Uitlijning (waardes)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Robbert bmw e46
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 aug 2019, 23:12
Auto: Bmw 328 e46 1999

Uitlijning (waardes)

Bericht door Robbert bmw e46 » 28 aug 2019, 23:19

Hallo ik heb een technische vraag ik ben een race wagen aan het bouwen en een mooie verlagingsset aan geschat alleen vroeg me af wat zijn die afstelling waardes voor een e46 voor op het circuit hoop graag van jullie te horen. Mvg Robbert

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Uitlijning (waardes)

Bericht door Tim N » 28 aug 2019, 23:44

Zou iig zorgen dat alle 6 of 4 bobines goed vonken.

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: Uitlijning (waardes)

Bericht door vester86 » 29 aug 2019, 00:02

Robbert bmw e46 schreef: 28 aug 2019, 23:19 Hallo ik heb een technische vraag ik ben een race wagen aan het bouwen en een mooie verlagingsset aan geschat alleen vroeg me af wat zijn die afstelling waardes voor een e46 voor op het circuit hoop graag van jullie te horen. Mvg Robbert
dat hangt er vanaf met welk onderstel je rijdt en of je op semi's rijdt of op slicks

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Uitlijning (waardes)

Bericht door Reind » 30 aug 2019, 09:47

Het is maar net wat voor karakter je wil. Wil je een onderstuurde (lees veilige) set up, of een overstuurde (lees spannende) set up?

Enkele BMW racetermen inzake uitlijning
Voorzijde uitspoor geeft minder onderstuur maar ook minder rechtuitstabiliteit.
Achterzijde toespoor geeft minder overstuur.

En dan hebben we nog camber, caster, wagenhoogte, veren, type schokdempers, stabies etc.

Camber voor: veel ik lekker voor turn maar versnelt bandslijtage en verminderd remvermogen.
Camber achter: veel is goed voor midcorner grip maar tractie in recht lijn is minder goed.

Caster: veel is goed voor initieel turn in en zorg voor rechtuitstabiliteit. Maar je stuur input moet soepeler zijn en onderstuur is killing voor je banden

Kortom. Er zijn nogal wat variabele

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Bram, gahan, Google [Bot], Haantje, TomTomm, Will F. en 6 gasten