukken per 10 km/u), de haptische feedback van de knopjes op het stuur is niet je van het. Half “touch screen” knopjes, half “klik feedback” knopjes, ik moet er nog gevoel voor krijgen. Wel klassieke “set” en “resume” knoppen, dat is bij de Tesla een drama geweest, gelukkig is er nu een “set” mogelijkheid (optioneel), maar een “resume” kan ik nog steeds niet vinden in die auto.
De Travel Assist houdt de ID.4 keurig in zijn rijbaan. Ietwat zoekerig zo nu en dan, de Tesla is daarin wat strakker (maar in sommige opzichten ook wat vervelender). Wat de ID.4 in ieder geval beter doet, is begrijpen dat als je in de andere baan aangekomen bent, vanzelf de functie weer aanzetten. Zo slim is de Tesla nog niet…
(Toevoeging:)
De regeneratie stand (zeg maar remmen op de motor om energie terug te winnen) is wat halfslachtig, en moet door de gebruiker zelf geactiveerd worden. Door de "automaat" 2x in "D" te zetten, wordt de auto met 0,13g afgeremd bij gas los, ongeveer half tot eenderde zo zwak als bij de Tesla. Als je dan bij remt (tot 0,25g) wordt er meer energie terug gewonnen. Rem je nog harder, dan worden remmen bijgezet, voor schijven, achter trommels. Veel te doen over die trommels, maar met de Tesla raak ik het rempedaal niet eens meer aan, dus die trommelremmen lijken me meer dan voldoende. Echt 1-pedal drive rijden is er met de VW niet bij dus, of veel lastiger. En bij het stoplicht moet je de rem wel bedienen, anders 'kruipt' de auto door, net als een automaat. Halfslachtig dus, volgens VW weer om de rijervaring meer gelijk te maken met "het oude rijden". Veel huidgenoten hier vinden dat VW gelijk heeft, want ze rijden in de Tesla ook op "halve" regeneratie, maar bij Tesla heb je de keuze, bij de ID.4 is de keuze voor me gemaakt, in mijn nadeel... (In veel andere -half- electrische auto's kun je de regeneratie gewoon instellen, al da niet met flippers achter het stuur)
De ruimte:
Over de binnenruimte hadden we het al gehad, De achterbak is denk ik toch wat kleiner dan verwacht. Binnen de wielbakken passen net geen drie boodschappen kratjes naast elkaar (lengte richting) of twee dwars. Dat betekent dat er maar drie kratjes op de bodem kunnen staan. Daarnaast past dan wel veel klein spul, maar in de Outlander pasten er zeker 5, en ook de model 3 kan denk ik meer vakantie spullen meenemen. Ook de Frunk (Front trunk) is een gemis, want nu moet de laadkabel ergens achterin (dus onder de laadvloer) bewaard en vandaan gehaald worden. NIET HANdig… Conclusie: dat wordt lastig pakken zomers en wintersport. Een dakbak lijkt onontkoombaar, en dat zal zeker ’s winters de toch al door koude beperkte actieradius niet ten goede komen…
Accu
Over actieradius gesproken, daar wil ik nog niet teveel over zeggen. Er wordt nu nog veel “gespeeld” met de auto, dus representatief is het verbruik nog niet. Nou kun je als VW dan ook nog eens een voorkeur voor een laadtoestand tussen 20 en 80% aanbevelen, dan houdt je theoretisch effectief 60% van 70% van 520km WLTP over in de winter… dan hebben we het over 220km….
Nu beveelt Tesla ook aan alleen voor verre reizen volledig te laden, dus dat is geen verassing, maar dat ik de Tesla niet leeg zou mogen rijden voor de kwaliteit van de accu, dat is me niet bekend.
Met de Tesla heb ik echter zeker geen range anxiety, ik kom overal, tot en met Luxemburg en Parijs, en naar mn ouders in Twente betekent 5 minuten aan de snellader in Apeldoorn, en we komen weer thuis. Ik ben benieuwd hoe dat met de ID.4 gaat, 125kw ipv 200 of zelfs 250kw, en waar we gaan bijvullen (tegen welke prijs – Tesla 20 a 25ct-), we zullen het zien.
Conclusie:
Het is een heel fijne auto, de eerste reacties zijn enthousiast, het lijkt een blijvertje. Wel iets meer een compromis richting “het oude rijden”, en daarmee misschien voor de massa een veel acceptabelere auto dan een Tesla.
En dat is denk ik net waar Volkswagen zich op richt. Samen met de ID.3 vermoed ik dat het echte game changers zullen blijken, en de waarde van VW veel toekomst bestendiger maken.
Ik denk dat ik een paar aandelen Tesla in ga ruilen voor VW….
NB.
Vanwege vele vragen hier en daar misschien wat veel met de Tesla vergeleken, hoop dat dat niet te bezwaarlijk is.
Als deze auto qua actieradius een beetje gaat bevallen, staat de Tesla misschien wel over een paar maanden te koop.
Laatst gewijzigd door Spijkerhard op 10 jan 2021, 23:58, 5 keer totaal gewijzigd.
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
Laatst gewijzigd door Spijkerhard op 10 jan 2021, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- Martijn_bmw
- Berichten: 29133
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
Leuk dat je hem zo uitgebreid topic geeft! En ik ben het met je eens die ID zet Volkswagen echt iets goeds neer. Tesla model S heeft het ook al volledig verloren van de Audi E-trons etc van de gevestigde orde ik denk dat de model 3 hetzelfde lot beschoren is nu de gevestigde orde op stoom komt
-
Eric Z
- Berichten: 4228
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
Ben benieuwd naar de vergelijking van de ID4 versus de Tesla, vooral of je bij volkswagen wel aan remkblokken kunt komen na jagen op het circuit 
- JP
- Berichten: 35252
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: "No Risk, full poes"
-
KoenM
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
- Locatie: Amsterdam
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
Ziet er netjes uit! Ik vind hem voor mezelf (zonder kinderen) te groot maar zou het wel begrijpen als deze goed verkocht gaat worden.
Ik ben ook wel benieuwd naar je vergelijking met de model 3.
Ik ben ook wel benieuwd naar je vergelijking met de model 3.
- Downforce Hans
- Berichten: 12616
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
Ik ga dadelijk je verhaal eens lezen. Moet zeggen dat ik nu voor het eerst dit model ziet. (maar dat zegt natuurlijk ook niets
)
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
Id.4? ID.4??Downforce Hans schreef: 10 jan 2021, 22:55 Ik ga dadelijk je verhaal eens lezen. Moet zeggen dat ik nu voor het eerst dit model ziet. (maar dat zegt natuurlijk ook niets)
Dat hoor ik meer, inderdaad...
- Hielke
- Berichten: 11657
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
Mooi verslag Han. Keep us updated.
- JP
- Berichten: 35252
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: "No Risk, full poes"
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
Is dit nu 21" en klopt het dan dat de achterbanden 255 breed zijn ? Valt me dan niet zo tegen. Beter dan die tractorwielen onder bijvoorbeeld een BMW i3
-
Eric Z
- Berichten: 4228
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
Ziet er best normaal uit voor een elektrische auto.
Gewoon een prima a naar b auto zo op het oog.
Niet zo afzichtelijk als een Kona, geen exotische materialen zoals bij de i3 om zoch maar te kunnen onderscheiden.
Je zou best wel eens gelijk kunnen in je conclusie. Denk dat (zeker voor de merktrouwe ouderen) dit eerder aangekocht zal worden als vervanging van een golf dan een Tesla.
Voor de rest valt of staat het natuurlijk met de voordeeltjes in de lease of we deze auto veel gaan zien.
Gewoon een prima a naar b auto zo op het oog.
Niet zo afzichtelijk als een Kona, geen exotische materialen zoals bij de i3 om zoch maar te kunnen onderscheiden.
Je zou best wel eens gelijk kunnen in je conclusie. Denk dat (zeker voor de merktrouwe ouderen) dit eerder aangekocht zal worden als vervanging van een golf dan een Tesla.
Voor de rest valt of staat het natuurlijk met de voordeeltjes in de lease of we deze auto veel gaan zien.
- Ferdi
- Berichten: 3094
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
Nette wagen om te zien!
Had zelf alleen de ID.3 nog maar gezien op de weg.
Denk dat VW inderdaad een goede zet heeft gedaan met deze modellen en wellicht ook wel om ze nog wat meer als de oudere modellen aan te laten voelen.
Ben benieuwd naar de ervaring straks na meer kilometers
Had zelf alleen de ID.3 nog maar gezien op de weg.
Denk dat VW inderdaad een goede zet heeft gedaan met deze modellen en wellicht ook wel om ze nog wat meer als de oudere modellen aan te laten voelen.
Ben benieuwd naar de ervaring straks na meer kilometers
- veejay
- Berichten: 2114
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
Leuk geschreven! Twee weken terug kreeg ik een rondleiding in iemand zijn model 3. Die was net zo enthousiast. Leuk dat autoliefhebbers de stap nu kunnen maken naar electrisch.
- sitechris
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
Ik heb wel een keer al de ID4 in showroom gezien. Echt een ruime auto en qua materialen gelukkig stuk beter dan ID3. Dat is echt een aldi-auto.
-
Richardt.
- Berichten: 6816
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
Heb hem nog niet in het echt gezien, maar vind het best een aardig auto o.b.v. de foto's. Oogt groot, iets groter als een Touran?
Geinig om de verschillen met Tesla te lezen en vooral hoe VW geprobeerd heeft om toch wat trekjes van traditionele auto's in te bouwen. Of dat beter is? Dat vraag ik mij ook af inderdaad.
Overigens het verwarmen van de buitenspiegels met een apart knopje... Daar heb ik mij ook over verbaasd bij mijn Golf 7.
Waarom kan dat niet gewoon tegelijk met de achterruitverwarming? Je zou zeggen om energie te besparen.
Echter gaat de achterruitverwarming na een x aantal minuten weer uit. Schakel je die spiegelverwarming in dan blijft deze gewoon aan staan en gaat ook gewoon weer aan als je een volgende keer de auto start, bespaard dus ook niet bepaald energie.
Geinig om de verschillen met Tesla te lezen en vooral hoe VW geprobeerd heeft om toch wat trekjes van traditionele auto's in te bouwen. Of dat beter is? Dat vraag ik mij ook af inderdaad.
Overigens het verwarmen van de buitenspiegels met een apart knopje... Daar heb ik mij ook over verbaasd bij mijn Golf 7.
Waarom kan dat niet gewoon tegelijk met de achterruitverwarming? Je zou zeggen om energie te besparen.
Echter gaat de achterruitverwarming na een x aantal minuten weer uit. Schakel je die spiegelverwarming in dan blijft deze gewoon aan staan en gaat ook gewoon weer aan als je een volgende keer de auto start, bespaard dus ook niet bepaald energie.
- SanderZ
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 20 mar 2011, 17:17
- Auto: Leon FR
- Locatie: Vld
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
Stuk mooier dan die lelijke Tesla's, alleen die wielen vind ik niet mooi. Veel plezier met je nieuwe aanwinst
- Luco
- Berichten: 29656
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
Mooi verslag maar ook 60 k voor een leuke versie, nog niet voor mij dus 
- tomgtr
- Berichten: 10930
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
Prima verhaal Han. Ben benieuwd hoe hij op termijn gaat bevallen. Oogt prima en lijkt me prima gezinscontainer.
- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
had al een paar x een ID.4 gezien (soest/utrecht/amersfoort regio) en vindt het qua design niet zo raar tov de rest.
Lijkt er een beetje op dat de EV's ook meteen een heel ander esthetisch ontwerp moeten hebben ofzo.
Ps. de vergelijking met tesla vond ik niet storend, was/is toch een beetje de benchmark.
Al hou ik het voorlopig nog wel met mijn vreselijk ouderwetse land rover
die geeft op alle gebieden te veel feedback, zelfs geuren en kleuren. (mooie regenboog kleuren op het asfalt als ik in de regen ergens parkeer)
Lijkt er een beetje op dat de EV's ook meteen een heel ander esthetisch ontwerp moeten hebben ofzo.
Ps. de vergelijking met tesla vond ik niet storend, was/is toch een beetje de benchmark.
Al hou ik het voorlopig nog wel met mijn vreselijk ouderwetse land rover
Laatst gewijzigd door E36-italia op 11 jan 2021, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Bokkepoot
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
Ja, daar irriteer ik me ook altijd zo aan, het moet er gelijk zo vreselijk anders uitzien. Net alsof de huidige auto's niet goed genoeg zijn.E36-italia schreef: 11 jan 2021, 09:38
Lijkt er een beetje op dat de EV's ook meteen een heel ander esthetisch ontwerp moeten hebben ofzo.
-
CRZ
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:20
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
Mooie review! Ben benieuwd hoe die zich qua ruimte verhoudt tot een E-Tron. Scheelt nog 'maar' 10-15k.
- tomgtr
- Berichten: 10930
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
E36-italia schreef: 11 jan 2021, 09:38 zelfs geuren en kleuren. (mooie regenboog kleuren op het asfalt als in de regen ergens parkeer)
-
CRZ
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:20
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
Is dit niet een logisch gevolg van het feit dat je geen grille meer nodig hebt voor koeling, velgen vlakker worden tbv meer range, etc etc.Bokkepoot schreef: 11 jan 2021, 10:02Ja, daar irriteer ik me ook altijd zo aan, het moet er gelijk zo vreselijk anders uitzien. Net alsof de huidige auto's niet goed genoeg zijn.E36-italia schreef: 11 jan 2021, 09:38
Lijkt er een beetje op dat de EV's ook meteen een heel ander esthetisch ontwerp moeten hebben ofzo.
Ik las laatst ergens dat ze juist de auto's er nog een beetje op laten lijken om de consument te laten wennen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 5 gasten
