Sperdiff 130i
-
- Berichten: 377
- Lid geworden op: 27 mar 2019, 18:16
- Auto: BMW M2
Sperdiff 130i
Goedemorgen DF,
Ik ben na de aankoop van mijn 130i nog op zoek naar een sperdifferentieel. Heeft iemand een adres? Heeft iemand misschien nog wat liggen? Heeft iemand misschien nog tips of ervaringen?
Wil graag een platensper installeren dus geen torsensper.
Bij voorbaat dank!
Groetjes
Ik ben na de aankoop van mijn 130i nog op zoek naar een sperdifferentieel. Heeft iemand een adres? Heeft iemand misschien nog wat liggen? Heeft iemand misschien nog tips of ervaringen?
Wil graag een platensper installeren dus geen torsensper.
Bij voorbaat dank!
Groetjes
-
- Berichten: 377
- Lid geworden op: 27 mar 2019, 18:16
- Auto: BMW M2
Re: Sperdiff 130i
Oei! Op DF is ook niets meer te vinden tegenwoordig..... Ook geen mensen met goede adressen?
- bartb
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: Sperdiff 130i
Mfactory platensper halen of even sneupen op ebay.
Hardemann kan wel een losse sperklok inbouwen voor je:)
Hardemann kan wel een losse sperklok inbouwen voor je:)
- matthyssie
- Berichten: 6028
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Sperdiff 130i
Gewoon even investeren en een OS Giken of Drexler kopen
-
- Berichten: 2941
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Sperdiff 130i
Zou ook hardeman bellen.. al is het om te vragen wat het best past bij je wensen.
- matthyssie
- Berichten: 6028
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Sperdiff 130i
Prima zaak dat Hardeman hoor. Ben er gisteren zelf nog geweest om een sper over te laten bouwen. Ze hebben veel verstand van differentiëlen ed.
Als je ze gaat bellen om te vragen wat voor sper je moet is hun antwoord echter altijd OS Giken. Ze bieden nog een paar andere, iets goedkopere opties aan maar die zijn amper goedkoper.
OS Giken is een top sper, maar er is natuurlijk meer te krijgen.
Als je ze gaat bellen om te vragen wat voor sper je moet is hun antwoord echter altijd OS Giken. Ze bieden nog een paar andere, iets goedkopere opties aan maar die zijn amper goedkoper.
OS Giken is een top sper, maar er is natuurlijk meer te krijgen.
- bartb
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: Sperdiff 130i
Beetje eenzijdig advies dan indd.
Ik moet zeggen dat het helical lsd van Mfactory wat eerst bij jou gemonteerd gezeten heeft en nu bij mij echt geen centje pijn geeft. Overigens wel weer goed gemonteerd en gereviseerd door Hardeman:)
Ik moet zeggen dat het helical lsd van Mfactory wat eerst bij jou gemonteerd gezeten heeft en nu bij mij echt geen centje pijn geeft. Overigens wel weer goed gemonteerd en gereviseerd door Hardeman:)
-
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
- Auto: M2
- Locatie: Delft
Re: Sperdiff 130i
Heb ook een zelf aangeleverd Mfactory torsensper in laten bouwen bij hardeman. Als ze je diff gaan bekijken bij een auto met ervaring is de kans klein dat het helemaal soepel loopt. Een revisiediff is dan waarschijnlijk het advies en dan loopt het flink in de papieren. Dat heb ik gedaan en dan heb je er geen omkijken meer naar als het goed is. Mfactory zelf aanleveren in gereviseerd diff is net zo duur als het OS Giken los. Als je alles bij hardeman doet zit er maar €150 tussen Mfactory en OS Giken en dan wist ik het wel
-
- Berichten: 377
- Lid geworden op: 27 mar 2019, 18:16
- Auto: BMW M2
Re: Sperdiff 130i
Ja bedankt voor de adviezen, binnenkort toch nog maar een belletje naar Zeeland.
- matthyssie
- Berichten: 6028
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Sperdiff 130i
Revisie kost bij Hardeman €655 zo uit m'n hoofd. Als je een beetje handig bent met Ebay en importtaxen kun je goedkoop een mFactory uit USA halen. Dan scheelt het wel aanzienlijk met bijv een OS Giken.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 20 mar 2017, 18:22
- Auto: M3, 330i, Abarth1000,Toy AE82
Re: Sperdiff 130i
Ons sper koste geloof ik 1600 met inbouw. Is een OS Giken Superlock. Zoiets zul je wel kwijt zijn.
