
Om te beginnen met de meest recente aanwinst: een week geleden heb ik de Porsche 996 Carrera cabrio van Nick (nickdoesburg) gekocht. De week ervoor hadden samen met wat vrienden een bolletje-pijltje rit door de Ardennen gereden en daar zie je pas echt wat een auto kan. Eerder dit jaar had ik wel eens wat korte stukjes met de Porsche gereden maar nooit echt goed kunnen voelen hoe de auto rijdt (het is toch de auto van iemand anders dus doe je rustig). Maar na de rit was het duidelijk, deze moet ik hebben!

Toen ik 'em ophaalde was het gelukkig beter weer dan de afgelopen paar dagen:



Voorlopig heb ik alleen een cosmetisch to-do lijstje, technische zaken zijn me nog niet opgevallen

- Witte stickers verwijderen van de wijzerplaten. Onder 4 van de 5 wijzerplaat stickers zitten luchtbellen, niet echt mooi...
- Lampjes dashboard checken en linker LCD repareren/vervangen
- Koplampen polijsten
- Stoelen bijwerken met ColourLock
- Schaafplekje dashboard rechts repareren met ColourLock
- Antenne netjes maken, deze is helaas afgebroken
- Deurgrepen binnen hebben wat slijtage, deze weer netjes maken
- Het interieur lampje in de rechter deur doet het niet, moet een nieuw lampje in en voor t mooie ook een nieuw kapje
Ben er echt enorm blij mee! Zoals Nick ook beschrijft in zijn project topic, ik heb de 996 ook altijd gezien als een "minder geslaagde" 911 door de bijzondere koplampen. Maar de afgelopen paar jaar zie je ze vaker rijden (doordat ze betaalbaarder worden) en de koplampen zijn toch een minder groot bezwaar geworden. Eigenlijk vind ik ze nu wel gaaf!
Dan de BMW E28
Ook hier ben ik helemaal gek op! Zo'n 7 jaar geleden kocht ik een BMW E28 520i. De keuze werd toen bepaald door 2 dingen: hij was wegenbelasting vrij en er zat een 6 cilinder in. Toevalligerwijs leerde ik rond die tijd Nick kennen die destijds een E28 m535i had (hier op DF ook wel bekend, haha!

Toen ik de E28 in 2012 kocht:



De tussenliggende 7 jaar zal ik even snel fast-forwarden want dat past niet op één forum ben ik bang

- m52b28, gechipt en m50 inlaat
- klein huis (188) sper diff 3.07
- 17 inch BBS RC's
- Bilstein B8 rondom met Promaxx verlagingsveren
- E46 M3 klauwen met E34 M5 schijven voor
- 535i remmen achter
- Perlbeige leder M-tech interieur
- M-tech stuur en pook
- Simons sport uitlaat
- E28 M5 voorbumper skirt




Echt een super fijne auto. De m52 is soepel genoeg om lekker lui op koppel te kunnen rijden en fel genoeg om mee te knallen.
Samen met de motor swap ben ik ook erg blij met het interieur. Want tot een jaar geleden was het interieur eigenlijk het minst mooie. De originele stoffen comfort stoelen boden eigenlijk totaal geen comfort, na een uur had ik al last van m'n rug en bij het nemen van een bocht viel ik bijna uit de stoel. Tijd voor wat anders.
Al jaren was ik Marktplaats en Kleinanzagen in de gaten aan het houden of er toevallig een origineel E28 beige leren sport interieur voorbij kwam. Opeens stond er een compleet interieur in Zwolle te koop voor een goede prijs. Het kon alleen wel wat aandacht gebruiken en het was ooit de verkeerde kleur geverfd (vanille geel). Maar niets wat niet te herstellen was dus dit moest 'em worden.


Heel veel uur en flesjes ColourLock verder is er wel een verschil te zien



Verder is de to-do lijst voor BMW niet lang maar behoorlijk intensief:
- volgend jaar winter wil ik de auto helemaal laten spuiten. Hier en daar begint het roest monster het te winnen van de lak...
- een nutria bruin dashboard zoeken. Het huidige is op veel plekken gescheurd.
- misschien een M-Tech kofferbak spoiler monteren, dat kan 'ie wel hebben denk ik.
In de tussentijd kan ik me mooi oriënteren waar ik 'em ga laten spuiten maar vooral nadenken over hoe ver ik wil gaan. Het mooiste is natuurlijk terug naar kaal metaal en dan alles in een epoxy bad. Maar of ik daar tijd en zin in heb..?
En dan de Peugeot 106 1.1 "sport", nog net de vermelding waard


2 jaar geleden gekocht als winter wagentje omdat de BMW de stalling in gaat in de winter maanden. Het is dus een 106 type 2 1.1 liter met sport pakket (bumpers en onderstel). Lekker ouderwets zonder stuurbekrachtiging en zonder airco. Laten we maar zeggen: wat er niet op zit kan ook niet stuk gaan...
In die 2 jaar ben ik 'em stiekem wel gaan waarderen. Best een geinige auto! De vorige eigenaar heeft 'em op 195 brede 15 inch wielen gezet en 'em iets verlaagd. Ik ben er vaak verbaasd over hoe hard je met zo'n kleine auto op- en afritten kan nemen. 890 kg rijklaar met 60 pk is erg geinig. En dan ook nog gemiddeld 1 op 16 rijden

Naast het standaard onderhoud heb ik vrij weinig aan de auto hoeven te doen. Wel heb ik voor de zekerheid de distributie riem vervangen aangezien het niet bekend was wanneer deze vervangen was. Het grappige was wel dat een dag voor het vervangen van de riem de waterpomp het begaf. Een groot deel van de koelvloeistof kwam via de waterpomp naar buiten...
De komende winter hou ik de 106 er nog even bij voor als de winter echt te gek wordt om met de Porsche te rijden. 60 pk is in de sneeuw net wat makkelijker dan 300 pk.
Alle onderhoud aan de 3 auto's doe ik overigens zelf (heb volgens mij nog nooit een auto weg gebracht om wat te laten doen). Gelukkig staan de heren van The Engineers Garage me bij als er weer eens iets aan de hand is met de BMW

Zo da's een heel verhaal geworden
