


Zelf het één en ander aan de Mini geklust, hij ging steeds beter rijden................... tot een piepklein rammeltje in 10km een oorverdovende ratel werd. Drijfstanglager(s) overleden.
Wat nu te doen? Mini naar de sloop, inruilen met motorschade, in brand steken of repareren ? Ik heb gekozen voor het laatste. Toen ie het nog deed vond ik het een geniaal autootje. Stuurt lekker, is altijd zelf wat aan te rommelen, techniek is niet enorm complex. Dus in Limburg een onderblok opgehaald. Wat gaat er gebeuren:
Het “nieuwe” onderblok wordt voorzien van de huidige JCW kop, nieuwe klepseals, nieuwe zuigerveren, nieuwe (race) drijfstanglagers, nieuwe pakkingen, kopbouten, afdichtringen, nieuwe sensoren en een andere (snellere) nokkenas. Compressor voorzien van verse olie en pakkingen.
Inmiddels o.a. binnen:
Nieuwe Meyle waterpomp met stalen schoepen;
Nieuwe klopsensor;
Klepseals;
Omdat het subframe toch los gaat ook meteen nieuwe fusees mee laten komen en verse stuurarmpjes.
Vandaag onderblok geïnspecteerd.
Carterpan eraf

Drijfstanglagers bekeken, zijn de standaard maten

Taps van de krukas zien er netjes uit

Zuigerwanden geen groefje te vinden

Het lijkt erop dat het donor onderblok al een keer uit elkaar is geweest, gezien de sporen van blauwe vloeibare pakking.

Na dit inwendig onderzoek kunnen drijfstanglagers en zuigerveren worden besteld. Volgende week de kop en compressor van het huidige blok afhalen en beginnen met nieuwe opbouw vervangende blok. Onderblok hangt in een bok, is prettig werken. Als vervangend blok klaar is paar dagen vrij nemen om resten oude blok uit de Mini te halen (subframe laten we zitten, is de auto nog te verplaatsen) subframe eronder vandaan en opgefriste motor plaatsen.
Gr Ron