Remmen ontluchten 130i
- JurT
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 15 sep 2009, 00:07
Remmen ontluchten 130i
Heb afgelopen week de remklauwen en schijven van een m140i gekocht van een mede forumlid. Ik wil meteen de remolie gaan vervangen maar ik las iets dat het zelf ontluchten nog wel eens een dingetje kan zijn ivm de abs. Heeft iemand een diy hiervan of tips en tricks?
Ook heb ik nog een Bastuck Y pijp liggen. De 130 heeft al een performance einddemper. Wie weet een goed bedrijf in de omgeving van Hilversum voor het vast lassen van de Y pijp?
Ook heb ik nog een Bastuck Y pijp liggen. De 130 heeft al een performance einddemper. Wie weet een goed bedrijf in de omgeving van Hilversum voor het vast lassen van de Y pijp?
-
- Berichten: 3599
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Remmen ontluchten 130i
Wat ik altijd doe is vrij simpel: zorgen dat het reservoir voldoende vol blijft, de nieuwe remklauwen/slangen monteren en vanaf de ontluchtnippel op de klauwen op vacuum de nieuwe vloeistof erdoor zuigen. Op die manier spoel je alles door, en komt er geen lucht in de rest van het systeem (bijv. de ABS).
-
- Berichten: 3062
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Remmen ontluchten 130i
Sommigen blokkeren het pedaal zodat de vloeistof amper weg loopt als je remslangen los maakt..
Best eerst klauw erop met wiel erover om te zien of het probleemloos past..
Best eerst klauw erop met wiel erover om te zien of het probleemloos past..
-
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Remmen ontluchten 130i
Rempedaal inderdaad lichtjes blokkeren zodat er geen vacuum ontstaat.
Met insta-d kun je de abs laten cyclen.
Met insta-d kun je de abs laten cyclen.
-
- Berichten: 3062
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Remmen ontluchten 130i
Volgens mij heb ik nog nieuwe remblokken liggen.. interesse?
- JurT
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 15 sep 2009, 00:07
Re: Remmen ontluchten 130i
Je doet dan de nieuwe remolie bij de oude?RJK schreef: 31 okt 2020, 10:24 Wat ik altijd doe is vrij simpel: zorgen dat het reservoir voldoende vol blijft, de nieuwe remklauwen/slangen monteren en vanaf de ontluchtnippel op de klauwen op vacuum de nieuwe vloeistof erdoor zuigen. Op die manier spoel je alles door, en komt er geen lucht in de rest van het systeem (bijv. de ABS).
-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: Remmen ontluchten 130i
Ja, net zo lang doorspoelen tot alle oude vloeistof uit het systeem is. Zie je aan de kleur als het goed is
-
- Berichten: 3599
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Remmen ontluchten 130i
Niet helemaal...ik zuig eerst even de oude remvloeistof uit het reservoir. Een grote injectiespuit met een stukje slang eraan werkt perfect, daarmee zuig je echt alles eruit. Dan verse vloeistof erin en spoelen maar vanaf de klauwen, zo trek je meteen vanaf het begin verse vloeistof de leidingen in

- Ferdi
- Berichten: 3089
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Remmen ontluchten 130i
Zo doe ik het inderdaad ook.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Remmen ontluchten 130i
Dat is geen probleem. Ga uit van een kwart liter per kant. Je begint bij het wiel r.a. (Verste weg van het reservoir), dan l.a., r.v. en als laatste l.v.JurT schreef: 31 okt 2020, 18:30Je doet dan de nieuwe remolie bij de oude?RJK schreef: 31 okt 2020, 10:24 Wat ik altijd doe is vrij simpel: zorgen dat het reservoir voldoende vol blijft, de nieuwe remklauwen/slangen monteren en vanaf de ontluchtnippel op de klauwen op vacuum de nieuwe vloeistof erdoor zuigen. Op die manier spoel je alles door, en komt er geen lucht in de rest van het systeem (bijv. de ABS).
Je trekt dan alle oude vloeistof er doorheen. Let wel dat je reservoir niet leeg raakt anders kan je opnieuw beginnen.
-
- Berichten: 3599
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Remmen ontluchten 130i
Litertje heb je wel nodig om rondom goed te doen inderdaad.
- Camiel
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Remmen ontluchten 130i
Ik heb/gebruik zo’n Eezibleed setje, kost een paar tientjes, werkt op druk vanaf het reservoir, en werkt ook best prima voor mij.
- JurT
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 15 sep 2009, 00:07
Re: Remmen ontluchten 130i
Thnx voor de tips. Ik kan een eezibleed setje lenen dus dat komt mooi uit.
Dus als ik het goed begrijp, eerst schijven/klauwen wisselen. Dan nieuwe olie erin.
Kan ik de huidige remleiding gebruiken die erop de 130i zit of moet ik de remleidingen van de m140i gebruiken?
Dus als ik het goed begrijp, eerst schijven/klauwen wisselen. Dan nieuwe olie erin.
Kan ik de huidige remleiding gebruiken die erop de 130i zit of moet ik de remleidingen van de m140i gebruiken?
-
- Berichten: 3062
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Remmen ontluchten 130i
Oem spec moet ok zijn. Voor het mooie remzuigers helemaal terug duwen. Belangrijkste punt van verse remvloeistof lijkt me de klauw, meeste temperatuur.
-
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Remmen ontluchten 130i
Wat jij wil betreft die leidingen. Eezibleed is niet perse het meest geadvanceerde systeem. Bij teveel druk komt het reservoir behoorlijk bol te staan en schiet het als een malle door de remleiding heen.JurT schreef: 01 nov 2020, 19:57 Thnx voor de tips. Ik kan een eezibleed setje lenen dus dat komt mooi uit.
Dus als ik het goed begrijp, eerst schijven/klauwen wisselen. Dan nieuwe olie erin.
Kan ik de huidige remleiding gebruiken die erop de 130i zit of moet ik de remleidingen van de m140i gebruiken?
Bij het opendraaien van de leidingen raad ik je aan een stok tussen het rempedaal en de stoel te doen. Anders blijft de remolie er uit druppelen.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Remmen ontluchten 130i
Ik gebruik zelf altijd de Motiv Power Bleeder. Dat systeem werkt echt supereenvoudig. Je schroeft de dop aan de drukzijde direct op het remvloeistof reservoir. Je kunt eventueel remvloeistof in de Motiv tank doen (zo is het systeem eigenlijk bedoeld en hoef je tussendoor niet het reservoir bij te vullen, maar het is een crime met schoonmaken), maar ik gebruik het puur als persluchtmiddel. Gewoon na elke klauw even het remreservoir bijvullen, en klaar. Nooit lucht in de leidingen gehad. Vanwege de ingebouwde manometer zet je dus ook nooit onbedoeld te veel druk op het systeem.


- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Remmen ontluchten 130i
Dat is wel beter als Eezibleed, want hoewel dat aardig werkt, mag je er maar 1 bar op zetten en de gemiddelde autoband is al snel 2+ bar.///Joost schreef: 02 nov 2020, 13:57 Ik gebruik zelf altijd de Motiv Power Bleeder. Dat systeem werkt echt supereenvoudig. Je schroeft de dop aan de drukzijde direct op het remvloeistof reservoir. Je kunt eventueel remvloeistof in de Motiv tank doen (zo is het systeem eigenlijk bedoeld en hoef je tussendoor niet het reservoir bij te vullen, maar het is een crime met schoonmaken), maar ik gebruik het puur als persluchtmiddel. Gewoon na elke klauw even het remreservoir bijvullen, en klaar. Nooit lucht in de leidingen gehad. Vanwege de ingebouwde manometer zet je dus ook nooit onbedoeld te veel druk op het systeem.
https://frsport.com/images/detailed_images/0100.jpg
Ik heb ondertussen (ook) een vacuumsetje, die zuigt de vloeistof door de leidingen heen. Dat gaat alleen erg traag en je hebt er een compressor voor nodig.
- JurT
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 15 sep 2009, 00:07
Re: Remmen ontluchten 130i
Ziet er inderdaad beter uit dat van motiv. Zag trouwens dat de remolie 4 maanden terug is vervangen. Ga de remolie laten zitten en alleen een beetje bijvullen.
Stok tussen stoel en pedaal. Hierdoor komt er geen vloeistof uit en dan remklauwen wisselen en schijven. Klinkt als een plan.
Edit: De dop van het resorvoir kan dicht blijven neem ik aan? En het rempedaal oppompen of gewoon met stok in een keer vastzetten?
Stok tussen stoel en pedaal. Hierdoor komt er geen vloeistof uit en dan remklauwen wisselen en schijven. Klinkt als een plan.
Edit: De dop van het resorvoir kan dicht blijven neem ik aan? En het rempedaal oppompen of gewoon met stok in een keer vastzetten?
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Remmen ontluchten 130i
Huh? Dan staat het systeem.toch onder druk
- Ferdi
- Berichten: 3089
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Remmen ontluchten 130i
Dat is ook mijn gedachten gang, maar ben heel benieuwd...
Overigens gebruik ik ook een vacuüm systeempje met een handpomp, maar ga de volgende keer eens kijken naar zo'n powerbleeder.
Overigens gebruik ik ook een vacuüm systeempje met een handpomp, maar ga de volgende keer eens kijken naar zo'n powerbleeder.
- JurT
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 15 sep 2009, 00:07
Re: Remmen ontluchten 130i
Ok dus de stok tussen stoel en pedaal dus niet doen begrijp ik?
-
- Berichten: 617
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
Re: Remmen ontluchten 130i
Zo'n vacuum systeempje met handpomp zoek ik maar kan ik nergens vinden voor een normale prijs :SFerdi Gielen schreef: 02 nov 2020, 19:09 Dat is ook mijn gedachten gang, maar ben heel benieuwd...
Overigens gebruik ik ook een vacuüm systeempje met een handpomp, maar ga de volgende keer eens kijken naar zo'n powerbleeder.
-
- Berichten: 3599
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Remmen ontluchten 130i
Nooit gedaan nee. Als je zorgt dat je alles bij de hand hebt, schroef je gewoon snel de remleiding over naar de nieuwe klauw.
De lucht die er dan in zit pomp je er wel uit, dat schiet niet als een raket de leiding in.
Die bleeders zijn trouwens handig maar het beste is om met 2 man het laatste stuk (op druk zetten) gewoon "met de voet" te doen.
-
- Berichten: 3599
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Remmen ontluchten 130i
Ik gebruik al jaren zo’n dingetje met handpomp. Het gaat niet supersnel maar hoe vaak sta je nou remmen te ontluchten als hobbyist. Wel één ding wat je even moet weten. Elke ontluchtingsnippel lekt losgedraaid lucht langs de schroefdraad als je vacuüm trekt. Je blijft dus altijd luchtbelletjes zien. Gewoon doorgaan totdat je per klauw 200-250ml erdoor hebt getrokken en dan met vacuüm er nog op de ontluchtnippel dichtdraaien, en klaar.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten