tracktool e46 compact 330i pag.3 first trackday Assen!
-
- Auto: bmw e46 Compact 330 tracktool
tracktool e46 compact 330i pag.3 first trackday Assen!
Hoi iedereen ben Jeroen en kom uit het mooie Drenthe
Na lang wrikken en wegen toch maar de stap weer gemaakt. 6 jaar geleden begonnen met het opbouwen van een vw corrado voorop het circuit. Heel eind gekomen maar nog nooit op de baan geweest. Toen er kinderen kwamen viel de vrije tijd helaas wat tegen ( maar krijg je veel leuks voor terug)
Toen werd er al veel gevraagd of ik niet diverse delen wou verkopen, en was er ook een koper voor chassis met de compleet klaar gelaste rolkooi. Toen besloten hem weg te doen.
Nu de kids wat groter worden begon het toch weer te jeuken om er 1 te bouwen. Zo gezegd zo gedaan 5 weken geleden een e46 compact gekocht met een motor die lager schade had.
Deze motor gaat er deze week uit en een frisse M54B30 staat al klaar. Ook komt er een 330i diff onder. En word achter gelijk een setje verstevigings platen ingelast ivm het scheuren.
Ook heb ik voor het complete onderstel al Powerflex black besteld.
3 weken terug al een wiechers rolkooi gekocht van een cup auto. Deze even met een paar kleine dingen aanpassen en dan even weer fris poedercoaten. Ook al een paar sparco evo2 grip aangeschaft.
Het is voor mij allemaal nieuw en het is super om van iedereen te lezen en te luisteren hoe en wat iedereen aan zijn auto doet, steek hier enorm van op en hoop zo ook een lekker op de baan rond te kunnen rijden.
Zal straks even ergens foto's uploaden om ze hier te plaatsen iemand een makkelijk gratis upload pagina?
Na lang wrikken en wegen toch maar de stap weer gemaakt. 6 jaar geleden begonnen met het opbouwen van een vw corrado voorop het circuit. Heel eind gekomen maar nog nooit op de baan geweest. Toen er kinderen kwamen viel de vrije tijd helaas wat tegen ( maar krijg je veel leuks voor terug)
Toen werd er al veel gevraagd of ik niet diverse delen wou verkopen, en was er ook een koper voor chassis met de compleet klaar gelaste rolkooi. Toen besloten hem weg te doen.
Nu de kids wat groter worden begon het toch weer te jeuken om er 1 te bouwen. Zo gezegd zo gedaan 5 weken geleden een e46 compact gekocht met een motor die lager schade had.
Deze motor gaat er deze week uit en een frisse M54B30 staat al klaar. Ook komt er een 330i diff onder. En word achter gelijk een setje verstevigings platen ingelast ivm het scheuren.
Ook heb ik voor het complete onderstel al Powerflex black besteld.
3 weken terug al een wiechers rolkooi gekocht van een cup auto. Deze even met een paar kleine dingen aanpassen en dan even weer fris poedercoaten. Ook al een paar sparco evo2 grip aangeschaft.
Het is voor mij allemaal nieuw en het is super om van iedereen te lezen en te luisteren hoe en wat iedereen aan zijn auto doet, steek hier enorm van op en hoop zo ook een lekker op de baan rond te kunnen rijden.
Zal straks even ergens foto's uploaden om ze hier te plaatsen iemand een makkelijk gratis upload pagina?
Laatst gewijzigd door jeroenK op 26 okt 2020, 12:38, 4 keer totaal gewijzigd.
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Eeuwe
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Re: trackday auto e46 compact
Welkom, mede-Noorderling! Klinkt als een leuk project, ben erg benieuwd naar de foto's. Houd je de auto op kenteken? Voor foto's uploaden adviseer ik je Flickr.
-
- Niels
- Auto: Prius+
Welkom Jeroen!
- Knot
Fris ding bouwen is altijd leuk toch als je de kans hebt.
-
- Auto: Dikke Bmw
Leuk om te lezen dat het een compact wordt. Ben benieuwd naar je vorderingen.
-
bedankt iedereen heb er ook super veel zin in en hoop zo wat meer mensen te leren kennen in het circuit wereldje en leuk dat mensen dit lezen doet je goed
Hierbij een paar foto's van de auto en de paar dingen die ik al bij elkaar verzameld heb, Ook vandaag een IRP V3 CS short shifter besteld en een setje nieuwe LTEC Gordels zullen volgende week wel binnen komen.
de compact

Cup kooi gekocht van wiechers hier zullen we nog wat aanpassingen voor moeten doen want hij komt uit een coupe

Powerflex onderstel binnen

ook de carterpan gedemonteerd zeef schoon gemaakt en gelijk de moer van de oliepomp vast gelast

carterpan weer gemonteerd en gelijk de kleur verklapt voor de wielen en de rolkooi straks

setje Sparco evo grip 2 stoelen gekocht

setje m5 wielen gekocht deze zullen binnenkort gecoat worden in ral2004
[/url]
intake AFE Power Magnum Force Stage-1 PRO gekocht

Hierbij een paar foto's van de auto en de paar dingen die ik al bij elkaar verzameld heb, Ook vandaag een IRP V3 CS short shifter besteld en een setje nieuwe LTEC Gordels zullen volgende week wel binnen komen.
de compact

Cup kooi gekocht van wiechers hier zullen we nog wat aanpassingen voor moeten doen want hij komt uit een coupe

Powerflex onderstel binnen

ook de carterpan gedemonteerd zeef schoon gemaakt en gelijk de moer van de oliepomp vast gelast

carterpan weer gemonteerd en gelijk de kleur verklapt voor de wielen en de rolkooi straks

setje Sparco evo grip 2 stoelen gekocht

setje m5 wielen gekocht deze zullen binnenkort gecoat worden in ral2004

intake AFE Power Magnum Force Stage-1 PRO gekocht

- Sander-E46
Gaaf om eens een compact te zien omgebouwd worden, mocht je het stuur nog gaan vervangen heb ik daar wel interesse in.
-
het was even rustig maar langzamerhand weer wat dingen gedaan. ophanging achter zijn de verstevigingsplaten al in gelast. en zitten alle powerflex rubbers al in de ophanging achter. motor ligt erin en de eerste kilometers zijn al gereden.

orginele motor eruit gehaald

schmiedmann spaggetti met sportkats gemonteerd incl de rest wat gemaakt is door GNG motorsport zodat het hele uitlaat systeem ook gelijk goed en klaar is.

Motor gelijk in de sterkere steunen gemonteerd

M54B30 motor gemonteerd

Voor het schakelen een IRP V3 Self centering shifter gekocht

setje gordels gekocht 6 punts

simpel schroefsetje besteld om maar eens te kijken hoe het gaat hoogte en hardheid instelbaar en camberplates

En na al wat koelingsproblemen nieuwe slangen gemonteerd en een nieuwe waterpomp. gelijk gekozen voor een Stewart high prefomance pomp. deze levert meer doorstroming en gaat als het goed is niet meer stuk levenslange garantie. ook gelijk nieuw thermostaat en huis gemonteerd. en stuurbekrachtigingsleidingen vervangen vond ze niet super meer

nu heb ik rondom al de 330i remmerij. dus voor 325mm schijven en achter 320mm
nu wil ik gelijk mijn remmen aanpakken. stalen remslangen, klauwen even revisie setjes monteren en nieuwe schijven en blokken monteren
nu lees ik van alles de 1 zegt orginele schijven pakken andere hebben geen meerwaarde en zijn een stuk duurder. nu zat ik zelf te denken aan rondom nieuwe Brembo remschijven en van de Yellow of blue stuff remblokken. wat zouden jullie mij adviseren??

orginele motor eruit gehaald

schmiedmann spaggetti met sportkats gemonteerd incl de rest wat gemaakt is door GNG motorsport zodat het hele uitlaat systeem ook gelijk goed en klaar is.

Motor gelijk in de sterkere steunen gemonteerd

M54B30 motor gemonteerd

Voor het schakelen een IRP V3 Self centering shifter gekocht

setje gordels gekocht 6 punts

simpel schroefsetje besteld om maar eens te kijken hoe het gaat hoogte en hardheid instelbaar en camberplates

En na al wat koelingsproblemen nieuwe slangen gemonteerd en een nieuwe waterpomp. gelijk gekozen voor een Stewart high prefomance pomp. deze levert meer doorstroming en gaat als het goed is niet meer stuk levenslange garantie. ook gelijk nieuw thermostaat en huis gemonteerd. en stuurbekrachtigingsleidingen vervangen vond ze niet super meer

nu heb ik rondom al de 330i remmerij. dus voor 325mm schijven en achter 320mm
nu wil ik gelijk mijn remmen aanpakken. stalen remslangen, klauwen even revisie setjes monteren en nieuwe schijven en blokken monteren
nu lees ik van alles de 1 zegt orginele schijven pakken andere hebben geen meerwaarde en zijn een stuk duurder. nu zat ik zelf te denken aan rondom nieuwe Brembo remschijven en van de Yellow of blue stuff remblokken. wat zouden jullie mij adviseren??
Laatst gewijzigd door jeroenK op 28 sep 2019, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Stalen schoepjes is wel fijn, heb ik zelf ook maar dan verder gelijk aan origineel.
Kwam de oude er ook echt zo uit als op de foto? Zo slecht was de mijne dan weer niet destijds.
Heb je foto’tjes met stoelen en kooi er in?
Kwam de oude er ook echt zo uit als op de foto? Zo slecht was de mijne dan weer niet destijds.
Heb je foto’tjes met stoelen en kooi er in?
-
- Auto: eBike
Re: tracktool e46 compact 330i
Je pakt hem goed aan zeg, mooie upgrades!
Wat betreft de remmen:
Je moet eerst goed nadenken wat je doel is met de auto. Is dit alleen circuit, voornamelijk straat of een combi?
De meeste grote remmen fabrikanten hebben verschillende lijnen, van budget tot performance.
Brembo is een bekende naam maar persoonlijk ben ik niet zo kapot van, zeker de standaard schijven zijn weinig bijzonders. OEM is vaak ATE bij BMW. Zimmermann is vergelijkbare kwaliteit (blackZ). EBC is hier weer boven gepositioneerd.
Goed om te weten: blokken, remvloeistof en stalen remleidingen hebben meer invloed dan schijven zelf. Dus mocht je incidenteel een trackday rijden zou ik voor OEM kwaliteit gaan met sportievere blokken (EBC).
Geperforeerde schijven zijn vooral optisch en hebben iets meer kans op trillingen/vibraties
Wat betreft de remmen:
Je moet eerst goed nadenken wat je doel is met de auto. Is dit alleen circuit, voornamelijk straat of een combi?
De meeste grote remmen fabrikanten hebben verschillende lijnen, van budget tot performance.
Brembo is een bekende naam maar persoonlijk ben ik niet zo kapot van, zeker de standaard schijven zijn weinig bijzonders. OEM is vaak ATE bij BMW. Zimmermann is vergelijkbare kwaliteit (blackZ). EBC is hier weer boven gepositioneerd.
Goed om te weten: blokken, remvloeistof en stalen remleidingen hebben meer invloed dan schijven zelf. Dus mocht je incidenteel een trackday rijden zou ik voor OEM kwaliteit gaan met sportievere blokken (EBC).
Geperforeerde schijven zijn vooral optisch en hebben iets meer kans op trillingen/vibraties
-
de oude pomp kwam er zo uit inderdaad eric, had geen doorstroming meer. binnenkant is nu nog origineel moet allemaal nog maar wil hem graag eerst even op kenteken hebben met de motor. daarna gaat het interieur eruit en maken we de kooi op maat. kan hij even gecoat worden en kan het interieur aangepakt worden.
Str8Six bedankt voor je antwoord, auto word eigenlijk alleen maar voor op circuits gebruikt is de bedoeling. misschien om het gewoon goed te doen, rondom EBC schijven en dan Bleustuff remblokken. maar nu heeft EBC ook weer soorten schijven zag ik.

Str8Six bedankt voor je antwoord, auto word eigenlijk alleen maar voor op circuits gebruikt is de bedoeling. misschien om het gewoon goed te doen, rondom EBC schijven en dan Bleustuff remblokken. maar nu heeft EBC ook weer soorten schijven zag ik.

-
- Auto: eBike
Als het een circuit-only auto is, zijn er meer merken om in overweging te nemen (kan het zo gek maken als je zelf wilt). Ik zit niet zo in de circuit remdelen, maar er zijn vast circuittijgers hier die je er meer over kunnen vertellen
- Knot
Ik zou vlakke ate schijven pakken met hawk ht10 en remvloeistof met kookpunt tegen of over de 300C.
Wil je iets goedkoper en vriendelijker voor je schijven dan ebc yellow nemen ipv hawk ht10
Wil je iets goedkoper en vriendelijker voor je schijven dan ebc yellow nemen ipv hawk ht10
-
- Auto: tja welke zal het worden?
heerlijk! eindelijk iemand die weer durft te sleutelen ipv te leasen
Mooi project, aub updates blijven posten.

Mooi project, aub updates blijven posten.
- Eeuwe
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Kijk dat zijn weer mooie updates! 

- Niels
- Auto: Prius+
Lekker bezig! Wat voor schroefset is dit?
-
- Auto: Bmw/Alpina/Maserati
De big brake kit van Tarox is ook aan te raden.
Succes in ieder geval.
Succes in ieder geval.
-
Dankje iedereen, bouwen blijft gewoon super leuk en onderdelen bij elkaar zoeken. Schroefset is van maxpeedingrods. Is er hier iemand die met ebc schijven en blokken rijd? Tarox heb ik ook naar gekeken maar daar lopen de prijzen alweer hoog op.
-
Hoi Jeroen , leuk project.
Leuke basis auto.
Voor de remmen zou ik niet bezuinigen, niks vervelender dan fading of kromme schijven.
Zimmerman heb ik op de gt3 goede ervaring mee, prijs kwaliteit is erg goed. Zou zoals vaker gezegd vlakke schijven nemen zonder gaatjes.
Waar ik ook op zou letten is het gewicht van de schijven, per merk verschilt dat soms veel.
Misschien eens kijken naar een M3/ M4 set die soms compleet worden aangeboden? Daar nog even juiste remblokjes erin en je bent ook klaar. Dan heb je gelijk 2 delige schijven, ik weet niet of je M5 velgen 19 inch zijn...... anders wil dat niet.
Keep posting
Leuke basis auto.
Voor de remmen zou ik niet bezuinigen, niks vervelender dan fading of kromme schijven.
Zimmerman heb ik op de gt3 goede ervaring mee, prijs kwaliteit is erg goed. Zou zoals vaker gezegd vlakke schijven nemen zonder gaatjes.
Waar ik ook op zou letten is het gewicht van de schijven, per merk verschilt dat soms veel.
Misschien eens kijken naar een M3/ M4 set die soms compleet worden aangeboden? Daar nog even juiste remblokjes erin en je bent ook klaar. Dan heb je gelijk 2 delige schijven, ik weet niet of je M5 velgen 19 inch zijn...... anders wil dat niet.
Keep posting
-
passen die schijven van een m3 of m4 gewoon op mijn fusees en klauwen?jacobt schreef: 30 sep 2019, 13:35 Hoi Jeroen , leuk project.
Leuke basis auto.
Keep posting
vandaag helaas weer een tegenslag, nog steeds het koelsysteem niet dicht. niet goed kunnen zien waar ik nog meer lekkage had. Dus maar het gehele inlaat traject gedemonteerd en ja hoor waar ik al bang voor was beide waterbuisjes afgebrokkeld in het aluminium. Oude buisjes verwijderd alles goed schoon gemaakt nu is het morgen wachten op de nieuwe waterbuizen. Ook gelijk het complete carterontluchtings systeem met leidingen en membraam nieuw besteld is dat ook gelijk weer fris

-
Zo’n compact heeft toch een E46 voorzijde?
Er moet wel wat geknutseld worden maar het is goedkoper dan een big brake kit en leuker.
Of het past weet ik niet, maar daar is met wat zoeken wel achter te komen.
Er moet wel wat geknutseld worden maar het is goedkoper dan een big brake kit en leuker.
Of het past weet ik niet, maar daar is met wat zoeken wel achter te komen.
-
Zo en we zijn weer een stukje verder. eindelijk alles rond met de RDW en de 3.0 M54B30 motor op kenteken
nu dus begonnen met de binnenkant. stoelen en achterbank gedemonteerd. nieuw stuur gemonteerd. incl snapoff

Toen de wiechers cup kooi gepast en kijken wat er allemaal pas gemaakt moest worden aangezien hij uit een Coupe kwam. maar het past dus 1 op . dus gelijk de voetplaten in de auto gelast waar de kooi om komt te staan en de gordelogen in de auto gelast.

toen die erin zat gelijk alle vloerbedekking enz aangepast dat ik na het coaten van de kooi niks meer hoefde aan te passen.
rolkooi lekker in RAL2004 laten poedercoaten en weer gemonteerd.

Zodra de ST XTA schroefset binnen is ga ik gelijk het onderstel aanpakken. overal de powerflex erin en de H&R Stabstangenset. en de caster draagarmbussen enzz word vervolgd! Eindelijk kan ik verder.
Wie rijd er met 8j? kan dat gewoon fatsoenlijk 235-40-17 om of moet ik toch echt naar 9j?

nu dus begonnen met de binnenkant. stoelen en achterbank gedemonteerd. nieuw stuur gemonteerd. incl snapoff

Toen de wiechers cup kooi gepast en kijken wat er allemaal pas gemaakt moest worden aangezien hij uit een Coupe kwam. maar het past dus 1 op . dus gelijk de voetplaten in de auto gelast waar de kooi om komt te staan en de gordelogen in de auto gelast.

toen die erin zat gelijk alle vloerbedekking enz aangepast dat ik na het coaten van de kooi niks meer hoefde aan te passen.
rolkooi lekker in RAL2004 laten poedercoaten en weer gemonteerd.

Zodra de ST XTA schroefset binnen is ga ik gelijk het onderstel aanpakken. overal de powerflex erin en de H&R Stabstangenset. en de caster draagarmbussen enzz word vervolgd! Eindelijk kan ik verder.
Wie rijd er met 8j? kan dat gewoon fatsoenlijk 235-40-17 om of moet ik toch echt naar 9j?
-
OnlineMartijn_bmw
8j kan prima een 235 band omheen