DIt was overigens bij Hardeman. Hij heeft nu een gereviseerde Drexler voor 1600.
DIt was overigens bij Hardeman. Hij heeft nu een gereviseerde Drexler voor 1600.
- matthyssie
- Berichten: 6028
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Sperdiff 130i
Mijn sper komt bij deze Portugees vandaan:
https://www.ebay.de/itm/BMW-E90-335i-3- ... Sw9idaMZ0L
Dit voorbeeld is voor 335i maar hij bouwt ook 130i diffs. Staat ook in de omschrijving. Ik heb hem gekocht voor de 335i, afgelopen weekend om laten bouwen door Hardeman in mijn 130i diff. Er is indd een ZF 006 unit gebruikt. E36 M3 type. Dit is een heel sterke unit voor de relatieve kleine 188L-verpakking van de E9x/E8x. Dusdanig krap dat de sperklok in onderdelen in- en uit het diff gehaald moest worden. Beetje prutsen maar is gelukt. Er is een spacer gebruikt om de klok passend te maken op het kroonwiel. Op zich een prima oplossing.
Dit zijn mijn specs:
Options:
- ZF "006" LSD unit
- Upgrade to stronger pinion TIMKEN rollerbearings - 120€.
- 50% acc / 50% decc locking - 8 friction shims - 280€.
- New ZF original friction discs - 160€(8 shims setup).
Total - 1150 + 38 + 120 + 280 = €1588
Spert meer dan prima, ook bij tractieverschil tussen links en rechts. In de 335i reed ik met 500nm en nergens last van.
Zou wel altijd de 8-platen nemen ivm slijtage en warmteontwikkeling. Hoewel in de E36's vroeger ook gewoon maar 4 platen zaten (en dus 25%).
https://www.ebay.de/itm/BMW-E90-335i-3- ... Sw9idaMZ0L
Dit voorbeeld is voor 335i maar hij bouwt ook 130i diffs. Staat ook in de omschrijving. Ik heb hem gekocht voor de 335i, afgelopen weekend om laten bouwen door Hardeman in mijn 130i diff. Er is indd een ZF 006 unit gebruikt. E36 M3 type. Dit is een heel sterke unit voor de relatieve kleine 188L-verpakking van de E9x/E8x. Dusdanig krap dat de sperklok in onderdelen in- en uit het diff gehaald moest worden. Beetje prutsen maar is gelukt. Er is een spacer gebruikt om de klok passend te maken op het kroonwiel. Op zich een prima oplossing.
Dit zijn mijn specs:
Options:
- ZF "006" LSD unit
- Upgrade to stronger pinion TIMKEN rollerbearings - 120€.
- 50% acc / 50% decc locking - 8 friction shims - 280€.
- New ZF original friction discs - 160€(8 shims setup).
Total - 1150 + 38 + 120 + 280 = €1588
Spert meer dan prima, ook bij tractieverschil tussen links en rechts. In de 335i reed ik met 500nm en nergens last van.
Zou wel altijd de 8-platen nemen ivm slijtage en warmteontwikkeling. Hoewel in de E36's vroeger ook gewoon maar 4 platen zaten (en dus 25%).
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Sperdiff 130i
Mijn 188 sperdiffjes hadden allemaal 2 platen dat is 25% acc en 25% decc.
Welke verhouding hebben ze gebruikt, je hebt van de 188 ( e28, e30, e34, e36 ) 2 versies.
3,07 of langer / 3,15 of korter?
De offset van het kroonwiel is anders, bij een 2,93 is het pignonwiel groter en zit het kroonwiel verder naar de buitenkant.
Wel mooi dat die unit aangepast in een nieuwere klok past!
Welke verhouding hebben ze gebruikt, je hebt van de 188 ( e28, e30, e34, e36 ) 2 versies.
3,07 of langer / 3,15 of korter?
De offset van het kroonwiel is anders, bij een 2,93 is het pignonwiel groter en zit het kroonwiel verder naar de buitenkant.
Wel mooi dat die unit aangepast in een nieuwere klok past!
- matthyssie
- Berichten: 6028
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Sperdiff 130i
3.15 of korter. 130i heeft 3.46.
@JW: Die 25% units hebben 4 platen. (2 staalplaten en 2 frictieplaten welke tegen elkaar gedrukt worden)
@JW: Die 25% units hebben 4 platen. (2 staalplaten en 2 frictieplaten welke tegen elkaar gedrukt worden)
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Sperdiff 130i
4 platen is 40% acc en 40% decc
Of is de sperklok van een e36 M3 3.0 188 weer anders dan een normale 188?
