E83 X3 3.0d youngtimer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Bombadil

E83 X3 3.0d youngtimer

Bericht door Bombadil » 01 mar 2020, 14:42

Ik bol alweer een tijdje in een X3. 3.0 diesel met 230.000km op de teller dus tijd voor een topicje.

De wagen komt uit mijn familie en stond al wat langer op mijn netvlies. Omdat deze youngtimer ging worden, werd deze voor mij interessant. Dus na verkoop E61 545 deze gekocht.

Ik kocht de auto van een familielid. Hij vond deze na een lange zoektocht met veel teleurstellende auto`s en waar ik bij enkele ben meegeweest naar de bezichtiging. Wat een zooi staat er soms te koop terwijl de advertentie het dan heeft over 'fantastische auto'... Uiteindelijk vond hij deze diesel terwijl de voorkeur naar een benzine ging. De algehele staat van de auto was dusdanig (enkel deukje achterbumper) dat dit hem toch werd. En het panoramadak liep niet lekker (bekend euvel bij alle BMW`s uit die tijd lijkt het).

Voor mij doorslaggevend bij overname was zwart leer en stoelverwarming. Blijkbaar is die combinatie best zeldzaam op een X3. Leer zonder stoelverwarming is voor mij echt een 'no-go'. Sportstoelen vind ik ook echt een plus.

Plaatjes bij de praatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Heerlijke steun van sportstoelen, zit bijna net zo goed als de comfortstoelen in de vijf (die wel meer verstelbaar waren). Even wennen om voor het eerst sinds jaren geen elektrische stoelen te hebben.
Afbeelding

Berg licht. Is ook fascinerend voor de kleine op de achterbank
Afbeelding

Haaienvinnetje
Afbeelding

Lekker koppelrijk blok. Ik zou er bijna een Tabbert of boot voor kopen om over de berghellingen te sleuren.
Afbeelding

Naast zn voorganger
Afbeelding

en naast mijn geliefde Z`tje (edit: oeps, dat was de 5 nog). Z3tje staat soms gestald dus niet altijd samen voor de deur.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bombadil op 01 mar 2020, 18:32, 3 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Re: E83 X3 3.0d youngtimer

Bericht door Martijn_bmw » 01 mar 2020, 14:49

Nice! Blijft een leuk model, en Z-tje ook altijd goed

Bombadil

Bericht door Bombadil » 01 mar 2020, 14:56

Wat ik trouwens vreemd vind: geen hendel voor de cruisecontrole maar totale bediening vanaf het stuurwiel. Is dit standaard op de E83?

Hoe bevalt het:
Prima wel.
• De harde demping is bekend maar valt de eerste keren echt tegen. Nu eraan gewend.
• Hogere zit geeft heerlijk overzicht op drukke rontondes e.d.. (Of word ik oud :slapen: )
• Verbruik voor een diesel valt wat tegen; enkel op de langere afstanden echt beter dan 1:10.
• Binnenruimte is prima, misschien iets kleiner dan de 5 serie maar door de hoogte voelt het goed. Ook geen enkel last van het schuifdak of dat het hoofdruimte zou kosten.
• Ik vind het een onthaastende auto met voldoende vermogen. Waar de 545 soms nog aanzette tot gassen en kleven is die behoefte in de X3 bij mij weg en rij je relaxt, King-of-the-road. Het gevoel is heel superieur aan bijv. een 2019 RAV4 waar ik de vakantie mee reed.

Geen enkel probleem gehad maar toen sloeg het noodlot hard toe. Ik was al van plan om dit jaar de bak eens te laten spoelen bij ZF maar dit bleek een GM-automaat. Echter, eerder kwam al een dikke tegenvaller: onderweg naar werk gestrand met een tandwiel-symbool op het scherm en de auto reageerde alsof in zn vrij ipv drive. Het koste de ANWB eerst bijna 2 uur om langs te komen ('druk') en te concluderen dat ik gesleept moest worden.. Duh, daar vroeg ik al meteen om.. Vervolgens nog 2,5 uur gewacht op de sleepwagen.. Was een lekker dagje zo.
Lang verhaal kort: versnellingsbak gereviseerd (via SPBA) en koppelomvormer zijn vervangen in januari. De wagen schakelt weer als nieuw.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bombadil op 01 mar 2020, 18:33, 3 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 mar 2020, 14:59

Die CC hendel is wisselend geweest bij bmw, bij mij ook alles op het stuur.

E46 had ook alles op het stuur, e36 een hendel, e90 trouwens ook een hendel en vanaf de F series weer alles op het stuur....

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 01 mar 2020, 15:34

En bij de nieuwste modellen ook weer een hendel.

///Joost

Bericht door ///Joost » 01 mar 2020, 20:30

Haha, alles om en om dus bij de dreiers.

Bombadil

Bericht door Bombadil » 12 apr 2020, 21:40

De X3 staat te verstoffen met de huidige lock down. Van de week speciaal mee gereden en gewassen en daarna in de wax gezet.
Met ook een nieuwe baan (OV) gaat ze niet veel kilometers meer maken vrees ik. Dus dan komt toch weer de twijfel; 'overstappen op iets anders'?? Maar geen idee wat en met weinig kilometers kan ik me maar moeilijk overhalen halen om een duurdere (aanschafprijs, afschrijving) auto prive te kopen en deze valt in de youngtimerregeling. Een benzine X3 komt met een hogere dagwaarde netto niet veel goedkoper uit.

Dus toch nog even een zwik geld er tegen aan en de versleten Pirelli zomerset vervangen.

Afbeelding
Nieuw rubber besteld en gekozen voor vierseizoensbanden 235/50R18. Ondanks de aanwezige winterset geen zomerbanden. Maar de X3 zet aan tot rustig rijden dus dan zie ik het nut minder van 2 sets verschillende banden.

Autobild Allrad (nov`19) had in 235/65R17 de Bridgestone WeatherControl A005 als testwinnaar met ook een zeer goede score op het belangrijke nat en gemiddeld op sneeuw. Andere testen die ik kon vinden (andere maten) waren minder top voor de Bridgestone. De Michelin crossclimate suv scoort altijd goed in testen en was nr2 bij Autobild. Ietsje duurder maar veilige keuze dus die zijn het geworden.

Plaats reactie