Bij deze de A110 Légende van mijn vriendin….zij heeft die besteld, betaald en ingeschreven. Maw het is in essentie haar wagen. Ik heb haar wel geholpen in de keuze en mijn (autoliefhebber) mening gegeven over de lijst van wagens die binnen haar criteria vielen van compacte, leuke sportwagens binnen een bepaald budget. Na haar lijstje te overlopen zei ik; “misschien is die nieuwe Alpine ook wel iets voor u”. Zo gezegd zo gedaan; een Alpine testrit later (op straat en circuit) en ze was verkocht qua look en manier van rijden. Haar Alpine staat hier mee in de garage en vermits ze zelf zeer weinig KM doet kan ik deze regelmatig nemen op dagen dat ik niet moet werken (en dus niet met de M2 weg ben). Net zoals zij evengoed de M2 kan nemen als ik niet moet werken. Maar nu haar Alpine er is zal ze nog zelden de M2 nemen als ze een wagen nodig heeft…tenzij er veel spullen mee moeten. De Alpine is nu een aantal maanden bij ons en van het aantal KM dat er nu op staat zal ik er ongeveer 80% mee gereden hebben ;D

Hieronder volgt een lange uiteenzetting over de details van de wagen en mijn eigen idee over de nieuwe A110 nu ik er 4.000km mee gereden heb.
Voor mijn vriendin is de Alpine haar dagelijkse wagen die ze een paar keer per week gebruikt (zij gebruikte vroeger mijn Z4M als haar occasionele daily en nadien onze oude 325i). Ze wou sowieso terug verwarmde zetels, parkeersensors, camera, enz. Verwarmde zetels gaat enkel met de verstelbare sportzetels van de Légende versie. De Premiere Edition, Pure en sportievere A110S hebben allemaal de vaste kuipzetels (met alcantara stukken en zonder zetelverwarming). Het ontbreken van hoogteregeling zou ook een probleem geweest zijn op de vaste kuipzetels, want zij zit hoger dan ik en sowieso ging ik daar ook regelmatig mee rijden. Maw er was maar 1 optie qua A110 model; een A110 Légende met zwart lederen verstelbare zetels en de extra optie van zetelverwarming. De Légende heeft ook volledig leder ipv de alcantara stukken (alcantara vindt zij lelijk en goedkoop aanvoelen). Qua gewicht zit een Pure rond 1.100kg en een luxueuzer uitgevoerde Légende rond 1.125kg.
Haar A110 heeft uiteindelijk volgende uitvoering; premium Focal audio, de grotere remmenset, regelbare sportuitlaat, navi (standaard), dubbele koppeling versnellingsbak (standaard), parkeersensors + cam (standaard), lichtgewicht Fuch’s velgen van de Premiere Edition (speciale optie), enz. Qua aankooprijs is deze bijna hetzelfde als dat ik mijn manuele M2 destijds in 2016 nieuw heb betaald. Voor dit geld kan je in ieder geval geen gelijkwaardig uitgeruste 718 cayman/boxster of 4 cillinder F-type nieuw samenstellen. Ik heb wel onlangs gezien dat Alpine anno 2020 zijn prijzen lichtjes heeft opgetrokken tegenover 2018.


Reviews
Dat de nieuwe generatie van Alpine A110 een fantastisch rijdende en unieke wagens is, dit kan je in de massa’s testen en reviews online terug vinden en meestal is dit zo wat de samenvatting.

Dat onder andere Gordon Murray (ontwerper van de McLaren F1), Dan Prosser (Drivenation, Pistonheads, enz), James May (ex Top Gear, Grand Tour, enz) er zelf eentje met hun eigen geld gekocht hebben geeft ook wel een beetje een keurmerk (seal of approval) van kenners aan deze wagen. Hieronder een samenvoegsel van mijn eigen idee en persoonlijke mening over de wagen, los van het rijplezier.
Prijs
Sommige mensen vinden de nieuwprijs van de A110 te duur. Als je het vergelijkt met de rest op de markt in dit segment, dan vind ik hem zijn prijs zeker waard. Zeker als je ziet naar de gebruikte materialen van oa het chassis, ontwerp van de ophanging en dergelijke. Het feit dat dit een unieke wagen is die van 0 ontworpen is en opgebouwd is om zo licht mogelijk te zijn in combi met nog zo veel mogelijk comfort, zal ook niet goedkoop geweest zijn qua ontwikkeling. De Alpine A110 is een van 0 ontwikkelde wagen en een op zichzelf staand model. Natuurlijk zijn er dingen uit het Renault gamma gebruikt; vooral merkbaar aan de mindere en verouderde multimedia. Dit stelt echt niet veel voor qua interface (zeker in vergelijking met BMW/Porsche) en ik vraag mij ook af waarom er geen Carplay is op de Alpine. Eigenlijk is dit mulitmedia aspect in mijn ogen het grootste minpunt aan heel de wagen, maar op zich ook niets onoverkomelijk voor een wagen die zijn focus vooral op rijplezier ligt. Je kan wel gewoon muziek en zo afspelen van je iPhone en ook natuurlijk handsfree bellen. Maar geen app’s zoals Waze en dergelijke kan je op het infotainment scherm krijgen. Het lichtgewicht Focal audio systeem “Premium” daarentegen klinkt zeer goed (met 4-kanaals versterker en extra sub achter de zetel). Dit was een extra optie van 600euro en de meeste uitgebreide versie, maar zijn geld wel waard.
Het digitale dashboard daarentegen is echt zeer goed en duidelijk gedaan. Als je wisselt tussen de verschillende standen van comfort - sport - track, dan veranderd ook de lay out en welke info er groter wordt afgebeeld. In sport en track is het stuurgevoel zwaarder en schakelt de versnellingsbak sneller in combi met een luider uitlaatgeluid. In track kan je sowieso enkel manueel schakelen (in de snelste stand), staat stabiliteitscontrole in een soort van MDM, is er visueel en auditief een signaal bij max rpm voor opschakelen en bij noodstops is het automatisch 4 pinker noodsysteem ook uitgeschakeld.
De afwerking van het interieur in de Légende vind ik zeer mooi en proper gedaan. Sommige onderdelen zijn een beetje plastiekerig of voelen wat minderwaardig aan (zoals stuurconsole bediening radio, verstelknopje spiegels, draaiknop voor temp van airco) maar al bij al vind ik het interieur echt leuk gedaan. Het is niet Porsche niveau, maar wel BMW niveau….we zullen zien hoe het de tand des tijds en dagelijks gebruik gaat doorstaan.
Ze willen de A110 misschien ook wel bewust iets exclusiever houden als deel van de charme en voor dit aspect betaal je ook wel iets. 2019 was een beetje het lanceringsjaar van de Alpine. De meeste van de in 2018 bestelde Pure & Légende werden in 2019 geleverd en dus dan ingeschreven. In heel Belgie zijn er in 2019 +/- 230 stuks van de A110 nieuw ingeschreven (in heel de EU: 3.928 wagens). Echt veel kun je dit alvast niet noemen, maar ik vind dit nu ook niet echt weinig voor een lanceringsjaar van een nieuw merk in een niche markt. Ter vergelijking zijn er in 2019 33 Lamborghini’s, 125 Ferrari’s, 45 Lotussen en 2.600 Porsche’s ingeschreven als nieuwe wagens in Belgie. Op de persconferentie van Alpine dit jaar (ten tijde van het Salon van Genève) werd er gezegd dat er tot nu in totaal 7.000 stuks van de nieuwe A110’s zijn gemaakt…waar dat de meeste van rond rijden in Frankrijk (daar zijn ze marktleider in dit segment). Ter vergelijking van de Porsche 991.1 GT3 RS zijn er destijds 5.000 stuks wereldwijd gemaakt.
Misschien konden ze in Dieppe ook niet echt veel meer wagens produceren dan dit? Want ze worden vooral met de hand gemaakt en dit neemt meer tijd in beslag. Ik denk dat ze misschien wel liever meer wagens maken aan een iets lagere prijs dan nu het geval is en er zo dan misschien meer verkopen. Hoe minder wagens ze produceren, hoe duurder ze zijn natuurlijk. Vermits de vraag nu (na de initiële hype) terug gezakt is hebben ze in Dieppe het aantal maandelijks geproduceerde wagen ook terug gehalveerd. Lage productienummers + grote ontwikkelingskosten + duurdere gebruikte materialen zorgen ervoor dat deze wagen duurder is dan eender welke wagen in het Renault gamma (allee; het is nu ook niet echt een typische Renault natuurlijk). Maar echt overprijst zou ik de A110 persoonlijk niet noemen. Mijn manuele zeer sober uitgeruste M2 koste praktisch evenveel als een full option A110 Légende (met DCT automaat) en is dus eigenlijk even overprijst.
De 1.800cc turbomotor is grotendeels overgenomen van de Megane RS maar wel met een specifieke A110 versnellingsbak met een natte dubbele koppeling. Net zoals in de 4 cilinder Porsche 718 is de motor niet echt het speciale in de A110....net zoals ik de N55 motor in mijn M2 ook weinig uniek of memorabel vind. De N55 is zeker een goede motor maar minder episch als de S54 in mijn vroegere Z4M. Ook bij mijn M2 draait het hem om veel meer dan die motor en desondanks het feit dat de M2 motor niet echt uniek of super speciaal is, vind ik die wagen toch de max. Dat gevoel heb ik ook zo bij de A110. Veel huidige (turbo) wagens gaan niet de geschiedenis ingaan voor hun motor (zeker niet met de huidige opgelegde normen).
Zoals reeds aangehaald; denk ik dat een groot deel van de A110 prijs natuurlijk ook de ontwikkelingskost is dat nu deels meegerekend zal worden en ze terug moeten verdienen. Ter vergelijking is de Megane sport gewoon een sportieve doorontwikkeling van een gewone Megane (een model dat ook al jaren bestaat). Zelfde verhaal met mijn M2; basis van de motor is van een ander model en verdere doorontwikkeling op sportief vlak van de BMW 2 serie die al jaren op de markt is. De A110 gebruikt dan wel een Renault motor (zoals Aston Martin anno 2018 ook een Mercedes motor gebruikt in hun nieuwe modellen) en je zal een knopje of twee van een andere Renault model tegen komen (vooral de radioknopen). Maar voor de rest is het interieur en heel het opzet toch redelijk uniek aan de A110 en vind ik weinig Renault kenmerken aan de A110 terug, was ook zo bij de originele A110. Qua motoren heeft Renault wel een goede reputatie (anders zouden ze ook geen motoren maken voor Mercedes en aan F1 teams leveren).
Renault/Alpine heeft bij de A110 niet voor de goedkope weg gekozen en een bestaande basis herwerkt, maar is van een volledig nieuw ontwerp begonnen. Eerst in samenwerking met Caterham tot die uit het project zijn gestapt en Renault alleen verder deed met het submerk Alpine. Ze hebben een volledig aluminium chassis ontwikkeld (zoals in een Lotus Elise) met de motor dwars achter de cockpit en dubbele wishbones ophanging rondom. De grote kost zit hem vooral in het zeer lichtgewicht gegeven van de A110. Hoe lichter de wagen, hoe duurder deze is om te ontwikkelen en te maken. In deze tijden een wagen maken van 1.100kg met dit niveau van comfort en veiligheid is echt wel straf vind ik. De A110 is bijna volledig gemaakt van aluminium en men heeft zeer veel onderdelen specifiek voor deze wagen gemaakt en ontwikkeld. De lichtgewicht dubbele wishbone ophanging kom je ook niet op veel wagens tegen en is een complexere vorm van een ophanging, die samen met zijn laag gewicht bijdraagt tot het unieke karakter van rijden. Over de Lotus Elise gesproken, als je een vergelijkbare Lotus Elise wilt qua prestatie's dan kom je bij de Sport/Sprint 220 uit. Die wagen kost met wat optie's de dezelfde prijs als een A110....is die Lotus Elise die prijs dan wel waard vraag ik mij af? Een Elise heeft uiteindelijk ook maar een 4 cilinder Toyota motor en is een wagen die je niet echt dagelijks kan gebruiken (tenzij je echt hardcore bent). Elise is ook al zo veel jaren op de markt en is op dit moment echt niets nieuw meer aan.

Concurrentie
De 718 Cayman/Boxster zijn zeker mooie wagens qua binnen en buiten design (ik zou morgen asap een 718 GT4 bestellen als ik de cash over had). Maar de gewone Cayman/Boxster modellen (niet de nieuwe GTS, GT4 of Spyder) zie je tegenwoordig zo veel, dat het wel een beetje de zoveelste in rij is. De Porsche Cayman/Boxster is natuurlijk wel een beetje een evidente en dus ook cliche keuze voor een tweezitter sportwagen in dit prijssegment. Ik vind de gewone 718 modellen persoonlijk een wat saaie keuze. Buiten dit cliche aspect en het mindere 4 cilinder geluid van de 718 valt er weinig negatief over te zeggen (buiten de redelijk hoge nieuwprijs). Wegligging bij Porsche is altijd top...en stuurgevoel zal ook wel dik in orde zijn. Op dit vlak moet de A110 zeker niet onder doen...in tegendeel; zijn zeer lage gewicht geeft hem echt een uniek een zeer fun rijgevoel. Op één of andere manier vind ik het 4 cilinder idee ook veel beter passen in het lichtgewicht concept van de A110...is allemaal wat speelser en niet te serieus bij de A110. Terwijl ik bij een Porsche toch echt een 6 cilinder verwacht om het echt een Porsche te maken voor mij (en die 4 cilinder klinkt in de 718 echt wel slecht, wat bij de A110 veel minder het geval is). Maar dit aspect kan ook aan mij liggen, dat ik "nog" niet wil mee evolueren natuurlijk en dat vroeg of laat nu eenmaal elke BMW M of een sportievere Porsche versie ook een 4 cilinder zal zijn en uiteindelijk elektrisch

De A110 is geen extreem snelle wagen en op rondetijden of optrektijden ligt ook zijn focus niet. 0-100 in 4,5sec is de optrektijd van de A110....een gewone 718 Cayman 2.0 haalt 4,7sec als je eentje neemt met PDK (+3.000 euro) in combi met de optie Sport chrono (+ 2.500 euro). Een gewone Cayman met PDK en zonder sport chrono zit op 0-100 in 4,9 sec. Maar dat zijn maar cijfers, beide zijn snel....het is het gevoel wat de wagen u geeft dat telt. Ze hebben in de A110 bewust gekozen voor kortere versnelling (omdat dit leuker rijden is); maw als je optrekt van 0-100 moet je bij A110 naar de 3de versnelling gaan en verlies je dus tijd door te schakelen. Een 718 heeft langere versnelling en 100 haal je nog gewoon in tweede voor je moet opschakelen naar derde en zo win je in de 0-100 sprint wat tijd. De interieurafwerking en het merkimago van Alpine is natuurlijk niet hetzelfde als Porsche...maar de prijzen zijn dan ook minder. Een vergelijkbare Cayman 2.0 met PDK en dezelfde optie's als een A110 Légende (vol leder, sat nav, parkeersensors rondom, camera, verwarmde zetels, audio upgrade, sportuitlaat, enz)...komt 10.000euro duurder uit (VAA/bijtelling was dan door de hogere prijs en de hogere C02 ook een stukje hoger).
Renault
Is een Alpine A110 nu een Renault…ja en nee. Op zich mag men dit best een Renault Alpine noemen, maar het is niet echt een Renault op zich. Er is zeker niets mis met de link met Renault...dat is ook de geschiedenis van het merk Alpine toen dat Renault het destijds heeft overgekocht. Alpine is onlosmakend gekoppeld aan Renault. Ik persoonlijk beschouw de A110 niet als een echte Renault, want buiten de motor en wat onderdelen heeft hij in mijn ogen zeer weinig gemeenschappelijk met de rest van het Renault gamma. Qua ontwikkeling, chassis, gewicht, interieur, middenmotor, rijbeleving is de A110 totaal anders als eender welke wagen in het Renault gamma. Mede daardoor is hij ook duurder en heeft hij ook een andere naam, zodat het een Alpine A110 is en geen Renault A110. Ik denk dat je dit wat kan vergelijken met de Lexus LFA. Die is eigenlijk ook gewoon van 0 is ontworpen, maar wel gemaakt door Toyota....maar dan met de hand en met totaal andere materialen. De LFA is een model dat zo ver staat van andere Toyota's dat het destijds onder noemer Lexus werd gemaakt en de duurste wagen uit het gamma was. Zo een LFA ga je dan toch ook niet bij een gewone Toyota dealer op de hoek bestellen waar ze ook de Yaris verkopen? Ik denk dat dit wat dezelfde filosofie is bij Alpine en Renault en dat er daarom 2x specifieke Alpine centrums zijn in Belgie. Als je de Lexus LFA enkel als een Toyota bekijkt, dan was dit gewoon ook een sportieve Toyota die met de hand gemaakt werd in een Toyota fabriek, maar dan duurder werd door de Lexus badge en de lage produktie aantallen.
Er zijn massa’s pluspunten aan de wagen, maar ook wel enkele minpunten.
Minpunten
- Zeer weinig opbergruimte in het interieur (geen grote ramp en was op voorhand geweten)
- Keyless Entry standaard (geen fan van en extra veiligheidsrisico qua diefstal, kan gedeactiveerd worden)
- Vanwege de zachte ophanging, veert de voorzijde bij zeer stevig remmen nog al hard in (vooral merkbaar op circuit)
- Vanwege het lage gewicht nogal gevoelig voor zijwind en iets minder stabiel tegen zeer hoge snelheid (boven de 200km/h)
- Slechte DAB ontvangst (heeft naar het schijnt te maken met het bijna volledig aluminium koetswerk en dus slechte geleiding?)
- Zeer ouderwets en niet echt intuïtief infotainment systeem, geen Apple CarPlay maar wel iets verschrikkelijk als My Spin.
- Je kan via het multimedia systeem muziek afspelen via SD kaart, USB stick, iPod, iPhone, enz….maar als je stopt met rijden en er na terug start, springt hij automatisch telkens terug op de radiopost die je laatst aan het beluisteren was.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat deze wagen niet de beste start heeft gehad bij ons. Ze worden vooral met de hand gemaak, maar dat aspect blijkt nu niet de garantie voor wagens die vanaf het eerste moment 100% in orde zijn. De eerste 1.000km is de Alpine 1x naar de garage geweest voor volgende garantie zaken (die nu opgelost zijn) en hij zou nog een 2de keer moeten gaan voor zaken die nadien gekomen zijn.
- Nieuwe lederen rugleuning van zetel (klein stukje leder aan gordelhouder was al beschadigd bij levering) => OK nu
- Nieuwe rubber is voorste koffer (condens en beetje vocht in voorste koffer) => OK nu
- Nieuwe ruitenwissers (maakte veel lawaai bij gebruik in regen) => OK nu
- Iets meer windgeruis aan raam bestuurderskant => moet nog nagekeken worden
- Kofferklep ging plots automatisch open bij starten wagen en ging uiteindelijk niet meer open => OK nu

Circuit
Vermits ik into trackdays ben en mijn vriendin nu ook met de Alpine de smaak te pakken heeft gekregen komen er een paar kleine aanpassingen op de Alpine. Op straat is de A110 extreem comfortabel en echt super leuk rijden (0 opmerkingen). Maar in zeer snelle, lange bochten (en dus vooral op circuit) zijn de rolbewegingen net ietsje te veel aanwezig en daardoor vind ik dat hij wat stabiliteit en nauwkeurigheid mist op circuit. Zelfde verhaal met remmen; als je zwaar door remt (zoals op circuit) dan duikt de neus nog al redelijk stevig vooraan in zijn zachtere ophanging. De A110 is ook niet echt ontworpen voor lange snelle circuits als de Nürburgring, maar eerder voor kleine, kortere circuits. En natuurlijk de kleine afgelegen bergweggetjes, daar is hij echt subliem (net zoals op de gewone openbare weg). Alpine weet dit zelf ook wel (was ook niet het opzet van de wagen) en daarom hebben ze nu ook de duurdere, sportievere, harder afgeveerde A110S op de markt gebracht voor de eigenaars die los van straat en bergwegen ook regelmatig op circuit komen. Voor dagelijkse gebruik vind ik zelf de A110S een beetje TE en niet de beste keuze.
Er staat een setje iets straffere veren op het programma, die de wagen 16mm verlagen en met een hogere N/mm waarde dan standaard (zit zo wat tussen de standaard A110 en de S). Deze specifieke verenset met bijhorende uitlijning is ontwikkeld door gerenommeerd chassisingenieur David Pook (oa Jaguar Project 8 / Jaguar SVO, enz). Hij heeft zelf als dagelijkse prive wagen een A110 (Premiere Edition) waar hij ook af en toe op circuit mee komt. Ik volg hem al een tijdje op Instagram en met zijn eigen Alpine heeft hij een hele tijd liggen experimenteren qua verschillende veren en uitlijningen.
Zo is hij eind 2019 uiteindelijk tot zijn eigen verenset met speciefieke uitlijning (voor straat en af en toe circuit) op de markt gekomen. Uiteindelijk heeft hij (op vraag van Insta volgers) besloten deze set te commercialiseren en vermits hij goede contacten heeft in de autowereld worden zijn veren in beperkte oplage gemaakt bij Eibach. Ze zijn niet via Eibach zelf rechtstreeks te krijgen (is een andere set dan die van Eibach zelf => die hun eigen set is veel lager en zachter). Eibach doet dit produceren wel voor meerdere merken; net zoals voor AC Schnitzer waar Eibach specifieke veren voor maakt met hun eigen AC specificaties. De verenset en specifieke uitlijning stonden op het programma om geplaatst te worden in april, maar zijn door de Covid 19 omstandigheden verschoven naar een andere datum.
https://www.autocar.co.uk/car-news/features/three-kind-alpine-a110-vs-a110-s-vs-life110
That’s it