Of is de sperklok van een e36 M3 3.0 188 weer anders dan een normale 188?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Sperdiff 130i
Je kunt ook 40% maken met 2 platen of 25% met 4 sperplaten hoor, net hoe je de klok bouwt.
- matthyssie
- Berichten: 6028
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Sperdiff 130i
Indd, hier is genoeg aan te veranderen door oa de ramp angles aan te passen.
@JW: Jij hebt 4 platen, 25%. 2 frictieplaten, 2 staalplaten. Dit wordt gezien als 2 clutch packs (dit is wat jij bedoelt). Die van Ebay kun je dus laten bouwen met 4 clutch packs (= 8 platen). Zo heb ik hem ook, met 50% sperwerking.
@JW: Jij hebt 4 platen, 25%. 2 frictieplaten, 2 staalplaten. Dit wordt gezien als 2 clutch packs (dit is wat jij bedoelt). Die van Ebay kun je dus laten bouwen met 4 clutch packs (= 8 platen). Zo heb ik hem ook, met 50% sperwerking.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Sperdiff 130i
Je zou zeggen alleen als je er echt veel driftwerk/burnouts/donuts mee gaat doen dat je 40% (of meer) en 4 sperplaten nodig hebt maar ik heb met mijn standard E36 325i 3,15 2plaats sper al deze shit gedaan Jaren lang en nooit gezeik gehad.
- matthyssie
- Berichten: 6028
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Sperdiff 130i
Ook zeker waar. Denk dat als je de cheapste optie neemt je ook een prima sper hebt. Merk wel dat mijne wel echt superdirect en fijn spert. Je kunt merken dat als je aardig gas geeft op nat hij de achteras bijna compleet locked voor maximale tractie en dit drift ook heerlijk.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Sperdiff 130i
Dat is zeker waar, meer sperwerking ga je wel meer voorwaardse meters maken. Voor mij is het alleen belangrijk dat ik de hoek goed kan controleren, maakt mij verder niet heel veel uit of ik veel meters maak of juist niet, dat los ik wel met de banden op.
-
- Berichten: 377
- Lid geworden op: 27 mar 2019, 18:16
- Auto: BMW M2
Re: Sperdiff 130i
Heb net even gebeld met Hardeman, wat de verschillende opties zijn, maar die sturen nogal aan op de (nogal prijzige) OS Giken:
OS Giken Superlock sperklok 1549,-
Inbouwkosten los differentieel 175,-
Inbouwkosten met complete revisie van het differentieel erbij 665,-
Montagewerk aan de auto 75,-
Olie OS Giken 35,- per liter
(gaat 1,5L in het diff)
Meerprijs 3.64 of 3.73 tandwielen 400,-
Wanneer er voor revisie wordt gekozen kunnen wij ook eerst een differentieel maken en deze dan ruilen. Als u niks wilt inruilen geldt er een meerprijs van 400,-. U krijgt dan een compleet differentieel met sperklok erin klaar voor montage onder de auto en hoeft niks in te leveren.
We kunnen een differentieel opsturen voor 40,- euro.
Ik wacht die man waar Thys het over had nog maar even af.
OS Giken Superlock sperklok 1549,-
Inbouwkosten los differentieel 175,-
Inbouwkosten met complete revisie van het differentieel erbij 665,-
Montagewerk aan de auto 75,-
Olie OS Giken 35,- per liter
(gaat 1,5L in het diff)
Meerprijs 3.64 of 3.73 tandwielen 400,-
Wanneer er voor revisie wordt gekozen kunnen wij ook eerst een differentieel maken en deze dan ruilen. Als u niks wilt inruilen geldt er een meerprijs van 400,-. U krijgt dan een compleet differentieel met sperklok erin klaar voor montage onder de auto en hoeft niks in te leveren.
We kunnen een differentieel opsturen voor 40,- euro.
Ik wacht die man waar Thys het over had nog maar even af.
- matthyssie
- Berichten: 6028
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Sperdiff 130i
Dus ruim €2700 als je een compleet diff van ze wil. Dan is de €1600 optie van die portugees écht geen rare optie.
-
- Berichten: 2941
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Sperdiff 130i
1600 is inclusief een andere eindoverbrenging?
- matthyssie
- Berichten: 6028
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Sperdiff 130i
Standaard verhouding, wel incl een compleet differentieel.
-
- Berichten: 2941
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Sperdiff 130i
Dus ruim 2700 is 2300 voor een eerlijker vergelijk..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast