Bombadil schreef: 28 dec 2020, 08:37Quote van alles wat je zei
Dank voor de uitgebreide toelichting! Ik had inderdaad al begrepen dat zowel facelift als prefacelift hun dingen kunnen hebben. Wel erg fijn dat kleverig sturen nu veel goedkoper kan worden opgelost. 6-trap automaat ipv SMG vind ik wel belangrijk, net als de 5-traps bij de Z3.
Brandstofkosten zijn geen probleem zolang het een extra auto is. Blijkt dat 3 auto's voor ons voordeliger is dan 2 auto's en dagelijks de Z3/Z4 rijden. In die overweging heb ik nog niet het stukje betrouwbaarheid meegenomen. Goede tip van het windschot, heb ik nog nooit op gelet. Sportstoelen (met verwarming) zijn zeker een must, ik ben maar een mager mannetje dus heb het sneller koud en ga alle hoeken van de auto zien op de standaard stoelen

(heb ze beiden wel eens geprobeerd).
Misschien goed om te zeggen dat ik zelf erg weinig technische kennis heb, maar gelukkig wel vrienden die dat wel hebben. Ik kan alleen moeilijk een voorstelling maken van het verschil tussen een Z3 die wat aandacht nodig heeft en een Z3 die eigenlijk afgeschreven is.
Qua looks vind ik als cabrio de Z3 meer in evenwicht.
Luco schreef: 28 dec 2020, 10:28
Welkom, ik zou gewoon voorstellen de lexus in te ruilen op een yaris, dat vind je vrouw vast goed, niet vertellen dat het dan de GR wordt.
Of nog beter, alsjeblieft schat, krijg je van mij een nieuwe yaris
Haha die zou ik zeker wel willen, maar geen automaat dus dan kan alleen ik ervan genieten. Als hij nou ook nog met automaat komt.. (alleen geen CVT deze keer

)
Niels schreef: 28 dec 2020, 11:11
Welkom Matthijs!
Z4 Coupe met automaat worden nog wel eens aangeboden. Je kunt alle voorkeuren en types uiteenzetten maar alles valt en staat met de auto en historie die je tegen komt is mijn ervaring. De Z3 automaat is tot 2000/2001 van het ouder type, zoek dus een M54 motor (=nieuwere bak) ook wel ge herkennen aan het feit dat je zelf kunt schakelen (steptronic).
Ik weet niet hoeveel kilometers je rijdt maar verwacht niet dat je net zo goedkoop en probleemloos rijdt met een BMW als met de Lexus.
Dat is inderdaad een reden dat ik het nieuwere type zou willen, zelf schakelen en kortere verhoudingen. Ik zie veel Z4 coupés aangeboden met <100.000km voor enorme bedragen. Toch vraag ik me af of die echt beter zijn dan een goed onderhouden Z4 met dubbel aantal kilometers. Als 3e auto zullen we er niet bijzonder veel kilometers mee rijden (zeg ik nu), eigenlijk willen we er juist niet van afhankelijk zijn voor dagelijks vervoer.
Str8Six schreef: 28 dec 2020, 11:29Wat betreft de Z4: N52 is niet directe injectie, dat is pas met de N53. N52 staat volgens mij ook bekend als zeer betrouwbaar, en heeft een opzwepender karakter. Heb beide motoren gehad, ben van beide wel gecharmeerd. N52 zit iets ingewikkelder in elkaar, maar nog steeds wel zelf aan te sleutelen. M54 is wat ouder, dus ook weer meer kans op ouderdoms dingetjes. Als je alle M54 zwakke punten opteld, kom je volgens mij onder de streep ongeveer gelijk uit als bij de N52.
M54: Vanos, carterventilatie, bobines, DISA-klep, olieverbruik, koelsysteem
N52: Carterventilatie, bobines, tikkende klepstoters, electrische waterpomp, olieverbruik (vooral 25i modellen)
Zou dus gewoon beide proefrijden, en de auto kiezen die het best in je budget/wensen/eisen valt, met een mooie onderhoudshistorie natuurlijk
Dat is inderdaad het idee, zou in principe geen van beiden laten staan als de rest helemaal klopt. Zou mooi zijn als in de historie te zien is dat enkele van de genoemde problemen al zijn aangepakt.
Zo te lezen al met al genoeg kennis aan boord hier

.