Proefrit Alpina B3 3.3.

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Proefrit Alpina B3 3.3.

Bericht door markk » 03 mar 2007, 14:49

Zojuist gereden in een Alpina B3 3.3. Exclusieve auto en erg mooi. Zowel interieur als exterieur. Was benieuwd of het een alternatief zou zijn voor een e46 M3.

Nou nee.

Echt het is een schitterende auto en het rijdt, of liever gezegd, het zoeft prima. Maar alle sportieviteit is ver, heel ver te zoeken. Zelfs verder als in een 330ci zoals ik me meen te herinneren. Zescylinder loopt heel mooi fluisterstil rond maar is absoluut niet te vergelijken met een ///M moter. Gewoon een hele nette, comfi, zescylinder. Niks sportief, niets rauw, weinig emotie.

En dan het onderstel. Vrij comfortabel en maar een hele matige stuurreactie. Als je snel door een links/rechts combinatie heel rijdt wordt het erg vaag. Verder geen sperdiff wat je met ASC uit ook direct merkt. Korte driftje proberen te zetten op wat nat wegdek maar qua sturen op gas/tractie mis je duidelijk een sper. Wel weer heel apart om weer in een BMW even te driften met z'n lange wielbasis, moter voorin en achterwiel aandrijving. Het gaat zooooo makkelijk en je hebt zoveel tijd om tegen te sturen. Ideaal. Leercurve met de EVO is dan een stuk langer geweest (15min vs 6 weken ofzo)

Kortom M3 moet het zijn en Alpina is zeker geen alternatief.

Mijn ideale bmw ? Koets en interieur van Alpina, aandrijflijn, moter, diff en onderstel van een M3 csl...

Mark.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 03 mar 2007, 15:06

Mooie post, kijk zo'n reactie zegt me meer dan 4 pagina's lulhannes gedoe in een autoblad.

///M3
Berichten: 174
Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:13
Locatie: Zeeland

Hartge H7

Bericht door ///M3 » 03 mar 2007, 16:40

Mark,

Ik weet het eindelijk, jij moet een Hartge H7 hebben...

Dan heb je volgens mij de perfecte combinatie.....Rij je rodnjes omeen M3 en zelfs om de nieuwe M5 en M6......

In Duitsland vindt je er wel 1.

Gr,
Niels

///M3
Berichten: 174
Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:13
Locatie: Zeeland

Bericht door ///M3 » 03 mar 2007, 16:48

Ik bedoelde de H50....


http://www.youtube.com/watch?v=WcsZHpee4f4


Gruwelijk mooi!

Robin
Berichten: 55112
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 03 mar 2007, 16:48

markk mooi verhaal. Maar leercurve in een EVo 6 weken en hier 15minuten? Ik weet dat BMW's in general makkelijk 'te houden' zijn, maar een EVO is gewoon gas geven en hij trekt 'm recht.

Het is geen ouwe 911 Turbo of een Cobra ofzo.

Anyway. Alpina zegt mij ook weinig.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 mar 2007, 17:21

Als ik dat filmpie zo bekijk.........................................GVD, wat is het toch ook een super model die E46 M3................................

Die nieuwe moet wel heel sterk voor de dag komen.................................

MarcF
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2007, 22:34

Bericht door MarcF » 03 mar 2007, 17:28

Ik heb ook nog een tijdje naar een Alpina B3 gekeken en dan ook specifiek de auto die jij hebt gereden.

Als ik het zo lees is de auto dus wel ideaal voor dagelijks gebruik, echter ben ik huiverig voor onderhoudskosten en het feit dat ik er 25.000 tot 30.000 op jaarbasis mee zou gaan rijden, dus niet alleen "fun"-kilometers.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 03 mar 2007, 18:24

Robin wat ik bedoel met leercurve is dat ik altijd erg voorzichtig ben en er enkele weken over deed voor ik vol vertrouwen de grens van de EVO in het nat kan verkennen en er mee kan driften. Nu praat ik over een proefritje van 30 min. Anyway, driften in een EVO is lang zo makkelijk niet als in een BMW.

