
https://www.autoblog.nl/nieuws/intervie ... -v12-85749
paar eigen fotootjes van net (7.45uur, A27 thv Huizen)
Daar dacht ik idd ook aan bij het zien....
Dat ligt aan die fietsbanden:)Bram schreef: 20 aug 2019, 10:49 Geniaal ding haha. Wielspin in de derde versnelling op droog wegdek![]()
Ding is voorzien van een stukje Honda hybride techniek zodat de BPM formule stukken voordeliger uit komt.SlowCo schreef: 20 aug 2019, 10:03 Ik vraag me vooral af hoe ze de V12 zover af hebben geknepen (109kW/145pk) dat ze maar "weinig" (ruim 15k) BPM/CO2 taks hoefden te betalen...?
En nu waarschijnlijk met vol vermogen en dus onverzekerd rondrijden.
Niet alle techniek in de Minotto komt uit Italië. De handgeschakelde zesbak komt uit een BMW 535i, terwijl voor het KERS-systeem bij Honda werd geshopt. Oorspronkelijk was het trouwens helemaal niet de bedoeling om van de Minotto een hybride te maken. Hans: ‘ook over een auto die je zelf bouwt, moet je in ons land BPM betalen. De hoogte van dat bedrag kun je op twee manieren bepalen. Door bij de TÜV een uitgebreide keuring te laten doen, geen optie voor zo’n kleinschalige productie, of op basis van een formule. Alleen werd er naar mijn mening in die formule wel erg weinig rekening gehouden met het lage wagengewicht, waardoor de BPM uit zou komen op 85.000 euro.’ De standaardformule voor bepaling van de uitstoot van hybrideauto’s blijkt echter veel meer rekening met wagengewicht te houden en dus gaat Hans terug naar de tekentafel.
De oplossing wordt gevonden in de elektrische aandrijflijn van een Honda Civic Hybrid. Die heeft een accupack van 30 kilo en een compacte elektromotor die je direct op de krukas kunt plaatsen. ‘We moesten toch nog een verloopstuk ontwerpen om de V12 aan de BMW-bak te koppelen, dus we konden daarin mooi rekening houden met de elektromotor.’ Hoewel het systeem wat gewicht toevoegt aan de auto, zijn de voordelen volgens Hans aanzienlijk. ‘De elektromotor levert niet alleen een fijne 50 Nm extra, beschikbaar vanuit stilstand, maar fungeert ook als startmotor en dynamo en dankzij het accupack is ook een veel kleinere 12V-accu nodig. Alles bij elkaar voegt het hele systeem daardoor maar zo’n 20 tot 25 kilo toe aan het wagengewicht. Een specialist in Engeland heeft het motormanagmentsysteem zo aangepast dat de V12 en de elektromotor feilloos samenwerken.’ En de BPM? ‘Die bedraagt vermoedelijk nu zo’n vier- tot vijfhonderd euro.’
Lijkt me dat dat voor nieuw te bouwen versies geldt aangezien er niets vermeld staat van hybride aandrijving op het kenteken van die eerste, gespotte Minotto.Martijn_bmw schreef: 20 aug 2019, 10:53
Ding is voorzien van een stukje Honda hybride techniek zodat de BPM formule stukken voordeliger uit komt.
Gebruikers op dit forum: bartje325i, Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 3 gasten