Mark.

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 feb 2006, 21:52
Locatie: midden-Friesland 205 1.9 CTI

Bericht door Thom » 03 mar 2007, 20:45

Ik was al bang dat het ding niet tegen een M3 op kon.

Toch verbaasd het mij wel dat bij zo'n Alpina de nadruk erg op comfort is gelegd. En jammer, want Alpina's doen mij juist wel wat.

Weer een ervaring rijker Mark! :lol:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 03 mar 2007, 21:31

Nou nee vind ik wel slim. Alpina straalt vooral klasse uit.

Tuners die de nadruk op PK's en snelheid leggen zijn er al zat, denk G-Power, ACS en Hartge.

Doordat Alpina de enige in zijn soort is hoeven ze niks te bewijzen en niet mee te doen aan de eeuwige wedloop tussen bovenstaand rijtje. Dus ook concurrentie technisch erg slim :)

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:05

Bericht door Marc » 03 mar 2007, 23:42

Markk,

Wat betreft sportiviteit en rauwheid heb je volgens mij volkomen gelijk. En, Rico, volgens mij wordt dit ook door vrijwel iedere test bevestigd. Alpina is geen hard-core sportwagen. Nadruk ligt naast snelheid op comfort, en ook op trekkracht bij lage toeren. Niet alleen bovenin. Alpina zegt zelf ook na te streven dat elke Alpina een wagen moet zijn waar je moeiteloos lange afstanden in kunt afleggen met een hoge snelheid. In zo'n concept past dus ook prima een dieselmotor (D3)

Wat betreft de vergelijking met een M3: Je kunt een B3 3.3 echt niet met een E46 M3 vergelijken. Die is ook een stuk sneller, wat logisch is. 343pk tegen 280. En zelfs de 3.4 legt het met zijn 305 pk (in de praktijk zijn het eerder 310-315) in de praktijk af tegen een M3. Zijn prestaties zijn veel eerder vergelijkbaar met die van een audi S4 met v8 motor. En die is gewoon net iets langzamer dan een M3.

Da's nog afgezien van het karakter van de motor. Een M is er op gebouwd snel in toeren te klimmen, en ook zeer hoge toerentallen te halen. De B3S 3.4 komt tot 7200 en heeft zijn max vermogen al een stuk eerder.

Appels en peren. Maar dat heb jij eigenlijk ook al ontdekt. Toch?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 03 mar 2007, 23:55

Marc ik bedoelde eigenlijk van die verhalen in het algemeen. Ik heb namelijk geen test over deze auto recentelijk gelezen. Ik ben zelf trouwens positief over deze auto en helemaal na Mark zijn verslag. Nu weet ik precies wat ik er van kan verwachten. Ikzelf had hem trouwens nooit als M3 alternatief gezien en bedoel ik echt positief.

Robin
Berichten: 55112
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 04 mar 2007, 09:26

Geinig is wel dat bekenden van me jaartjes geleden naar Oostenrijk reden met zo'n E46 B3 met 300(305? ) weetikveel pk. En dat dat goed snel ging. 290 op de teller hebben ze meer dan 1 keer meegemaakt. Onbegrenst dus.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 04 mar 2007, 10:00

Alpina's zijn idd onbegrenst. e46 B3 3.3 heeft 280pk, een B3S (3.4) gaat naar 300 of 305pk

Mark.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40176
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 04 mar 2007, 10:10

Mooi stukje Mark, en net wat Bert ook zegt, ze stralen klasse uit, geen paardjes en sperretjes.

///M3
Berichten: 174
Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:13
Locatie: Zeeland

Hartge H50 en BMW M3

Bericht door ///M3 » 04 mar 2007, 10:59

Kijk naar dit filmpje en je weet het gewoon......

http://video.google.com/videoplay?docid ... 3&q=bmw+m3

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 04 mar 2007, 12:09

Eens, doe mij maar zo'n Hartge, zonder badges en standaard 18" m3 of nette bbs wielen :-)

Kan ze enkel niet vinden op mobile etc.

Mark.

///M3
Berichten: 174
Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:13
Locatie: Zeeland

Hier de specs

Bericht door ///M3 » 04 mar 2007, 12:17

Je vindt ze bijna niet.....soms op mobile of autoscout


http://www.hartge.de/html/e46m3uk.html

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 04 mar 2007, 14:36

Ik heb de voorloper van het 280 pk blok uit de B3 3.3 in mijn B10 3.2, waar hij 260 pk levert. Deze motor is inderdaad niet uitgesproken sportief. Het maximum vermogen wordt al bij 5900 toeren bereikt, daarboven is de fut er naar mijn gevoel snel uit. Het blok loopt voorbeeldig met weinig emotie.

Tot 140km/h is de auto vlot genoeg mits je de juiste versnelling gebruikt. Omdat er slechts vijf aanwezig zijn die vrij ver uit elkaar liggen (in de vijfde heeft de wagen een top van 250km/h bij circa 6000 toeren) valt hij telkens ver terug in toerental. Met een zesbak zou je veel beter in staat zijn om het vermogen te benutten.

Het blok in de Roadster S (twee evoluties verder, zelfde motor als de B3 3.3S) is een heel ander verhaal. Het maximum vermogen van 300 pk wordt bij 6300 toeren bereikt, maar de begrenzer grijpt pas in bij 7200 toeren en dan heb je nog 290 pk over. Voor de beste prestaties moet je dus gewoon tot de begrenzer doortrekken. Onderin loopt de motor minder mooi en hij heeft last van een ochtendhumeur, wat 'm wat meer karakter geeft. Door het lage gewicht van het wagentje en de zesbak klimt hij een stuk sneller in de toeren en is hij makkelijker in z'n powerband te houden. Hoewel qua karakteristiek niet vergelijkbaar met een M3 vind ik deze motor in de Z4 zeker wel sportief.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 04 mar 2007, 19:07

Afbeelding

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 05 mar 2007, 19:27

^^^Hoop wel dat de E92 Alpina er beter uit ziet, dan op dit plaatje, maar dat zal wel gebeuren denk ik, de bumper is te veel verbouwd. De alpina bumper is meestal de standaard bumper met opzet lipspoiler.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Proefrit Alpina B3 3.3.

Bericht door RVV » 20 sep 2009, 01:21

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... -2006.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mooi exemplaar !

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: Proefrit Alpina B3 3.3.

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 20 sep 2009, 18:40

Ha, die Rico;

Inderdaad, erg nette auto. Wel een bizar lage kilometerstand.

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: Proefrit Alpina B3 3.3.

Bericht door Chris van S. » 20 sep 2009, 20:12

Is de 3.4 S en niet de 3.3, 304pk ipv 280.
Deze specifieke auto heeft een hele tijd in de showroom van Ekris Veenendaal gestaan.
1 van de 2 originele E46 B3s'en van NL.
De andere heeft tot vorig jaar bij ons op het pad gestaan. ;)

Kilometer stand is inderdaad erg laag en de prijs is erg goed.
Zeker gezien het feit dat de onze voor 30k is weggegaan met +/- 80k km.
Dus voor dat geld heb je 1 een vrij nieuwe auto en 2 een hele exclusieve auto.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43050
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Proefrit Alpina B3 3.3.

Bericht door Arthur » 20 sep 2009, 22:47

Lees ik weer eerst het draadje door voordat ik erachter kwam dat 'ie 2 jaar oud is... (post van Rob Rebel :wink: )

:bag:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, Erminio, Thomas H, wjt en 27 gasten